Új Tükör, 1979. július-szeptember (16. évfolyam, 26-39. szám)

1979-08-12 / 32. szám

■ Sárga Wartburgban ülőik és nyomom a dudát. Előt­tem egy piros kis Fiatban meg egy fehér Ladában is nyom­ják, mögöttem egy böhöm, német Opelban is, és azon túl még úgy tizenöt kocsiban, végig a Bródy Sándor utcán, Budapest szívében. Kilencedik perce veszteglőnk. Mé­rem az időt, mert negyedórája, hogy két utcányira innen, egy hi­vatalban kéne lennem, percre pontosan, hogy percre pontosan indulhassak tovább.­ Nem mintha a dudálástól re­mélnénk valamit. A rádió bejá­ratánál, a parkoló autók sorfala mellett, az úttest közepén teher­autó rakodik. Kannákat, ládákat, sárga műanyag rekeszeket adogat le egy idősebb munkás a platóról két fiatalember vállára. Komóto­san dolgoznak, rezzenéstelen arc­cal, mint akik észre sem veszik a mögöttük elszabadult poklot. Isten tudja, ki miért kezdett dudálni. Szamárság, gondoltam eleinte, mire jó ez. A leghátsókat a sorban nyilván az értetlenség piszkálta, az utca görbülete elta­karja előlük az akadályt. Az Opel­ban népes család két kisgyerek­kel, az egyik­­bömbölni kezdett, az apja rákiabált, aztán ő is nyom­kodni kezdte a volán közepén a gombot módszeresen, kivörösö­dött arccal. Ha öt percen belül nem tudok továbbmenni, fuccs a napomnak. Jó korán indultam pedig, nincse­nek illúzióim: a belvárosi közle­kedés dzsungel, háborúság, kín­­padra feszítés. Az ember eleinte persze reménykedik, nyugodt, sőt bizakodó. Tiszteletben tartja a táblákat, a megállást tiltókat, a várakozást tiltókat, a rakodóhe­lyet jelzőket, meg a kézzel ácsolt­­festette­ket, hogy „Rakodási terü­let”, „Tüzelőszállítás”, „Áruszállí­tás”, engedélyszáma ennyi és eny­­nyi. Hanem a székek meg a kukás­­vödrök közé feszített spárga­ kerí­tésektől kezd fölmenni a pumpa. Két széket egyszer fölraktam a járdára és a helyükbe tolattam. Mire később visszaértem, a kocsi külső tükrét elcsavarták, az ab­laktörlő mögött kézzel firkált cé­dula pirított: „Itt tilos parkolni!” Ismerőseim szerint örvendeztek, hogy nem egy kereket engedtek le. És már nemcsak parkolni nem lehet,­­ haladni se. Mert a jár­daszéli autósorok mellett néme­lyek másodikként állnak le és le­zárják a sávot, és az orrom előtt egy Skoda percek óta manővere­zik, mert nem fér be két álló Zsi­guli közé, ami nem csoda, mert azok ketten legalább négy autó helyét foglalják el, és mikor meg­kéri egyiküket, állna kissé elő­rébb, a zsigulis kiordít az ablakán, hogy joga van ennyi térhez, aki­nek nem tetszik, járjon villamos­sal, és az ember közben az óráját lesi és lassan elönti a tehetetlen­ség dühe, és még csak el sem mondhatja senkinek, hogy ez már több a soknál, hogy ebben a vá­rosban nem lehet­­közlekedni, ez maga a csőd . . . Aztán megérke­zik egy mellékutcába, ahol közé­pen egy teherautó rakodik éppen. Ott újra megáll és vár. Két percig, ötig, hatig. És a hetedikben — bár tilos és értelmetlen — teljes ere­jéből megnyomja a dudát. Kék Zsiguliban ülök, az ol­dalán fehér csík és REND­ŐRSÉG felirat. Elöl két rendőr, hátul a fotós meg én. — járőrözünk. Van ebben valami mámorító. A szomszédos kocsikban csupa an­­gyalszelídségű arc, jámbor tekin­tet. Nem előznék meg vad ámok­­futók, egyáltalán, senki sem előz meg, inkább maguk elé enged­nek, beengednek, átengednek, akár az elsőbbségükről is lemon­danak. Egy taxit véletlenül mé­gis elkapunk: úgy vág ki előttünk a mellékutcából a körútra, hogy egy Robur éktelen csikorgással épp egy méterre stoppal az olda­lától. A kamasz arcú taxis elége­detten int, kinyújtott karja már a belső sávban érkezőt állítaná vigyázzba, mikor utolérjük. Szó nélkül kiáll, fizet, elmenőben még megjegyzi: — Pont a taxisokra szállnak rá?! Tanítanák meg in­kább a mazsolákat, mi a rugalmas közlekedés! A hivatali negyed legfontosabb utcájában a szokásos kép: a par­koló autósor mellett másodikként parkolók­­közt bujkálnak a kocsik, az autóbusz alig fér el. Kiszúrunk két vállalati Volgát. Elegáns­, jól­fésült pilóta mindkettőben, egyi­kük Népsportot olvas, a másik rá­diózik. — Odafönn tárgyal a főnök — pislog ránk értetlenül a népspor­tos. — Azt mondja, várjam meg, és itt nincs más hely. — Hová mennek innen? — Vissza a központba — kész­­ségeskedik és a pontosság kedvé­ért megnevez egy háromszáz mé­ternyire fekvő teret. A büntetést zsebből fizeti, az aggasztja csak, mit szól a főkönyvelő elvtárs, ha gyalogolnia kell. Kollégája a túloldalon szép, nagy üres hely mellett lóg bele a forgalomba, a főnökét várja ő is. Jöttünkre kipattan és széles gesz­tusokkal ecseteli, miért képtelen­ség arra a helyre beállni, elvégre mégsem kockáztathatja az igaz­gatói autó épségét. — Jó — bólint egyik rendőrünk —, de ha én beállok vele, az magának kétszáz forintjába ke­rül. — A sofőr bánatos szemek­kel visszaül és könnyedén beto­lat. Kétszázért!? Úgy érzem magam, akár valami

Next