Tribuna Româna, 1864-1865 (Anul 6, nr. 198-254)

1864-10-22 / nr. 238

și Ni Rretini regimamentate anii 221ei. No. 238 ghiurina - Asepsta făie eoe gve îpoe oti reserte și înaț. - g - - -- - t - Abonamintele se iasti în Iassi la dighstionea foiei, ndita Talalaghilogii; lag în Vneptesti si rghin distghiste la esteditoghiile rostelog. Rretini re fghei Vumi 21 ei. LA 881I ZOI 22 OSTOMITIE 1864. AnuL IG. .  ” tare a nouei ROMANIA. Ipăstt 2200 stomttie. De duminică, dup'ameză zi, se sfirși aici mișcarea electorală pentru alegerea miierii județeni din partea plășei Codrului, cătră care au fostu lipită și comuna Iașilor. Colegiul electoralu, compusu din 30 de alegători direcți dintre cari 13 leșeni și 17 Codreni, s'au întrunitu lăngă cabinetul domnului prefectu al districtului, în sala Tronului la Curtea-vechie, și au alesu, în unanimitate, pe cei 2 consilieri și 1 suplentu al lor, în persoana domnilor Nicolai Docan, C. Balaișu și A. Cernea. Așa dară, și cei 13 alegători aleși din partea Iașilor, și cei 17 alegători aleși din plasa Codrului, cu toții au avut o însuflare rostu într'unu cugetu comună, cu toții au căndu s'au văzutu denaintea urnei electorale, față cu scrutipiulu secretu. Minunată pogorire a spiritului politicu meravilioasă purcedere! ci pe noi în parte minunea această electorală nu ne-au pusu în mirare de locu. În adevăru, noi nu cunoaștemu de-aproape pe nici unul de alegătorii direcți veniți din plasa Codrului, nici avemu știință acuzată despre împresiunile sub care s'au operatu alegerea primară prin comunie; înse cunoaștemu pe alegătorii numiți din partea Iașilor și știmu sub ce înmuriri s'au făcutu aici alegerea dumnealor. De aceea, ne vomu încerca a spune pre scurtu, și fără patimă, cele ce s'au întămplatu, în Iași, cu ocaziunea alegerei primare de la 14 octomvrie; și cetitorii nostri cei pricepuți voru pătrunde, de bună samă, atăt înlănțuirea naturală a faptelor cătu și legătura logică dintre cause și efecte. Era o parte dintre alegătorii comunei Iașilor carii voiau ca această întăie esperimensisteme electorale în două grade să se facă în modul celu mai realu și cu toată sinceritatea. Această parte au adoptatu, în întrunirea candidați pre care amu publicat'o în numerul de linia trecută al foiei acesteia (vezi Triduna No. 237, din 12 octomvrie). Însă, atătu mica întrunire de la Cabinetu cătu și publicarea listei în foaie, cu două zile înaintea zilei de alegere, au pusu în febrilă mișcare pe altă parte din concetățenii voștri alegători comunali, cari de mai nainte, consfătuire publică, fără întrunire prepărăfărătoate, au fostu înduși în eroarea de a adopta pe tăcute o listă dictată nu știmu de unde, tipărită clandestinu și propagată su puriști și sub mantie. Această parte dintre alegătorii ieșeni, compusă mai cu samă din tagma sermanei preoțime și din bietele bresle neguțitorești, au fostu aceea care au făcutu să triumfeze lista, așa numită a gubernului, în contra listei nostre, carea de locu n'au fostu concepută nici combinată într'unu spiritu anti-gubernămăntalu. Lista recomăndată de noi au fostu prigonită cu înverșunare păn'și de di. prefectul poliției, care de altă dată, în aseminea impregiurare, și anume cu ocaziunea alegerilor comunale, au ținutu o atitudine demnă de unu guvernămîtt populariu și iubitoriu de dreptate. Bară de astă dată, nu știmu cumu și pentru ce, chiar și întrunirea publică de la Cabinetu, unde putea să asiste și din agenții poliției, au fostu defăimată ca o adunare felicită, neiertată și poprită de legi! Despre partea noastră nici prin găndu nu ne-au trecutu că întrunirile electorale, în urma convocărei , și în totu timpul că nu ține periodlul electoral, ar putea fi poprite în vîrtutea vre-unei legi de securitate generală. Ce-n dreptul, nici domnul polițaiu al nostru n'au împinsu lucrurile așa de departe încătu să dee pe măna justiției pe vre unu cetățeanu alegătoriu din acei ce au participatu la întrunirea de la Cabinetu, sau din acei ce au împărțitu lista adoptată acolo. Însuși au înțelesu pe semne că justiția n'are copu de lege ca se condamne în aseminea materie, și că, și după legea electorale cea nouă, este, de bună samă, învoitu totu a ceea ce nu este popritu. Întrunirile electorale și distribuirea listelor de candidați discutate, în părerea noastră, se potu face și trebuie să se facă și fără de învoirea poliției. Publicul nu cunoaște nici macar unu ordinu ministerialu care să fi decisu în asemine materie în defavoarea libertăței, în contra liberelor alegeri. De ce, dară, d. polițaiu au arestatu pe doctorul Finchelstain conservatorul Cabinetului? De ce oare au pusu la grosu pe ? Nu lucrătoriul tipografu Morițu Marcu? De ce în sfirșitu au adaus, cătră prigonirea ----- .„„ înverșunată, și o maltratare condamnabilă, lovindu însuși cu palma pe lucrătoriul tipografu, în momentul ce î'au chieșatu din prejma salei de alegere, unde nu făcea nici o neorăndueală, ca să'lu pue la arestu, de unde a dooa zi i'au datu drumul leminatu de foame și îmbolnăvitu? D. Finchelstain și D. Morițu Marcu au suferitu, de bună seamă, o închisoare arbitrarie, au pătișitu pentru sănta dreptate, și despre partea noastră suntemu întristați pentru că acești neofensivi locuitori din comuna Iașilor n'au fostu macar din ceata alegătorilor liberi, căci ăncai ar fi fostu duoi Romăni acei ce s'au prigonitu pentru libertatea alegerei. Amu are mare curiositate să vedemu cumu d. polițaiu de Iași au verbalisatu în cazul D- lui Finchelstain, și al D-lui Morițu Marcu. Căci mărturisimu că, despre partea noastră, pănă ce n'amu văzutu cu ochii n'amu crezutu că poliția ar fi putut comite asemine abusu de putere. Grație unor intimidări ca aceste și altoru înmuriri fățișe, lista recomandată de noi au căzutu cu totul. Lista care au triumfatu au fostu aceea pentru care au votatu și P. S. locotenentul de Mitro- Cu eccepțiune de trei sau patru nume din lista anianimitatea șiu alegerei domilor politu și domnul prefectu al districtului. ceasta pe toate celelalte le-amu fi recomendatu și noi” căci, la dreptul grăindu, toată deosebirea între o listă și alta sta întru aceea că cu una resultatul doritu de patronii ei ar fostu mai lesne de dobănditu de cătu cu ceealaltă, vremu se zicemu că cu 13 alegători ieșeni, aleși în libertate și neînrîuriți, celu pu- Docan, Balaișu și Cernea nu era cu putință. De altmintrele, resultatul definitivu ar fi fostu, credemu, totu același. Dară, despre partea noastră, ne-amu fi bucuratu încai din toată inima că cea ăntăie probă de alegere în duoă grade, dupre noua sistemă electorală, ar fi fostu aici scutită de prepusul că n'au fostuleală și sinceră, să putem. Amu avea ăncă de mulțumire spune că alegătorii direcți veniți din plasa codrului au fostu acei ce, prin numărul lor covărșitoriu, (17 în față cu 13), au avut toată influența asupra alegătorilor Ieșeni, ci apui căci atunci ar trebui să cântămu dreptu nipiica sprestigiul personalu și creditul moralu prin care alegătorii Ieșeni au avut, de bună seamă, o înmurire legitimă asupra colegilor sei din constatancal că nu forța numărului, ci vărpartea Codrului. Și oare aici putemututea convinciunilor morale au fostu aceea ce au triumfatu? Adevăratu că nu! Între cei 17 la număru din alegătorii Codreni au fostu 11 săteni, 2 preuți și 4 proprietari mici. iar alegătorii ieșeni, din 13 la număru, au fostu 5 avocați, 2 părinți iconomi, 2 profesori, 2 neguțitori, 1 bătrănu eforu al orașului, și 1 es-președinte al tribunalului de prima instanță secțiunea ăntrea. Nu șitimu nici numele celor 17 alegători direcți din plasa Codrului, nici dacă alegerea dumnealor s'au făcut cu atăta încordare ca și cea din Iași; și de aceea nu temu astăzi nimica despre esperimentarea nouei legi electorale în că nu privește comunele rurale. Dar încă nu se atinge de comuna Iașilor trebue să spunemu că, afară de părintele iconomulheorghie Ionescu, carele au fostu pusu în amăndouă listele rivale, nici unul din aleșii alegători direcți n'au întrunitunatur a treia parte din numărul total al alegătorilor primari înscriși în tabloul primăriei ieșene. Părintele iconomul Ionescu, favoritul ambelor partite, au întrunitu 233 de voturi din 241 de voturi exprimate; adecă, au avut a treia parte plus opiu din numărul total al alegătorilor cocomunali înscriși în Tablou, care este de 675, și adecă unanimitatea minus opiu din alegătorilor ce au participatu la la 14 octomvrie. Reproducem aici întreagă lista celor 13 alegători direcți aleși de către alegătorii primari ai Comunei sașilor, dinpreună și cu voturile ce fie care au dobănditu. Cetitorii înțelepți face de la sine reflecciunile lor, mai departe. Eacadtrele luate din bună informare: Alegători înscriși: 675. Alegători votanți: 241. Bar aleșii, înselați după ordinea mulțimei voturilor, au fostu aceștia, de la Cabinetu, lista de, tu ținu iu totalul alegerea de voturi. 1. Iconomul Georghie Ionvecu. 233 2. Avocatul Alecu Vuluță. .11. Dimtrie Lăzărescu. „3. 4. Profesorele Gvorgie Orășii. 185 5. Nicolai Tacu. (eleru) .. 1835 6. Avocatul Panaite Criutel „... Teodor Bonciu.1682 8. Alecu Cernbi. .. 180 9. ȘPbrariul Georgiu Pătrini. 178 10. Neguțitorul Ioan Panluiu. 177 11. Protgnorele Iacob Negruți. . .173 12. Iconomul ALECU SACNDRU Ioncucu. 171 13. Dmitrie Filmescu, (espres,). 160 1 -