Tótfalusi István: Irodalmi alakok nagy lexikona 1. Mítoszok és mondák (2010)
Lexikon - Z
426 I Zarathusztra erkölcsbölcselő nevét arra, hogy lényegében erkölcstagadó nézeteit fejtse ki ellenében. Zauri —i dévek Zebulon vagy Zábulon, Zebulun (’lakhelyek’) Jákob fia LEÁ-tól a Bibliában (Ter). A nevét viselő törzs nem volt jelentős, a Jordántól nyugatra, a későbbi Galilea középrészén foglalt területet. A tizenkét pátriárka testamentuma c. apokrif írásban a neki tulajdonított végrendelet elején arról szól, hogy testvéreivel szemben mindent elkövetett József megmentésére, később pedig csak azok fenyegetéseitől félve nem tárta fel apjuk előtt, hogy mit műveltek. ›XVIII C 2› Zélosz ›1 C3‹ —‹ Pallasz3 Zephürosz —* Hüakinthosz, Xanthosz1 Zétész ›IV B3‹ —ο Boreaszok Zéthosz ›VII Cl‹ —► Amphión, Aédón Zeusz - a görög istenvilág királya, ég és föld ura, Kronosz és Rheia gyermeke. Anyja csele jóvoltából elkerülte testvérei sorsát, apja nem tudta lenyelni. Biztos rejtekben növekedett Krétán a Dikté nevű barlangban, Amaltheia kecske tején. Felnővén rákényszerítette Kronoszt, hogy okádja ki elnyelt gyermekeit. Ekkor , két fivérével, HADÉsszel és PoszEiDÓN-nal összefogva, a küklópszok kovácsolta villámokkal és a Hekatonkheirek segítségével megdöntötte apja uralmát, s ellenségeit a Tartarosz mélyébe zárta. Utóbb még le kellett vernie TüPHÓN-t, a gigászok lázadását, egy ízben pedig még saját istentársainak egy része is ellene fordult. Végül megszilárdította uralmát; amikor THEnszt PÉLEUSZ-hoz adta egy jóslat nyomán, elkerülte nagyapja és apja sorsát, hogy ti. saját fia taszítsa le trónjáról. ~ Hésziodosz szerint a jog és igazság uralmát hozta el a világnak, ugyanakkor a mondákban zsarnoki vonásai is kiütköznek, ezt többek közt az a bánásmód jelzi, amelyet jótevőjével, Prométheusz titánnal szemben tanúsított. Ha nővérét, HÉRÁ-t vette feleségül, közös gyermekeik Arész, Hébé, Eileithüias (általánosabb vélemény szerint) Héphaisztosz, míg Athéné-t az isten a maga fejéből szülte meg, miután elnyerte a vele viselős Monszt. Hatalmának egyik záloga volt, hogy az istenek és más halhatatlanok további tekintélyes hányadát ő maga nemzette égi lényekkel (lásd Apollón, Artemisz, Perszephoné, Aphrodité, Hermész, Zagreusz, múzsák, Moirák, Hérák, Khariszok), sőt halandó asszonnyal is (Dionüszosz). Igencsak kedvelte a földi nőket is, aki kedvelte, legtöbbjüket valami álcában (bika, hattyú, aranyeső stb. képében) környékezte meg és ejtette teherbe. Így születtek olyan kiváló földi gyermekei, neves dinasztiák mitikus ősei és héroszai, mint Aiakosz, Amphión, Arkasz, Dardanosz, Dioszkuroszok, Héraklész, Lakedaimón, Minósz, Peirithoosz, Perszeusz, Rhadamanthosz, Szarpédón1, Szarpédón2, Tantalosz1 és mások. Ő volt az állam rendjének, a királyok jogos uralmának védője, igazságtevő bíró a halhatatlanok vitáiban. Egyéb tetteire, kapcsolataira nézve — még Akarnan, Alküoné, Aszóposz, Até, Deukalión1, Erisz, Euphórión, Ganümédész, Iaszión, Ixión, Kaineusz, KURÉSZEK, LÜKAÓN1, NIKIPPÉ1, PaNDAREÓSZ, Pandóra, Philemón, Szalmóneusz, Teiresziasz, Titüosz,I II A1, II A2, II Bl, // B2, II Cl, II Cl, III Bl, III Cl, III Cl, III A3, III C3, V B2, VI Cl, VII B2, VII Cl, VIII A2, VIII B1, IX B1, X A2, XI A1, XI A2, XIII A2, XIV B1, XV A1, XV D3‹ Zeuxippé ‹IV A2‹ —‹ Erekhtheusz Zilpa vagy Zelfa (’csésze’) Lea szolgálója a Bibliában (Ter), aki asszonya engedelmével GÁD-ot és ÁsER-t szülte JÁKOB-nak. (XVIII C2. Zimri vagy Zámbri (’a dicsőített’) Izrael királya (uralk. Kr. e. 885), a harci szekerek parancsnoka Ela alatt a Bibliában (lKir). Amikor királya Tircában lakomázott, összeesküvők élén rátört és megölte, kiirtva Bása egész házát, ahogy a próféta megjósolta. A trónon azonban nem tudott megmaradni, mert vezértársa, Omri körülzárta seregével, és hét nap múltán magára gyújtotta a királyi palotát. Ziuszudra árvízi hajós a sumer mitológiában. Egy korai eredetmítoszt tartalmazó agyagtáblán („Erido-genezis”) az özönvíz hősét, aki isteni sugallatra hajót épít a fe