Tükör, 1934 (2. évfolyam, 6-12. szám)

1934-07-01 / 7. szám

volna, — ők azok, akik a természet pazar kéz­zel elénk szórt kincses ajándékát igazából kezdik kihasználni, a vadevezősök érdeme, hogy ma már tízezrével vonulnak pesti polgárok tavasz­tól őszig a partokra, felüdülni, nyaralni, we­­ekendezni. Ők a Duna vikingjei. Elkalandoznak hosszú-hosszú túrákra, — Vácról, Nagymaros­ról nem is beszélve — feleveznek Esztergomig, a szobi határig, és bebarangolják a főváros alatti folyamszakaszt is, messzi, déli vizeken. Az első vad­csónakok, amelyekkel eleinte találkoztunk, őskori bárkák voltak a mostaniak­hoz képest, s bizony érthető volt a race-csónakos klubevezősök fölényeskedése. Ma azonban már egész iparágat foglalkoztatnak a vadevezősök. Gombamódra keletkeztek a csónaképítő és ja­vító műhelyek, jobbnál-jobb tervek születtek, s ma már a legkülönbözőbb csónaktípusok leg­modernebb példányai futnak a vízen. És óriási volt a meglepetés, amikor pár évvel ezelőtt ki­jött rendelet értelmében lajstromozni, sorszá­mozni kellett a vadak csónakjait is. Kiderült, hogy több, mint hatezer csónakból áll a pesti vadevezőstábor hajóparkja, s azóta évről-évre úgy szaporodtak a csónakok, olyan tömegek csatlakoztak a vadakhoz, hogy ma már meg­haladja a nyilvántartások lajstromozási száma a tizennégy ezret. Ami annyit jelent, — ha csak három evezőst számítunk egy csónakra — hogy több, mint negyvenezer a vadevezős törzshöz tartozók száma. Bár valószínű, hogy sokkal többen van­nak, hiszen a szkiffek elenyésző kis száma mellett inkább a többszemélyes csónakok nyer­ték meg a vadak tetszését. Már csak azért is, mivel a csónakvásárlás rendszerint részvény­­társasági alapon történik: jóbarátok, tiszt­viselőtársak, hivatalbéli kollégák négyen-öten­­heten összeállnak, s úgy vesznek csónakot, s tudunk esetet, amikor pontosan tizenkilenc kis­pénzű ifjú adta össze pengőit, hogy megvegyék az áhított négyest, amelynek használatára aztán végtelenül bonyolult beosztási menetrendet kel­lett kidolgozni, hogy valamennyien egyformán részesülhessenek a vízi örömökben. Két teljes éven át így is használták a találóan «ÉRTÉ» (R. t.) névre keresztelt csónakot, amíg tavaly egy kilences csoport kivált,és új járművet szerzett. Közbevetőleg itt sürgősen jóvá kell tennünk egy hibánkat, amely ebben a cikkben eddig sűrűn előfordult. Az öntudatos vadevezés ugyanis mit sem utál jobban, mintha járművét csónaknak titulálják. Hajó annak a neve. Hajó. Ha pedig járatlan laikus, nyavalyás szárazföldi patkány pláne azt merné kérdezni például, hogy «i, mikor viszel el egyszer en­gem is csónakázni ?» — akkor biztos lehet a­felől, hogy a vérig sértett hajótulajdonos soha ebben az életben el nem viszi, de ha mégis elviszi, csak azért, hogy a víz közepén, vagy kikötés után leteperje a gyalázatost, és a legválogatottabb, legkegyetlenebb kínzásoknak vesse alá. A vadevezős szereti, becézi hajóját, mint huszár a lovát. Inkább nem cigarettázik egy hónapig, spórol, de a hajónak legyen meg a szükséges lakkozása. Télen, amikor más jótét lélek megborzad még a Duna hallatára is, a vadevezős gondolatai csak ott járnak a garázs­ban telelő hahónál, vasárnap nyakába veszi a világot, kirándul és meglátogatja, a távoli hajó­­házban viszontlátási örömünnepet ül, lefizeti a 60—80—top pengős tárolási, tatarozási költ­séget, és lemond az új cipőről, kalapról, mi­egymásról, csak Neki meglegyen mindene. És elnevezi hajóját a legbecézőbb nevekkel. «Kincsem», «Mennyország», «Gyöngy», «Ara­nyos» nem ritka nevek, s csak akkor szorul háttérbe a hajó, ha feltűnik a láthatáron a «túrapartnernő», az esetleges későbbi társtulaj­donos és élettárs. Ilyenkor celluloidbetűkből, vagy fehér ólomfestékből más név kerekedik a csónak orrán: Dancy, Pötty, Bábu, Ircsi, Pussy és a többi mai leány név, de találunk vadromantikus, és a tulajdonos lelkű idére jel­lemző csónakneveket is. «Kaland», «Kettecskén» és «Csókos» nyilván casanovai hajlamokat sejt­­tetnek, míg «Kalóz», «Zsivány», «Skagerrak» és «Togo» bizonyos pirótahajlamokra és tenger­nosztalgiára engednek következtetni. Nem ilyen egyszerű a helyzet, amikor a kakaógyár cég­vezetője «Borgia», a klinikai gyakornok pedig «Bösendorfer» névvel ruházza fel csónakját. Mélységes misztérium fedi e névadományozá­sokat, viszont nem lehet kétséges az indok, ha

Next