Új Tükör, 1979. április-június (16. évfolyam, 13-25. szám)

1979-06-03 / 22. szám

SZALAY ZOLTÁN FELVÉTELE­ zegedre men­tünk, felolvasásra. Csak bá­multam, hogy a kamionoktól zsúfolt úton milyen virtussal és biztonsággal vezet. Való­sággal vonzották a nehéz helyzetek: mikor mesterien megoldott egy-egy előzést, lát­ható örömmel nyugtázta. Mé­szöly Miklós elmúlt ötvenéves, mikor megtanult vezetni. Útközben megálltunk egy csárdánál. Mellette kis sza­badtéri múzeum. A sárban hosszan jártunk körbe egy pa­­ticsfalú házat. Bepislogtun­k a kulcslyukon. Tűzhely, asztal, pinces. A tető alatt tágas pad­lás. „Ilyen kéne, semmi több” — mondta. Azután útba ej­tettük Pusztaszert. A monos­tor feltárt romjai fölé a ki­hányt földből kilátó dombot emeltek. Fentről szótlanul néz­te a vörös kőfalakat, a domb­ról lejövet pedig a furcsa, nagyszirmú lila virágokat. Készülő regényéből olvasott fel az egyik szegedi kollégium­ban. A szöveg zavarba ejtet­te és felzaklatta a hallgatósá­got. Egy katonáról hallottak, aki a háború utáni Magyar­­országot járja az 1946-os zűr­zavarban, hogy megtalálja ha­lott bajtársa — talán nem is létező — faluját. Egy vasúti kocsiról, melyet egy szecesz­­sziós ferencjózsefi utópia jegyében tervezett hajdan mérnöke, s amely most Belső- Somogy egy vicinális vonalán teljesít szolgálatot. Utasokról, akik talán a háború utáni ká­osz egy-egy lehetséges rende­ző elvét testesítik meg a me­netrend híján végtelenbe nyú­ló vonatutazáson. Hallottak egy mitikus fénybe emelt vérfertőzési históriát és meg­ismerkedhettek Cseprikálovics Borbálával, az utasok között trónoló kofaistennővel. A fel­tett kérdések arról tanúskod­tak, hogy ez az író nem hagy­ja letapadni az olvasót abban a fogalomrendszerben, amelyet korábbi művei alapján ala­kítottak ki róla. Amikor jel­képekről kérdezték, dátummal és nevekkel mondta el hősei mintáinak valóságos sorsát. Ha eltévedtek a mű zsúfolt valóságvonatkozásainak erde­jében, figyelmüket a történeti szimbolikára irányította, ön­meghatározásként egyetlen do­loghoz ragaszkodott, ahhoz, hogy realista író, ihletője mindig a történet, s e szó — tudjuk — történelmet is je­lent. Novella- és regényhősei folyton úton vannak. Malom­ellenőrök agyagos dűlőúton tárják a biciklit, hadifoglyok Szerbiában zsákot hordanak a hajópallón, sólyomtenyésztők fiókát rabolni mennek a Bükkbe. De ha zárt helyszínen játszódik is egy történet, az egerek akkor is hosszú és ve­szélyes vándorútra indulnak a házban, s a Gestapóra vára­kozva rettegők tengerészlapot forgatnak. A Pontos történe­tek, útközben hősnője pedig kilométerekben is mérhető utakat tesz meg. Az útközbe­­niség az az állapot, amelyben az író számára legfontosabb valóságok megragadhatók. Saulus is, egyik regényének hőse a damaszkuszi úton kap­ja a megvilágosodást. Sok ol­vasót és kritikust megtévesz­tett a bibliai történet, s a pál­­fordulás egyetemes vonatko­zásaitól elcsábíttatva vagy csak allegóriát észleltek, vagy létfilozófiát. Pedig Az atléta halála címszereplője hazai és közép-európai pályákon ver­senyzett. Nem Jeruzsálem és Damaszkusz között. Többnyi­re rosszul olvasták tehát Mé­szöly Miklós műveit. Azt sem vették észre, hogy a Riport című novellában (1963) a mó­­riczi Boldog ember egy epi­zódját költi újjá. Ahogy Joó György a Nyugati pályaudvar tetején dolgozva észleli a fe­rencjózsefi aranykor visszás­ságait, ugyanúgy kapja a Rá­­kosi-kor alulnézetét felülről, egy feszített határidejű épít­kezés tetejéről a Pestre ke­rült irégi építőmunkás. Honnan indul el ez a futás? „És csak a mesékből tudod már, hogy valamikor olyan nagy, olyan csendes volt az éjszaka, mintha semmi el nem romolhatna benne.” Az idézett novellában azonban már nem ez a meseéjszaka száll le, nem a „kietlen, csendes, lény nem lakta Éj”, hanem a há­ború, mint az Új Teremtés ál­tal megszentségtelenített és lényekkel benépesített éj, amelyben a háború elmúlta után is az ő törvényei érvé­nyesülnek. Ebből az éjből fut­nak az író hősei, ebből a csap­dából menekülnének. Kere­sik azokat az elveket, amelyek érintetlenül maradtak, ame­lyek segíthetnének az új élet berendezéséhez. Keresnék az újat is, de iszonyú nehéz autonómiát teremteniük, ön­magukban, s a világban le­győzni a rosszat. A Balkon és jegenyék című novellában a megválthatatlan terméket­lenség. Az atléta halála végén pedig a legyőzhetetlen múlt jelképeként jelenik meg egy pillangó , a halhatatlanság szimbóluma. A hősök számá­ra sokáig nem volt feloldo­­zás, nem tudtak a háború el­átkozott éjén keresztül az eredetig hatolni. Fordulat írói pályáján a Film című regény. Ahogy Krúdy, egyik legkedvesebb írója A vörös postakocsiban egész korábbi pályája összes motívumát összegezte. Mészöly átütő hatású egésszé forrasz­totta össze mindazt, amit a Kínzó és lelkesítő látomások magyar történelemről, hábo­rúkról, elbukott forradalmak­ról, a tenyészés szintjén to­vábbfolytatott életről, városról és faluról tud. Újabban közölt írásai — a Film végtelenül tömörített előadásmódjával ellentétben — széles epikai festést alkal­maznak. Készülő „történelmi” regényeivel párhuzamosan kezd alakot ölteni húsz éve dédelgetett elképzelése, a múltunkat elfeledett oldalairól feltáró Magyar Tallózó című könyvsorozat. A régi próza műfaji határokat nem ismerő végtelen változatossága mindig is ihlette. „Már gyermekkoromban kínzó és egyben lelkesítő lá­tomásaim voltak, nem valami ■lképzelt világról, hanem min­dig arról, a legszűkebb való­ságról, ami körülvett. Szinte mikroszkopikusan elaprózta recehártyám mindazt, ami elém került; a füvet az apró bolyháival, a falevelet a haj­szálereivel, a tavat a fenék moszatfigurációival együtt ér­zékeltem.” Fényképein is min­dig szembenéz velünk, figu­ráival és olvasóival. Nézzünk vissza rá. SZÖRÉNYI LÁSZLÓ □ 27

Next