Új Tükör, 1980. január-március (17. évfolyam, 1-13. szám)

1980-01-06 / 1. szám

gieti ajánlat Könyv PEDAGÓGIAI HŐSKÖLTEMÉNY Makarenko műve Azok közé tartozom, akik akkor ol­vasták először Makarenkót, amikor jószándékú ügyetlenséggel tanügyi bibliává akarták tenni könyvét, melynek ismertebb címét — Az új ember kovácsa — talán mások akasztották a szerény Makarenko és a szocialista társadalom összes pe­dagógusának nyakába. Nem pöröly­­lyel akart ő régi helyett új embert kovácsolni, hanem egyszerre kereste az emberré válás útját emberré még nem is vált csavargói számára és nevelte önmagát az ember megér­tésére; olyan tanító volt, aki nem szégyellt a tanítványaitól tanulni, mert nem rábízott „anyagnak” te­kintette őket, hanem elesett ember­társainak. MAKAR­E­.NKO IM I>A<.ó(,l \l ] IOSKÖI 11 Mi NY Most újraolvasva Makarenkót észreveszem, hogy milyen jó író volt. Gorkij mondta, hogy a tehet­ség talán nem más, mint a munka­folyamat szeretete. Makarenko sze­rette, amit csinált, azért írta meg „a telep” történetét, mert szerette ezt a telepet. Milyen különös szo­­katlansággal talál ide a szemüve­ges, szigorú aszkétának fényképe­zett Makarenkóval kapcsolatban ez a szó a szeretet. Általában nem nagyon tudunk mit kezdeni mosta­nában ezzel a szóval, szégyelljük, együgyű kifejezésnek tartjuk, meg­hagyjuk a naiv, műveletlen lelkek­­nek a szót is, az érzést is. Bennünk inkább empátia van, ha netalántán, nagy ritkán együttérzünk másokkal. A pedagógiáról nagyon sok mély­értelmű tanulmányt írnak; ezekben a tanulmányokban a nevelés, a­­ ne­­velődés néha már valamilyen el­vont rendeltetésű embergyár előké­szítő munkafázisa csupán. Ebben a túlságosan okos világban most is elkel néhány Makarenko, aki peda­gógiai képletek helyett hőskölte­ményt mond a munkáról, amit sze­retettel végzett. Csehovnak egy fa­lusi tanító, talán a nagy író szemé­lyétől megilletődve, terjengősen ára­dozott a pedagógusi hivatás ma­gasztosságáról mindaddig, amíg Csehov halk szomorúsággal meg nem kérdezte: „És mondja, igaz, hogy az önök vidékén ütlegelik az iskolás gyerekeket?” — Hogyan is van ez minálunk? ... (Európa) Császár István AZ IDŐ HÁBORÚJA Alejo Carpentier elbeszélései Semmiképpen nem új — és nem is csupán Einstein utáni — az idő­re- 2. AZ IDŐ HÁBORÚJA lativitásának, viszonylagosságának, visszaforgathatóságának problémá­ja az emberi töprengés számára. S nem új a személyiség, sem a törté­netem viszonylagossága. Nem új az a feszültség, amelyet tudatunkban az abszolút megismételhetetlenség, minden pillanat teljes egyedisége — és az örök, a sztereotip ismétlődé­sek feloldhatatlan ellentmondása okoz. Tér és idő határai, koordiná­tái, akár az ember egyedi fejlődését és legsajátabb választásait, akár az emberiség törzsfejlődését vagy a már írásban is rögzült történelem folyását tartják mederben, a kép­zetet számára fellazulnak, elmosód­nak, elmozdíthatóak ... Nem új a szavaknak az a fülledt áramlása, kavargása, érzékiessége sem, amely mintha a latin-amerikai országok természeti képét, párás dzsungelnek a frissen vágott, biztosnak tetsző ös­vényeket másnapra benövő burján­zását utánozná. Alejo Carpentier kubai író azonban oly következete­sen és képzeletgazdagon játszik el belső és külső tehetőségeink relati­vitásával, szabadság és meghatáro­zottság, választás és végzet örök emberi terhével, hogy — bárha itt­­ott elfáradva, szinte megszédülve merülünk szöveg-szövevényébe — Végül is osztjuk keserű diadalát, amikor rátalálunk az Özönvíztől vagy a trójai háborútól a második világháborúig vagy a városi geril­lák kusza terrorista harcaiig terje­dő idő és történetem számunkra, olvasói számára felfedezés-értékű­vé, mégis itt és most, őáltala tett titkaira. (Európa) Lázár István olyan összefogott, módszeres és cél­ratörő, mint egy tudományos tanul­mány. Az író szigorúan csak arra az útra tekint, amelyen a cselek­mény halad, nem néz körül a tá­jon, nem tér mellékutakra. A tör­ténet valamikor az újkor hajnalán játszódik, de az akkori világ nem teljes valóságában, összetettségében, színességében jelenik meg az olvasó előtt. Bárdos Pált a példázat ér­dekli. Miért és hogyan jönnek lét­re a boszorkánypörök, hogyan zaj­lottak e formálisan sok előírással szabályozott, de valójában, s éppen a lényegben teljesen önkényes eljá­rások, igazi céljuk szerint bűnbak­­keresések. Ez a mechanizmus ér­dekli az írót, működése régen és ma, ennek akar végére járni, kép­letét fölfedezni, modelljét fölraj­zolni. Regénye: parabola. Alakjai — ennek megfelelően — nem teljes jellemek, nem hasonlí­tanak valóságos alispánokra, esküd­tekre, bírókra, parasztasszonyokra vagy irodalmi elődeikre. Redukált emberek, a rájuk jutó szerep, funk­ció szerinti alkatrészei az eljárás gé­pezetének. A perbe fogott, a ron­tással, szemmelveréssel, megetetés­­sel, vérszívással, meztelenkedéssel és sokféle más bűbájossággal vádolt Selymes Sára nem jobbágyasszony a középkor végéről, az írói ábrázo­lás a valóság fölé emeli. A porko­láb, aki elmeséli a történetet, a pör közben azon töpreng, „szabad le­het-e ő maga, ha mások szabadsá­gát korlátozza”. Tíz esztendővel ezelőtt Bárdos Pál Úriszék címmel írt egy boszor­kányüldözésről szóló tragédiát. 1972-ben mutatta be a Szegedi Nem­zeti Színház. A kancsal és a démo­nok e dráma anyagára alapozódik. De nem egyszerűen átírás. Tíz fon­tos esztendő írói gazdagodásával több. (Szépirodalmi) László f­il­RÓPA A KANCSAL ÉS A DÉMONOK Bárdos Pál regénye Szikár, aszkétikus regényt írt Bár­dos Pál: A kancsal és a démonok A kancsal és a démonok SORSÁT KERESŐ IRODALOM Pomogáts Béla tanulmányai Mit tehet az író? — halljuk, mond­juk a kérdést. Vagyis: mit tegyen az, aki lépést tartva éveink sodrásával, felfejtvén a történelmi előzménye­ket, hatásainak a lélekben-sorsokban visszhangzó moraját figyelve, nevén akarja nevezni az Embert, a Kort, az Eseményt? De: miért kérdezzük­­halljuk ritkábban azt, hogy mit te­het az irodalomtörténész? Aki­ rá­adásul, mint Pomogáts Béla, a napi kritikában, rövid recenzióban is fel­aprózza magát. Mit tehet, tehát­­ egy olyan évti­zedben, amikor nemcsak a létélmé­nyeket takarja sokszor a tapintat, taktika, tehetetlenség, hanem a létél­ményt kifejező művek sorsát is, az olyan irodalomtörténész, aki nem elégszik meg már lemért élet­művek és korszakok szemlézésével, hanem elkötelezett hivatásának, vál­lalt szenvedélyének tartja azt, hogy egyszerre kísérelje meg az új élet­művek átfogó összegezését és a gyors, a napi reagálást. Pomogáts Béla erkölcsös válaszok megtalálásához segíti hozzá új köte­tével azokat, akik ezeken a kérdése­ken töprengenek. Elemzései az el­múlt másfél évtized fontos művei­hez, tendenciáihoz szólnak hozzá. Pomogáts az írói sorsvállalás útjait­­küzdelmeit vizsgálja. Elemzésének módszere kettős. Az életművek átvi­lágítása közben a társadalom moz­gásfolyamatait is figyeli, ítéleteivel így beleszól napjaink vitáiba. Vilá­gos stílussal az írói lét, alkotástech­nika, a poétikai elrendező elvek pa­radoxonjait fejti meg. A részletekre is figyelmes, fénygyűjtő aprólékos­sággal épít hidat egy-egy jelentős mű és az olvasó között. Vagyis nem­csak ítél, de magyaráz és közvetít is. Közben azonban sohasem kerül any­­nyira hatása alá a műnek, hogy el­veszítse objektivitását, a teljesít­ményt mérő erejét. A gyűjtemény legfontosabb tanul­mányai Komlós Aladár, Szentkuthy Miklós, Ottlik Géza, Mészöly Mik­lós, illetve Illyés Gyula, Vas István, Juhász Ferenc és Nagy László mű­veit vizsgálják. Azoknak az olvasók­nak, akik — a lényeges kérdésekre adott pontos válaszokban nemigen tobzódó irodalmi életünket figyel­vén — érvényes elemzéseket keres­nek az elmúlt másfél évtized fontos teljesítményeiről, szívesen ajánlom Pomogáts Béla könyvét. (Magvető) Sándor Iván LAKÁSUNK Tömöry Tamás könyve „A könyv szeretné bemutatni és bi­zonyítani, hogy a mai, viszonylag­os többségükben kis alapterületű ott­honok is jól bebútorozhatóak az adottságokhoz alkalmazkodó beren­dezési tárgyakkal. . Minden bi­zonnyal ez a szerző legelszántabb ki­jelentése, és becsületére válik, hogy valóban minden követ megmozgat célja érdekében. Egyrészt oly mó­don, hogy a lakók igényei szerint ki­­sebb-nagyobb mértékben tényleg át­­alakítja, „átszervezi” a lakást, más­részt testhezálló tanácsokat ad a használathoz. Példái valóságos la­kások régi bérkaszárnyában, hagyo­mányos, vagy vázas szerkezetű épü­letben, házgyári vagy más eljárása­­sal épített mai lakóházakban, ma­gántulajdonú családi házban, sor- és ikerépületekben és így tovább. És valóságos lakók, igazi élethelyzetek: házaspár fényképésznek tanuló fiú­ TÖMÖRY TOMÁS­ sal, nagymamával, vagy idős asz­­szony végzős egyetemista lányával, fiatal házaspár két leánygyermekkel stb. A rajzokkal, amelyek az átfor­málást és berendezést, sőt a tűnődést is érzékeltetik, egykettőre megbarát­kozunk, olyannyira, hogy kedvünk táma a eddig megfelelőnek tartott otthonunkat is átrajzolni — és átala­kítani. (Szép kilátások! — mondják erre a kényelmesek.) Egyébként ez­zel is számol Tömöry, hiszen — he­lyesen — azt vallja, hogy lehetetlen­ség egyszer s mindenkorra jól beren­dezkedni. De „jól” még időlegesen is csak úgy tehet, ha egészben felis­merjük a részek pontos szerepét, a konyhától a mosdóhelyiségig, a falak

Next