Transilvania, 1868 (Anul 1, nr. 1-25)

1868-07-01 / nr. 14

Fóai’a Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultura poporului romana. Acesta faia ese cate 3 cóle pe luna si costa 2 fr. v. a. pentru membrii asociatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 4 fr. cu porta postei, Abonamentulu se face numai pe cate 1 anu intregu. — Se abonéza la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu sau prin posta sau prin doi. colectori. ------—isr. 14. Brasiovu 1. luliu 1868. Amilii I. Din datinele vechi ale Transilvaniei. (Continuare). Prandiulu si cin’a principelui tierei. Pe la diece ore demineti’a magistrulu bucătăriei mergea la principele spre a’lu incunoscintia, ca prandiulu este gat’a. Indata apoi venindu marele pacharnicu cu ceilalti pacharnici aducea in gente (ca nesce cofere) coperite cu piele panea alba ce se numea tîpau, era astadi se numesce fransela, inse curatîta de caja, după aceea asternea mas’a. Pe masa intendea mai anteiu un’a pensetura augusta ca de unu cotu, chindisita cu fim de auru sau de argintu, era preste acesta asternea alta pensetura lata, alba curata. Bucatele se punea in castróane de argintu, fiacare purtatoriu de castróane avea cate un’a batista tivita cu metasa, cu care apuca castranele si asia le ducea. Dinaintea lacailoru purtători de bucate magistrulu bucătăriei mergea pedestru, era înaintea acestuia magistrulu mesei incalecandu cate unu calu buiestru, intioruolatu cu căciulă impenata, ajungendu la palatulu de mancare alu măriei sale acolo descalecandu intră in sala cu toti ceilalți ciocoi susu numiți, unde apoi stă in așteptare de parada, pana candu ilu ajungea ordinea că se aduca seu bucatele calde, seu precumu se dicea pe atunci, prandiulu de frunte (derék fogás). După acésta plecandu genunchii la principele camu precumu vedemu ca’i pléca unii popi in dilele nóstre la altariu, se re’ntórcea la bucataria si incalecandu erasi calulu, aducea alte bucate totu cu cerimoni’a de mai nainte. Va fi de interesu a cerceta la timpulu seu, pana la ce mesura