Tükör, 1918 (6. évfolyam, 2-59. szám)

1918-01-13 / 2. szám

Az első­ fehér galimb. A leszerelési rendelet. Pécs város katonai ügyosztá­lyához egy érdekes rendelet ér­kezett a napokban — mint a P. N. írja — egy katonai átirat, amely a leszerelés előkészítéséről szól és a következőket tartal­mazza : Midőn hosszú, nehéz, véráldo­­zatokban dús harcok után végre elérkeztünk a békekötés küszö­bére, sürgősen gondoskodni kell arról, hogy a leszerelés minél zavartalanabbá, minél gyorsab­ban történjék, hogy a békekötés után a hazaérkező katonák mi­nél hamarabb visszatérhessenek a civiléletbe, polgári foglalkozá­sukhoz. E célból szükséges, hogy az ezred kötelékébe tartozó katonák itteni hozzátartozói civilruhákról gondoskodjanak. Felszólítja az átirat a katonai tanácsnokot, hogy tanítsa ki a katonák hozzátartozóit, milyen fontos az, hogy a gyors leszere­lésnek semmi akadálya ne le­gyen s hogy a hozzátartozók egy napi késése esetleg egy hónap­pal fogja hátráltatni hősük haza­érkezését. Ezért minden anya, akinek a fia van a harctéren, v­agy feleség, akinek férje küzd a fronton, küld­jön hozzátartozója részére egy teljes öltözet ruhát, sőt gondos­kodjék téli ruháról, csizmáról, ködmönről, téli kabátról stb. is. A leszerelés idején ugyanis nagy torlódás lesz a vasutakon és a postán is, mert ha utolsó napokra hagyják a szállítást, a szállító szervezetek, a vasút és posta nem fogják győzni a ret­tentő forgalmat, sok bemenni. Azért nincs senki, mert nem tudják, hogy dohány­osztás van.“ „Jó­ van, nem bá­nom bemegyek!“ Még egyszer fürkészve néztem a csendőrökre. Ez nem is csoda, hiszen én nem ismertem még őket ilyen szelíd udvarias modorban, csak a nagy tömeg között érintkeztem velük, mint ijesztő kérlelhetetlen hata­lommal Az ajtón bekukkintot­­tam : bent is két csendőr, a tra­­fikos, egy fináncz és azon senki más! Kopogtam is, hogy: „Sza­bad-e bemenni, szabadé be­menni . . . már?! . . . Öröm­mel, hahotázva fogadtak. „Végre egy vevő!“ Aztán az öröm és meglepetéstől remegő kezembe nyomták, . . . izé . . . na! . . . Igen a dohányt!!!... Kéjjes mámorral tántorogtam ki az ut­cára és hálás köszönetet hadar­tam a derék csendőr bácsiknak. A vidám nevetés még utánam hangzott a trafikból, én meg „Ej haj, csuhaj! Táncolva sza­ladtam végig az utcán a zsák­mányommal: „Oh bagó, jó bagó, angyali bagó !“ Az emberek szá­nalommal néztek utánam : „Sze­gény, megbolondult!“ . Ezalatt mások irodákban, mű­helyekben gyanútlanul, sóvárogva sóhaj­oztak háborús vágyak, ne­továbbja, az elérhetet­en bagó után! Már többször kértek mi, és kérték mások, hogy rendez­zék úgy a dohányosztást, hogy a közönség minden rétege hozzá juthasson, de h­iztalan ! A helyi kir. Pénzügyigazgatóság tovább mulat, andalogva és csöndesen dúdolja: „Csak titokban akarlak én szeretni!“ ... * Szórakozzunk Marosvásár­helyen az unalom e legunalma­sabb li­szkében ! Ez egy olyan kultur­város, ahol semmi kultu­rális szórakozásban nincs részed! Más szórakozó hely sincs is az egész városon, csak az egyetlen­egy mozi! A mozi, hol pár órai alvásért, és egy ócska mozi je­gyért, szenvedni, veszekedni, Ki­CEKIQäQaSiÄSÄSEDE rakodni, préselni, préseltetni és sorakozni kell szuronyos csend­­őri felügyelet mellett, akár a liszt és dohány kiosztásnál. Hát bi­zony jól meggondolva a dolgot, és ideje volna egy színházat nyitni, hol pénzért legalább szó­rakozni, tanulni és élvezni lehet. Vagyunk egy olyan szórakozás után, hol legalább pár óra hosz­­száig mentesek vagyunk a sora­­kozástól és r­endőri szuronyok­­tól. Vagyunk egy olyan szórako­zás után, hol felemelt helyárak, zsandár kordon között az embe­rek tyúkszemét (kőhöz legyen mérve) nem tapossák össze ! Szín­házat kérünk!* Sziklaormek a Maros híd­­ján. Valamelyes fura intézkedés folytán emberfaj nagyságú kőda­rabokkal szórták tele az egész úttestet a hídon, ugyannyira, hogy ott a közlekedés majdnem a le­hetetlenségig kincs Szekér, ko­csi, lóláb, törik ott minden ! És a kocsiban ülők, valósággal gyo­morgörcsöket kapnak a nagy rá­zástól Ezeket a köveket vagy össze kell töretni, vagy el kell onnan szállíttatni, de igy „núj binye!“ Egyszer hopp, máskor hopp! Szorították a kenyérjegy rend­szert. Eddig bőség volt kenyér­ben és rögben, most azonban csak rögben. Váratlanul toppant le széjjel nézni városunkba Koós miniszteri tanácsos, és az egyik vendéglőnkbe vacsorához 5 drb. kenyeret kapott jegy nélkül Erre az­tán jött a szigorú rendelet, hogy ha annyi a kenyér Vásárhelyen, hogy jegy nélkül is ily nagy mennyiségben kapni, akkor nem kell annyi jegy és nem kell any­­nyi liszt. Ezé­n történt pedig az az eset, hogy Marosvásárhely liszt kon­tingensét ép a felére szállították le. És ezért fog megtörténni nem­sokára az az eset is, hogy egye­sek bűnéért ha eddig kenyeret ettünk jegy nélkül, majd jegyet eszünk kenyér nélkül ! Lucifer. f€örfe@­k©ríb@. Csöndesen, csak csöndesen ! Suttyomban folyt le a legköze­lebbi dohánykiosztás és hihetet­len dolog történt meg velem ez alkalomkor. Most sem tudom tisztán elképzelni az egészet, s mint valami vízió kóvályog a fejemben. Mondom, hogy a do­hányosztás pianóban folyt le és a pianissimóig nem tudott róla senki ! Csak így eshetett meg velem is az az égi csoda, hogy amint reggel 8 órakor gyanútla­nul bandukoltam a célom felé, egy trafik előtt utam állotta két csendőr bácsi, felszólítva, hogy : „Tessék bemenni !“ . . . — Én megütődve kérdeztem: „Hová? . . . miért ?“ . . . — „A tra­fikba !“ — Mondta egyik. — „Dohányosztás van!“ Szemeim olyan gyorsan kezdték keresni a bagócskára leső tapogó fázó, di­­dergő-dadargó, izzadó-fújó, ta­posó-t­öző tolongó-zsibongó tö­meget, hogy majd kiugrottak he­lyükből. Nem tudtam elképzel a háború Isten tudja hányad, esztendejében ily néptelen do­hány kiosztást ! „Nem viccelnek az urak ?“ . . . Kérdeztem a há­ború alatt megszokott alázatos­sággal. — „Nem. Dehogy ! Tes­ TÜKÖR Maros*Vásárha­y, 1918. Január 13 Mélting szó Szíjgyártó Gábor tanár vasutpolitikai véleményéről Az Erdélyi Szövetség vasut­­politikai tervezetét bírálta ugyan Szíjgyártó Gábor tanár úr a Szé­kely Ellenzék tegnapi számában és én, bárha tagja vagyok a Szövetség vezető tanácsának, nem érzem magamat jogosítva a Szö­vetség nevében válaszolni, mégis néhány szavam van e kritikához, mert a­­Szövetség vasútpolitikai tervezetének egy részét, köztudo­­más szerint, az én tanulmányom­ból, helyesebben a marosvásár­helyi kamara negyedszázad óta kiforrott nézeteinek rendszeréből vette át, közvetve tehát a kritika bennünket is illet. Sajnáljuk, hogy Szíjgyártó Gá­bor úr, aki a saját maga (éppen a kamaránál megtartott) előadá­sit előtérbe helyezi, egyáltalában nem veszi tudomásul, vagyis in­kább teljesen elhallgatja, hogy a kamarának és csekélységemnek e téren országszerte sokszor meg­tárgyalt s épen a tanár úr által is múlt évben méltánylással bí­rált rends­eres tanulmányunk forog közkézen. Ezt annál inkább sajnáljuk, mert hiszen tanulmá­nyunkból látható, hogy egyrészt a most általa kívánt belforgalmi vonalmódosításokat mi vala­mennyit ugyanúgy kívántuk, más­részt a Vöröstorony-Corabia-So­­fija-i nemzetközi fővonalat szin­tén sürgettük. Csak napokban e kérdésről tartott előadásomban szintén minden vonatkozásban ugyanazonos követelményeket ál­lítottam fel; sajnos, hogy amíg a kolozsvári és nagyszebeni, brassói stb. lapok hasábokban küzdenek a mi Marosvásárhelyért harcoló nézeteink ellen, addig a helybeli lapok terjedelme nem engedte meg, hogy követelmé­nyeink rendszeresen publikáltas­sanak. Természetesen itten nem szer­zői jogkérdésekről van szó, mert vasútpolitikai tervek nem egy elméből születők, hanem évtize­dek fejlődéstünetei, amelyeknél sokak munkája termi ki az ered­ményt, így például épen a Szíj­gyártó tanár úr régebbi agitációi sem maradtak hatástal­anok. De így, minden egyéb előzményt és a Székelyföld (Szíjgyártó úr leg­utóbbi jeles könyvében is ki­emelten) leghivatottabb közgaz­dasági tényezőjének , a maros­­vásárhelyi kamarának e tárgyú akcióit elhallgatni nem szabad. Visszatérve a cikk érdemi ré­szére, a helyi lapok megírták, hogy én a Szövetség kolozsvári gyűlésén részletes és energikus vitában védtem kamaránk javas­latait, amelyek egy részével most tel­esen egybehangzó kívánal­makat emelvén a cikkíró úr, ezt meg kell állapítanunk, hogy mu­lasztás vádja ne érjen méltat­lanul. Lényegében három bírálati pontban vonhatók össze Szíj­gyártó Gábor úr kifogásai: 1. hogy a Marosv­ásárhely-szé­­kelyudvarhelyi vonalszakasz Hé­­jasfalvához fut és nem Segesvárt keresi. Valóban igazsága is van okfejtéseinél és mi tanulmányunk­ban és a Szövetség gyűlésén tö­kéletesen ily nézeten voltunk, azonban a Szövetség tervezete e részben egy határozottan kinyil­vánított katonai, stratégiai óhaj­tást honorált, aminek az ügy ér­dekében engedni célszerű volt. 2. a második megjegyzés a Vöröstorony- Sofijai nemzetközi kapcsolat; ezt kamaránk s előbb tanulmányom is, épen úgy, amint cíííkíró úr kívánja, energikusan követelte, mert hiába van Suká­hoz az országnak Belgrádon át már kapcsolata, a javaslati vo­nalunkat Erdélynek Bulgáriába és azon át Keletre nyúló érdekei feltétlenül megkívánják. Az Er­délyi Szövetség első tervezete e nemzetközi fővonalat nem vette fel, azonban kamaránk sürgette ennek ily értelmű kiegészítését, ami bizonyára meg is történik. 3. A harmadik kifogásolás, amely Dél-Erdély érdekeinek el­hanyagolásául tekinti a Brassó- Fogaras - Nagyszeben vonalterv mellőzését, szintén pontosan meg­felel a mi koncepcióinknak, eb­ben is teljesen egyetért tehát Szíjgyártó úr velünk. Az a saját­ságos tünet állott be azonban, hogy ezen Dél-Erdély érdekét szolgáló törekvésnek épen Dél- Erdély téves véleménye szegült ellene, mely a Küsküllővölgyi vá­rosok (Medgyes, Erzsébetváros- Segesú­r) fővonalon maradhatá­sa érdekében ejtette el Fogaras- Nagyszeben, szerintünk is fontos és figyelmet érdemlő érdekterü­letét. Dél-Erdély óhajait hono­rálta tehát bizonyára a Szövet­ség, bárha szerintem is, amint tanulmányomban kifejtettem, Dél- Erdély igazi érdekei az Erdély­­délvidéki vasút fővonali kialakí­tását követelnék. A cikkíró érdemes tanár úr te­hát minden részletben teljesen velünk egyértelemben, a mi mal­munk vizét növeli, aminek őszin­tén örvendünk, de még jobban örvendenénk, ha Ő, és mindazok, akik Marosvásárhely gazdasági nagyságának e legfőbb feltéte­léért küzdünk, kölcsönösen tudo­mást is vennénk egymás harcá­ról és egymást minden vonat­kozásban szilárdan erősítenék, mert oly sok ellenség küzd nyíl­tan és burkoltan Marosvásárhely ellen, hogy legjobb erőink, együt­tes munkájára van szükségünk, hogy célt érhessünk. Dr. Ráczi Laj­os kereskedelmi és iparkamarai titkár. f"*Illeni* Tisztelettel kérdjük \__Ll­\pl. a közélelmezési hi­vatalt, miért adhatott a „Hangya“ szövetkezet cukrot a tagjainak január hónapra előbb mint a vá­rosi hatóság? Miért részesülnek előnyben egy szövetkezet tagjai a város nagy közönségével szem­ben. S ha a „Hangya“ adhatott, mikor fogunk mi kapni, akik nem vétettünk be a hangyabolyba?

Next