Tükör, 1967. július-szeptember (4. évfolyam, 27-39. szám)

1967-07-11 / 28. szám

GYÁRFÁS MIKLÓS: K­ellékek élete I­smertem egy kellékest gyermekko­romban, aki a Bánk bánt így hatá­rozta meg: „Aranykupák, korona, tőr.” Tulajdonképpen nemcsak kellékes szemszögből nézve volt igaza, hanem dramaturgiailag is. A műben az ország elégedetlen főurai aranykupákkal koc­cintanak az összeesküvés sikerére, a ki­rályi koronát meg akarják menteni az idegenektől, de Gertrudis tőrt ragad Bánk ellen, hogy orvul leszúrja, s a ki­rály helyettese kicsavarja az asszony ke­zéből a tőrt, annak keblébe szúrja. E háromféle kellék puszta felsorolása is egyben a dráma történésének lényegére mutat. A kellékek szerepe tehát nem korlátozó­dik dekorációra, hangulatfestésre, a drá­mák tárgyi világának több a jelentése. A Lope de Vega-féle spanyol drámákat például a dramaturgia — szinte kelléke­­si módon — kardos, köpenyes drámák­nak nevezi. Valóban, e művekben a kard rendszerint becsületért vív, s a köpeny, elfödi az arcot, melyet egy csel sikeré­nek érdekében takar.­ ­ A színpadi díszlet sokféle lehet, utánoz­hatja a valóságot, jelzésszerűen utalhat rá vagy teljesen absztrakt módon kivo­natolhatja. A kellék nem lehet stilizált. A tőrnek tőrnek kell lennie, a levélborí­téknak levélborítéknak. A színpadi tárgyak nem tűrik, hogy a képzőművész képzelete átalakítson, bonyolítson vagy leegyszerűsítsen. Ezek a tárgyak szigo­rúak, parancsolóak, számonkérik önma­gukat a színháztól. Nem illúziót akar­nak adni, hanem valóságot, bármilyen stílusú színdarabban használja is őket a drámaíró és a színész. Nemcsak az úgynevezett kezdetleges né­ző figyeli éber szemmel a nézőtérről, hogy mi van a színpadon a tányérok­ban, a gyakorlott színházba járók is elé­gedetten bólintanak, amikor a vacsorá­zó család tagjainak kanalában megcsil­lan az ünnepi húsleves aranyszíne. Azt hiszem, nem túlzok, ha azt mondom, botrány törne ki abban a színházban, amelyben Tell Vilmos fiának fejére mo­dernizált, leegyszerűsített vagy stilizált almát tenne a színész. Az almának al­mának kell lennie, ha kasírozott is és a lövés pillanatában ki is pattan belőle a nyíl. Az alma átlövésének mozzanatában a valóság diadala nélkül egyetlen néző sem találhat drámai izgalmat.­ ­ A színpadi tárgyak veszedelmesek. Ha a revolver nem sül el és a színész újra és újra megkattintja a ravaszt, a nézőtér máris felmorajlik. Mi lesz? A színész homlokát veríték önti el. A gyilkost ala­kító elszánt férfi helyén hamarosan a megtestesült tétovaságot és ijedtséget látjuk. A nézőtéren különös, vad, szín­házellenes feszültség teremtődik. A va­lóság feszül kínosan, kellemetlenül az il­lúziónak. Nekifeszül és tönkre akarja tenni. A néző, aki őszintén és mind tü­relmetlenebbül óhajtja ezekben a nehéz pillanatokban a valóság diadalát, gúnyo­san felnevet, ha a helyzet megmentésére a színfalakon kívül az ügyelő egy léc odacsapásával próbálja a revolver csat­tanó hangját utánozni. A színészek is félnek a tárgyaktól. Szín­padra lépés előtt mindenki ellenőrzi, hogy nála van-e a kívánt levél, notesz, töltőtoll, öngyújtó vagy egyéb tárgy. Mert jaj annak, akinek a darab egyik nagy jelentében elő kell rántania a bel­ső zsebéből a hitvesét kompromittáló le­velet és csak kapkodni tud az egyik üres zsebtől a másikig. Gyerekkoromban Kecskeméten láttam egy olyan Bánk bán előadást, amelyben a királynő hiába kereste a neki háttal álló Bánk bán mögött a tőrt, a gyilkos szerszámot a kellékes elfelejtette beké­szíteni. Iszonyatos pillanatok voltak. Gertrudis rémülten meredt az üres arany asztalkára, egy pillanatig arra gondolva, hogy eljátssza a tőr felemelé­sét, kezét úgy tartja, mintha ott lenne benne, marokra szorítva a tőrt. El is in­dult így Bánk felé, de útközben érezte, hogy az orgyilkosság kísérlete­­ így ne­vetségbe fulladhat. Bánkot valójában nem fenyegeti halál, ezért kétségbeesé­sében torkon ragadta a nagyurat és foj­togatni kezdte. A riadtság olyan erőt kölcsönzött a színésznőnek, hogy a Bán­kot játszó színészt valódi rémület fogta el, hevesen megfordult, lerázta magáról a királyi asszonyt, majd két kezét oly mozdulattal szorította torkára, ahogyan Az Operah­áz kelléktárában

Next