Új Tükör, 1982. július-szeptember (19. évfolyam, 27-39. szám)

1982-07-04 / 27. szám

hittük, elérkezett az egyéni érdekek kiteljesítésének ideje, a személyes boldogságok kora ... Tévedtünk. Terjedt, egyre terjedt, s ma már népbetegség a neurózis. Lelki beteg emberek tízezrei szédelegnek az or­vosi várószobákban s a neurózis­osztályokon; munkahelyi és családi csődök tömegéről tudósít a szóbe­széd; elképesztő arányszámokat mu­tat az öngyilkosság statisztikája ... „Miért van ez?” — kérdi döbbenten, aki tudomást szerez a jelenségről. Talán a fokozott lehetőségek betegí­­tik meg a választani-dönteni képte­len egyéneket? Talán a diffúzabbá, néhol szabadosabbá váló emberi kapcsolatok „gáncsolják” el az aka­ratgyenge embereket? ... A válasz várat magára. Dr. Hárdi István elsőként hívta fel a figyelmet arra, hogy bizony „van” lelkünk, amellyel foglalkozni kell, ha nem akarjuk, hogy „baja” legyen. Könyvében körültekintően beszél a pszichológiai ismeretekről, a tudatról és tudattalanról, a szemé­lyiség összetevőiről, az érzelmekről, s napjaink nagy réméről: a szoron­gásról, a szexualitás korszerű szem­léletéről, a neurózisról és az elme­­betegségekről, a szenvedélyekről — és még számtalan témakörről, amely a lelki élet iránt érdeklődő olvasó figyelmére érdemes. Könyve hasz­nos, érdekes olvasmány; az egészsé­ges ember számára tanulságos, a neurotikus számára talán gyógy­mód is. (Medicina) Dr Bó­ ya péter AZ IFJÚKOR FORRÓ ÉVEI Színes jugoszláv—üzbég film Tragikus, rokonszenves látószögű történelmi kalandfilm egy sokszor, s rendszerint igencsak egyszempon­­túan ábrázolt korszakról. Első kép­sorai akár szimbolikusak is lehet­nek: puritán, szürkészöld huszadik századi egyenruhában nemes arcélű dalia halad az erdő sűrűje felé. Ket­ten várják: fekete szemű­ hajú, dús, díszes, sűrű fátyolos ruhába öltözött egzotikus lány és vérszomjas öreg­ember, szintén jelmezben. Jelmez­ben, érezzük, mert lassan, egészen lassan derül csak fény az időszakra, amely hitelesíti ezt az egész film alapjául szolgáló, eleinte meghök­kentő, később egyre szemléleteseb­ben kibomló kettősséget. Az első világháború vége, a háborúból ki­váló Szovjet-Oroszország kötötte k­ü­­lönbéke utáni években, a „fehérek és vörösök” harcának kellős közepén vagyunk. Ne kapjunk a fejünkhöz: a fehérek ezúttal nem feltétlenül reakciós, alávaló európai gazembe­rek, hanem egy másik, több ezer éves kultúrának, a „régi történelemnek”, értékkel, élettel, színekkel teli ázsiai életformáknak, családi és törzsi ha­gyományoknak, szokásoknak és bosszúknak hordozói. Harcuk ezzel az ellenállhatatlan erővel, az „új történelemmel”, amely elsöpri őket és értékeiket, és amely mögött egy­előre csak ideológia, elvont eszmei­ség és etika áll, elkerülhetetlen, de nemes. A „baloldal” tablója is színes: a kommunizmusért harcolók, az ak­kori helyzetnek megfelelően, a leg­különfélébb nemzetiségűek, és jel­­leműek, a főhős fiatalember például szerb, barátja valamikori anarchista — s mindez a már említett keleti díszletek között el-el­tér annyira rossz beidegződéseinktől, hogy ha egy-egy egyenruha, kopottas Lenin­­kép a falon nem figyelmeztetne, el­felejtenénk, hol is járunk. Abody Rita Sieti ajánlat deinek cserfes pletykálkodása, a Tu­­randot csodálatos Hold-kórusának misztikus fensége — ám néhol az előadók tudatos fegyelme, a perfek­­cióra törekvés szándéka több a hasz­nosnál. Hamisítatlan „operai” lég­kört teremt viszont a Parasztbecsü­let húsvéti kórusa, a fonókar A boly­gó hollandiból és mindenekfelett Muszorgszkij monumentálisan vi­harzó tétele; ezekben a produkciók­ban mesterségbeli tudását és művé­szi megjelenítőerejét egyaránt iga­zolja az Állami Operaház tehetséges énekkara. „ . . . Kerényi Mária Hanglemez NÉPSZERŰ OPERAKÓRUSOK Bemutatkozik a Magyar Állami Operaház énekkara Igazából kedvcsináló ez a lemez: tíz opera híres kórustételeinek felidé­zésével arra ösztönöz, hogy a teljes zenedrámákat is megismerje vagy újrahallgassa az ember. Hiszen a műveknek olyan részleteivel talál­kozunk a felvételen, melyeknek fon­tos dramaturgiai szerepük van, s nem csupán meghatározó jelentősé­gű események összefoglalói, illetve előkészítői, de olykor egyenesen az alkotás csúcspontjai is — mint pél­dául a Fidelióban a rabok kara vagy a Borisz Godunov forradalmi kóru­sa. Történetesen Verdi neve hiány­zik a szerzők névsorából, s bizonyá­ra nem véletlenül; az ő partitúráiból nehéz lett volna lemezoldalnyinál kevesebbet válogatni a „Népszerű operakórusok” című kiadvány szer­kesztőinek . .. Törődjünk azonban a megszólaló művekkel, melyek egy­től egyig a Magyar Állami Operaház törzs-repertoárjából valók, tehát az érdeklődő eredeti közegükben, élő színházi előadás keretei között is él­vezheti őket. Az Operaénekkarnak pedig lehetővé teszi az összeállítás, hogy első önálló lemezén olyan fel­adatokban mutatkozzék be, melyek­ben nagyon otthonos, mert megfor­málásukhoz érzelmileg is, technikai­lag is rengeteg tapasztalatot szerzett — mi több, hosszú évekig éppen a vezénylő Nagy Ferenc irányítása alatt. A csiszolt hangzáson, a szóla­mok gondosan mérlegelt arányán ér­zik is az összeszokottság az együtt­­lélegző partner-kapcsolat, s preg­nánsan kibontakoznak a karakterek: a Varászfuvola papjainak emelke­dett éthosza, a Don Pasquale csele­ HANG-SZÍN-TÉR Műcsarnok A szivárvány összes és bármely szín­­árnyalata harmonizál a földön élő emberek összes bőrszínárnyalatával — állapította meg Keserű Ilona két évvel ezelőtti kiállításának kataló­gusában. Most, a Vidovszky László zeneszerzővel közösen rendezett mű­csarnoki kiállításán alkalmat ad ar­ra is, hogy ellenőrizzük kijelentésé­nek igazságát. Nem különböző színű felületek elé, hanem a színek közé állítja a nézőt, sétáltatja, s ha úgy tetszik, még azt is megvizsgálhatjuk: a telítettebb vagy a halványabb kék­ben mutatunk szebben. Közel öt méter oldalhosszúságú hatszöget erősítettek a mennyezet alá, erre függesztették fel a százhu­­szonhét különböző színű csövet, per­sze korántsem a fenti mondatból sejthető profán meggondolásokból. Az eltérő telítettségű és árnyalatú kékek, vörösek, sárgák, narancsok, zöldek és lilák a színkép gazdagsá­gára, az elemző és összefogó figye­lem szükségességére hívják fel a fi­gyelmet, ahogyan ezek a sípként is funkcionáló csövek hangjukkal a hallással érzékelhető világ összetett­ségére figyelmeztetnek. A zeneszerző egy oktávnyi hangterjedelmet bon­tott fel százhuszonhét részre, olyan sűrűn helyezve így el egymás mel­lett a hangokat, amilyennek általá­ban csak zajhatásokban érzékeljük őket. A legmagasabb hangot a közé­pen levő fehér cső adja, s a hangzás ugyanolyan rend szerint mélyül, ahogyan a szélek felé a színek egyre telítettebbé válnak. A két művész eddigi munkásságában mélyen gyö­kerező rendszer, hang-szín-tér nem kíván megoldást, sémát adni a hét­köznapok számára, a látogató tehát sejti, hogy a kiállítóteremből kilépve még nagyon sokáig vizuálisan és akusztikailag egyaránt szervezetlen, nemritkán bántóan felemás való­ságba lép. Bizakodásra mégis az ilyen s az ehhez hasonló kiállítások adnak okot. Mint a szomszédos ter­mekben rendezett színdinamikai bemutató jelzi: a színeket a művé­szetből a hétköznapokba átmenteni szándékozó szakemberek lelkesedé­sével nincs baj. p_ Szabó Ernő KAPOCSY GYÖRGY FELVÉTELEI Vigadó Galéria Kapocsy Györgyöt állatfotósként is­merte meg az ország — sok-sok gye­rek nőtt fel az ő kölyökfenevad-ké­­peit nézegetve, s rajtuk keresztül szeretve meg azt az egyre keveseb­bet, ami a természetből megmaradt a mai városlakó számára. Az Alföld híres és ma már idegenforgalmi lát­ványosságként „forgalmazott” tájá­ból is jórészt ezt veszi észre kamerá­ja — lett légyen az akár tojásból ki­búvó kismadár, akár hatalmas, szét­ágazó szarvú bika. (Közbevetőleg: ilyennel próbáljon valaki torerót játszani, ne a spanyolországiakkal!) De nincs olyan darabja a tájnak s a táj jellegzetes részleteinek, amelyet meg nem örökítene, mégpedig ele­gánsan és artisztikusan, vállalva a „képes lapszerűség” könnyen oszto­gatott vádját, vagy azt, hogy tudato­san és öntudatosan kapcsolódik a népélet kissé idealizáló hagyomá­nyához. Lehet, hogy Kapocsy Horto­­bágya szebb — a szó leghétközna­pibb értelmében szebb — az igazi­nál, mégsem hiszem, hogy meghami­sítaná. Habár: lehet, hogy csupán nem került a kezembe egy kiveséző szociológiai felmérés a puszta vilá­gáról az összes lehetséges negatívu­mokkal Székely András MEZŐVÁROSI NÉPMŰVÉSZET Nagykőrös, Arany János Múzeum Tény, hogy a török elleni küzdelmek idején is virágzott a művészet, hoz­zájárulva a nemzet fennmaradásá­hoz. A mezőváros a XVI—XVII. században természetes erőd volt, fő­leg az ipar gyakorlásának olyan he­lye, ahol a tárgyak puszta hasznos­ságukon túl nemes ívű formájukkal, arányaikkal is hatottak az emberek kedélyére. Miközben a hódoltságot német uralom váltotta fel, Nagykőrös, Ceg­léd, Kecskemét mezővárosi fejlődé­se, népművészete olyan „ellenoffen­­zívát” jelentett, mely az ipar és a kultúra térnyerésével szorgalmazta a nemzeti lét tartalékait. Ez a mező­városok céhes iparának jelentősége, s ezt érzékelteti a kiállítás. Először a szűcsök céhe alakult meg 1559-ben

Next