Új Tükör, 1983. április-június (20. évfolyam, 14-26. szám)

1983-04-03 / 14. szám

ifjúságnak szánt úgynevezett „beava­tó színház” programjában zajlanak az ifjúsági házban, azzal a nemes céllal, hogy az immár állandó szín­házzal rendelkező megyeszékhely kö­zépiskolás korú fiatalságát bevezes­sék a drámai művek és a színpadi játékok élvezetébe. Vagyis a színház pontosan azt csinálja, amire annak idején Batsányi fölszólított: a maga eszközeivel „előre inti” az ifjúságot. Vörösmarty drámája, Batsányi sza­vai és a ma szándékai így kapcsolód­nak össze. A nézőtéren kizárólag „andalgó fiúk” ülnek, egerszegi középiskolá­sok, lányok is persze. S a produkció valóban nekik szól. Nemcsak azért, mert a kétrészes előadás rendezője, Merő Béla az egyes részek előtt — kilépve a színpadra, a diákok elé — okosan, világosan és tömören elmagyarázta a Csongor és Tünde megértéséhez szükséges legfontosabb tudnivalókat. Hanem és főképpen azért, mert a darabot valóban a be­­avató-bevezető színház szellemében állították színpadra, a figurák lénye­gét tárva föl, s azt mutatva be, hogy Vörösmarty keserű mondanivalóját miképpen bontja ki a cselekmény és a drámai szerkezet A bevallott és vállalt pedagógiai szándékok ellenére az előadásnak nincs iskola- vagy kötelezőolvas­mány-szaga. Friss eleven, lendületes és sokszínű. Uralkodik benne a ro­mantikus érzelmi fölfokozottság és a vaskos népi humor. Ökrös László tam: ez a mesedarab a jövőről is „zenél”. 6—8 éves gyermekek ülnek a zsöllyékben. Illő őket felkészíteni a kisvállalkozások mentén szervező­dő rászedésekre. De ezt a „vezérfo­nalat” meglehet, csak e sorok írója fedezte fel a darabban, rokonszenve jeleként, hogy buzdítsa Gyárfás Endre és Bolba Lajos (ez utóbbi mu­latságos zenét komponált) (kis)vál­­lalkozókedvét, Szigeti Károly moz­galmas rendezését és Barta Judit ko­reográfiáját, Réti Szilvia, Kozáry Fe­renc, Mester Edit és Eszes Sándor mulattató játékát. Párkány László MÁRKUS MESTER EZERMESTER Népszínház Hova tévedtünk? Tűnődnek a Nép­színház nézőterén a mese ösvényein valamelyest járatosak. Egy tréfásan megkevert Lázár Ervin-világba? Vagy Babay József szelleme kísért? Gyárfás Endre mesejátéka ugyan­csak talányos, mert bár eredetkuta­tásban ad némi fogódzót, de erede­tiség-firtatásban már kisebb az esé­lye (de főleg az élménye) a nézőnek. Gyárfás kezén kész panelek kerül­nek egymás mellé ügyes, hatásos csoportosításban. A kerekerdő lakói között ott viháncol a nagyképű nyúl, a borzalmas borz, a vidám vadmalac, az „áruló” róka, a jószívű mackó és a többi kedves (több forrásból isme­rős) erdei lakótárs. E békés csapat­ba is beékeli magát a „gonosz”, ez­úttal Fondor mester személyében. A betolakodó popzenekar szervezését ígéri, ám tevékenysége semmi egyéb­re nem összpontosul, mint a bevétel megkaparintására. A hírnévre pá­lyázó, de zenélni nem tudó erdei la­kók bedőlnek Fondor mesternek, s csak Márkus mester közbelépésére változnak meg az erőviszonyok. A kudarcos popzenekar megszer­vezése mint divatos konfliktusesély, már kissé lefutott. Mégis úgy lát­ Film AZ ORRSZARVÚ Színes amerikai film Ionesco műveit nehéz megfilmesíte­ni. Az abszurd drámaírás e nagy alakja mindig is az irracionális, meghökkentő hatásra törekedett, gyakran támadva a kispolgári életet. Az általa ábrázolt világban a humá­nus értékek elveszítik jelentőségü­ket, az emberek képtelenek megérte­ni egymást és saját magukat. Egyik legismertebb drámájában, Az orr­szarvúban már erősen érződik a fa­­sizálódó társadalmi rendszer elleni tiltakozás. Műve olyan emberekről szól, akik átalakulnak valami más­sá, történetesen orrszarvúvá, mert nem tudnak segíteni magukon. Tom O’Horgannek, híres progresszív szín­házi előadások (Hair, Lenny, Jézus Krisztus Szupersztár) rendezőjének sikerült az „átültetés”. A színdarab­ból mulatságos, szórakoztató, bár helyenként vontatott filmet készített. A rendező ügyesen keveri a műfa­jokat. Filmje burleszknek indul, majd fokozatosan groteszkké válik, néhol a horrorra emlékeztet, hogy aztán egyetlen kétségbeesett kiáltás­sal végződjék: „Ember maradok!”. A jól felépített jelenetek színházi előadásra emlékeztetnek, de a hatás sokkal közvetlenebb. Ez elsősorban a főszerepeket alakító három kiváló színésznek, Karen Blacknek, Gene Wildernek és Zero Mostelnek kö­szönhető. Utóbbin meglátszik, hogy kabarékomikus volt. Kicsit túljátsz­­sza szerepét, harsányabb a kelleté­nél. Lényegében O’Horgan alkotása is tiltakozás napjaink embertelen pusz­títása ellen, amely orrszarvúk képé­ben ölt testet. Az őrjöngő feneva­dakat — egy kitömött múzeumi pél­dány kivételével — természetesen nem látjuk. De fújtatásuk, dübör­gésük, bőgésük és esztelen rombolá­suk nyomai állandóan figyelmeztet­nek jelenlétükre. Hollós László A PROFI ÉS AZ AMATŐR Színes NDK-film A fordító „jóvoltából” a sporttémá­jú filmet gyanító nézőnek csalódnia kell. Az eredetitől eltérő magyar cím ugyanis félrevezető, semmi köze a történethez. Igaz, Roland Gráf alko­tása is küzdelemről szól, csak éppen szereplői nem a sportpályán, hanem az irodalom területén viaskodnak. A film középpontjában egy falusi ta­nító áll, akinek felfedezései meg­kérdőjelezik a neves irodalomtörté­nész vakos tanulmányát. „Megtagad­ta-e jakobinus eszméit Marx von Schwedenow, a XIX. század elején élt és már kissé elfelejtett költő vagy sem?” Az intézetet vezető professzor a hivatalos elvárásnak, az aktuális politikának megfelelően állapítja meg „tudományos” tételeit, őt csak a költő forradalmisága érdekli. Ez­zel szemben a tanító ragaszkodik az általa feltárt tényekhez, még ha de­­heroizálóak is azok. A küzdelem egyoldalú, a kisember elbukik, és nem tört le a vereség. Már-már esze­lősen tovább kutatja állításához a talán sosem volt bizonyítékokat. Roland Graf, a San Remó-i fesz­tiválon a zsűri különdíjával kitün­tetett és korábban nálunk is vetített P. S. című film rendezője érdekes problémát feszeget. Egyszerűen, jel­képek és túlzott részletezés nélkül ábrázolja a kritikát nem tűrő, hatal­mával visszaélő tudóst, a kutatóin­tézet antidemokratikus légkörét, a megalkuvó, szolgalelkű munkatársa­kat. Ugyanakkor rokonszenvvel fi­gyeli a szorgalmas kisember eleve kudarcra ítélt harcát. Sajnos, ezúttal nem élt eléggé a filmes eszközökkel. A hosszadalmas párbeszédek, a fá­rasztó eszmefuttatások vontatottá teszik alkotását. A főszerepet játszó Herman Beyer nagyszerű alakítást nyújt. Hiteles gesztusokkal, izgal­masan és árnyaltan formálja meg az igazáért karrierjét is feláldozó, meg­szállottan küzdő falusi tanítót, a­­ zsűri különdíját, a veszprémi tévéta­lálkozón pedig az operakategória fő­díját nyerte el). A kompozíció sajá­tos zenei nyelve, kifejező drámaisága most a hangfelvételen is megragad­ja a hallgatót­ kitűnő énekesek szó­laltatják meg (Jézus: Gáti István — Barabbás: Sólyom Nagy Sándor — Pilátus: Polgár László — Veronika: Tokody Ilona) őszinte átéléssel, az alkotás iránti érezhető szeretettel. A Karinthy-novellára épülő egyfelvo­­násos fontos szerepet juttat a kórus­nak, amit a Rádióénekkar igen szé­pen, plasztikusan old meg. Ober­frank Géza irányításával a tömegje­lenetek tablói különösen feszültek, jelentőségteljesek. A Rádiózenekar ezúttal is igazolja otthonosságát ko­runk zenéjében: a hangszeres játék keresetlenségének, természetességé­nek nagy része van abban, hogy vonzónak és könnyen megközelíthe­­tőnek tetszik Vajda költői világa. A Búcsú című zenekari darabban a szí­nesség és az expresszivitás dominál, a Stravinsky emlékének ajánlott Sta­­bat mater szólamainak áttetsző szö­vetével, formálásának egyszerűségé­vel, érzékeny dinamikájával hat, amit Török Géza karmesteri munká­ja szerencsésen érvényesít. Ember­­szabású muzsika ez, jól hallgatható, és van mondanivalója. Vajda János bemutatkozása valóban érdekkeltő­­b kedvet ébreszt az emberben az ismeretség elmélyítéséhez. Hungaro­ton: Kerényi Mária JÁNOS VAJDA BARABBAS FAREWELL SEABAT MATER ..A, gleti ajánlat Hanglemez VAJDA JÁNOS SZERZŐI LEMEZE Figyelemre méltó egyéniség a mai fiatal zeneszerzők nemzedékében Vajda János, pályakezdőként 1977- ben Barabbás című operájával ki­robbanó sikert aratott (a mű a tévé jóvoltából került először közönség elé, s a tévéoperák salzburgi fesztiválján a SZÁSZ ENDRE PORCELÁNJAI Vigadó Galéria A sorban állók tömege azt jelzi, hogy Szász Endre híre tömegeket vonz. Hogy azután mi a tömegek véleménye? A katalógus „feltétlen hívekről és heves ellenzőkről” szól, igen találóan. Egy biztos: ügyetlen­nek és lustának soha senki nem ne­vezte. Ami engem illet, azt hiszem, kritikusi pályafutásom másfél év­tizede alatt egyedül vele kapcsolat­ban említettem a zseniális jelzőt. Igaz, hangsúlyozottan múlt időben, a korai Omár Khájjám- és a Kaleva­­la-illusztrációkkal kapcsolatban ... Kobaltkék, aranycirádás porcelán­készletet lehet rendelni Hollóházá­ról, figurális díszű asztalt is vásá­rolhat, aki éppen egy női arc köze­pére szereti helyezni a piszkos ká­véscsészéket. Az enyémtől eltérő íz­lés, úgy látszik, súlyos pénzbüntetést von maga után, ahogy az árakat né­zem. De hát itt végül is nem a □ 3

Next