Új Tükör, 1977. október-december (14. évfolyam, 40-52. szám)

1977-10-09 / 41. szám

.»Ismételnünk kell azt a frázist, hogy a természet sokat mond némely festőnek. Az igazi tájfestő kihallgatja, kilesi, sőt mi több, a lehető legszorosabb kapcsolat­ba lép vele. Rabszolgájává s urává válik egyszerre.” Lyka Károly: Magyar tájképfestők Családja Ez a vár építésének meséje, így lett halhatatlanná Beckó. De a mesének folytatása is van, mely szomorú ,vé­get szán Stibornak. Fia lakodalmán ugyanis — az egy álló évig és egy na­pig tartó lagzin — egyik szolgájára megdühösödött és ledobatta a szikla tetejéről a mélybe. De a lakodalom utolsó napján, amikor részegen le­­heveredett a gyepre, egy kígyó kiváj­ta a szemét. Iszonyú fájdalmak kö­zepette, világtalanul rohant-rohant, s azon a helyen, hol szolgáját ledo­batta, ő is a mélységbe zuhant. A történelmi kutatás igazolja a mon­da igaz voltát, sőt, ami a vajda ha­lálát illeti, maga is a mondára tá­maszkodik. Eszerint Stibor vajda (pontosan: Styboriczi Stybor) előkelő lengyel nemesi származású volt, 1395-től 1402-ig erdélyi vajda. Zsig­­mondtól szolgálataiért oly nagy bir­tokokat kapott, főként Trencsén, Nyitra, Pozsony vármegyékben, hogy az ország leggazdagabb birtokosa lett. Halála után vagyonát fia, János örö­költe. 1434-ben vele hal ki a bolon­­dóci Stiboricz család, mert a fiún kí­vül csak egy — Katalin — leánya volt, aki alsólindvai Bánffy Pálhoz ment férjhez, kinek leány ágán a bá­ró Mednyánszky család örökösödött a Stibor nemzetség birtokaiban. Nézzük hát a másik ágat: izgalmas és érdekes, kusza családfa követke­zik (Kállai Ernő monográfiájából idézem ennek leírását). A család a 13. században Lengyelor­szágból került a felvidékre. Első ma­gyar birtokát, a Trencsén megyei Mednét II. Endre királytól kapta. A birtokkal járt a Mednai név, mely utóbb Mednyánszky­vá alakult át. Az egyik Mednyánszky 1500 táján Erdély­be származott, ahol utódai a fejedel­mi udvarba az aranyosmedgyesi elő­nevet kapták. Ennek az ágnak egyik leszármazóját, aranyosmedgyesi Mednyánszky Antalt Mária Terézia bárói rangra emelte és összeházasí­totta Révay Rózsi bárónővel, akinek Stibor vajda volt az őse. E házasság juttatta a Mednyánszkyakat a beckói vár és kastély birtokába. László 1852. április 23-án, Beckón született. A család, amelyből sarjadt, nagy tör­ténelmi és kulturális hagyományok emlékét és fáradtságát hordozza magában. Az örökség Lászlóban, a Mednyánszkyak aranyosmedgyesi ágának utolsó, magtalanul maradt férfi sarjában végső átszellemülését és leáldozását érte. Beckói séta Az idei túl korai tavasz csalt fel Bec­­kóra. A vár alól indultunk sétánkra. A barokk ferences kolostor és temp­lom ismerős, így festette ezt meg egyik képén Mednyánszky is. A nagy főtér régi házai, kastélyai közt értünk a régebbi, gótikus-reneszánsz stílusú plébániatemplomhoz. Szemben vele apácák dolgoztak, valószínűleg új rendházat építettek. Odébb állt az evangélikus templom. Mellette, a pa­rókia falán márványtábla emlékezik a másik híres szülöttre, J. M. Harban politikusra, íróra, evangélikus lel­készre. (Nem tudván, szlovákul, itt­hon néztem utána, hogy az 1848-49- es dátum, mely a táblán olvasható, vajon mit is jelent? Így tudtam meg, hogy 1848-ban Hurban nemzeti fel­kelést szervezett a magyar szabad­ságharc ellen.) Felkaptattam a dómba, hogy a várat megközelítsem. A vár felé kanyarod­va korai és merész virágzású gyü­mölcsfák keretezték a vár képét. Tá­volabb még hófoltak. E fák közt ha­ladva elhagyott zsidótemetőhöz ér­tünk. A motívum is, a hangulat is — véletlenül — megegyezik az egyik leghíresebb s talán jól ismert Med­­nyánszky-festmény, a Virágzó fák té­májával. „Egyszer egy elhagyott temető mel­lett sétált (Mednyánszky) — beszéli el Lyka Károly —, ahol néhány fa és bokor javában bontogatta virágait. Alattuk, felburjánzott fű közepette, húzódott meg néhány düledék-fake­­reszt, szegényesen, gondozatlanul, íme egy oly tárgy, amely az író ke­zén rögtön érzékeny és megható pointot kap. Az író e korhadt fake­resztet földíszítené reflexióival, sőt talán még történeteket is fűzne hoz­zájuk. Mindenesetre kidomborítaná a virágzó fák és korhadt fejfák kínál­kozó kontrasztját. Mednyánszky azonban festő létére másként nézte meg, másként formálta képét. A kor­hadt fakeresztek ezen a képen szeré­nyen megvonulnak, nincs rajtuk semmi hangsúly. A diadalmasan élő fa és a holt ember korhadó fejfájá­nak olcsó kontrasztja sem jut kife­jezésre e képen. Nincs benne semmi novella. Nem beszélni, de megnézni való kép lett belőle. Festői kép.” A temető a vár tövében árválkodik. A vár pedig a tájban, a völgy ölén. Mi­vel veszélyes, omlatag, nem látogat­ható. Csak a kapuig lehet feljutni. Lent a csöndes falu, a volt kisváros éli mindennapi életét, csalóka fény­ben most és virágzásban, fent a rom s a legendát vigyázó varjúcsapat. ÚR ÉS RABSZOLGA B­eckó várit — Mednyánszky László ,,szülőháza ** Beckó vára 10. Régi rege rajta A régi iskoláskönyvek egyik leg­gyakrabban közölt, tehát jól ismert olvasmánya volt Mikszáth Kálmán Beckó vagy Bolondóc című regéje. „E rege szerint — olvashatjuk — két holló röpköd szüntelenül az omladék fölött. E két holló Stibor és gonosz neje Dobrochna, akik arra vannak elátkozva, hogy őrizzék a várat, míg egészen egyenlővé nem lesz a föld színével.” Ha valaki megáll a beckói vár mere­dek, omladékos falai alatt — mert el­jött ide, a régi Trencsén vármegye szélére, a Vág völgyébe, hogy Med­­nyánszky szülőhelyét felkeresse­­, ma is fel-felrebbenő varjúcsapat fogadja borzasztó károgással. Nem feledve a károgást, ezt a misztikus zenét, pró­báljunk valamit megtudni a múltból. Legyen vezetőnk az említett rege. Stibor vajdáról megtudhatjuk, hogy Zsigmond király idejében kegyetlen vajda volt, akinek okos bolondja volt Beckó. A bolond kívánságára, neki építtette fel jobbágyaival egy magas szikla tetejére ezt a várat. Amikor elkészült, megtetszett a vajdának és cserét ajánlott. „Nem bánom — vá­laszolta a bolond — cserélek egy föl­tétel alatt: legyen a vár a tied, de viselje az én nevemet.” CAllóképek Justh Zsigmond 1849-ben megjelent regényében, a Formus-ban Czobor Lipót néven rajzolta meg Mednyánsz­ky alakját: „Íme arcképe: kopasz ko­ponya, cafatos nagy szakáll, fejéhez arányítva kicsiny, tompa orr, piciny, kékes, gyemekkifejezésű, fátyolozott szemek. Rendetlen, piszkos, elhanya­golt ruházat. Cinikus külső, testben­­lélekben, így is, úgy is cinikusra játssza magát, pedig nagy szívébe be­lefér egy világ... Egy ősrégi faj vo­nalán az utolsó állomás. Benne cul­­minál századok finomsága, betegsé­ge, tán vétkei.” Lyka egy másik képet is rajzol róla: „Ez az egyszerű, szürke kabátos em­ber ... bárónak született, de költővé lett. Akik jól ismerik őt, csodákat mesélnek igénytelenségéről és prófé­tai egyszerűségéről. Egyik ismerő­­sünk mondta nekünk, hogy majdnem könny gyűlt a szemében, amikor Mednyánszky műtermébe lépve látta, hogy annak egyetlen bútora egy kéz-

Next