Történelemtanítás, 1988 (33. évfolyam, 2-6. szám)

1988 / 5. szám

Mikroszámítógép kezdő és haladó történelemtanárnak (Kodinszky Ferenc—Dr. Horányi István: Számítástechnika a történelemtanítás­ban, Budapest, Novotrade, 1987.) „Olvassa el ezt a könyvet! Az ered­mény: olyan magabiztosan fogja hasz­nálni a számítógépet, mint a mosógé­pet vagy az írásvetítőt.­ígérik a szerzők a hátsó borítón. De kezdjük az elején, s ezúttal egy mottó idézésével: „Nagy szellem t add, hogy addig ne szól­jam meg felebarátomat, amíg nem tet­tem egy mérföldet az ő mokasszinjá­­ban!” (indián fohász). És máris a mí­toszrombolás kellős közepébe kerültünk. Ennek az úttörő jelentőségű könyvnek a szerzői (egyikük nemrég a MIKROVI­LÁG vitáján ezt mondta, hogy ne áll­jon az a fura gép a szekrényben), az új technológiával való barátkozásunkat az új technológiák, a mikroszámítógép mítoszának az elutasításával kezdik gondolatmenetüket, miközben kézen fog­va vezetik be az idegenkedő humán pe­dagógusokat a könnyen és gyorsan meg­tanulható szakanyagba. Mert a mikro­számítógéppel inkább a gyerekek barát­koztak meg oly könnyen: a felnőttek közül sokan ítéletet mondtak, vagy el­utasították, mielőtt megtették volna a mérföldet az új mokasszinban. Tehát egyszerre kell lerombolni a mikroszámí­tógép világmegváltó csoda­mítoszát és az idegenkedést kiváltó „furcsa új ma­sinával” szembeni mítoszokat. A szerzők kiváló „kommunikátori és szerkesztői” érzékét dicséri, hogy a mí­toszrombolás után egy kis történelmet mutatnak be, a modern elektronika elődeleinek, a „preszámítógépeknek” a hosszú sztoriját — ezúttal is motiválva olvasóikat, akik természetesen­ nemcsak történelemtanárok, hanem inkább a hu­­mán tárgyak tanárai és diákjai együt­tesen. Ez egy kedvcsináló segédkönyv, a szó legpozitívabb értelmében vett rek­lám a jó ügyért. Ezután már részletesebben, de tovább­ra is számolva a „legszakbarbárabb” és „legkorlátoltabb” olvasó „legalacso­nyabb" szintjeivel is, igen népszerű, köz­érthető módon a mikroszámítógép műkö­dését, használatát mutatják be. Termé­szetesen nem programozókat kívánnak képezni. Valahogy úgy állnak hozzá, mint a gépkocsivezetéshez: nem szüksé­ges autószerelőnek lennünk, de kormá­nyoznunk, fékeznünk, lejtőn elindulnunk, parkolnunk, hátramenetben mennünk szükséges, s természetesen ismernünk kell a KRESZ-t. Azaz: használjuk a gép­kocsit­­ és a mikroszámítógépet. Olyan ez, mint a „generál használati utasítás laikusok számára”. A történettudományi alkalmazásban szerencsére már szép hazai eredmények­kel is dicsekedhetünk; különösen Gra­­nasztói György munkásságára hivatkoz­nak a szerzők, s kiemelik a kvantitatív történetírás szakterületét, ahol a legké­zenfekvőbb a mikroszámítógép bekapcso­lása. Ezzel a szaktudományos bevezető­vel ismét nagyon ügyesen motiválják a történelemtanárokat és a diákokat, hi­szen e példák az alkalmazás presztízsét növelik. (Talán nem ártott volna több külföldi, elsősorban amerikai példa, hi­szen ott már egy-két évtizeddel ezelőtt is széles körű volt a számítógép történet­­tudományi alkalmazása.) Ebből a téma­körből logikusan jutunk el első lépés­ként immár az oktatáshoz, s nevezetesen itt a statisztikai adatok iskolai felhaszná­lásához. A történelemtanításban használható programtípusok áttekintése természete­sen egy ilyen kisterjedelmű kötetben le­hetetlen lenne, azonban közérhetően és főleg használati, alkalmazási vonatkozá­sukban mutatják be a szerzők a hazánk­ban is elérhető közvetlenül felhasznál­ható, illetve olykor kidolgozható prog­ramokat: statisztikai adatfeldolgozás, de­monstráció, szimuláció, relációs kapcsola­tok, tudásszintfelmérés, gyakoroltató programok. A legrészletesebben a szimu­lációs programokról szólnak, amelyek jelentősége az élet sok területén ma még szinte elképzelhetetlen, de máris sejthe­tő. Ráadásul ezek a legnépszerűbbek, a legérdekesebbek, a legszórakoztatóbbak és a leginkább aktivizálók-motiválók a gyerekek körében (egyúttal a kötet vé­gén néhány hazai, illetve itt elérhető programot is felsorolnak, más példákat részletesebben leírnak). A szimulációs programokról még azt is feltételezhetjük, hogy sok szempontból értékesebbek a 27

Next