Katolikus gimnázium, Trsztena, 1891

a felosztásban is és csak a fejezetek czímei változtak az „Utasí­tási­ok szerint; itt-ott a legújabb kiadásokat megelőzőleg még azok sem, amiből a tanárnak az előkészületnél is, főleg pedig a Tanulmányi Naplóba történő bejegyzéseknél nehézsége támadt, mert a czím­ek különbözők voltak, mások t. i. az „Utasítási­ ok­ban és mások a tankönyvben. De nagy kitérést tettem. Pedig feladatul nem a tankönyvek kérdésének bolygatását, hanem a tanítás módjának fejtegetését tűztem magam elé. Visszatérek tehát tárgyamhoz. Feltétlenül hiba volna, — és ezzel főleg az egyetemről a kathedrára lépő fiatal tanárokat szokták vádolni s vádolják ma ,s — ha valaki mindazt, ami szépet, jót és nagyot hallott az egyete­men s amit magántanulmányai által szerzett, az iskolában akarja érvényesíteni, s még mi több: az alsó osztályokban. Valóban az ilyenek, — amennyiben vannak, — azt hiszik, hogy mindent egy­szerre, egy füst alatt ki kell zárni, mert különben kárba vész a tudományuk. S főleg igazgatói, de különösen főigazgatói látoga­tások alkalmával „serénykednek“ szakképzettségük és terjedel­mes olvasottságuk látható és hallható bizonyságot nyújtani. Van tehát rengeteg magyarázat, fürge kitérések, ezer keresztkérdés stb., hogy okvetetlenü­l kitűnjék a nagy olvasottság, a biztos tájé­kozódás ! Csakhogy az ilyenek jegyezzék meg maguknak, amit én egy főigazgatómmal folytatott eszmecsere alkalmával attól hallottam, hogy a szaktudományban való tájékozottság megmu­tatásának — nem az iskola a helye. — Ez tiszta igazság. Irodalmi működés, a saját tudományszaka, önálló művelése, a szaklapokban való közreműködés, eszmecserék folytatása, köri munkásság, a tanári könyvtár buzgó kihasználása a minősítések­ben az erről való tanúságtétel stb. stb. mind mind alkalma­sak az olvasottság s a készültség előtüntetésére. Ami pedig a főigazgatót illeti, ha éppen oka van rá vagy ha csak egyáltalá­ban is meg akar győződni olvasottságunkról, ezt van elég alkal­ma tennie saját elhatározásából is. Beszédbe ereszkedik valamely thema felett vagy az iskolában tudatosan oly kérdést intéz a tanulókhoz, amire a tankönyv alapján megfelelni nem képesek. (Mindjárt kitűnik az is, hogy az ifjúsági könyvtárt helyesen hasz­nálják-e fel, t. i. az iskolai tanulmányok támogatására, kiegészt-

Next