Történelmi szemle, 1987-1988 (30. évfolyam)

2. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Pók Attila: Témaválasztás és módszer a historiográfiában

TÉMAVÁLASZTÁS ÉS MÓDSZER A HISTORIOGRÁFIÁBAN "229 új módszer kialakulását követő­ periódussal, összegező kategóriát itt a romantika, a liberalizmus majd a társadalmi mozgalmak indukálta ,,realista" reakció a romantikus történetírásra. A korábbi periódusok rendező fogalmai pedig a humanizmus, az ebből kialakuló nemzeti politikai történetírás majd a felvilá­gosodás. A számtalan alfejezetből álló könyv szinte a természettudományos rendszereket, táblákat jut­tatja eszünkbe, sokkal inkább emlékeztet enciklopédiára, mint tudománytörténeti összefoglalásra. Az alapkérdéseket tisztázni szánt rövid bevezető leszögezi: a mű csak a történeti művekben megjelenő tör­ténetírással foglalkozik (így húzhat törés nélküli fejlődési vonalat a humanizmustól a 19. század végé­ig), a teóriák és módszerek története ugyanis korántsem párhuzamos evvel: „A történetelmélet történe­te ugyanolyan kevéssé a történetírás története, mint ahogy a drámaelmélet története sem esik egybe a drámáéval. Egyes időszakokban az elmélet és a gyakorlat egészen eltérő utakat jártak. A felvilágosodás előtti időszakban többnyire az volt a helyzet, hogy az iskola szabta szabályokat ugyan elismerték a tör­ténészek, műveikben azonban nem vették őket figyelembe. Úgy tettek, mint néhány régi drámaíró: alkotóként (mint pl. Lope de Vega) abszolút tudatossággal nem az akadémikus elvek szerint jártak el, hanem arra figyeltek, hogy mit igényel a közönség, azaz a mi esetünkben a hatóságok."­ E Fueter által élesen exponált problémának természetesen megvannak az eszmetörténeti előzményei. A 18. század­ban nagy általánosságban három típusú történetírásról beszéltek, igaz, kitalált és szatirikus történet­írásról, elkülönítve ettől az általános törvényszerűségeket vizsgáló történetfilozófiát. Hegel szintén megkülönbözteti a történetírást és a történetfilozófiát, a történetíráson belül pedig négy típust különít el: univerzális, pragmatikus, kritikai, fogalmi típusok, e kategóriák azonban nem váltak későbbi átte­kintő rendszerezések kulcsfogalmaivá. Az „igazi" történetírás a 19. század elején elhatárolódott a természettudományi értelemben vett tudománytól, a filozófiától és a művészettől. Ez persze nem je­lenti azt, hogy ne születtek volna pozitivista (Comte, Buckle), idealista (Heinrich Leo, Feuerbach) vagy romantikus (Carlyle, Chateaubriand) történetírói művek. Ezeket a szerzőket azonban a tudományos közvélemény többnyire a követendőnek tartott történetírói elveket és módszereket elvető történészek­ként tartotta számon. A szűkebb értelemben vett történetírói iskolákat pedig inkább olyan jelzőkkel minősítették, amelyek nemzeti vagy politikai irányzathoz tartozást fejeztek ki.­ Ezek a 19. században elterjedt nézetek tükröződnek nemcsak Fueter könyvében, hanem a két másik századeleji összegező történetírástörténeti áttekintésben, Croce és Gooch munkáiban is. Croce­ a romantikában és a pozitivizmusban látja a 19. századi történetírás fő vonulatait. A romantika nagy érdeme szerinte a fejlődésgondolat kifejtése, a filozófia és filológia egyesítése, vagyis olyan történész­egyéniségek megjelenése, akik egyszerre voltak gondos filológusok és világtörténeti összefüggésben gondolkodó történetfilozófusok, sőt néha a művészi ihletés sem hiányzott alkotásaikból (Niebuhrt, Mommsent, Thierryt, Fustel de Coulangest említi). A korszak jellemzője ugyanakkor Croce felfogásá­ban a történetfilozófiák elburjánzása, amely a transzcendens történetfelfogás kifejeződése: a filozófiai konstrukciókban elveszik tény és eszme, esemény és annak értelmezése, cél és cselekvés, világ és isten egysége. A pozitivizmus Croce szerint lényegében az így értelmezett történetfilozófiákkal szembeni oppozíció, amelynek három - alapgondolatban megegyező - megjelenési formáját különböztetik meg. A történészi oppozíció lényege, hogy a történeti munkának a valóság bemutatása és nem értékelése a feladata, a történeti mű semmilyen irányban nem lehet elfogult, de a létező (nemzeti, vallási stb.) anti­nómiákat, az árnyalatokra ügyelve, jeleznie kell. Ez diplomáciai érzéket kíván, nem csoda ezért­­ érvel Croce hogy sok diplomata írt ilyen műveket, illetve az irányzat legnagyobb alakja, Ranke, oly nagy előszeretettel fordult a diplomáciai forrásokhoz. Ranke nagyszerű képességeit mutatja, hogy protes­tánsként úgy tudta megírni a pápák történetét az ellenreformáció idején, hogy azt minden katolikus országban szívesen olvasták, vagy hogy német létére a franciák által is elfogadott módon írt a francia történelemről. A második oppozíció-típus a filológusi, amely a végletekig vitte a forrásokhoz való ra­gaszkodást és így csak kompilációkat nyújthatott, noha ezekből akart kitartó gyűjtögetéssel átfogó munkákat felépíteni. A történetfilozófiával szemben állók harmadik csoportját filozófusok alkotják, akik azonban a filozófus nevet visszautasították vagy valamilyen jelzővel (pozitivista, naturalista, szoci- 3Uo., V. 4Vö. Hayden White: Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth Century Europe. Baltimore, 1973. 286. 5Benedetto Croce: Theorie und Geschichte der Historiographie. Tübingen, 1915.

Next