Új Tükör, 1984. július-szeptember (21. évfolyam, 27-40. szám)

1984-07-08 / 28. szám

Harminc éve a legismertebb magyar költők egyike volt; szellemes-gú­nyosan így emlegették: „Kónya tö­vén költ a Kuczka”... Utóbb, mint a sci-fi hazai előhírnöke, „startere”, irodalomszervezője s elméleti szak­embere, egyszóval: hazai „pápája” vált ismertté. A Móra Kiadó szer­kesztője s a Négy Évszak című fo­lyóirat rovatvezetője, öreg újságíró, s mert pályaívé­nek ez a része érdekel, félrehúzó­dunk egy kávéra a másik sarokba. Javaslom, beszélgessünk, régiek­ről... — Jó — bólint. Megtudom, 1941-től él a főváros­ban. Tanárképzőre járt, sokfelé dol­gozott; 1945-től különböző társadal­mi és mozgalmi területeken: a Ma­gyar Kommunista Párt központjá­ban, az Írószövetségben, majd kü­lönböző lapoknál, folyóiratoknál is. Az újságírással még 1943-ban talál­kozott . — Egyetemi hallgatóként hatá­roztam el, hogy újságíró leszek — meséli. — Megkértem Szabó Lő­­rincet, „szerezzen be” az Est-lapok­hoz. Itt „felvételiznem” kellett. A főszerkesztő némi intelligenciateszt után kiszólt, hogy adjanak nekem valami munkát. Bevittek egy kis szobába, s közölték, írjam le, mi van az íróasztalon. (Teljesen csu­pasz volt.) Jó, leírtam két oldalon a semmit. „Majd értesítenek . . .” Akadtak azonban kommunista ba­rátaim, akik rábeszéltek: el ne men­jek mostanában újságírónak, pláne oda ... Később, negyvenötben, kü­lönböző egyetemi és ifjúsági lapok­nál kezdtem el a szakmát... Dolgozott az Irodalmi Újságnál, majd a Magyar—Szovjet Baráti Társaság hetilapjánál, később éve­kig — 1956-ig­­— szabadúszóként. Írásait főleg a Nők Lapja, a Szabad Nép és a Magyar Nemzet közölte. Érdekel, milyen lehetett abban a jellegzetes korszakban egy költő­újságíró élete? — Nagyon szerettem ennek a szí­nes, laza kötetlenségét, a lapzárta izgalmát, egyáltalán, a lapcsinálás örömét. Életformánk némileg üt­között ugyan a szocialista erkölcs akkori, külsőleg szigorú normáival: gyakori nagy ivászatokat rendez­tünk. Akkoriban rumot ittunk, ez volt a „rumkorszak”.. . Sarkadi Im­re jó barátom volt, rendszerint együtt jártunk. — Volt valahol törzshelyük? — Nem volt. Ahol éppen kikötöt­tünk .. . — A szerkesztőségi élet azért más volt, mint manapság. Nem? — De igen ... Az Irodalmi Újság­nál Illés Béla volt a főszerkesztő. Révai gyakran hívta telefonon, és olykor igen kemény hangon beszélt vele... A belső élet legizgalmasabb esetei persze azok voltak, amikor egy-egy lapszámot bezúztak... Ez már főleg ötvennégy után fordult elő. — És ki állította le ilyenkor a lapot? — Ezt soha nem lehetett tudni . . . — Úgy tartják, a költészetéről nem szívesen beszél. Hogyan ítéli meg a verseit mai szemmel? — Amit leírtam versben s a cik­keimben, egyaránt komolyan gon­doltam. Természetesen ma is válla­lom azokat a verseimet. Én nem állami hivatalnok voltam. Meggyő­ződésem szerint írtam, amit annak éreztem. Ma sem tennék mást, ha újra kezdhetném; a lényeget ille­tően ma sem gondolkodom másként, mint amikor negyvenötben elköte­leztem magam a kommunista párt mellett. Az viszont nem igaz, amit a Magyar Irodalmi Lexikon állít, hogy az ötvenes évek közepétől vál­ságban lettem volna, s politikai ál­lásfoglalásom „elbizonytalanodott”. Nem én változtam meg, hanem azt a negyvenötben vállalt következetes politikai álláspontot már nem fo­gadta el a későbbi irodalompoliti­ka ... — Hosszú évekig, ötvenhat és hatvannégy között, szinte semmilyen írása nem jelent meg. — Akkor se hallgattam. Egy időre közölhetetlenné váltam ... így más munkaterületen, a Képcsarnoknál dolgoztam. — És a sci-fi? ... — Már jóval korábban is meg­próbálkoztam a műfaj népszerűsíté­sével. 1955-ben, amikor rendkívül nehéz, bonyolult, kusza helyzet ala­kult ki az irodalomban, amikor ho­vatovább már senki nem tudta, hogy egyáltalán miről lehet írni, megjelent az Irodalmi Újságban egy cikkem, Lehetséges a lehetetlenben címmel. A fantasztikus irodalomról szólt. Észre se vették ... A modern szerzőket valóban 1957-től kezdtem megismerni és megismertetni. Ek­kortájt jelent meg Zemanek Infor­mációelmélet című kötete, amelyben Négyen az asztaltársaságból: Weinbrenner Rudolf, Csernay Zoltán, Szepes Mária és Kuczka Péter SOLTÉSZ ÉVA FELVÉTELEI ÉS REPRODUKCIÓI a kibernetikától a robotokig min­denről szó esett, ami a jövő és a tudományos-technikai forradalom fogalomkörébe tartozik. A modern sci-fi-művekben voltaképp ez a másfajta világ jelent meg. Akkor határoztam el, hogy mindent elkö­vetek a műfaj népszerűsítésére, megismertetése ügyében. Be kellett bizonyítani, hogy itt jelentős, fon­tos, értékes irodalomról van szó. Igaz, röhögtek rajtam, voltaképp az olvasók kivételével senki nem vette komolyan. — S ma? — A lehetséges olvasói szám mintegy hárommillióra tehető. (Ennyi nézője volt nálunk a Csilla­gok háborúja című filmnek is.) Ami pedig a hazai szerzőgárdát illeti, ha egy-egy neves prózaírónk tudomá­nyos-fantasztikus regénnyel jelent­kezik, „elnézik” neki. Mert mást is ír.... Eddig jutottunk a beszélgetésben, amikor Pista bácsi, a pincér jelen­tette: Kuczka úr, a csülök tálal­va... * Szerda esténként tíz-tizenöt író, mű­vész, újságíró találkozik az írószö­vetségi klub törzsasztalánál. Évek óta... Nincs megbeszélt időpont vagy program, aki jön , jön. Hal­kan beszélgetnek. Egyedül a felszol­gáló sürgölődik. Jönnek a kávék, a konyakok, virslik, hasék, omlettek s egyéb sörkorcsolyák.­­ A zsongó eszmecsere néha-néha feszült csöndre vált. Olyankor, ha a korelnök vagy egy másik „öreg róka” kezd el mesélni valamit az emberi-szakmai kapcsolatok e te­nyérnyi oázisában. WALLINGER ENDRE sir-UJSA« & \\u ■? it­­t £***«—.n.»U­rtitTt­ «« *«• tSot «a­­FfcMfW««- RASSAY KÁtOr' _______________3 dinár M ~~ „ 1500 a K. A VÉGZETES’ Irta Zsolt Béla ( A toll, mmár arm. léli «««•'_tiuabao Jban, értesít «ti Ktpló“­a] M i t»— vasa aua* • ^ , [.IrMp­odi. □ 21

Next