Tribuna Sibiului, aprilie 1971 (Anul 4, nr. 965-990)

1971-04-08 / nr. 971

Pagina 2 Cataloage de informare bibliografică " ’Ai avut ocazia de a semnala preocuparea fructuoasă a Biblio- tecii „Astra“ din Sibiu de a pune la îndemîna specialiştilor şi a masei largi a cititorilor instrumentele unei orientări operative şi competente in bibliografia diferitelor sectoare documentare aflate in depozite. Din această activitate ştiinţifică, de organizare a fondurilor şi sintetizare tematică in ghidaje de lucru, au fost editate pînă acum — in ultimii ani — mai multe lucrări. In continuarea acestor preocupări, au apărut zilele acestea, de sub tiparul sibian, două noi lucrări de acest profil, pe care le avem acum in faţă. Prima dintre acestea (ambele fiind elaborate în cadrul serviciului de informare bibliografică) este un catalog selectiv din Scrisori către Horia Petru Petrescu de la diverse personalităţi din ţară şi de peste hotare, aflate in păstrarea Bibliotecii .Astra 1. După cum se arată în cuvîntul introductiv, această sinteză comentată (autor: Lidia Băncescu) reflectă spiritul cultural al vremii, preocupările pentru dezvoltarea artei şi culturii româneşti, in deosebi cele care aveau ca scop întărirea legăturilor spirituale dintre Transilvania şi România, înainte de unire, corespondenţa fiind donată de însuşi Horia Petru Petrescu, împreună cu biblioteca sa de peste 10 000 de volume. Astfel, acest compendiu epistolar, „va constitui un instrument util, la indemnia acelora care se ocupă de istoria noastră literară, de istoria legăturilor culturale ale românilor cu alte mişcări culturale de peste hotare“. Dintre personalităţile străine aflate in corespondenţă cu Horia Petru Petrescu, amintim numele lui Ioan Urban Jarnik, Wilhelm Meyer-Lübke, Gustav Weigand ş.a. Catalogul este elaborat cu rigoare ştiinţifică, în ordinea alfabetică a corespondenţilor şi după cronologia scrisorilor. Fiecare corespondenţă este însoţită de aparatul informativ necesar (dată, format, localitate, autor, număr de înregistrare), fiind prezentată succint sub forma unui rezumat al ideilor conţinute, referirile la persoane, opere, tipărituri, grupări etc. Accesul la informarea completă in sector este facilitat de sistematizarea ştiinţifică probă, lucrarea conţinând indice de nume, de asociaţii şi instituţii, de opere literare şi ştiinţifice, de colecţii şi publicaţii periodice, de denumiri geografici. Acelaşi spirit, de ordine sistematizatoare străbate şi celălalt catalog de corespondenţă întocmit de Lidia Băncescu, Scrisori către Iosif Vulcan. După cum se vede, sunt în atenţie informativă scrisorile primite de doi promotori ai dezvoltării culturii transilvănene în spiritul unităţii culturale naţionale, prin integrarea în circuit larg a unor preocupări născute în aceste locuri ca urmare a unor condiţii social-istorice deosebite. Catalogul cuprinde acea parte din corespondenţa lui Iosif Vulcan care se găseşte în păstrarea Bibliotecii ,,Astra“ din Sibiu, în sugestia alcătuirii unui compendiu complet al corespondenţei lui Vulcan, răspîndită în mai multe părţi ale ţării. Importanţa conţinutului acestor scrisori derivă din rolul jucat de Iosif Vulcan, ca „promotor al culturii naţionale, in fruntea celei mai populare reviste literare româneşti din Transilvania — Familia —, a Societăţii de fond de teatru şi în cadrul Academiei române, vastele lui legături cu oamenii de cultură din toate provinciile româneşti“. Ambele cataloage sunt însoţite de facsimile ale cîtorva scrisori primite de cele două personalităţi ale culturii transilvănene. Este de subliniat condiţia grafică excelentă în care au apărut cele două lucrări semnalate cititorilor prin însemnările de mai sus. TITU POPESCU de la Turnişor pînă la moara „Spicul“ "S-er transformat In... semănătoare. Operaţiunea nu s-a desfăşurat Insă după procedeul obişnuit al introducerii in sol a seminţelor, ci după metoda care se pare nu e nouă (după cum avea să ne confirme duminică dimineaţa cetăţeanul Constantin Tofan, de pe str. Zidului nr. 2), a risipirii acestora pe asfalt. Împreună cu plutonierul de miliţie Toma Boieanu şi cu şofenul Ioan Preda de la staţia de taximetre din Piaţa Republicii (ajutorul dat de aceştia merită evidenţiat) am pornit pe „semănătură". Griul — revărsat constant pe noastră — c-ar putea fi-'vorba tie un iuti — s-a dovedit neîntemeiată. Era vorba doar de risipă. Atît și nimic altceva: risipă! Ba nu, încă ceva: risipă din neglijentă! Nu știm In ce măsură este vinovat șuierul loan Văcaru de pe autocamionul 21-SB- 123, care a transportat această încărcătură păgubitoare. In orice caz, şoferul ar fi putut observa cu greu In timpul transportului că din caroserie se scurge, ca un lichid, griul... .„Undeva, am realizat pe dată o proiecţie de contrast: scrisesem astă-vară un reportaj despre oamenii ogoarelor, care s-au luptat cu apele să salveze recoltăsasa griu nămolit, grîu sinistrat, dar totuşi griul M-am aplecat şi am cules de pe asfalt un pumn de boabe şi mi-am pus întrebarea: Cite pinii au curs din camion în noaptea asta? Poate o sută sau două sute, cine ştie? Un răspuns sigur la întrebarea aceasta nu poate da într-adevăr nimeni, pentru că procedeul de recepţionare a griului la moara „Spicul“ e de-a dreptul straniu. La moara „Săgeata“ din Timişor, după cum mi-a explicat şeful de echipă Ionel Constantin, se alifi recepţionerul întreprinderii de morărit şi panificaţie (pentru cazul în speţă rezei încît să nu poată ■ curge „nici un bob de grîu“ (unde am auzit cuvintele acestea?), apoi cerealele se cîntăresc şi se încarcă. Camionul porneşte apoi spre moara „Spicul“, unde se face descărcarea. Dar cine însoţeşte transportul? Cine garantează că dacă la „Săgeata“ s-au încărcat să zicem trei tone de grîu, la „Spicul" au ajuns tot trei şi nu doar două? Evident, nimeni... Numai aşa se explică cum de a fost posibil să se întimple cele relatate mai sus. Ce părere are conducerea întreprinderii de morărit şi panificaţie? VIOREL CUCU cinstea semicentenarului Partidului Comunist Român, la sediul Şcolii populare de artă din Sibiu, a fost deschisă Expoziţia bienală de artă plastică a artiştilor amatori Carol Silex a stabilit un nou record naţional Cunoscutul sportiv medieşan, Carol Silex, de la asociaţia sportivă Gaz metan, a reuşit în cadrul unei tentative de record, să stabilească, cu aparatul său — un aeromodel cu comandă teleghidată — un nou record naţional de distanţă. Aparatul dirijat de Silex din maşină, a parcurs distanţa Mediaş — Dumbrăveni 11,900 km. Vechiul record, care-i aparţinea, era de 5 km. I. II.I. Pe urmele scrisorilor nepublicate Se dă soluţia! Calitatea lucrărilor la apartamentele proprietate personală a mai făcut obiectul publicării în ziar a unor materiale critice. De această dată, la scrisoarea lui N. Ciută (Sibiu — vila 15 din cvartalul Ştrand) pe aceeaşi temă, Direcţia judeţeană de gospodărie comunală şi locativă confirmă prin răspuns că aspectele semnalate sunt juste. „Unele lucrări la tencuieli şi zugrăveli executate de I.J.C.M. Sibiu au fost de slabă calitate“. Tot din adresa de răspuns se desprinde că O.C.L.P.P. trebuie să controleze calitatea pe faze de lucru şi să impună constructorului respectarea întocmai a devizului, înlăturîndu-se astfel nemulţumirile beneficiarilor. Adresa se încheie: „Se impune ca pe viitor comisia de recepţie a Consiliului popular municipal Sibiu, condusă de vicepreşedintele Dumitru Tancov, să fie mai exigentă pentru a se înlătura eventualele remedieri în cadrul anului de garanţie“. Soluţia este deci găsită. Se aşteaptă aplicarea ei pentru ca proprietarii să nu mai aibă motive de... reclamaţii. Situaţia se va schimba la scrisoarea lui T. Petru din Sibiu (str. Faurului nr. 9) — care semnala unele aspecte negative la cinematograful „Pacea“ — răspunsul (dat cu o întîrziere de peste o lună şi jumătate faţă de normele legale stabilite şi numai după două adrese de revenire) concretizează măsurile ce s-au luat şi pe cele în perspectivă. Pentru înlăturarea aglomeraţiei la casă, biletele se vor da cu anticipaţie difuzorilor voluntari din unităţi. De asemenea, începînd cu trimestrul II se vor amenaja două casierii pe lateralele actualului hol, conform planului de reparaţii, amenajări şi modernizări a cinematografului „Pacea“. Sperăm că tot ceea ce s-a înfăptuit şi ceea ce urmează a se mai realiza vor înlătura definitiv neajunsurile. Pînă cînd? Inspectoratul sanitar de stat judeţean Sibiu arată că sesizarea cititorului Dorel Maximilian, privind unele deficienţe la baia comunală „Neptun“ — Sibiu, este justă. Deşi s-au efectuat dese controale, s-au aplicat sancţiuni salariaţilor care nu-şi îndeplinesc sarcinile, unele neajunsuri mai persistă. In prezent, la baia de aburi, spre exemplu, în loc de două cearşafuri se primeşte numai cite unul cu care se face sudaţia, învelirea şi ştergerea, nu se respectă întocmai indicaţiile pe linia curăţeniei, dezinfecţiei şi dezinsecţiei băii. Ce are de spus conducerea I.C. Sibiu? Cit vor mai dura aspectele negative de la „Neptun“? Unde dai şi unde crapă... Cum altfel să caracterizăm felul cum a fost rezolvată (mai bine spus nerezolvată) scrisoarea lui I. Covaliu (str. Gării nr. 7), înaintată Consiliului popular municipal Sibiu. Semnatarul specifica în scrisoare că Gavadinschi Eugen, colocatar, pensionar, provoacă discordie, şicane, împiedicind buna convieţuire. In adresa de răspuns a Comitetului executiv (purtînd semnătura prim-vicepreşedintelui C-tin Buzdughină şi a secretarului C-tin Hociotă), cu toate că se specifică „în urma verificărilor efectuate“ (ne îndoim de acest lucru) se indică semnatarului scrisorii că dacă Ştefănel Candid (un alt locatar care are o comportare civilizată) mai face şicane în folosirea normală a dependinţelor, legea prevede anumite reglementări în acest sens. Conform art. 21 din Legea 10/1968, petiţionarul poate să se adreseze organelor judecătoreşti care au posibilitatea să dispună evacuarea familiei respective“. In continuare se specifică: „Pentru insulte şi ameninţări se poate adresa Comisiei de judecată a Consiliului popular municipal“. Adică să i se ceară evacuarea lui Şt. Candid — om paşnic şi care are un comportament civilizat — iar E. Gavadinschi să-şi continue şicanările făcînd imposibilă convieţuirea? Iată cît de... temeinice s-au dovedit „verificările efectuate“... Răspunsuri ce se lasă aşteptate începem această notă cu revenirea la sesizarea şi răspunsul cu privire la unele nereguli la cinematograful „Pacea“ care face parte din prezenta rubrică. Răspunsul Întreprinderii cinematografice a întîrziat cu peste o lună şi jumătate faţă de termenul prevăzut. Conducerea unităţii ne-a asigurat însă că salariaţii vinovaţi de intirzierea răspunsului vor fi sancţionaţi. 0. .. merită! In situaţia de restanţieri cu răspunsurile la scrisorile ce le-au fost înaintate spre rezolvare, sunt şi la ora actuală cîteva unităţi. Sa le nominalizăm: Arhivele C.F.R. Turnu Roşu, la scrisoarea lui I. Murguleţ (expediată la 21 ianuarie a.c.); Direcţia generală agricolă privind scrisoarea lui Ucă Gh. Iosif (tot din 13 februarie); Direcţia sanitară, la scrisoarea lui I. Şerban din Sibiu (de la 24 februarie); Consiliul popular municipal Sibiu, la scrisoarea ing. T. Frandeş (din 24 februarie). Cum se respectă prevederile Decretului 534/1966? Cine sînt cei ce uită prin sertare rezolvarea competentă şi la timp a scrisorilor şi sesizărilor oamenilor muncii? Conducerile unităţilor citate au... cuvîntul! Rubrică realizată de s.mAgeanu Tribuna Sibiului ® 9 e « m * « » 9 9 ÎNSEMNĂRI Agitaţie de primăvară De cîteva zile cerul s-a mai inălţat cu o dimensiune deasupra Carpaţilor şi a început să-şi spele pinzele acelea de ceaţă alburie, infăţişînd iarăşi albastrul reavăn al abundenţei. Asta înseamnă că primăvara e foarte aproape de noi. O vestesc şi florăresele în rochii colorate strident, atunci clnd îţi oferă la colţ de stradă un buchet de ghiocei neînchipuit de fragezi şi o creangă de salcie cu bobocii mirosind a pămînt. Dar o confirmă decis agitaţia de seară de pe bulevardul Nicolae Bălcescu, teribil de masivă şi de firească după ce edilii au angajat măsura înţeleaptă de a izgoni zgomotul agasant al tramvaielor şi de a restitui principalei artere de acces farmecul decent care i-a fost propriu. Păcat că la „Gospodina" continuă să stea acelaşi interior decorat jignitor, păcat că la bufetul „Bulevard“ cineva se încăpăţînează să menţină pe pereţi acele diletantisme în total dezacord cu interiorul, şi în holul de lîngă cinematograful ,„Pacea“ stă mai departe expoziţia aceea permanentă şi amarnic de mizerabilă. Te consolezi oarecum văzind că în Piaţa Republicii continuă acţiunea de regîndire a valorilor decorului, de înlăturare a copacilor de multă vreme demolaţi ele roţile timpului, arătînd mai curma a islaz decit a pare. Acum se scot şi se duce şi e foarte bine aşa, că ni se ia o piatră grea de pe inimă şi piaţa va începe să arate civilizat. Dar poate că acolo jos, in zona spitalelor, se va relua curînd şi cu mult mai multă pregnanţă acţiunea de reconsiderare a spaţiului, fie prin deputaţii de cartier, cum s-a mai făcut cîndva, fie prin organizaţiile U.T.C., cum ar trebui să se facă, pentru că parcului acestuia îi spune totuşi Parcul tineretului. Primăvara desface peste Sibiu petale albastre şi albe imbiind sufletul să se cutreiere de lumină şi de căldura cea blinda şi bună. Toate devin acum mai calme şi mai frumoase, numai cariatidele din strada 1 Mai îmbătrînesc tot mai cenuşiu sub privirile noastre şi nu se găseşte o modalitate pentru a le înveşmînta şi a le restitui tinereţea încă puternică. E ceea ce se întimplă şi cu statuile şi cu busturile atît de frumoase din curţile cîtorva imobile din bulevardul Nicolae Bălcescu, surprinse şi in acest început de primăvară cu spărturi proeminente in trup, înnegrite amarnic de funingine şi zgîriate pe socluri şi pe piept cu hieroglife indecente. Hai să vedem dacă nu pot fi readuse şi ele in circuitul proaspăt al primăverii acesteia care învie atît de frumos! IOX ITU box Intîlniri disputate în ziua a doua De marţi sala Armatei (str. Lomonosov) este gazda etapei de zonă a campionatului naţional de box-seniori, la care participă in afara boxerilor din lotul naţional. 1. Monea, V. Zilberian, I. Covaci, A. Mihai, I. Ivan şi campionii judeţelor Braşov, Cluj şi Sibiu, care îşi dispută şansele pentru calificare în turneul final. Datorită disproporţiei de valori, partidele galei a doua nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor. Totuşi, spectatorii prezenţi au asistat şi la un meci de bună calitate, acela dintre C. Bumb (Tractorul Braşov), care l-a învins la puncte după un meci spectaculos, pe cunoscutul pugilist N. Delcu (Oţelul Galaţi), întrecerile fazei de zonă continuă. Iată rezultatele înregistrate: cat. 51 kg: C. Stănescu (Dinamo Braşov) b. b.O. II I. Chişu (Constructorul Cluj), V. loan (C.M.P.B.) b. ab. II I. Chiribeş (C.S.M. Sibiu); cat. 57 kg: I. Bache (Tractorul Braşov) b. p. V. Morca (C. Turzii), M. Toni (Steaua) cîştigă prin neprezentarea adversarului; cat. 60 kg: I. Simuleac (Steagul roşu Braşov) b. p. N. Pleşa (C.S.M. Sibiu), C. Bumb (Tractorul Braşov) b. p. N. Delcu (Oţelul Galaţi); cat. 67 kg: V. Zilberman (Steaua) b. p. Gh. Peteanu (A.S.A. Cluj), I. Gîldă (C.S.M. Cluj) b. dese. III N. Tărase (C.S.M. Sibiu). IUE IONESCU Ieri seară a avut loc la Sibiu, in sala Armatei, o gală de box din cadrul etapei zonale a campionatului naţional. In fotografie: aspect... inedit în partida Ion Monea — Ion Chifu (Dinamo Brașov) Foto: H. BUCN FELNEK ....................... azi azi azi... SIBIU: PACEA: Clanul sicilienilor (orele 8,30; 10,45; 13,00; 13,30; 18,00; 20,30) ; ARTA: Ultimul samurai (orele 10,00; 12,30; 15,30; 18,00; 20,30); TINERETULUI: Adio, prieteni (orele 10,00; 12,00; 14,30; 16,30; 18,30; 20,30) . MEDIAȘ: PROGRESUL: Mihai Viteazul, seriile I şi II (orele 9,00; 15,00; 19,00); TINERETULUI: 100 de carabine (orele 10,00; 16,30; 18,30; 20,30); UNIREA: Profesioniştii (orele 10,00; 16,00; 18,00 şi 20,00). CISNADIE: POPULAR: Frunza de viţă (orele 11,00; 16,00; 18,00 şi 20,00). AGNITA, 8 MAI: Pădurea spînzuraţilor (orele 10,00; 16,00 şi 19,00). DUMBRĂVENI: 7 NOIEMBRIE: Amintiri bucureştene (orele 18,00 şi 20,00) OCNA SIBIULUI: Salariul groazei (orele 17,00 şi 19,00). BAZNA-BAI: D-ale carnavalului (orele 17,00 şi 19,00). COPŞA-MICA: POPULAR: Petrecerea (orele 17,00 şi 19,00). APOLDU DE SUS: 23 AUGUST; Haiducii (orele 17,00 și 19,00). TELEVIZIUNE 18.00 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiara. 18.30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 Mult e dulce șî frumoasă. 19.15 Publicitate. 19.20 1 001 de seri. 19.30 Telejurnalul de scară. 20.00 50 de ani în 50 de evocări. Anul 1945. 20.10 Istorie vie. 20.50 Antologie lirică. 21.10 Intermezzo folcloric cu fraţii Petreuş. 21.20 Planeta se grăbeşte. Film documentar de montaj. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Recital Enrico Macias. 23.00 închiderea emisiunii. TIMPUL CINEMA Centrul meteorologic Sibiu comunică: Vreme relativ călduroasă cu cerul schimbător. Local se vor semnala averse slabe de ploaie. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit, din sectorul vestic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între plus 3 și 8 grade, iar cele maxime vor oscila între 18 și 24 grada. Anul IV, nr. 071 ! ' ~ j I Consiliul popular al comunei Şelimbăr, angajează: I J CONTABIL. jj Condiții conform H.C.M. 914/1968. I Uzina de reparaţii şi montaj în agricultură Sibiu str. Constituţiei nr. 23 angajează urgent: — 2 tehnicieni principali, proiectanţi-construcţii maşini — 1 contabil principal Pentru construcţii-montaj angajează: — 2 tehnicieni principali constructori — 1 revizor contabil principal — 1 planificator principal plan-salarizare — 1 merceolog principal — 1 magaziner (şantier Mediaş). Condiţii de salarizare conform H.C.M. 914/1968. Alte informaţii se pot obţine la serviciul personal al uzinei. Uzina de reparaţii şi montaj în agricultură Sibiu str. Constituţiei nr. 23 RECRUTEAZĂ URGENT candidaţi pentru cursurile de calificare la locul de muncă, cu scoaterea din producţie în meseria de strungar, cu durata de 8 luni. CONDIŢIILE DE ADMITERE: — absolvenţi ai şcolilor generale — cu serviciul militar satisfăcut Informaţii suplimentare la serviciul personal. De asemenea angajează: — 2 şoferi cu carnet de conducere gradele B şi C. Asociaţia crescătorilor de iepuri, cobai şi animale similare, judeţul Sibiu CONVOACĂ pe toţi membrii înscrişi crescători de iepuri, să ia parte la şedinţa de constituire, ce va avea loc , în ziua de vineri, 9 aprilie 1971, ora 19, în sala cartierul IV, str. Strungului nr. 16 (Lazaret). Fabrica „Record“ Sibiu ANGAJEAZĂ DE URGENȚĂ: —5 lăcătuşi. Salarizarea conform H.C.M. 914/1968. Relaţii suplimentare se primesc la serviciul personal, Sibiu, str. Podului nr. 127. Mica publicitate VÎND 1 500 kg fîn, bun pentru cornute. Ruja 235, Bucur loan. ’ ' VlND Glaswand. Informaţii Sibiu, telefon 2 16 85, orele 16—21, VÎND FIAT 1 100 D, în stare bună. Informaţii zilnic, str. Traian Demetrescu 141, sau telefon 1 14 33. luminBB Agenţia judeţeană de turism Sibiu ORGANIZEAZĂ o excursie cu trenul în R.D. Germană, pe itinerariul: • Berlin — Potsdam — Magdeburg — Weimar — Erfurt — Leipzig — Meisen — Dresda, in perioada 22—30 iunie 1971. Preţul informativ al excursiei: 2 000 lei. 1 înscrieri şi informaţii suplimentare la Agenția de lur I Irism Sibiu, pînă la data de 12 aprilie 1971. SiiiniiiiinniniiliHninniiiiiiiiiiiiimniiiiininHiiniintinfliiiiisiiiniiiiniiinniinRiHiiniiininiiiiiiiiiiiiiiiinHiiiiiiiiiiiiiiiiiniiinniliiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilHiifliiiiiininiiiiifliiluaiRülHiifiliiniiHi1 ®