Tribuna Sibiului, mai 1970 (Anul 3, nr. 683-707)

1970-05-26 / nr. 702

PROLETARI DIN TOATE TĂRILE, UNITI-VA IASI ORGAN AL COMITETULUI TUDETEAN SIBIU AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR TUDETEAN ANUL in Nr. 702 MARTIE 21 mai 1970 4 pagini 30 Bani 3 Secvenţe dintr-o nouă confruntare Zi de duminică... încă de dimineaţă Comandamentul municipal de prevenire a inundaţiilor este înştiinţat că în cursul zilei va avea loc o nouă revărsare a rîului Tîrnava. Alertă. Telefoanele încep să zbîrnîie, se primesc informaţii, se dau decizii. • în zonele afectate de inundaţia precedentă oamenii măsoară 2,5 m în jos de la cota maximă atinsă de apă, obiectele aflate sub acest nivel fiind urgent evacuate. Se ia legătura cu Comandamentul judeţean, se pregătesc auto ________________ amfibiile, camioanele necesare evacuării, se Întăresc digurile. ........... • La fabrica ,Tîrnava" se scoate ultimul grup electrogen, se fac stelaje din scînduri pe care sunt așezate motoarele electrice. Uzina „Automecanica" este și ea evacuată. O echipă de muncitori de la „Steagul roşu“ Braşov, venită pentru a urgenta repunerea în funcţiune a uzinei, dă un ajutor preţios. • In curtea fabricii „Salconserv" s-au astupat canalele, se întăresc uşile prin zidire cu ipsos şi ciment. • Intre orele 16—19, nivelul Tîrnavei creşte cu 22 cm atingînd o cotă ameninţătoare: 429 cm. Efortul oamenilor creşte proporţional. Toate forţele sunt concentrate la întărirea grabnică a digului care să împiedice pătrunderea apei în incinta uzinei „Automecanica". • Ora 21, nivelul apei 480 cm. Alerta continuă. Atmosfera de ordine şi disciplină dă în schimb siguranţă, certitudine. De la Dumbrăveni se comunică că digul oraşului a fost răzbit de ape... • în jurul orei 23 o ştire fulger: „S-a rupt digul în zona Luntraşu". Imediat ajung la faţa locului tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al _______________ P.C.R., împreună cu tovarăşul Richard Winter, prim - secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R. Se acţionează energic, operativ. Un grup de militari, sub comanda căpitanului Dezideriu Toth, se află pe dig, la lumina farurilor şi a felinarelor îşi trec din mină în mină bolovanii care sunt aruncaţi apoi în fisura digului, în celelalte sectoare ale oraşului, la fel ca şi aici la Luntraşu, oamenii stau de veghe, gata să intervină când este necesar, hotăriţi să înfrunte furia apelor. • Este ora .0,30. Nivelul apei a ajuns la 565 cm. Şi continuă să crească. Viiturile cresc dezlănţuite, în vreme ce omul încearcă totul pentru a le stăvili. V. BARBU Mediaş, 24 mai 1970 .„ Abia am început să dăm veşti despre titanicul efort al oamenilor atit de greu încercaţi îndreptat spre repunerea în activitate normală a fabricilor şi urinelor, despre modul cum medieşenii, cei din Dumbrăveni, Cirloş, Hoghilag şi din alte locuri îşi refac vetrele devastate şi, duminică, aceiaşi oameni şi alţii, de pe alte văi, au fost din nou alarmaţi. Abia s-au mai alinat durerile şi o crîncenă încleştare cu stihiile a cauzat noi dureri, noi pierderi. Am fost duminică la Mediaş şi Dumbrăveni. La „Emailul roşu" abia sosiseră motoarele electrice recondiţionate de bunii lor tovarăşi de la „Flamura roşie" din Sibiu. La „Automecanica" abia reuşiseră — cu ajutorul tovărăşesc al altor colective de muncă: „Steagul roşu* * Braşov, U.P.AS. etc. — să refacă ceva din imensele dereglări; la „Tîrnava" nici nu se uscaseră toate materiile şi materialele, noroiul mai rînjea hidos pe maşini şi utilaje cînd colectivele de muncă au trebuit să se pregătească pentru o nouă alertă. Din ziua grea de 14 mai trecuseră abia zece zile ... La Comandamentul judeţean reîncepe febra zilelor de maximă încordare. In urma ploilor abundente căzute în noaptea de 23/24 mai şi care au continuat toată duminica, pe mari suprafeţe ale ţării, şuvoaiele de apă, pîraie, ieri inofensive, rîuri încep să se umfle o cumplită ameninţare. 24 mai. Mediaş ora 9. De sus, de la Sighişoara se transmite că Tîrnava creşte. La ora 16:00, Tîrnava va atinge 407 cm (cu 57 cm peste cotide inundaţie). Ora 10,52. La Hoghilag a început invazia noilor iniluşi. Cîmpul abia scăpat de urgie primeşte din nou lovitura dureroasă a tăvălugului. Spre Mediaş şi Dumbrăveni se îndreaptă de la Sibiu, o autoamfibie, bărci de asalt, bărci pneumatice însoţite de grupe formate din ofiţeri, elevi ai şcolii militare „Nicolae Bălcescu" şi ostaşi. Ora 11,00. La Hoghilag este în toi evacuarea oamenilor, a animalelor cooperativei şi ale locuitorilor. La ora 11,00 Tîrnava atinge la Sighişoara 6,50 m. Linia ferată Copşa Mică — Braşov este închisă. La Hoghilag sunt evacuate 180 de familii din calea apelor. Se apreciază că, la Mediaş, viitura va atinge nivelul maxim — cu ceva sub nivelul atins din 14 mai — în noaptea de 24/25 mai. Se iau măsurile operative pe care le impune această situaţie excepţională. De la Comandamentul municipal zboară ordine şi dispoziţii: „Pînă la ora 16:00 întreaga zonă supusă inundaţiei trebuie să fie complet evacuată". Sute de maşini se încrucişează prin Mediaşul înfrigurat. Pe străzile Aurel Vlaicu şi Podului, convoaie de autocamioane şi alte maşini încarcă, într-o tăcere grea, avutul oamenilor. Sub rafalele ploii necruţătoare, mobila, bunurile oamenilor abia salvate, sunt din nou încărcate. Pe strada Podului, o familie tînără a terminat încărcarea mobilei. Aş vrea s-o întreb pe gospodină cînd s-au întors acasă. Privirea ei e grea, mîhnirea adîncă întipărită în ochi ... Tac. Nu pot să pun nici o întrebare ... Pe strada Aurel Vlaicu, case dărîmate, case abia degajate de noroiul clisos, oameni incărcînd, cărucioare. Pe toate străzile Mediașului — oameni cu diverse obiecte se îndreaptă spre zonele unde Tîrnava furioasă nu poate ajunge. Convoaie, grupuri ale durerii ... SPRE DUMBRĂVENI. In dreapta şi-n stingă şoselei sub ropotul ploii, bălţi, nămol, semănături devastate. La pod ne întîlnim cu tovarăşii din comandament, cu activişti ai Comitetului judeţean de partid. Scrutează vijelia Tîrnavei. La I.A.S. şi cooperativele agricole de producţie animalele au fost evacuate. Familiile de pe 26 de străzi au fost evacuate. Militari patrulează in zonă pentru ca nimeni să nu rămînă acolo unde şuvoiul va muşca din nou pămîntul, clădirile, străzile. De la ora 3 dimineaţa, cu eforturi impresionante, se lucrează la consolidarea digului din dreptul oraşului. Este ora 15. La Mediaş şi în Dumbrăveni oamenii au pus la adăpost bunurile, maşinile, în trei locuri de-a lungul Tîrnavei, maşini şi oamenii militari şi membri ai gărzilor patriotice aşează piatră, pămînt, pietriş, ciment peste digul de apărare. Tăcuţi, epuizaţi. Apa nu trebuie să treacă! SE LASĂ SEARA. Tîrnava creşte, creşte. La ora 20 apele au atins cota de 460 cm, la ora 23— 540 cm şi creşte pînă la 6 m. 11 întreprinderi printre care „Automecanica*, „Tîrnava*, „Salconserv*, „Emailul roșu*, „8 Mai* și altele sunt din nou sub apă, în Copșa Mică. Uzina „Carbosin" își încetează activitatea, s-au luat măsuri de salvarea utilajelor, 83 de familii sunt evacuate. Dar, Tîrnava nu este singura albie pe malurile căreia oamenii îndură şi luptă în aceste zile. Oltul a atins, duminică şi luni, cote mai ridicate decit maximele din 14—15 mai. Hîrtibaciul s-a revărsat provocînd mari daune oraşului Agnita, comunelor şi satelor de pe malurile sale. Şi, aici o încleştare nemiloasă a pus faţă în faţă oamenii cu dezlănţuirea puhoaielor. lată cîteva secvenţe ale acestei lupte care continuă: Duminică, ora 11. Spre Arpaş, spre Glîmboaca, Avrig se trimit bărci, militari, maşini Din oră in oră, de pe cele „două fronturi“ care s-au alăturat vijeliei de pe Tirnava sosesc veşti îngrijorătoare. In Vărd 40 de case au fost inundate — populaţia a fost evacuată. La ora 18:45, »Din Turnu Roşu au fost evacuate 12 familii. Comuna este izolată — nu se poate ajunge vecht cu Hernii, încep evacuările in Nocrich, Hosman, Alţina, Boita. 20 de familii, 12 familii, 20 familii, 136 case, ferma I.A.S. Agnita. Ora 21. La Cirlos au fost evacuate 38 familii, o parte a Avrigului. S-a dărîmat podul spre Glîmboaca. 25 mai, ora 9,20. Din Tălmaciu se transmite: „Lingă cabana Valea Oltului a căzut un stîlp de înaltă tensiune, firele sînt în apă ... In curtea spitalului din Rîul Vadului a pătruns apa. Ora 9:40. Podul peste Olt de la gara Sebeş Olt este în pericol. Oltul sapă în mal la temelie" ... La Dumbrăveni, Tîrnava scade uşor, dar la Mediaş cota se menţine ridicată — 590 cm. Creştere uşoară. Hîrtibaciul creşte. în satul Cornutei nu se poate intra. Pe drum apa depăşeşte 1 m în unele locuri. Se solicită bărci. Agnita cunoaşte şi ea împrejurările tragice ale revărsării apelor. Este evacuată o parte a Fabricii de piele şi Încălţăminte, sunt evacuate familiile de pe mai multe străzi. Lumina electrică este parţial întreruptă. Se trimite apă potabilă, bărci. Circulaţia pe linia îngustă feste intrerupm: raţa de" fednice ’p*-' ricol (3 m) Hîrtibaciul atinsese, duminică noaptea, 445 cm, iar la Cornăţel 478 cm. Şi luni încă mai continua să crească... Pe Tîrnava Mare, pe Olt şi pe Hirtibaci munca noastră, eforturile noastre constructive şi de refacere a ceea ce am pierdut din bunuri şi producţie a fost, , în aceste zile, din nou compromise de năvala apelor. Ca intr-un tablou dantesc de o, imaginaţie nefirească albiile s-au revărsat inundînd întreprinderi, case, semănături, erodînd nemilos munca noastră a tuturora. S-a acţionat prompt, intr-un admirabil efort colectiv, epopeic prin dimensiunea dăruirii oamenilor. Inundaţiile, ploile abundente au provocat fenomene de alunecări de terenuri în diferite zone ale judeţului, aşa cum s-a întîmplat Pe Valea Oltului (km 240+300), la Şura Mare, Ruşi, la Apoldu de Sus. întreprinderilor medieşene calamitate li s-au adăugat cele din Agnita. Drumurile, căile ferate au avut din nou de suferit. In toate aceste zone încleştarea cu apela continuă. I VICTOR DOMŞA Mediaş, Dumbrăveni şi alte localităţi — din nou inundate Duminică de alertă totală O noapte de eforturi supraomeneşti Diguri străpunse, sute de familii evacuate 15 întreprinderi afectate de puhoaie Calm eroic — sute de oameni pe baricade * Mii şî mîi de locuitori ai Mediaşului şi-au părăsit din nou, duminică, locuinţele aflate acum, pentru a doua oară, in decurs de rece zile, sub apele viiturilor de pe Tirnavă Pe Tîrnavă, pe Olt şi Hirtibaci un nou val de inundaţii O ÎNCLEŞTARE DURĂ CU DEZLĂNŢUIREA APELOR La Agnita IîŞaşi. Cu al doilea val de inundaţii, Hîrtibaciul a produs mari dezastre in frumosul oraş Agnita I* - 1 .4-.. ‘ * . • .. : : V Furia apelor s-a dezlănţuit, din nou, duminica, şi 1« Dumbrăveni Foto: FRUD NUSS In pagina, a IH-a: v Emoționante manifestări \ mactr/a ' *1 ci a' avului limbii socialiste Situația din zonele unitate ale țârii caia- \ Duminică, spre ora primului... Ca în întreaga ţară, duminică, 24 mai, la Agnita a fost zi de muncă intensă pentru recuperarea pagubelor pricinuite de inundaţii. După ce colectivele de muncă de aici au hotărît să acorde o zi din salariu în fiecare lună pînă la sfirşitul anului , şi să lucreze o zi pe lună pentru cei care au suferit de pe urma calamităţilor, au trecut la ajutorarea directă a întreprinderilor din Mediaş prin echipe de specialişti, recondiţionarea de instalaţii sau materiale surprinse de ape. Din partea colectivului de muncă de la F.I.P.A. au fost trimişi în ajutorul tovarăşilor lor de la întreprinderea „8 Mai" din Mediaş electricieni, mecanici, muncitori cu înaltă calificare pentru punerea în funcţiune a instalaţiilor avariate. Paralel, la F.I.P.A. a început munca pentru refacerea a 12 000 mp piei deteriorate şi prelucrarea a 30 tone piei crude în contul întreprinderii „8 Mai" Mediaş. în aceeaşi şi la Fabrica de tricotaje s-au produs 13 000 perechi ciorapi şi 3 000 perechi mănuşi de cea mai bună calitate. C JX 6 »pUlt dcili. túl xró'öfc'ű u. ."'difi — liie Andrei — ne-a comunicat ca în timp ce duminică toţi oamenii apţi se aflau la locurile lor de muncă, spre ora prînzului, apele învolburate ale Hîrtibaciului au început să pătrundă în oraş, pe străzi, în case, în întreprinderi. Au fost luate măsuri de urgenţă astfel că în scurt timp 350 muncitori, organizaţi în echipe, au smuls din calea apelor distrugătoare 45 tone sulfat de amoniu, 30 tone tananţi, 90 tone piei crude şi 30 tone alte chimicale aparţinînd. Fabricii de piele şi încălţăminte. Organizarea desăvîrşită, calmul şi disciplina au învins emoţiile inerente unei astfel de situaţii surpriză şi practic la această întreprindere nu s-au înregistrat pierderi. La fel au acţionat elevii Liceului teoretic care, conduşi de tovarăşul Leon Boabă, au salvat toate bunurile aflate în subsolul şi la parterul clădirii aflate la ora actuală sub apă. La ora 17 a fost întrerupt curentul electric, 134 de locuinţe fiind inundate ca şi unele secţii ale întreprinderilor situate pe malul rîului. Cota maximă a Hîrtibaciului a atins 480 cm. Străzile: Şcolii, Bisericii, Aleea Teilor, piaţa fiind parţial sai integral inundate. Din magazinul alimentar cu autoservire din piaţă s-au transportat toate mărfurile. In cursul nopţii, cu toate greutăţile întunericului şi ale ploii care nu a contenit o clipă (de sâmbătă pînă luni dimineaţa) alte echipe de salvare au smuls furiei apelor însemnate cantităţi de cherestea şi materiale de construcţii aparţinînd IMIX. Datorită promptitudinii cu care s-a acţionat, la Agnita pagubele materiale suferite de unităţile economice şi de c tîăţ&n .I'. tTi* .it Nu .vtau înregistrat victime omeneşti, pierderi de animale sau de bunuri de mare valoare. La ora cînd şi-a încheiat transmisiunea corespondentul nostru (11,20) cota Hîrtibaciului era de 405 cm şi cu tendinţe de scădere. Cele 196 familii evacuate din casele lor au primit găzduire şi hrană, iar echipele de salvare acţionează pentru recuperarea unor bunuri aparţinind acestora. Parţial, în unele secţii şi sectoare de activitate nu se lucrează. Toţi muncitorii, sute de cetăţeni continuînd să lupte pentru apărarea oraşului lor, dau dovadă de un înalt patriotism, de multă dăruire şi solidaritate. Pe valea Hîrtibaciului Mii de hectare înecate de puhoaie Alarma nu a surprins pe nimeni. Oamenii erau conştienţi ca pericolul există, că apele Hîrtibaciului pot ieşi din matcă. Timpul rece a făcut imposibilă evaporarea apelor, astfel că, alimentate din belşug zile şi nopţi în şir, riurile îşi trimit puhoaiele peste albiile statornicite de veacuri şi veacuri. în drumul său — lărgit considerabil acum — Hîrtibaciul mătură culturile, străzile mai joase din localităţile Beneşti, Alţina, Hosman, Comăţel, Caşolţ. Mii de hectare de grîu, porumb, cartofi, orz etc., sunt acum sub ape. Acesta este •— deocamdată — efectul umflării considerabile a debitului rîului in ----------------------------------------(Continuare în pag. a IlI-a) GH. GRANITER