Magyar Törvényhozók Lapja, 1943 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1943-01-01 / 1. szám

MAGYAR TÖRVÉNYHOZÓK LAPJA FŐSZERKESZTŐ: TEMPLE REZSŐ dr. 1943. január he­li A magyar parlamentarizmus válsága mikor a régi és úgynevezett fibxerális idők politikai történetét tanulm­ányozzu­k az ak­kori politikai mozgalmak tükréb­en, a régi pub­licisztikában, önkéntelenül is az az érzésünk tá­mad, hogy­ az 1867-től 1918-ig terjedő korszakot nem választotta el olyan éles elkülönülés mond­juk az azt megelőző 1790—1867-ig terjedő kor­szaktól, mint amilyen űrt és szakadást érzünk a mai ko­rszak és az 1867—1918. korszak között felfogásban, lélekben, ítéletben, vágyakban. Ez az érzésünk azonbsan­­ sehogyan, sem tapad a fej­­lődé­s szabályos és természetes útjához, hanem bizonyos hiányt, zökkenőt érzünk. Olyan­ ugrást, amiből tagadhatatlanul a természetellenesség mellékíze érezhető. Miért? Mert ,a társadalom­fejlődés minden jelenségére is feltétlenül, áll az a szabály, amit úgy ismerünk, hogy a természet­ben nincs ugrálás. Senki sem vonhatja kétségbe azt, hogy a nemzet történetében alig volt még olyan korszak, mint ,a mostani, amikor a légtön­­nyomon megnyilvánuló p­olitikai közfelfogás olyannyira megtagadta volna a közvetlen őt megelőző korszak életforma eszményeit, mint­­ahhogyan ezt a mai korszak — 1920-tól kezdő­­dőleg — teszi azal a korszakkal­­szemben, ame­lyet az 1867—1918-as számokkal jeleztünk. Le kell azonban szegeznünk azt az ugyan­­c­sak tagadhatatlan tényt, hogy­ ez az eszmei el­térés nem halad túl ,a­­szellemi formákon, mert­ a test, az organizáció nem tudott vagy­ nem akart eltérni az előző korszak életformáitól — (hogy tudott-e vagy nem akart, ez külön vizsgá­­ló­dás és vita tárgya lehet) —­ vagyis a társadal­mi berendezkedés életformái, kezdve a közigaz­gatástól egészen a közgazdasági szervezetig nem sokban tért el az őt megelőző korszak ."Szer­­vezeti életformáitól, így aztán, egészen kézenfek­vő, hogy" egy’ tűrhetetlen lelki­ hasadást fedezhe­tünk fel mai tá­rsadalmunk politikai megnyilvá­­nulásaiban, hiszen a régi testből érezzü­k azt a szellemi kisugárzást és származnak olyan szel­lemi megnyilvánulások, amelyeket p­athomigilus-­­nak tarthatunk teljes joggal. Ebből a hasadás­­t­ól süvít felénk nap, mint nap az a szellemi zűr­zavar, a fogalmak téves összezavarása és bontja meg a logikus gondolkozás egészséges menetét. A jidszavak felületes hangoztatása valóságos, ködbe burkolja az olyan alapigazságokat, ame­lyeket a mai társ­adalmi életforma végered­mény­­ben nem nélkülözhet a további fejlődés során. Az előző korszaknak ily módon való katego­rikus elutasítá­sa csak felületes lehet, tartva azonban magunkat szigorúan ehhez, feltétlenül rátévedünk egy olyan írtra, ahol az őszinteség teljes hiányát érezhetjük minden vonatkozá­sban. És ennek az őszinteségnek a teljes hiányát ta­­p­usztáthatjuk ma már egész politikai közéletünk­ben. Mert imdokolásunk, amellyel a bennünket közvetlenül megelőző korszak eszményeit ma­­guunktól elutasítjuk, igen gyenge lábon áll, erő­szakolt és sem történelmi, sem társadalomfejlő­dési okokkal nem indokolható. Talán a legérthe­tőbben és legvilágo­sabban azzal tudjuk ezt a lel­kihasadását mai társadalmunknak érzékeltetni, ha a közjogi szervezetünket vizsgáljuk. Ugyanis közjogi konstrukciónkban csodálatos módon n­e­m­ tértünk el az évezr­edes fejlődés szabályai­tól, sőt örömmel kell megállapítanunk azt, hogy­ közjogi tradícióinkhoz való ragaszkodásunk soha nem volt annyira életerős, olyan tisztelettel tel­jes, mint az utób­bi két évtizedben, annak elle­nére, hogy a külső behatások soh­a ettől nem ideártak bennünket annyira eltéríteni, mint ép­pen az utolsó két évtizedben. Ezt nem tulajdon s­íthatjuk másnak, mint egy nemzet egészséges életösztönének, sokszor talán, a tudatalatt való erők megnyilvánulásának, mutatván azt az utat, amelyről nem szabad letérnünk éppen az elkö­­vetkező újabb ezer­ év fejlődési törvényei miatt­ A Am­ikor Kállay Miklós miniszterelnök úr nemrég azt a kijelentést tette egyik beszédében, hogy ma már szinte egy sziget vagyunk ezen a kontinensen, ahol még parlamentarizmus van, ezzel is csak jelezte azt, hogy ez a nemzet nem akar letérni történelmi fejlődésének egészséges útjáról és az alkotmányosságunkhoz való ra­­gaszkodá­s nem üres forma, hanem igenis belső megérzés, életet adó szükségessége ennek a nem­zetnek. Akadhatnak a magyar politikai közélet színpadán augurok vagy kuruzslók, akik a kor­eszmés szédületben az alkotmányosságtól olyan „elaszticitást“ kívánnának meg, amely egy­enlő

Next