Történelemtanítás, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)
1985 / 6. szám
zett ismereteket fel kell dolgozni. Ez a forrásvizsgálat legnehezebb szakasza, mert gondolkodásra, lényeglátásra, elmélyülésre, szándékos figyelemre kell késztetni a tanulókat. Minden tanulót meg kell tanítani a forrásokkal bánni, s ez jó alkalom a történelmi érdeklődés hiányainak pótlására is. Az olvasókönyv segítségével lehetővé vált, hogy a szakmunkásképző iskolai történelemtanításban a források megismertetése, feldolgoztatása tudatosan, tervszerűen és rendszeresen részévé váljék a tananyagfeldolgozás folyamatának. A korábbi gyakorlattól eltérően az olvasókönyvet a tanulók nem tankönyvként kezelik és jutnak hozzá év elején, nem az otthoni felkészülés céljára kapják, hanem a tanórai munkához, többnyire önálló elemzéshez. Fontos követelmény az, hogy az olvasókönyv szemelvényeinek az ismeretátadás, ismeretszerzés folyamatában funkciója legyen. A segédanyagból kisebb tanulólétszámú iskoláknak legalább két osztály, nagyobb létszámúaknak három osztály számára indokolt a szükséges mennyiséget megrendelni. A történelmi megismeréshez, a munkáltató órához ezt az értékes olvasókönyvet segédanyagként felhasználni csak akkor tudjuk, ha kellő számban rendelkezésünkre áll, és a tanórán kéznél van. A tanár az olvasókönyv felhasználásával önmaga számára is időt takarít meg, mert nem kell felkészüléskor külön-külön minden órára kikeresnie a szemléleti anyagot. Az Emberek és századok mindhárom kötete a kormegjelenítés elengedhetetlen eszközeként beépülhet a szakmunkástanuló iskolák történelemtanításának menetébe. A tanulói gondolkodás sokoldalú fejlesztése mellett a felfedezés élményét adó, a kutatómunka pontosságot nyújtó és igénylő rendszeres munkáltatási eszköz lehet az iskolai tanulásban. Vas Károly Eltávozott közülünk a hazai történelemtanítás egyik legjelesebb képviselője. Munkássága egy korszakot jelez, s egyben korszakokon átívelő. Az ezerkilencszázharmincas években kezdődött, az ezerkilencszázötvenes években bontakozott ki, s ebből a nagy energiából és alkotóerőből még mint beérett termés bőven jutott az ezerkilencszázhatvanas évekre, sőt hetvenes évek első felére is. 1964-től 1973-ig több kiadást megért főiskolai kézikönyvéből generációk tanulták a történelemtanítás módszertanát. Ez a könyv ma már pedagógiatörténeti értékű, mint első s nem elvetendő kísérlet a marxista felfogású történelem-tantárgypedagógia megteremtésére. Olyan munka ez, amely bár nem vonhatta ki magát a kor szelleme alól, szakmai igényességével képes volt időtállót alkotni. Maradandóak s ma is időtállók Vas Károlynak a fogalomalkotásról, az értelmi és érzelmi nevelésről s más kérdésekről írott munkái. Elméleti jellegűek és jelentőségűek, de szerzőjük távol állott minden doktriinerségtől. Az elmélet és a gyakorlat egységét igyekezett megteremteni, nagy szakmai tapasztalatok alapján, hiszen maga is bejárta majd valamennyi iskolatípust. 1935-ben a Veszprémi Piarista Gimnáziumban kezdte tanári pályáját, 1938—39-ben már ipari tanuló