Trybuna Ludu, wrzesień 1969 (XXI/242-271)

1969-09-12 / nr. 253

wsrH"EH IV\ S3 II11 cl teU U d 11 NR 253 (7443) ROK XXI WARSZAWA, PIĄTEK 12 WRZEŚNIA 1969 R. WYDANIE A Cena 50 gr Przed Dniem Kolejarza Tow. J. Cyrankiewicz przyjął przedstawicieli kolejnictwa Z okazji tradycyjnego. Dnia Kolejarza Prezes Rady Ministrów Józef Cyrankiewicz przvial w Urzędzie Racfy Ministrów 11 bm. dyrektorów okregów' kolejowych i centralnych zarządów w Ministerstwie Komunikacji W spotkaniu wzięli członek Biura także udział: Politycznego, sekretarz KC PZPR Bolesław Jaszczuk, wicepremier Marian Olewiński, minister Komunikacji Mieczysław Zajfryd, wiceprzewodniczący CRZZ Wacław Tulodziecki, przewodniczący Zarządu Głównego ZZK Eugeniusz Grochal oraz przewodniczący zarządów okręgowych Związku Zawodowego Kolejarzy. W toku spotkania omówiono bieżące soratóT kolejnictwa, a m.in. sprawy związane ztcalizowaniem przez kolej ustalonych zadań przewozowych na IV kwartał br., których wykonanie ma istotne znaczenie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całej gospodarki narodowej o-raz zaopatrzenia ludności miast i wsi, Prezes Rady Ministrów stwierdził, że partia i rząd przywiązują dużą wagę do trudnej i odpowiedzialnej pracy setek tysięcy kolejarzy przy wykonywaniu wzrastających z roku na rok zadań. Wykonanie bieżących zadań ciążących na kolei wymaga dużego wysiłku wszystklcn kolejarzy, maksymalnego wykorzystania istniejącego taboru i urządzeń, sprzętu mechanicznego, przyspieszenia obrotu i podwyższenia załadunku wagonów towarowych oraz wykorzystania wszystkich istniejących rezerw na kolei. Trzeba skutecznie przeciwdziałać częstym uszkodzeniom wagonów podczas rozrządu na stacjach i maksymalnie przyspieszać remonty taboru. Szczególną troską kolejarzy powinna być p.oprawa regularności kursowania pociągów. Oczekuje się od kolejarzy dalszego podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu i pracy manewrowej. Wiąże się z tym konieczność wzmożenia dyscypliny służbowej. Ważną rolę w tej działalności mają do spełnienia również organizacje i aktyw związkowy kolejarzy. Prezes~Rady Ministrów, mówiąc o już realizowanym, a także zamierzonym przez kierownictwo partii i rządu — znacznym zwiększeniu środków na inwestycje i dalszą modernizację sieci kolejowej, podkreślił konieczność od’ powiedniego tych środków koncentrowania na wykonank najważniejszych i najbardziej efektywnych zadań w kolej-I nictwie. w myśl Uchwał II Plenum KC PZPR. Minister Komunikacji M. Zajfryd przedstawił zebranym' węzłowe problemy i zadania/ krótko i długofalowe, jakie z pomocą całego aktywu zamierza kolejarskiego realizowaćkierownictwo resortu. W dyskusji dyrektorzy okręgów kolejowych i centralnych zarządów poinformowali o aktualnych probiemach pracy i wskazywali na istniejące jeszcze rezerwy zdolności przewozowej kolei i możliwość jej wykorzystania. W imieniu reprezentowanych przez siebie załóg zapewnili kierownictwo partii i rządu, że kolejarze dołożą wszelkich starań i nie będą szczędzili wysiłków, aby potrzeby przewozowe gospodarki narodowej w okresie bieżącej jesieni i nadchodzącej zimy zostały jak najlepiej zaspokojone. Na zakończenie spotkania Prezes Rady Ministrów podziękował wszystkim kolejarzom za ofiarną dotychczasową pracę i przekazał im oraz ich rodzinom serdeczne pozdrowienia i najlepsze życzenia. (PAP) Spotkanie A. Kosygina z €zou En-lajem MOSKWA (PAP). Agencja TASS podaje oficjalnie do wiadomości, że 11 bm. po obopólnym porozumieniu, odbyło się w Pekinie spotkanie przewodniczącego Rady Ministrów ZSRR, Ä. Kosygina, powracającego do Moskwy z Demokratycznej Republiki Wietnamu, z premierem ChRL Czou En-lajem. Obie strony szczerze wyjaśniły swe stanowiska i przeprowadziły pożyteczną dla obu stron rozmowę. Ze strony radzieckiej spotkaniu wzięli udział: sew kretarz KC KPZR K. Katuszew i zastępca przewodniczącego Prezydium Rady Najwyższej. ZSRR, M. Jasnow. Ze strony chińskiej w czasie spotkania byli obecni zastępcy premiera ChRL, Li Sien-nłen i Sie Fu-czy. Partyzanci wznowili walki w Wietnamie Płd. LONDYN (PAP). W czwartek na nowo wybuchły walki w Wietnamie Południowym po zakończeniu trzydniowego okresu zawieszenia działań wojennych, ogłoszonego przez Narodowy Front Wyzwolenia. Sajgoński korespondent Reutera pisze, że Amerykanie, którzy milcząco przestrzegali róże jmu. wznowili w tym dniu operacje ofensywne i naloty bombowców „U-52'\ Amerykański rzecznik wojskowy zakomunikował. że w dniu tym bombowce „B-52” przeprowadziły cztery naloty w pobliżu Da Nang oraz w pobliżu An Ghe. Wojska sajgońskie. jak pisze korespomdent — które — zignorowały rozejm prowadza na terenie całego kraju operacje ofensywne w których uczestniczy około 50 batalionów żołnierzy. Do największej walki między wojskami amerykańskimi a partyzantami doszło 40 km na zachód od Tam Ky gdzie czterech wojskowych USA poniosło śmierć a 12 zostało rannych. Straty ponieśli także partyzan-Dowódca naczelny wojsk amerykańskich w Wietnamie Południowym gen. Abrams udał sie samolotem do Waszyngtonu gdzie weźmie udział w konferencji jaka prezydent Nixon organizuje z czołowymi swymi doradcami. W stoczni gdyńskiej rozpoczęto budowę masowca 55 tys. DWT GDYNIA, U bm. w suchym do ku Stoczni m. Komuny Paryskiej w Gdyni położona została stępka pod masowiec 55 tys. DWT, prze znaczony dla PŻ.M w Szczecinie Będzie to największy statek bu dowany w polskich stoczniach. Ten olbrzym mieć będzie 218,5 ni długości, 32,2 m szerokości i 17 m wysokości. Jego napęd stanowić będzie silnik Sultzera o moc^ 15.300 KM (z „HCP"). W ładowniach statku zmieści się zawartość 45 pociągów, liczących po kilkadziesiąt wagonów. Masowiec jest budowany nowoczesną metodą połówkową, w peł ni opanowaną przez gdyńskich stoczniowców. Wodowanie statku przewidziane jest ńa br., a przekazanie do użytku szczecińskiemu armatorowi — w II kwartale 1970 r. Dowódcą statku mianowany został kpt. ż. w. Jerzy Jeziorański. (PAP) W rześniowe słońce W WARSZAWIE, jak Informują nas synoptycy PIHM. zachmurzenie dzisiaj bedzie niewielkie. A więc dzień słoneczny, podobny mniej więcej do wczorajszego, Temperatura również bez zmian 25 stopni. (jol) Otwarcie w Dniu Kolejarza Ostatni odcinek magistrali Śląsk - porty GDAŃSK (InL wl.) Trzy miesiące przed planowanym pierwotnie terminem zostanie uruchomiony zelektryfikowany odcinek Tczew — Gdynia. stanowiący ostatni etap magistrali Śląsk — porty. Nastąpi to w Dniu Kolejarza. Obecnie prace wykończeniowe koncentrują się na stacji Gdynia. W związku z tym wyłączona jest z ruchu większość torów. Przyjmowanie i odprawa pociągów towarowych i osobowych przebiega jednak bez poważniejszych zakłóceń. W rejonie stacji w Gdyni stoi dziennie od 5 do 8 pociągów montażowych Warszawskiego Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych Elektryfikacyjnych, PRK — 12 z Gdańska i innych brygad budowlano . montażowych których załogi regulują PKP sieć trakcyjną i porządkują teren. Dworzec gdyński zmieni swój wygląd. Już 13 bm. zostanie oddany do użytku zmodernizowany tunel dla pieszych, który otrzymał bardzo ładna okładzinę z szydłowieckich marmurów i lepsze niż dotychczas oświetlenie. Dobiegają również końca prace przy odnawianiu hallu głównego. <bj) Polska delegacja powróciła z uroczystości pogrzebowych w Hanoi y/ czwartek powróciła z Ha. *noi do Warszawy polska delegacja partylno-rzadowa u"ezestnicząca w uroczystościach pogrzebowych Prezydenta Ho ChLJVLnha: członek Biura Politycznego KC PZir1«., zastępca przewodniczącego Rady Państwa — Ignacy—Loga-Sowinski i z-ca członka Biura Politycznego KC PZPR, wiceprezes Rady Ministrów — Piotr jAcuszewicz. Na lotnisku Okęcie przybyłych witali członkowie najwyższych władz partyjnych i państwowych. Stefan Jędrychowski, Zygmunt Moskwa, Ludomir Stasiak, Witold Jarosiński, zastępca przewodniczącego CRZZ — Wacław Tulodziecki, ministrowie. Obecni byli: ambasador DRW w Polsce Do Phat Quang i charge d’affaires Tymczasowego Rządu Rewolucyjnego Republiki Południowego Wietnamu — Le Hoanh. Obecny był ambasador ZSRR w Polsce — Awierkij Aristow. (PAP) Delegacja radziecka powróciła do Moskwy MOSKWA (PAP). — 11 bm. powróciła do Moskwy radziecka delegacja partyjno-rządowa z premierem Kosyginem na czele. Delegacja brała w Hanoi udział w uroczystościach pogrzebowych po zgonie prezydenta DRW. Ho Chi Minha. Józef Cyrankiewicz wita się z kolejarzami przybyłymi dó Urzędu Rady Ministrów Fot. CAF—Uchymlak Narada aktywu partyjnego stolicy Bezpieczeństwo i porządek - sprawą ogółu Stałe zwiększanie troski o mienie społeczne, usprawnienie pracy organów MO, wymiaru sprawiedliwości i kontroli oraz współdziałania nimi społeczeństwa stolicy i z bieżące problemy bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego w Warszawie — to główne tematy, nad którymi dyskutowali w czwartek członkowie egzekutywy KW PZPR wraz z szerokim aktywem po-lityczno-społecznym i gospodarczym stolicy. Czwartkowa narada była konsekwentna kontynuacją poprzednich podobnych spotkań. Tematyce tej bowiem poświęcono plenarne posiedzenie KW w październiku 1964 r i znalazła ona odbicie w X Warszawskiej Konferencji Partyjnej. Ciągłe powracanie do tych tematów okazuje się bardzo potrzebne i słuszne. Wielki bowiem organizm miejski jakim jest Warszawa, w której żyje blisko 1,5 min osób — jest narażony w znacznie większym stopniu niż mniejsze ośrodki na działalność elementów przestępczych i zdemoralizowanych. Obrady były więc podsumowaniem poprzednich postulatów oraz ustaleniem, jakie nowe problemy wyłoniły się w międzyczasie i jak należy je rozwiązywać. 'Referat na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w stolicy wygłosił sekretarz KW PZPR — Jerzy Łukaszewicz. (Skrót referatu oraz przebieg dyskusji — na str. 5). Fala strajków we Włoszech RZYM (PAP). — W czwartek w całych Włoszech stanęły wszyst* kie zakłady metalurgiczne i zakłady budowy maszyn. Ponad milion pracowników tej przemysłu wzięło udział w gałęzi dwudziestoczterogodzinnym strajku powszechnym, ogłoszonym przea trzy największe centrale związkowe kraju. Strajk ogłoszono na znak protestu przeciwko odmowie dyrekcji tych przedsiębiorstw, zawarcia nowej zbiorowej umowy o pracę. Nieustanne ataki wojsk Izraela na Jordanię Kraje muzułmańskie przygotowały projekt rezolucji Rady Bezpieczeństwa w sprawie pożaru meczetu Al Aksa LONDYN (PAP). W czwartek rano dwa izraelskie samoloty odrzutowe zbombardowały pozycje jordańskie w dolinie Jordanu. KAIR (PAP). Soldateska izraelska nieustannie narusza linię przerwania ognia z Jordania. Dzień w dzień artyleria izraelska ostrzeliwuje terytorium tego kraju. Rzecznik wojskowy w Ammanie podał, że w środę Izrael dwukrotnie ostrzeliwał pozycje jordańskie. Nieprzyjaciel otworzył ogień o godz. 20 czasu lokalnego w rejonie Mahdet el S.urabija w odległości 8 km od mostu Mohameda (na Jordanie). Wojska jordańskie odpowiedziały ogniem. Pojedynek artyleryjski trwał 10 min. Po trzech kwadransach Izraelczycy ponownie zaczęli ostrzeliwać obiekty jordańskie. Tym razem strzelanina trwała 20 min, Odwetowy atak egipskiego lotnictwa KAIR (PAP). W odwecie za wtorkowy atak izraelski na zachodni brzeg Kanału Sueskiego egipskie siły lotnicze dokonały w czwartek trzech nalotów bombowych na pozycje wojsk Izraela na okupowanych ziemiach ZRA. Pierwszy atak przypuszczono w go-dżinach porannych, a dwa następne o godz. 13.00 i 14.00 czasu lokalnego. Samoloty Zjednoczonej Republiki Arabskiej zbombardowały izraelską bazę morską znajdującą się na przylądku Mitla, na wschodnim brzegu Zatoki Sueskiej. Przylądek Mitla jest jedną z baz izraelskich skąd agresorzy przypuszczają ataki przeciwko posterunkom egipskim na zachodnim brzegu Morza Czerwonego. Na Półwyspie Synajskim egipskie samoloty zbombardowały stanowiska artylerii przeciwlotniczej, magazyny z amunicją, stacje radarowe, punkty zaopatrzeniowe itp. Rzecznik wojskowy ZRA oznajmił, że podczas czwartkowych walk nieprzyjaciel stracił 4 samoloty. Do bazy nie powrócił jeden samolot egipski. Prawdopodobnie został on zestrzelony. KAIR (PAP). Egipski rzecznik wojskowy zakomunikował że o godz. 17 czasu lokalnego (14 GMT) doszło do bitwy powietrznej nad północna częścią strefy Kanału Sueskiego w pobliżu Port Saidu. Egipskie myśliwce odrzutowe zestrzeliły dwa izraelskie samoloty typu ,,Mirage*’, jeden z nich spadł w pobliżu wsi Kafr Abulezz, około 120 km na północ od Kairu. Posiedzenie Rady Bezpieczeństwa NOWY JORK (PAP). W środę w Radzie Bezpieczeństwa toczyła się w dalszym ciągu debata nad sprawą pożaru w meczecie Al Aksa w Jerozolimie oraz sytuacją na Bliskim Wschodzie. Przemawiali przedstawiciele Algierii. Indii i Somalii. Przedstawiciel Algierii Azzout ostro skrytykował dostawy amerykańskich myśliwców bombardujących typu „Phantom” do Izraela. (Dok. na ttr. 2} Belfast Ludność przystępuje do rozbierania barykad LONDYN (PAP). W stolicy Irlandii Północnej wzburzenie zdaje się nieco łagodnieć. Druga z kolei noc upłynęła stosunkowo spokojnie. Ludność protestancka i katolicka przystępuję powoli do rozbierania wzniesionych barykad. Oddziały bryty.iskie zakończyły budowę zasieków z drzewa i drutu kolczastego wokół dzielnicy Falls Road. która w ubiegłym miesiącu była widownia szczególnie gwałtownvch zamieszek. Patrole kraża dniem i nocą Jak zaznacza Agencja 00 ulicach. Reutera, mieszkańcy Belfastu ni«* szczędzą Brytyjczykom obelg, szyderstw i okrzyków ..go home” Napięte zadania wymagają zwiększenia gospodarności Dyrekcje i załogi zakładów produkcyjnych mobilizują środki do odrobienia zaległości Nierytmiczność dostaw kooperacyjnych hamuje wykonanie planów Wprawdzie w całej gospodarce utrzymuje się w br. wyższa niż zakładano w planie dynamika wzrostu produkcji przemysłowej, to jednak w ostatnich miesiącach wiele zakładów nie realizuje w pełni swoich zadań. Dług tych przedsiębiorstw wobec gospodarki narodowej ocenia się już na kilka miliardów złotych. Zjawisko to niepokoi tyin bardziej, jeśli się zważy skutki tegorocznej suszy w rolnictwie. Tak więc na ogólnie pozytywnym tle obserwuje się równocześnie szereg odcinkowych ujemnych zjawisk, które mogą zagrozić całorocznym wynikom gospodarczym, jeżeli nie zostaną w porę usunięte. Niepełne wykonanie planu obserwuje się nie tylko w nowych przedsiębiorstwach, które stosunkowo niedawno rozpoczęły działalność, lecz także w zakładach o wieloletnich tradycjach. Oto w Zakładach Mechanics nych „Ursus” niepełna realizacja planów spowodowała w pierwszym półroczu niewykonanie tysiąca ciągników. Po wej poprawie w lipcu, przejściow sierpniu znów zabrakło do planu 100 ciągników. Zakłady Aparatury Rozdzielczej im. Dymitrowa w Warszawie mają obecnie zaległości w osiągnięciu planowanej wartości produkcji w wysokości 57 min zł. Od wielu miesięcy nie wykonują swoich zadań Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie, co ma szczególne znaczenie w związku z trudną sytuacją naszego kolejnictwa. Nie realizuje ostatnio swoich planów działający już dwa i pół ro-ku Kombinat Cynkowy w M asteczku Śląskim, w woj. koszalińskim trudności z rytmicznym realizowaniem zadań ma przemysł meblarski. Od 3 miesięcy poważne niedobory w wykonaniu planu ma Wielkopolska Fabryka Urządzeń Mechanicznych, specjalizująca się w produkcji obrabiarek zespołowych. Jak wynika uzyskanych przez z Informacji przedstawicieli PAP w licznych zakładach, wśród specyficznych dla poszczególnych branż i przedsiębiorstw problemów wyłania się kilka podstawowych z których rozwiązaniem ma kłopoty większość zakładów, Powszechną bolączką hamującą produkcję, nie pozwalającą na rytmiczne wykonyi wanie planów, są zakłócenia braki w dostawach niezbędnych materiałów i surowców, a zwłaszcza części 1 elementów z zakładów kooperujących. Wielkopolska Faryka Mechanicznych przyczyn Urządzeń swoich niepowodzeń produkcyjnych dopatruje się w opóźnieniu kooperacyjnych dostaw kói zębatych z Fabryki Urządzeń Mechanicznych w Porębie, a także w późniejszym niż przewidywano dostarczeniu z importu aparatury niezbędnej dla agregatów obrabiających wały karbowe dla Polskiego Fiata, Koszalińska Fabryka Mebli nie może wykonać swoich planów, gdyż kooperujący z nią ośrodek meblowy w Stupsku nie dostarcza niezbędnych elementów. Z kolei to ostatnie przedsiębiorstwo nie otrzymuje od przemysłu chemicznego potrzebnych farb, brakuje mu też pozornie drobnych detali, jak zawiasy, papier ścierny, gwoździe. Jedną z przyczyn niewykonywania planów przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie jest brak materiałów i części. To samo zjawisko — opóźnienia dostaw kooperacyjnych występuje w Ursusie. Nie zawsze jednak brakiem materiałów i części można obciążyć dostawcę. Np. w Warszawskich Zakładach im. Dymitrowa występujące braki zaopatrzeniowe spowodowane zostały „przeoczeniami urzędniczymi”. Po prostu nie zamówiono na czas i w odpowiednich ilościach niezbędnych materiałów. W niektórych przypadkach winę za taki stan rzeczy ponoszą zjednoczenia, które zlecając zakładom nową produkcję, nie zawsze troszczą się o właściwe funkcjonowanie kooperacji z innymi- fabrykami, o zagwarantowanie potrzebnych surowców, materiałów i urządzeń. Analiza przyczyn niewykonywania planów jak wielką rolę w wykazuje, złożonej produkcji zakładów przemysłowych odgrywa organizacja poszczególnych oddziałów i prawidłowe ich wyposażenie techniczne. Zakłócenia w harmonijnym działaniu całego organizmu fabryki odbijają się szybko na finalnym efekcie — wykonaniu planu. W większości zakładów, niewykonujących zadań produkcyjnych, istnieją „wąskie gardła”, które mimo prawidłowej pracy pozostałych wydziałów obniżają rezultaty całej załogi. (Dok. na str. 41 Drugi dzień pobytu delegacji Sejmu PRL na Węgrzech Złożenie wieńca u stóp Pomnika Bohaterów Węgierskich ® Wizyta w zakładach „Ganz- Mavag” BUDAPESZT (PAP). Kores. pondent PAP — red. M. Kral donosi:— ' " " W czwartek, 11 bm. w drugim dniu pobytu w Budapeszcie delegacji Sejmu PRL, której przewodniczy Marszałek Czesia w Wy cech, parlamentarzyści polscy złożyli w godzinach porannych wieniec u stóp Pomnika Bohaterów Węgierskich. Delegacji Sejmu towarzyszył ambasador PRL na Węgrzech, Tadeusz Kanuszek. Bezpośrednio z Placu Bohaterów członkowie delegacji udali się do fabryki maszyn, lokomotyw i wagonów „Ganz- Mavag”, gdzie zapoznali się z produkcją tych największych węgierskich zakładów metalurgicznych, które odegrały poważną rolę zarówno w historii uprzemysłowienia kraju, jak i w węgierskim ruchu robotniczym. W zakładach tych pracował obecny premier WRL — Jenoe Fock oraz jego oiciec. Działalnością zakładów „Ganz. Mavag” interesował się szczególnie pos. Mieczysław Blachura, dyrektor Zakładów Metalowych w Bielsku-Białej. Delegacja Sejmu PRL zwiedziła następnie II krajowe targi jesienne. W godzinach popołudniowych goście Dolscy zwiedzali stolice Węgier. W piątek w godzinach porannych delegacja udaje się w podróż po kraju. Będzie im towarzyszyła grupa deputowanych do parlamentu węgierskiego. Pierwszym etapem podróży będzie Kecskemet w woj. Bacs, następ, nie Szeged i uzdrowiska nad Balatonem. O Problematyka gospodarcza naszych dziejów O Znaczenie Unii Lubelskiej Zjazd historyków , obraduje w selisjidi LUBLIN. Czwartek — trzeci dzień X Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Lublinie upłynął pod znakiem obrad w sekcjach. Nadal rozpatrywane były problemy polityczne, ustrojowe i społeczne naszej historii na szerokim tle porównawczym. Jednym z wiodących tematów zjazdu jest problematyka gospodarcza naszych dziejów, począwszy od czasów najdawniejszych po najnowsze. Szczególnie dużo uwagi poświęcono zagadnieniom uprzemysłowienia ziem polskich w XIX i XX wieku. Z dyskusji wynika, że tendencje przeciwstawiania procesów uprzemysławiania w europejskich krajach „rozwiniętych” i „opóźnionych” ustępują miejsca próbom analizy ich współzależności. Historycy śledzą jak dokonało się w XIX wieku przejście od gospodarki rolniczej do rolno-przemysłowej. Koncentracja przestrzenna złóż surowcowych oraz paliwa mine-ralnego na północno-zaćhodnich obszarach Europy — stwierdziła prof, dr Irena Pietrzak-Pawlowska z UW — zadecydowała w znacznej mierze o przewrocie przemysłowym w Anglii, Belgii Francji i Niemczech. Obszar Europy środkowej i wschodniej do lat 1880 cechowała — poza Śląskiem — rozproszona lokalizacja złóż i ośrodków wytwórczych, co nie sprzyjało procesowi nazywanemu dziś „przewrotem” lub „rewolucją przemysłową”. Obszary surowcowe i rolnicze Europy wschodniej stanowiły teren ekspansji dla krajów zachodnich, co potęgowało intensywny rozwój ich przemysłu. Jak wynika z dyskusji — po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 r. w pierwszym 10-leciu dominowały próby uksztaltowania samowystarczalnego modelu gospodarki kraju. W drugim 10-leciu decydującą stała się rola związków monopolistycznych, satelitarnych w stosunku do zagranicznych ośrodków kapitału. Zasadniczy przełom w tej dziedzinie przynosi okres Polski Ludowej. Zdaniem doc. dr Antoniego Kuklińskiego i dr Ryszarda Wilczewskiego z Instytutu Geografii PAN — industrializacja była głównym procesem zmieniającym strukturę i poziom gospodarki w Polsce. Dzięki niej Polska wydobyła się ze stanu zacofania i zniszczeń wojennych, przekształcając się w kraj o co najmniej średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Najbardziej dynamicznym działem gospodarki narodowej jest przemysł, którego udział w tworzeniu dochodu narodowego wzrósł z 40 procent w 1937 r. do 70 procent w roku 1965. Głównymi czynnikami rozwoju produkcji przemysłowej w Polsce były inwestycje i wzrost zatrudnienia, (Dok. na str. 4) Podziękowanie przywódców CSRS za życzenia z Polski z okazji 25 rocznicy Słowackiego Powstania Narodowego Towarzysz WŁADYSŁAW GOMUŁKA Pierwszy Sekretarz Komitetu Centralneg< Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Towarzysz MARIAN SPYCHALSKI Przewodniczący Rady Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Towarzysz JÖZEF CYRANKIEWICZ Prezes Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Wbmm irn DRODZY TOWARZYSZE Dziękujemy za życzenia z okazji 25 rocznicy Słowackiego Powstania Narodowego. Wspominamy udział polskich obywateli w tym powstaniu, które było przejawem internacjonalistycznej solidarności i wzajemnego poparcia narodów ujarzmionych przeciwko wspólnemu wrogowi, hitlerowskiemu faszyzmowi i jego odmianie na Słowacji. Z walk tych zrodziło się bezinteresowne i szczere braterstwo i przyjaźń naszych narodów, które po wyzwoleniu swych krajów przez okrytą chwałą Armię Radziecką, wkroczyły pod kierownictwem swych partii komunistycznych i robotniczych, na drogę budowy socjalizmu. Tę spuściznę Słowackiego Powstania Narodowego będziemy strzec i dalej ją pogłębiać w duchu socjalistycznego internacjonalizmu, sojuszu i przyjaźni ze Związkiem Radzieckim i pozostałymi krajami wspólnoty socjalistycznej. Pragniemy zapewnić Was, że klasa robotnicza i wszyscy ludzie pracy bratniej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mają w klasie robotniczej i masach pracujących Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej swych szczerych przyjaciół i sojuszników. Tę naszą tradycyjną przyjaźń będziemy nadal rozwijać i pogłębiać w interesie naszych narodów, jak również w interesie umocnienia jedności i siły całego obozu socjalistycznego. Dr GUSTAV HUSAK Pierwszy Sekretarz Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Czechosłowacji LUDVIK SVOBODA Prezydent Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej Int. OLDRZICH CZERNIK Przewodniczący Rządu Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej Delegaci/ iflsinikck'ej Partii Komunistycznej w Warszawie Na zaproszenie Komitetu Centralnego PZPR — .11 bm. przybyła do Warszawy dolegać; a" Niemieckiej Partii Komunistycznej(DKpyr z... Ni' czele deleiacji stoi przewodniczący PKP — Kurt Bachmann,a w iei skład wchodzą” ziśtępca przewodniczącego Jgerberj JjBeOIćżłonek zarządu DKP Kurt Fritsch-Na lotnisku Okęcie delegację witali: zastępca członka Biura Politycznego, sekretarz KC Jan Szydlak, sekretarz KC PZPR Artur Starewicz, dyrektor Centralnej Szkoły Partyjnej PZPR Władysław Zastawny i zastępca kierownika Wydziału Zagranicznego KC PZPR — Marian Renke. (PAP) /