Tótfalusi István: Irodalmi alakok nagy lexikona 1. Mítoszok és mondák (2010)

Lexikon - Z

426 I Zarathusztra erkölcsbölcselő nevét arra, hogy lényegében erkölcstagadó nézeteit fejtse ki ellenében. Zauri —i dévek Zebulon­­ vagy Zábulon, Zebulun (’lak­helyek’) Jákob fia LEÁ-tól a Bibliában (Ter). A nevét viselő törzs nem volt jelentős, a Jor­dántól nyugatra, a későbbi Galilea középré­szén foglalt területet. A tizenkét pátriárka testamentuma c. apokrif írásban a neki tulaj­donított végrendelet elején­­ arról szól, hogy testvéreivel szemben mindent elkövetett Jó­zsef­ megmentésére, később pedig csak azok fenyegetéseitől félve nem tárta fel apjuk előtt, hogy mit műveltek. ›XVIII C 2› Zélosz ›1 C3‹ —‹ Pallasz3 Zephürosz —* Hüakinthosz, Xanthosz1 Zétész ›IV B3‹ —ο Boreaszok Zéthosz ›VII Cl‹ —► Amphión, Aédón Zeusz - a görög istenvilág királya, ég és föld ura, Kronosz és Rheia gyermeke. Anyja csele jóvoltából elkerülte testvérei sorsát, apja nem tudta lenyelni. Biztos rejtekben növe­kedett Krétán a Dikté nevű barlangban, Amal­­theia kecske tején. Felnővén rákényszerítette Kronoszt, hogy okádja ki elnyelt gyerme­keit. Ekkor , két fivérével, HADÉs­­szel és PoszEiDÓN-nal összefogva, a küklópszok ko­vácsolta villámokkal és a Hekatonkheirek segítségével megdöntötte apja uralmát, s el­lenségeit a Tartarosz mélyébe zárta. Utóbb még le kellett vernie TüPHÓN-t, a gigászok lázadását, egy ízben pedig még saját isten­társainak egy része is ellene fordult. Végül­­ megszilárdította uralmát; amikor THEnsz­t PÉLEUSZ-hoz adta egy jóslat nyomán, elke­rülte nagyapja és apja sorsát, hogy ti. saját fia taszítsa le trónjáról. ~ Hésziodosz szerint a jog és igazság uralmát hozta el a világnak, ugyanakkor a mondákban zsarnoki vonásai is kiütköznek, ezt többek közt az a bánás­mód jelzi, amelyet jótevőjével, Prométheusz titánnal szemben tanúsított. H­a nővérét, HÉRÁ-t vette feleségül, közös gyermekeik Arész, Hébé, Eileithüia­s (általánosabb vélemény szerint) Héphaisztosz, míg Athéné-t az isten a maga fejéből szülte meg, miután elnyerte a vele viselős Monsz­t. Hatalmának egyik záloga volt, hogy az istenek és más halhatatlanok további tekintélyes hányadát ő maga nem­zette égi lényekkel (lásd Apollón, Artemisz, Perszephoné, Aphrodité, Hermész, Zagreusz, múzsák, Moirák, Hérák, Khariszok), sőt ha­landó asszonnyal is (Dionüszosz). Igencsak kedvelte a földi nőket is, aki kedvelte, legtöbb­jüket valami álcában (bika, hattyú, aranyeső stb. képében) környékezte meg és ejtette te­herbe. Így születtek olyan kiváló földi gyerme­kei, neves dinasztiák mitikus ősei és héroszai, mint Aiakosz, Amphión, Arkasz, Dardanosz, Dioszkuroszok, Héraklész, Lakedaimón, Minósz, Peirithoosz, Perszeusz, Rhadaman­­thosz, Szarpédón1, Szarpédón2, Tantalosz1 és mások. Ő volt az állam rendjének, a kirá­lyok jogos uralmának védője, igazságtevő bíró a halhatatlanok vitáiban. Egyéb tetteire, kap­csolataira nézve —­ még Akarnan, Alküoné, Aszóposz, Até, Deukalión1, Erisz, Euphó­­rión, Ganümédész, Iaszión, Ixión, Kaineusz, KURÉSZEK, LÜKAÓN1, NIKIPPÉ1, PaNDAREÓSZ, Pandóra, Philemón, Szalmóneusz, Teiresziasz, Titüosz,I II A1, II A2, II Bl, // B2, II Cl, II Cl, III Bl, III Cl, III Cl, III A3, III C3, V B2, VI Cl, VII B2, VII Cl, VIII A2, VIII B1, IX B1, X A2, XI A1, XI A2, XIII A2, XIV B1, XV A1, XV D3‹ Zeuxippé ‹IV A2‹ —‹ Erekhtheusz Zilpa­­ vagy Zelfa (’csésze’) Lea szolgá­lója a Bibliá­ban (Ter), aki asszonya engedel­­mével GÁD­-ot és ÁsER-t szülte JÁKOB-nak. (XVIII C2. Zimri­­ vagy Zámbri (’a dicsőített’) Iz­rael királya (uralk. Kr. e. 885), a harci szeke­rek parancsnoka Ela alatt a Bibliá­ban (lKir). Amikor királya Tircában lakomázott, össze­esküvők élén rátört és megölte, kiirtva Bása egész házát, ahogy a próféta megjósolta. A tró­non azonban nem tudott megmaradni, mert vezértársa, Omri körülzárta seregével, és hét nap múltán­­ magára gyújtotta a királyi pa­lotát. Ziuszudra­­ árvízi hajós a sumer mito­lógiában. Egy korai eredetmítoszt tartalmazó agyagtáblán („Erido-genezis”) az özönvíz hősét, aki isteni sugallatra hajót épít a fe­

Next