Új Tükör, 1979. április-június (16. évfolyam, 13-25. szám)

1979-06-03 / 22. szám

Világszínvonal az új falak között VIHAR­BEMUTATÓ GYŐRÖTT A tavalyi év legjobb új angol drámájának cí­mét egy Brian Clark nevű debütáns műve nyerte el. A hős, egy balesetben megbénult ifjú szobrász, kés­hegyig menő harcot vív az önkéntes halálhoz való jo­gáért. Színházrajongó ismerő­sömnek meséltem a darab­ról, hozzátéve, hogy meste­rien szerkesztett, feszült, színvonalas munka. „Jaj, ak­kor mutassák be mielőbb!” — kiáltott fel az illető. Hosszasan tűnődtem, mi­képp magyarázzam meg, pa­­pírzörgésű dramaturgiai sza­bályok idézése nélkül, hogy ez az egyéni tragédia nem követel parancsoló erővel drámai formát. Most már tudom: a leghatásosabb érv az lett volna, ha ismerősö­met meghívom Harag György győri Vihar-előadá­sára. Katyerina halála termé­szetesen Osztrovszkij szöve­gében is közügy. De mai ma­gyar össztársadalmi és össz­­színházi üggyé Harag György színpadán válik. A rendezői színház sokfé­le. Sűrűn találkozunk olyan megnyilvánulásaival, melyek a maguk autonómiáját a darab vagy a nézőtér (vagy mindkettő) ellenében vívják ki. Harag teljesen autonóm színházának van egy külö­nös, hovatovább kivételes vonása: visszaiktat jogaiba olyan, valaha túl sűrűn és kizárólagosan hangoztatott s ezért lejáratott fogalmakat, mint a színház társadalmi funkciója, a konfliktus tár­sadalmi tartalma, a még oly sarkított jellemű figurák ti­­pikussága. És íme kiderül: rendezései így is magukba tudják szívni és tovább tud­ják építeni a modern világ­színház legizgalmasabb ha­gyományait és kísérleteit, és megütik a sokat emlegetett és egyre megfoghatatlanab­­bá váló színházi világszín­vonalat. Az erdélyi rendező színhá­za egyszerre kristályosan át­tekinthető és démonian ti­tokzatos. A néző egyfelől pontosan érzékeli, mi várha­tó a Kabanováktól és Gyiko­­soktól, másfelől belesodró­dik az áldozatok helyzetébe is, akik számára az elnyo­más kiszámíthatatlan, vég­zetszerűnek tűnő személyes katasztrófaként jelentkezik. Ezt a kettős optikát Harag ezúttal a shakespeare-i szer­kezetű, nyitott népdráma formájában valósította meg, akár tavaly a Caligula hely­tartójában Gyulán. Az előadáshoz kritika he­lyett jobban illenék a rész­letes, az utókorra örökíthető leírás. Én sem tehetek mást, mint hogy képeket, gazdag és sokjelentésű képeket emeljek ki, a szövegből to­vább ágazókat csakúgy, mint önálló leleményen alapuló­kat (melyekben azonban egy sor „saját” szöveg sincsen). De akkor is: melyiket vá­lasszam ? A tömegjelenete­ket, melyekben a város la­kói nagy területen, mégis deszkafalak közé zárva, a rabok sétáját idéző körkörös kompozíciókban vonulnak? Az ütemre öltögető asszo­nyokat a Kahanov házban? A teljesen szöveghű, ám helyszínében újdonatúj hiva­tali képet, melyben a nyo­morult Boriszt állópultnál látjuk körmölni? A tömeg torz pótcselekvéseit, akár a zarándoknők fékevesztett za­­bálására gondolunk, akár a szerencsétlen nyomorék sza­dista megcsúfolására? Vagy említsük a boschi erejű ké­pet, melyben Kuligin, a cso­dabogárrá züllesztett meg­váltójelölt a magasban pró­bálgatja szárnyait, miköz­ben mozdulatait odalenn groteszkül tükrözi a kapá­­lódzó nyomorék? Harag rendezői színháza — egyenjogú alkotótársnak te­kinti a színészeket. Persze felnőni hozzá nem könnyű, örömmel nyugtázhatjuk, hogy jó néhányan mégis győzték. A vendég Törőcsik Mari merőben szokatlan Ka­tyerinát hoz (a koncepció alighanem rugalmasan ido­mult is alkatához): ebben az asszonyban — ha eltekin­tünk gyönyörű, plasztikus mozgásától — semmi védte­len lágyság, semmi érzéki­ség, a lázadás szerelmese , s ha a városban nem élne egy Borisz-szerű ifjú, de működnék egy titkos anar­chistaegylet, ez a Kátya an­nak lenne tagja és vértanú­ja. Törőcsik mellett mester­színészi teljesítményt nyújt Kuliginként a Harag világá­ban nyilvánvalóan legottho­nosabb Bács Ferenc. A töb­biek közül kivált a társulat fiataljai emelkednek ki: Ha­rag jelentős színésznővé ér­lelte Baranyai Ibolyát (Var­vara) és eddigi legjobb ala­kítását nyújtja a kulcsfigu­rává emelt cselédlány szere­pében Jancsó Sarolta. Az idősebbek már nehe­zebben váltanak hangot. Nyilvánvaló a rendező törek­vése: Kabanova és Gyikoj ne személyükben, hanem társadalmi funkciójukban le­gyenek félelmetesek, valójá­ban törpék, emberevő óriás­nak maszkírozva. Ám Ko­vács Mária és Simon Géza egyelőre külön játsszák a törpét és külön az óriást. Harag Györgyöt vissza­várják, Győrött is, másutt is. Ám jó lenne, ha nélküle is minél több előadás vállalná azokat a törekvéseket, me­lyeket a legnagyobbak sorá­ban képvisel. SZÁNTÓ JUDIT Katyerina (Törőcsik Mari) és a zarándoknők Kuligin, órás és ezermester (Bács Ferenc) FARKAS TAMÁS FELVÉTELEI HUSZONHÁROM KICSI KÖNYV­ E Érdekes tartalmú, gon­dos kivitelezésű mindegyik. Együttesen pedig hordoznak, közvetítenek még valamit, azon kívül is, ami a­eléjük nyomtatott szövegben áll: a helyes nevelési szemlélet, a hasznos munka értelmét, ér­tékét. Ezeket a kis könyve­ket ugyanis diákok készítet­ték. A békéscsabai Rózsa Ferenc Gimnázium és Nyom­daipari Szakközépiskola ta­nulói. Az iskola tanműhelyé­ből néhány száz példányban kikerülő könyvecskék vizs­gamunkák. Ugyanakkor a nevelés eszközei is. S nem­egyszer értékmentők. Két sorozatról van szó. Az egyik a Békés megye nép­rajza címet viseli, ebben minikönyvek jelennek meg. Eddig hetet tettek közzé, bemutatva a táj népi cserép­edényeit, szőtteseit, bútorait, hímzéseit. A másik sorozat elnevezése: Bibliotheca Be­­kesiensis. Tizenhat kötete van már, s a tematikai gaz­dagságot felsorolni is hosszú lenne. Példaképp említek néhányat. Az első kötet cí­me utal a tartalomra. Emlé­kezzünk végh­ Gyula várá­ról”. Az ötödik Tessedik Sámuel írásaiból válogatott. Justh Zsigmond paraszt­színházáról szól a kilencedik, a színházalapító író saját írásain, valamint emlékezé­seken, cikkeken keresztül. Írások Szeghalom múltjából, áll a tizenharmadik címlap­ján. A tizenötödik a fiatal Darvas József leveleiből kö­zöl jó néhányat. Az eddig megjelent utolsó pedig a Te­van nyomda- és kiadóválla­lat történetét idézi, sok il­lusztrációval. Az évszázadosnál öregebb gimnázium több mint egy évtizede nyomdaipari szak­középiskola is. Tanműhelyé­ben betűsorok ezreit szedték ki a diákok a tíznél több év során. A szakmát meg kell tanulni, de nem mindegy hogyan, milyen formában. A szedés és nyomtatás ismere­tei úgy is elsajátíthatók, hogy számukra érdektelen szövegeken gyakorolnak a diákok. S esetleg ilyent kap­nak vizsgamunkaként is. Békéscsabán 1967 óta más módszert alkalmaznak. A vizsgamunka — a tanulók közös munkája — mindig egy-egy maradandó könyv. Az említett sorozatok újabb tagja. Mi a haszna ennek? Az egyik, hogy a tizenéves diá­kok már most érezhetik az alkotás örömét, megtanul­­hatják értékelni a munkát — a munkájukat —, látván, hogy amit csinálnak, az má­sok számára is hasznos. A másik, hogy közben új dol­gokat tudnak meg, saját is­mereteik is gyarapodnak. A harmadik: nem egy diákban kelt már érdeklődés a „keze alá került” téma iránt, s kez­dett maga is kutatni, búvár­kodni, értékek átmentésében segédkezni. Nemcsak a szak­mával ismerkednek, amikor e kis könyveket készítik, hanem irodalommal, nép­rajzzal, helytörténettel is. Olvasásra, önművelésre is szoktat tehát a békéscsabai módszer, belátva, ugyanak­kor igazolva, megerősítve az állami oktatás helyzetéről és fejlesztésének feladatairól szóló 1972-es határozat kö­vetkező megállapítását: „A tudományos-technikai fejlő­dés mai szakaszában isko­láink csak úgy felelhetnek meg e társadalmi követel­ményeknek, ha az alapvető ismeretek tanítására törek­szenek, ha a tanulók gon­dolkodását fejlesztve kiala­kítják a továbbtanulás igé­nyét és képessé teszik őket a folyamatos önművelésre.” Hiszem, hogy a helyes szemlélettel végzett nevelés nem hiábavaló. Hiszem, hogy a műveltebb, tájékozottabb ember a maga példájával másokra is hatni tud. S vé­gül hiszem, hogy az értel­mes, élvezettel végzett mun­ka öröme társadalmi mére­tekben kamatozik. Ezért örülök a huszonhárom kicsi békéscsabai könyvnek, ezért szóltam róluk. MÁTYÁS ISTVÁN A szedőteremben 26 .

Next