Történelmi szemle, 1985 (28. évfolyam)

2. szám - ÚJRAOLVASVA - Lackó Mihály: Grünwald Béla: Az új Magyarország

5* grünwald béla: az új magyarország 293 Az eredeti terv és forrásai A koncepció politikai-ideológiai megfontolások alapján született. Ez nemcsak azért termé­szetes, mert Grünwald a politika felő­l érkezett. A politikai tendencia — nyílt vagy burkolt formában - minden akkori történettudományi munkában fölfedezhető­, az ifjú Marczalinál éppúgy, mint az öreg Thalynál.22 Inkább az a meglepő, hogy a tudósnak fölcsapott Grünwald tényleg ugyanazt folytatja, amit politikusként egész életében képviselt. Még ifjúkorában, talán hosszas heidelbergi és berlini tartózkodása idején,23 a német katedra-filozófusoktól ő is megtanulta a hegeliánus gondola­tot: állam és társadalom két különböző dolog. Csak éppen Grünwald meg is élte ezt az ellent­mondást. Mindennapi tapasztalatává vált, mert szűkebb hazája a Felvidék, közelebbről Beszterce­bánya volt, a magyar állam integráns része, ugyanakkor döntően szlovák­ lakta környék.24 Állam és társadalom különbözősége ezért elsősorban politikai tartalmánál fogva ragadta meg a fiatalembert, aki ráadásul anyai ágon szlovák származású volt. Apja régen bevándorolt német család sarja, s gazdatiszt. Grünwald ambiciózus magyarságában az asszimiláltságnak, s a polgári származásnak is szerepe lehetett. De közreműködhetett benne egy másik körülmény is. Amikor jogi oklevelének megszerzése és külföldi tanulmányútja után a hatvanas évek második felében politikai pályára lé­pett, a felvidéki szlovák mozgalom éppen virágzásnak indult. Az 1861-es turócszentmártoni szlovák nemzeti gyűlés programjának hivatalos elutasítása után a mozgalom közművelődési térre terjeszke­dett. 1863-ban alakult meg a Matica Slovenska, a szlovákok kulturális egylete.25 Az ifjú megyei főjegyző (1871-től Zólyom megye alispánja), mint a korszakban annyian, a pánszláv izgatásban látta e virágzás okát. Úgy vélte, erős állami intézkedésekkel, hathatós központi cselekvéssel kell útját állni a tótok mozgolódásának, hisz „a magyar nemzetiség uralma az országban lakó többi népfaj fölött nemcsak nem áll ellentétben az emberiség érdekeivel, hanem midőn saját nemzeti érdekeit érvénye­síti, az önálló nemzeti fejlődésre képtelen, s alatta álló népfajokat asszimilálja, s egy magasabban álló népfajba olvasztja, az emberiségnek szolgál, mint a civilizáció bajnoka".26 Grünwald szerint a pánszláv mozgalom az önző magánérdekek, azaz a társadalmi elem terméke, s ellene mozgósítani kell az állam, a magyar állam felsőbbrendű érdekeit. ,Az állam a társadalom ellenorganizmusa -írta 1876-ban a Budapesti Szemlében - s hivatása alárendelni a társadalmat az egyes érdekek fölött álló magasabb céloknak."2­7 Jellemző, hogy hetven évvel később a magyar viktoriánusokat elemző Halász Gábor is fölfigyel erre a gondolatra, s a politikáról való gondolkodás új, az addiginál szak­szerűbb, tudományosabb formájához köti, szembeállítva a hivatalos kormánypolitikában itt-ott még föllelhető centralista-liberális hagyománnyal. „Ki nem mondottan és félig még öntudatlanul olyan elv merül fel itt, amelyet Treforték minden elégedetlenségük ellenére meg nem kockáztattak volna. 22 Várkonyi Ágnes: A pozitivista történetszemlélet a magyar történetírásban. Bp., 1973. I. 214-215. és uő: Thaly Kálmán és történetírása. Bp., 1961. 23 Grünwald életrajzi adataira: Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái III., Bp., 1894. és Pók Attila: Grünwald Béla (kézirat). Megjegyezzük, hogy a Pallas-lexikon Grünwald-címszavát Marczali Henrik írta. 2A Justh Zsigmond: Hazai napló, 1889. „Különben Felső-Magyarország négyféle van, az első a Vág völgye, ez bécsies és Pozsonyba jár telelni, családok itt a Pálffyak, Esterházyak, Erdődyek, . . . aztán a par excellence tótsági Zólyom, Árva, Turóc, Trencsén, családok: Révayak, Radvánszky, Prónayak, Justhok, Majthényiak, Rakovszkyak; harmadik genre a Szepesség, családok: Csákyak, Máriássy, Berzeviczyek, Ketzerek, s végül Sáros, Zemplén megyék, a Sztáray, Szirmai, Andrássy, Hadik családok." In: Kozocsa Sándor (szerk.): Justh Zsigmond naplója és levelei, Bp., 1977. 328. Justhék és Grünwald közös „tótsági" vidéke részben magyarázatot adhat személyes viszonyukra. Besztercebányáról, mint szlovák-lakta környékről lásd még Pók Attila, i. m. 26 Kemény G. Gábor: (szerk.): Iratok a nemzetiségi kérdés történetéhez Magyarországon a liberalizmus korában. I. (1867-1892) Bp., 1952. 221. 26Grünwald Béla: Nyílt levél Gyulai Pál úrhoz. . ., Budapesti Szemle, 1878 (XXXIII.) 197. Magyar történetében Szekfü Gyula éppen ezt a passzust emeli ki, s szembeállítja Gyulai liberális­doktrinér álláspontjával Hóman Bálint-Szekfü Gyula: Magyar történet, Bp., 1936. V. 569. 27 Grünwald Béla: A társadalom. Budapesti Szemle 1876. (XIX) 54.

Next