Transilvania Jurnal, august 2000 (Anul 3, nr. 697-723)

2000-08-09 / nr. 704

4 Românii sunt cei mai înghesuiți dintre europeni de______________ Liliana Petruș Deficitul de locuințe din România, aproximat de Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului la peste 700 000 de apartamente, a făcut ca problema calității spațiului locativ să fie aproape inexistentă pentru autorități. Conform unui studiu definitivat recent de Institutul de Sănătate Publică București, doar 12% dintre români apreciază ca bune și foarte bine condițiile de locuit. România se situează pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește suprafața locuibilă, cu doar 11,5 mp/persoană, față de 17,2 mp, în Polonia, 25 mp, în Ungaria, 34 mp, în Germania ș.a.m.d. De asemenea, locuințele românilor dețin cele mai mici procente privind utilitățile, respectiv 52% la alimentare cu apă rece, 43% la apă caldă, 50% la canalizare și 39% la încălzire centrală. Statul la bloc ne leagă în boală Specialiștii apreciază că locuințele tip bloc, majoritare în România, sunt cele mai lipsite de confort. Construite în grabă, din materiale ieftine, și dotate cu instalații rudimentare, apartamentele de bloc au devenit pentru locatari o dată cu deteriorarea în timp, o sursă permanentă de stres și de îmbolnăviri. In baza unui studiu efectuat în 33 de localități ale țării, dr. Doina Lupulescu, cercetător la Institutul de Sănătate Publică, susține că există o legătură directă între condițiile de locuit și starea de sănătate a populației. „Ambianța termică necorespunzătoare, acuzată de 87% dintre locatari, provoacă bronșite, pneumonii, boli cardio-vasculare, umiditatea crescută și mucegaiul, asociate cu ventilație neadecvată, prezente în 40% dintre apartamente, cauzează alergii, boli respiratorii și intoxicații cu monoxid de carbon, supraaglomerarea și deficiențele de alimentare cu apă, canalizarea și prezența insectelor, acuzate de aproape 80% dintre locatari, determină o înmulțire fără precedent a bolilor infecțioase și a intoxicațiilor alimentare, fiind tot atâtea cauze ale epidemiilor care au izbucnit în România, în ultimul timp. ” Și în mediul rural, calitatea locuințelor este departe de a fi satisfăcătoare. Cele mai multe case ar trebui consolidate, pentru că au o vechime medie de peste 36 de ani, și, eventual, extinse, pentru că suprafața medie/persoană este mai mică decât în urban, respectiv 10,7 mp. în plus, aprovizionarea cu apă curentă acoperă doar 18% dintre locuințele de la sate, un procent de-a dreptul ridicol pentru acest sfârșit de mileniu. Ca să nu mai vorbim de faptul că în România încă mai există localități neelectrificate și locuințe din paiantă și chirpici, particularități pe care cercetătorii nu le pot cuprinde în studiile de specialitate, pentru că în standardele europene nu mai există, de mult timp, astfel de ciudățenii. Universitatea maghiară își deschide porțile la toamnă de__________________ . Doina Danciu Universitatea maghiară particulară, care a stârnit atâta vâlvă, va deveni o realizare începând din această toamnă, afirmă reprezentantul Centrului Cultural Județean Harghita, Süket Levente. Chiar dacă nu s-a stabilit încă orașul care va găzdui centrul acestei instituții, la Miercurea-Ciuc se cunoaște sediul unde se vor preda cursurile universitare și totodată materiile care se vor învăța. Astfel, clădirea Fundației „Pro-Agricultura Harhitae Universitas“ din Miercurea Ciuc va fi locul unde 200 de studenți maghiari vor putea urma cursurile a cinci specializări: contabilitate și infomatică de gestiune, economia și gestiunea în producția agro-alimentară, ingineria și tehnologia produselor agro-alimentare, ingineria mediului și sociologia rurală. Süket Levente a mai declarat că filiale ale universității maghiare vor mai exista la Târgu Mureș unde va exista o facultate de psihosociologie și la Oradea unde funcționează Universitatea „Partium“, fondată de László Tőkes, instituție care se dorește a fi integrată în noua universitate particulară maghiară. Cererea pentru autorizația de funcționare provizorie a acestei instituții a fost depusă în luna iunie la Comisia Națională de Acreditare și Evaluare Academică trmând să fie eliberată, după toate probabilitățile, în septembrie, când universitatea maghiară își va deschide porțile. Süket Levente a mai ținut să precizeze că cel care s-a aflat la baza ideii de înființare a acestei universități este conducătorul bisericilor maghiare din Transilvania, Tonk Sándor, care prin fundația pe care a fondat-o „Sapientia“, a lansat concursul de proiecte pentru înființarea universității maghiare. 26 de localități hunedorene au rămas fără curent electric Din cauza unei puternice furtuni care s-a abătut asupra județului Hunedoara în noaptea de luni spre marți, 26 de localități hunedorene au rămas fără energie electrică. Furtuna a produs pagube pe traseele Ilia-Coșevița și Orăștie - Balomir. Au fost afectate 33 de transformatoare electrice, majoritatea în mediul rural Copacii căzuți au afectat liniile de transport ale curentului electric în mai multe localități, printre care și municipiul Orăștie. Pînă ieri dimineața, rețelele au fost restabilite în marea majoritate a punctelor afectate de furtună. L.Stanciu Societatea comercială SINTEZA ORADEA produce și comercializează un bogat sortiment de lacuri și vopsele, pigmenți, grunduri, vopsele lavabile, lichid de frână, antigel, apă distilată, clorură de metil, precum și o gamă variată de insecticide pentru agricultură:CARDEBOX 37CE, CARDEBOX 12CE, SINORATOX 35CE, SINORATOX 5G, SINORATOX 10G, GRYLLOSIN 5G, Bromură de metil. Pentru informații și comenzi ne puteți contacta la telefoanele: 059/140.130. 059/143.664, sau la fax: 059/143.664. 059/462.224 TRANSILVANIA JURNAL - MiErcuri, 9 augUSt 2000 Enison la scandalul cu polițiști și curve Printr-un fax remis redacției,, Transilvania jurnal“. Inspectoratul General de Poliție (IGP) a anunțat că, în urma cercetărilor făcute faptele relatate în presă se confirmă parțial. La sfârșitul lunii iunie, trei polițiști de la Biroul Poliției Rutiere din Deva efectiv au pus stăpânire pe localul „Izvorul Decebal“ din Deva și au făcut scandal, însoțiți fiind de două prostituate. Comisia IGP care s-a deplasat la fața locului a decis că prezența polițiștilor îmbrăcați în uniformă în local putea da naștere unor „discuții neprincipiale și apariției articolului din presă drept pentru care polițiștii bețivani au fost sancționați disciplinar. De la Inspectoratul Județean de Poliție Hunedoara am aflat că sancțiunea a însemnat de fapt trecerea acestora de la Biroul Poliției Rutiere Deva la Biroul de Ordine și Pază. L Stanciu Hot accidentat la ..locul de muncă” Un hoț și-a tăiat venele în noaptea de luni spre marți, în timp ce spărgea vitrina unui magazin de produse electro-casnice, din Sibiu. El a părăsit magazinul, luând doar un radiocasetofon auto, dar lăsând în schimb o baltă de sânge la locul faptei. Bănuielile polițiștilor sibieni se îndreaptă deocamdată spre un tânăr în vârstă de 23 de ani, din Sibiu, internat în aceeași noapte la Secția Chirurgie a Spitalului Clinic Județean, cu o tăietură profundă la mînă. Ancheta este îngreunată, deocamdată, de faptul că persoana bănuită Ludovic Kemendi, susține că în noaptea cu pricina își vizitase iubita într-o localitate din apropierea municipiului și, pentru că aceasta a refuzat să-i deschidă ușa, i-a spart geamul camerei, cu pumnul. Anchetatorii nu au putut afirma cu certitudine, până ieri la prânz dacă Ludovic Kemendi este autorul spargerii. R. Andone Intoxicație cu ciuperci O fetiță în vârsta de 12 ani se zbate între viață și moarte în secția de Reanimare a Spitalului de Copii Sibiu, din cauza unei intoxicații cu ciuperci. M.P. a fost internată luni, 7 august, seara, iar medicii spun că toxiinfecția alimentară a fost provocată de îngurgitarea unor ciuperci, care fuseseră ținute înainte de preparare timp de un an în congelatorul frigiderului. Medieșenii pot rămâne fără apă Sute de medieșeni ar putea rămâne, de astăzi fără apă menajeră. Datoriile asociațiilor de proprietari către SC Gospodărie Comunală Mediaș, a căror valoare depășete suma de 8 miliarde de lei, au determinat conducerea acesteia să dispună sistarea furnizării apei reci și calde către datornici, deoarece, la rândul său, până la recuperarea debitelor restante, SC Gospodărie Comunală Mediaș nu-și poate achita datoriile către furnizorii de gaz metan, curent electric, apă și sulfat de aluminiu. Viceprimarul Mediașului, Dan Voinea, a declarat ieri că vina nu aparține în exclusivitate datornicilor, ci și conducerii SC Gospodărie Comunală Mediaș, care „nu a găsit până acum un sistem mai eficient de colectare a veniturilor“. La ora actuală, din încasările lunare ale societății, abia se pot acoperi cheltuielile curente. Procedura de recuperare a datoriilor de la populație și agenții economici este extrem de greoaie, având în vedere că procedura acționării injustiție a debitorilor este de lungă durată. SC „Gospodăria Comunală“ SA Mediaș continuă să rămână unul din principalii debitori din județ ai SC „Electrica “ SA Sibiu și Distrigaz-Nord Mediaș. A. Mihu (RA.)