Új Tükör, 1977. április-június (14. évolyam, 14-26. szám)

1977-06-05 / 23. szám

hitele. Az oktalan kergetőzés kevés. A nemes féltékenységből épp csak kiengesztelt Adriana nem ugorhat boldogan férje nyakába, miután az mindenki szeme láttára kénytelen visszaadni egy kétes erkölcsű hölgy­nek a tőle kapott gyűrűt. Az Adria­­nát játszó Takács Kati ettől az egyet­len pillanattól eltekintve kitűnő, tra­gikus büszkeséggel, gyönyörű fúria­ként viseli féltékenységét, amely egy­szerre patetikus, érzéki és — a hely­zetből adódóan — komikus. Vajda Károly önérzetes Syracusai Dromió­­ja szerez még üdítő perceket — való­di karakter a vértelen előadásban. (Képünkön Takács Kati és Saárossy Kinga, Holtai Tamás AIDA Pécsi Nemzeti Színház Látványos produkcióban állította színpadra Verdi operáját Kertész Gyula vendégrendező az évad utolsó premierjén. Hatásosan élt a Pécsi Ba­lett, a mozgáselemek, a térkompozí­ció, valamint Langmár András artisz­­tikus díszleteinek lehetőségeivel. A legmaradandóbb perceket Eck Imre koreográfiája; a balettegyüttes és a szólisták közül Bretus Mária, Heté­­nyi János és Uhrik Dóra; az éneke­sek sorából a vivő- és megjelenítő erőben fejjel kimagasodó Németh Jó­zsef (Amonasro) s nem kevésbé a most is ragyogóan fölkészített kórus (karigazgató: Károly Róbert) nyúj­totta. Kertész érdekes, új beállítások­kal frissítette a klisészerű hagyomá­nyokat, így például a thébai kép nagy bevonulási parádéja helyett teljessé­gében a balettkart szerepeltette. Mar­­czis Demeter (Főpap) muzikálisan és színészi erőben is korrekt, megbízható figurát teremtett. Németh Alice, a címszereplő hasonlóképp, egy-két ma­gas hang intonációs bizonytalanságá­tól eltekintve. A tetszetős látványt, a szép muzsika­t Breitner Tamás ve­zényelte a zenekart — kárpótolt jó néhány egyenetlenségért. Wallinger Endre ÉSZNÉL LEGYÜNK! Vidám Színpad Egész estét betöltő darabokat játszó színháznak minden új műsora elké­szítésénél egyetlen darabbal van gondja. A kabarénak legalább hús­­­szal. Irodalmi, humorisztikai és poli­tikai problémák. Meddig mehetünk el a gúnyolódásban? — ez a fő kér­dés. És ha a kabaré ezt a kérdést leg­alább kétharmad részben sikeresen oldja meg, már ügyesen éviekért a „kellene” és a „lehetne” zátonyai kö­zött. A Vidám Színpad új műsora ezt az arányt nem tudja tartani. Mintha felelne saját címének, s bizonyítaná: észnél vagyunk. Ez valamennyi prob­lémájára vonatkozik: sem irodalmi színvonala, sem humora, még kevés­bé politikai bátorsága nem lépi túl a középszer mezsgyéjét. Pedig a ka­barénak több lehetősége van a szóki­mondáshoz, az újszerűséghez, mint mondjuk, a tévének, amely évek óta nem találja meg igazi humoristáit. Vidámék szürkét festenek szürke alapra, a néző távoztában alig em­lékezik valami élénkebb színre. Iró­­nia-Dávid veti be parittyáit Közélet- Góliát ellen, és sajnos, Dávid — né­­hány kevés kivételtől eltekintve — alulmarad. A kabaré nélkülözhetet­len színfoltja a magyar színházi élet­nek, reméljük, előbb-utóbb megtalál­ja azt a szellemet (többek között pél­dául egy tehetséges konferansziét), amelyet megérdemel a műfaj — és a közönség. _ . ... _ . Szántho Dénes TÚL A HÍDON Színes román film A múlt századi Erdélyben játszódik Mircea Veroiu filmje, amely egy tragikus szerelmi történet keretében adja átfogó képét a sok­nemzetisé­gű, forrongó, új eszmékkel és gon­dolati, tudati elmaradottsággal ter­hes világnak. Szászok és románok, szegények és gazdagok, kereskedők és iparosok lakják azt a kisvárost, amelyben a cselekmény játszódik. A sok évszázados beidegződések nehe­zen oldódnak fel az emberekben, pe­dig a nyugat-európai új eszmék, a politikai és az ideológiai változások a világnak ebben a részében is érez­tetik már erjesztő, megújító hatásu­kat. Verd­u filmje nyugodt tempóval, hi­teles emberábrázolással, feszült pil­lanatokkal teszi érzékelhetővé a korszakváltást, jeleníti meg azokat az érzelmi és politikai viharokat, amelyek felkavarják a városka la­kóinak életét. Jó színészi alakítá­sok erősítik a film gondolati vona­lát: Leopoldina Balanutáé, Maria Ploneé és Andrei Fintié. Vértessy Péter HANGLEMEZ LYSISTRATE Hungaroton Petrovics Emil koncert vígoperája olyan mű, amely a szó szoros értel­mében hanglemezfelvételre kíván­kozott, mert megszólaltatása ebben a formában bizonyítja leghiteleseb­ben a szerző műfaj-meghatározásá­nak létjogosultságát: azt ugyanis, hogy a kompozíció operaszínpadon éppúgy előadható, mint hangver­­senypódiumon. A felvétel olyan ki­tűnő, hogy bízvást remélhetjük ha­tárainkon kívül is kedvet ébreszt a muzsikusokban az alkotás élő meg­valósítására, s így Budapest és Berlin után esetleg másutt is közönség elé kerül majd a Lysistrate. A darab 1962-es ősbemutatója óta semmit nem vesztett vonzerejéből: elraga­dóan szellemes zenei anyaga, fűsze­res humora és szerencsés dramatur­giája ma is pompás szórakozást nyújt a hallgatónak — és inspiráló HETI AJÁNLAT feladat az előadóművészek számára! A Lehel György vezényelte Rádió­zenekar jó hangulatú és elegáns já­tékán, a Rádióénekkar ritmusbiz­tonságán és a szólisták: Kincses Ve­ronika, Kalmár Magda, Palcsó Sán­dor virtuóz karakteralakításán ra­gyogóan érződik is az egyéni ambí­ció, és kiváló ensemble-teljesít­­ményt eredményez. Nem is értjük, hogy a kellemes külsejű lemezborí­tó kísérőszövege róluk miért feled­kezett meg, hiszen nevük puszta fel­sorolásán kívül igazán többet érde­melnének. Herényi Mária nyélbeli magyarok tárgyi kultúrá­ját. A kiállítás e megfontolt össze­mosás eredményeként nem tájegysé­genként, hanem származás és funk­ció szerint csoportosítja az anyagot. A pincében ácsmunkák állnak (szekrönyök, kopjafák, ládák közt egy ceglédi kapubálvány és egy rác­kevei Malomferkó); a házban pedig a kenderfeldolgozás eszközei (fé­sűk, motollák, guzsalyok, rokkák), mesteremberek szerszámai (bábsü­­tő-formák, tímárkések, kékfestő­minták, ács- és asztaloseszközök) közt egy szépen faragott iga lóg a falon, s ugyanitt egy külön szobá­nyi tárgy képviseli a régi pásztor­­ság maga faragta készségeit. Horváth György KIÁLLÍTÁS PEST MEGYEI FAFARAGÁSOK Népművészetek Háza, Szentendre Jobb szerepről nem is álmodhatott volna ez az öreg szentendrei ház! Lakásnak kényelmetlen lévén eddig csak a szerencse őrizgette a főtér környékének rangosabb épületei közt, szemben a városházával. Mú­zeumnak viszont ideális. Gerenda­vázas, paticsfalú, alacsony­ mennye­­zetes pincéje, szobái, konyhája min­den erőltetés nélkül biztosítanak korhű keretet a hajdani népélet rekvizívum­áinak. Kiállításait ezen­túl évente fogják cserélni. A Népművészet Házává előlépett szép kis épület első tárlata a Pest megyei fafaragók munkásságáról számol be vendégeinek, elfogulatla­nul keverve a szerb és a magyar népművészet emlékanyagát, szinte folytatásaként annak a régi „keve­redésnek”, amely egykori élő vol­tukban oly következetesen közelí­tette egymáshoz a Duna menti tele­pülésekre menekült rácok s a kör­ FERDINAND JUDIT GRAFIKAI Stúdió Galéria Rettenetesen szereti Ferdinánd Ju­dit a grafikai faktúrákat, el nem engedné semmiért, hogy munkáinak legalább egy részét aprólékosan, mí­vesen munkált felületből építse. S el kell ismerni, nem csupán szereti, határozott képességgel alakítja is ki őket. Közben örül a munkának, örül az előkerekedő alakzatoknak, mindannak a sejtelmes árnyéknak, amit e bonyolult képletekbe máso­dik rétegként bevinnie sikerült. Más kérdés aztán, hogy munkáin éppen ezek a másodrétegek kellene, hogy átvegyék a szerepet, s formáljanak tárgyat, s élőt az egész mű képleté­ben. Ez egyelőre nem minden mun­kán történik meg, sajnos. A helyzet azonban nem reménytelen. Ha Fer­dinánd Juditnak sikerül túlnéznie saját szakmai (manuális) kultúrá­ján, többre is futja erejéből. H. Gy. s RÁC ANDRÁS FESTŐMŰVÉSZ TÁRLATA Győr Rác András olyan festő , aki mo­zaikot csinál. Van belőle probléma elég: műveit (tudniillik mozaikból és különféle gyantákból-lakkokból épí­tett képeit) mindmostanáig nehezen emészti meg a „szakmai közvéle­mény”, hiába keresvén rajta a „meg­szokott és bevált” ecsetvonásokat és festékeket. Pedig hát Rác András minden kétséget kizárólag festői ér­zésekkel és módszerekkel dolgozik. Ha ugyanis kikapcsoljuk képeinek elemzéséből a megvalósítás manuá­lis részét, s csupán felépítésükre, il­letve nagyobb látványelemeire fi­gyelünk, egyhamar kiderül: mozaik­műveit ugyanúgy a testté lett színek építik föl, mint a „normális” módon festett munkákat. Csak éppen a mo­zaik még intenzívebbé fejleszti lehe­tőségeit: belső tüzei, munka közben előálló örvénylései, torlódásai a szí­nek ritmusával egyesülve tovább hangolnak minden művet. „ r [UNK] □ 3

Next