Új Tükör, 1979. január-március (16. évfolyam, 1-12. szám)

1979-02-25 / 8. szám

Nem félünk a­­ divattól RÁDIÓJEGYZET E­mber legyen a talpán, aki ma a divatról, természetesen nem a tavaszi párizsi szoknyákról, hanem öltözködési szokásainkról ál­talánosan érvényes megállapításo­kat tud tenni. De hát magatartá­sunk e fontos külső rétegét miért értenénk jobban, mint sok egyebet ez „átmeneti” korban? Ha megbíz­hatóbb lenne az emlékezetünk, mi, idősebbek például bőven szégyell­hetnénk a gyerekeinkkel alig tíz éve megharcolt botrányos veszeke­déseket öltözet, hajviselet dolgá­ban, hiszen azóta nemcsak hogy megenyhültünk divatjuk iránt, ha­nem — ez aztán a látványos önkri­tika! — jobbára magunk is hódo­lunk neki. Egyszóval, minden tiszteletem F. Dózsa Katalin művészettörténészé, aki oly okosan, elfogulatlanul és szórakoztatóan válaszolt Varsányi Gyula érdekes késeire, abban a­z akarja vagy sem, de mindenkit érintő, tehát a mellébeszélést nem tűrő tárgyban, amit divatnak ne­vezünk. Sokan talán nem is sejtet­ték, mennyire vadregényes tarto­mányba vezet a szürke jelzés: Di­vat és társadalom. Meg aztán bizonyos körökben ta­pasztalható valamiféle életidegen érdektelenség is a „divatossal” szemben. Öltözködésben és egye­bekben. Mintha csupán visszafelé tekintve, históriai érdeklődéssel volna érdemes a viselet és más di­vat­tünetek jellegzetességeit szem­ügyre venni. Talán ezért is gyakori a félreértés, az előítélet e téren. Elmúlt századokról szólván, még felvilágosult szerzők is meghökken­nek az asszonyok — már akkor­, akkor is? — sok mindent sejtető­láttató ruháin, a férfiak szorosan simuló nadrágjain, s a hölgyek ap­­ródfrizuráját, az urak kacér fürt­jeit perverzitásnak minősítik. Pedig az emberiségnek és ember­ségünknek ez az ősi, s úgy látszik, szívünkhöz oly közel álló, pompás játéka több megértést és nagyobb figyelmet érdemel. Már csak azért is, mert — akárcsak valami óriás és szüntelen jelmezbálban — rop­pantul gyors a forgás, változás. A rendkívül alapos és igen jól célzó Szerdahelyi István például azt írja mindössze néhány éve megjelent A mindennapi élet esztétikájában, hogy a divatok általában azért rö­vid életűek, mert mihelyt a dolog tömegesen elterjed, szükségszerűen megszünteti önmaga vonzerejét, hi­szen ami mindenkinek van, az már nem lehet érdekes, vonzó... Nos, legfrissebb öltözködési szokásainkról bizonyára megírná e jelenség for­dítottját is, amikor éppen a töme­gesség és a még nagyobb tömeges­ség hordozza a nagy és még na­gyobb értéket. Elizabeth Taylor és Gina Lollobrigida egykor oly szen­zációs botrányt kavart találkozását egyező toalettben bizony rég belep­te a por. Ma a farmer-jelenség az érdekes, és benne éppen az elsöp­rő tömegesség, amely elől már egy­szerűen nem lehet kitérni. Én egyébként — alighanem el­lentétben F. Dózsa Katalinnal — mind kevésbé látok életszemléletet a farmer-jelenségben. Azazhogy csak annyiban, amennyire minden korszakos divatirányzat egyszer­smind szemléleti megnyilvánulás is. Jól tudják ezt a kultúrszociológu­­sok. Hogy lázadásként, a „fütyü­lünk a divatra” jegyében keletke­zett? Lehetséges. De, hála a ruhá­zati ipar és kereskedelem nem el­veszett manipulánsainak, divat lett a javából. Annál inkább egyetér­tünk abban, hogy e jelenség dön­tő motívuma, ami az egész divat­horizonton eluralkodott, a fiatalos­ság fölmutatása. És ez rokonszen­ves, alapjában egészséges vonzódás. Ezért még a divat vámszedőinek is meg lehet bocsátani. Csak azoknak nem, akik sem a divathoz, s per­sze, a vámszedéshez sem értenek. És ezt nem véletlenül mondom. BALOG JÁNOS 3QE3 m 1 mm Majdnem huszonhatezer perc E­gy évtizede tititáz kamaszos­­vidáman a Ki nyer ma? szig­nálja. A tízéves rádióműsor most, március elején jubilál. Ünne­pel? Dehogy. Mindig csak hétköz­napokon jelentkezik, lényegétől idegen hát az ünnep. Csupán ör­vend az évfordulónak. Annak örül, hogy hétköznapi apró örömöket szerzett országnyi játékosának és szurkolójának, néhány rádiós és a zeneirodalom remekműveinek derűs együttműködésével... Nem hallgathatom el legnagyobb dicséretét: mindennapi életünkhöz tartozik. Már csaknem 26 ezer percben és tíz éve. Sokak számára pedig emberemlékezet óta ... Egyi­küket meghívtuk a jubileumi adás­ra. Hogy ő is kérdezzen ezen a na­pon, aki szinte órára egyidős a Ki nyer ma? játékkal, ugyanis 1969. március 3-án született. E játékos szimbólum jegyében mosolyoghat ránk az éppen tízesztendős Koron­­dy Anna, a Mókus utcai zenei álta­lános iskola IV. osztályos tanulója, maga és a műsor születésnapján. A játék élő adás. Tehát nem konstrukció. A most születő valósá­gos helyzetben keresi lehetőségeit, magát az életet provokálja. Örö­met fakaszt, a zenéhez, a remek­művekhez vonzó hűség lehetőségeit sokszorozza, mindenféle közművelői szándékot feledve ajándékozza meg hallgatóit a kíváncsiságot és vá­gyat ébresztő dallamtöredékekkel. A helyzet nyitottsága, nyíltsága ré­vén pedig — legális indiszkréció — sorsokat, arcokat világít meg egy­­egy (gyakran feledhetetlen) pilla­natra. Itt ismertem meg Weber bá­csit, aki 92 esztendős korában is velünk volt még az Astoria halljá­ban. Felismerve a zenéket, gyerme­ki, titkolhatatlan örömében szinte a mikrofon kábelébe kapaszkodott, úgy igyekezett a kérdezőt magához húzni — sokszor sikerrel. A húsz­egynéhány éves postakihordó fia­talembert is itt fedeztük fel, aki jó válaszaival talán még a táskájában rejlőknél is fontosabb üzeneteket közvetített évek során ... Hogy ze­netanulás nélkül is együtt lehet él­ni a remekművekkel — erre is itt találtam példát. A Pécelen élő vas­esztergályos, aki maga küzdött meg az örömszerző s az emberi teljes­séghez nélkülözhetetlen nehéz ze­nével. Lemezgyűjteményében: Bar­tók és Stravinsky. Megdöbbenve ta­pasztaltam, hogy Bartók Hegedű­versenyéről szinte éppoly termé­szetes egyszerűséggel, hozzáértéssel beszélt, mint — egyik hozzánk írt levelében — Yehudi Menuhin. A zenei készség fejlesztésének virtuóz módszereitől távol, kottaismeret hiányában csupán a figyelem és a zene szeretetének természetes, szin­te morális ereje hozta létre ezt a tüneményes eredményt. Filmre kívánkozó arcok a játék több száz vidéki helyszínén. Iskolák osztályai (jutalomként) testületileg vonulnak fel egy-egy étterem vagy presszó széksorai mögött; fejken­dős, foghíjas nénike tör ki tapsban (a helyes válasz elhangzásakor) Mozart nevére. Csak azt tudhatja: van Mozart. Hogy ki az? Mikor élt? Nyilván fogalma sincs róla. De a néhány taktusnyi Mozart-ária va­lamiképp átmelegíti őt is. Jó tudni, hogy míg itt ülünk egy mátészalkai cukrászdában, Füred­ről Budapest felé tartva Ferencsik János is szurkolónk­­ gépkocsijá­nak rádióját mosolyogva hallgatja. Hogy vendégeink, kérdezőink közt Az Astoria hallja és az utcai kíváncsiskodók vinkovits­sándor felvételei

Next