Tükör, 1971. április-június (8. évfolyam, 14-26. szám)

1971-04-06 / 14. szám

Ne csak jó, szép is legyen! Csekélyek az esélyeim, nagy hírű, jeles jelölt­társam van, Major Ta­más. Ha abban a kör­zetben laknék, magam is rá szavaznék. Szobrász vagyok első­sorban, nem politikus, mégis elmondanám, idé­zőjelbe téve, a politikai karrieremet. Lakóbi­zottsági tagként, tehát a közügyek vállalásá­nak legalsó lépcsőfokán kezdtem, aztán kerületi tanácstag lettem, majd fővárosi tanácstag, a népművelési állandó bi­zottsági elnöke, most pedig képviselőjelölt. A Józsefváros 21. vá­lasztókörzetében, a Mú­zeum körút, Rákóczi út, József körút, Baross ut­ca által határolt részen jelöltek. Sok éve már a Józsefvárosban lakom, a Százados úti művészte­lepen. Hadd tegyem hozzá, nemcsak a Jó­zsefvároshoz, de egész Budapesthez, mint szob­rásznak közöm van: nyolc köztéri szobrom áll a városban, ezenkí­vül a Műemlékvédelmi Bizottság megbízásából egy sor régi, menteni való művészeti alkotás rekonstrukcióját végez­tem. Egyik legkedve­sebb munkámat említe­ném példának: újjáfaragtam a Várban levő Szentháromság emlékmű szob­rait. Ha képviselő lennék, a legfontosabb feladatomnak tartanám a városfej­lesztési munkákban való részvételt. A Józsefvárosban, éppen a 21. vá­lasztókörzet területén, hamarosan hozzáfognak az új színművészeti főis­kola felépítéséhez. Művészember vagyok, az a szakmám, hogy ismerjem és felismerjem a szépet. Tehát, a meglevő, régi értékeink védelmét szol­gálnám és ügyelnék arra én is, a magam képviselői hatáskörén belül, hogy ami épül, az ne csak jó, de szép is legyen, csak nagyjából, de ebből is látható, mennyi min­den fordult meg a fejem­ben egyszerre, amikor azt mondták, hogy or­szággyűlési képviselőnek jelölnek. A gyűlésen a mellettem szólóknak annyit mondtam, hogy amennyit egy ember megtehetett a közös ügyért, azt én is meg­cselekedtem. Azzal se leszek se kettő, se há­rom, ha képviselőnek választanak, de ameny­­nyit egy országgyűlési képviselő tehet, annyit én is megteszek. Búza Barna szobrászművész, Budapest, Józsefváros XXI. választókörzetének jelöltje Feljegyezte: HALASI MÁRIA és SZÉL JÚLIA Fotó: SZALAY ZOLTÁN és ZARÁND GYULA Fábián Márton, a karcagi Május 1. Tsz elnöke Karcag-Kisújszállás jelöltje Manyika A MI NEMZEDÉKÜNK a középiskolá­ban még kötelezően tanulta nemcsak a manapság oly heves vitákat kavart Tetemrehívást, de a Mikest is, a mára elfeledett Lévay József versét: — Zágon felé mutat egy halovány csil­lag ... Már akkor is, folytonosan újságokat olvasó, színházat figyelő, mozitöltelék, a Zágonban született, fatornyos hazá­járól mindig oly ízesen-kedvesen me­sélő Kiss Manyival kapcsolódott össze gondolataimban ez a verssor, inkább, mint Mikes Kelemennel. S amióta ha­lálhíréről tudósítottak a lapok, azóta is folyton ez a verssor jár az eszem­ben. Halovány csillag? Amióta szín­művészet van a világon, nemcsak Ma­gyarországon, de a nagyvilágban ke­vés erősebb fényű csillaga, mindent tudó zsenije volt ennek a gyötrelmes­­szép mesterségnek, mint ő, akit kollé­gái és nézői egyaránt csak Manyiká­­nak neveztek. Annak idején én afféle „kolbászos” gyerek voltam, aki rémesnek találta a krémest, meg mindenféle habos édes­séget, egyedül csak Kiss Manyinak tudtam elhinni, hogy „Jaj, de jó a ha­bos sütemény!” Neki ugyanis abban a pillanatban, ahogy a színpadra lé­pett, vagy a mozivásznon, a televízió képernyőjén, a rádió stúdiójában meg­jelent, mindenki azonnal mindent el­hitt. A leghosszabb emlékezetű és leg­szigorúbb kritikusok - s mindegy, hogy céhbeli, vagy amatőr bírálók — sem tudnak felhozni példát bukásra, vagy rosszul játszott szerepre, holott ilyen hosszú és gazdag művészpályába az is belefér. Csak éppen a Manyika kar­­rierjéből hiányzott ilyen mozzanat. Ős­­tehetség volt. Ez nem okvetlenül erény, és tévedhetetlenséget, hibátlanságot sem jelent szükségszerűen. Csak éppen nála ezt jelentette. Soha semmiféle művelődéstörténeti, irodalmi, „filoszi" segédeszközt nem vett igénybe. Egy néhány évvel ezelőtti interjújában a föld vagy a levegő egyszerűségével és természetességével így fogalmazta meg a választ arra a kérdésre, hogy „Mi a technikája a teljes színészi átalakulás­nak?". — Jaj, kérdezzen könnyebbet. Én sose vesződöm a szereppel. Elolvasom, át­gondolom, kitalálom: ki vagyok? mi vagyok? A többi jön magától. Aztán a próbákon rögzítem a figurát. És a darabtemetésig minden a helyén ma­rad. Sokszor csodálkozom a kollégái­mon, akik a bemutató előtt egész könyvtárakat átrágcsálnak. Én még egy sort se olvastam a szerepeimhez. Mi­nek? Vagy beletalálok, vagy úgyis hiába. PÁLYAKEZDŐ SZÍNÉSZIFJAK nehogy példamutatásként vegyék ezt! Másol­­hatatlan. Olyan egyszeri és kivételes színészegyéniség kell hozzá, amilyen a Manyikáé volt. Ő ugyanis­­ mindig beletalált. Műfaji különbséget nem ismert. Hogy „könnyű”, vagy „komoly”? Erre is ma­ga válaszolt, aranyos bájával, így: „Nekem mindegy. De talán mégis in­kább a komolyat. Mert abban nem kell annyit ugrálni”. Pedig, hogy tudott „ugrálni” is, éveken át milyen egyen­rangú partnere volt a szintén utolérhe­tetlen Latabárnak is, mint az Operett­színház szubrettje. Ám, hogy Csehov Három nővérét, Brechtet, Gorkijt, Shakespeare-t ugyanolyan nagysze­rűen játszott, azon legfeljebb azok csodálkoztak, akik hajdan gyakran ol­vasták azt a sztereotip, de hamis új­ságfrázist, hogy „Shakespeare-színész". Nincs Shakespeare-színész. Csak rossz, közepes, jó és nagyszerű színész van, meg olykor zseniális, mint Kiss Manyi, s annak aztán édesmindegy, hogy egy csacska operett cserfes szobalányát, vagy III. Richard fenséges anyját kell a színpadon megelevenítenie. Mind­kettőt éli. Az utóbbi években alighanem Fejes Endre Vonó Ignácának özv. Mák La­­josnéja volt a leggazdagabb szerepe. Ebben volt fenséges, mint a III. Ri­­chardban, idősödő kacér szerelmes, mint a Mici néniben, józan, számító, kemény, elpusztíthatatlan életerejű, mint a Kurázsi mamában, részeg, mint a Black Comedyben, gyűlöletesen gyű­lölködő, mint az Oszlopos Simeonban, riadt bájú, nyomorultul is álmodozó, mint az Éjjeli menedékhely Násztyá­­jában, fáradt, szomorú, mint a Yermá­­ban, megbocsátón lemondó, mint a Három nővérben — minden volt Mák Lajosné alakjában, a magyar dráma­­irodalomnak ebben az egyik legszebb darabjában és egyik legösszetetteb­ben nagyszerű szerepében. LEÍRNI is alig merem, oly közhelynek hangzik, le kell írnom mégis, annyira igaz, hogy ez az óriási színésznő mennyire szerény ember volt. Sokszor láttam őt színházi próbán, filmforga­tás közben, mint egy kis egérke, oly csendesen, szelíden húzódott meg mindig, amíg őt nem hívta színre vagy felvevőgép elé a rendező. Ezt a maga­tartást viszont nyugodtan eltanulhat­ja, lemásolhatja tőle s őszinte átélés­sel önnön természetévé plántálhatja át minden pályakezdő ifjú komédiás. BARABÁS TAMÁS

Next