Történelmi szemle, 2019 (61. évfolyam)

2019 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Romsics Gergely - Zahorán Csaba: Útkereső történészek. Megjegyzések egy lezáratlan eszmecsere naplójára

ÚTKERESŐ TÖRTÉNÉSZEK változatlan érvényessége mellett.13 Ezzel persze a történetpolitikai gondolkodásban, esz­mei síkon megismételte a 19. századi nacionalizmus politikai agresszióját, hiszen a magyar primátus és birodalmiság tézisét éppen megőrizni, feltámasztani igyekezett. Mégis, visz­­szatekintve humanistább és nem utolsósorban pacifistább szemléletmódnak tűnik, mint Mályusz népiségtörténeti múltértelmezése, amely a késő középkori magyar politikának a nemzetiségi kérdés iránti érzéketlenségét problematizálta, illetve kiterjesztette a népek kompakt egységének tézisén nyugvó, azok versengő térszervező ambícióit örök adottság­ként beállító logikát a kora újkorra és az újkorra is. Így lett a szekfűi „nagy” 18. századból a népi gyengeség évszázada, a középkori mulasztások és a török kori tragédia fenyegeté­seit betetőző kor, amelynek következményeivel utóbb sikertelenül szálltak szembe a nem­zetek ébredésekor jelentkező magyar államférfiak is.14 Nem feltételezzük Ondrej Ficer­ről, hogy bármilyen mértékben is a szociáldarwinis­­ta eszméknek a történetpolitikai gondolkodás­­szélsőjobboldalán végbement recepcióját i5 kívánná feleleveníteni, különösen pedig azt nem, hogy bármilyen módon rehabilitálná azt. Ebben az esetben azonban világos, hogy további beszélgetésre és vitára van szükség, hogy értelmezhessük egymás álláspontját. Amennyiben Ficeri az általunk is elismert, sőt központi jelentőségűnek tartott eltérő állami fejlődési minták (korai territoriális, majd központosító kormányzási minták Nyugat-Európában, tagoltabb és többszörös megsza­­kítottság által jellemzett államiság Kelet-Közép-Európában) következményeire hívja fel a figyelmet, akkor ezzel közös platformon találjuk magunkat. Ha azonban erről tovább­lépve kapcsolatot tételez e történeti mesternarratíva és a jelen politikai és kulturális cse­lekvés etikái között, tehát ha a közös történeti tudás alapján [„mert akkor a) nem történt meg”] fogalmaz meg imperatívuszokat a jelenben [„ezért ma b) illegitim/fölösleges/ve­­szélyes], úgy nem tudjuk követni ezen az úton. Ez ugyanis éppen a történelmiesítés általa is igényelt eljárásának visszafordítása lenne. A szerző nehezményezi továbbá, miért nem ismerik el a magyar történészek a nagy­morva/szlovák és a dák-római-román kontinuitást (e számban, 774.). Ami az elsőt illeti, a magyar fősodor nem tagadja a szláv (később szlovák) etnikum folytonosságát a mai Szlovákia területén - inkább az önálló nemzetfejlődés - a (magyarországi) szlávból szlo­vákká válás - és az államiság (nagymorva) hagyományának hiánya vagy továbbélése kap­csán vannak vitás kérdések a magyar és szlovák történészek között. A második esetben valóban mély és nagy múltra visszatekintő - és jelentősen átpolitizált - nézeteltérésről van szó, amely viszont korántsem korlátozódik csak magyar-román vitára, hanem nem­ 13 Ottlik László: Új Hungária felé. Magyar Szemle (1928) 4. kötet 1-9. A történészek közötti vitához Erős Vil­mos: A Szekp-Malyusz-vita. Debrecen, 2000. [Kül. 34-49.] Ennek korábbi, szorosan a Magyar Történet soro­zathoz kapcsolódó tárgyalásához Erős Vilmos: Szekfű és Mályusz vitája a ’Magyar történet’-ről. Századok 131 (1997) 453-476. 14 Mályusz Elemér: Magyar renaissance, magyar barokk I-IV. Budapesti Szemle (1936) 241. kötet 159-179., 293-318., (1936) 242. kötet 86-104., 154-174. Az eddig hivatkozott Mályusz-művek mintegy utólag terem­tették meg a fontos korai munka előtörténetét. Uő: A reformkor nemzedéke. Századok 57 (1923) 17­75. 15 Ennek jellemző példái Szemere Miklós: Külpolitikai nyilatkozatai. 1903-1918. Bp., 1918. Erdély és a sokat em­legetett gazdasági háború és a földszerzés kontextusában lásd Éber Ernő: Fajok harca. Adatok az erdélyi nem­zetiségi kérdéshez. Bp., 1905.

Next