Új Tükör, 1985. január-március (22. évfolyam, 1-13. szám)

1985-03-10 / 10. szám

Csezmicei dilemmája RÁDIÓJEGYZET A holló árnyéka A Rádiószínház bemutatója Gyárfás Endre hangjátéka Rendező: Szabó Kálmán Dramaturg: Katona Imre József Szereplők: Papp Zoltán, Pregitzer Fruzsina, Sinkó László, Tolnai Miklós, Szirtes Ádám, ifj. Pathó István A harmincnyolc éves pécsi püs­pök, Csezmicei János, aki Ja­­i­nus Pannonius néven lett a magyar irodalom örökös tagja, 1472- ben élete legnehezebb kérdésével került szembe. Mátyás király leszá­molt a Vitéz János vezette összees­küvéssel, de az ő életét megkímélte, annak ellenére, hogy alapos része volt a szervezkedésben. Gyárfás hangjátéka erről a pontról indítja a cselekményt. Mit tehet a költő, az ország szellemi elitjének kimagasló alakja, aki nemcsak a fej- és jószág­vesztést kerülte el, hanem váratlan esélyt is kap, amikor fölkeresi régi barátja, Galeotto Marzio? A Viseg­­rádról érkezett barát invitálja, jöj­jön vele az udvarba, ott fejtse ki né­zeteit. Janus azonban nem hajlik a szóra. Abbahagyta nagy művét, a Hunyadi-eposzt, mert megítélése sze­rint Mátyás letért az apja kijelölte útról, nem fordít kellő figyelmet a török veszélyre. A zaklatott vitában Janus azt kérdi Galeottótól: „Mi­nek győzzön meg (Mátyás), hogyha már legyőzött?” Nem értékeli sem a kegyelem gesztusát, sem azt, hogy szeretett húga, Anna útján próbál­ják befolyásolni. Változatlanul Má­tyás tróntól való megfosztását akar­ja, s amikor értesül arról, hogy ma­ga Kinizsi Pál tart erős haddal Pécs felé, sebtében összecsomagol, s elin­dul a száműzetésbe, Itália felé. Gyárfás háromnegyed órás drámá­ja nem szakad el a valóság ismert té­­nyeitől, nem kalandozik képzelt vagy képtelen események ingoványára. Ez erőssége és gyengéje is a darabnak. Nem bontakozik ki igazán az érvek csatája, marad a sejtelmes, szomo­rú hangulat, amelyből csak egy do­log világos: bármi lett volna is a két nagy ember, az ország királya és a költőfejedelem közötti ellentét mö­gött, a költő nem volt hajlandó meg­győződése ellenére cselekedni, in­kább félreállt. Szabó Kálmán rendezése nem elé­gedett meg az erőteljes költői nyelv és a hangjátéktechnika hagyományos eszközeivel, hanem zörejek, zenei futamok, rezonancia útján próbálta fokozni a félelem, sőt olykor a ré­mület légkörét. A hallgató meg eleinte az állomáskereső gombjával próbálta „ellensúlyozni” a rendezést, abban a tévhitben, hogy esetleg ki­csúszott a Kossuth rádióból, vagy talán túlgerjedt a készüléke. KŐRÖSPATAKI KISS SÁNDOR Papp Zoltán Szabó Éva Rádió Szabó Évának hívják Foglalkozása: szerkesztő Riporter: Tóth Gabriella Színe-java Válogatás az­ elmúlt három évtized műsoraiból­­ mikrofonnál: Szabó Éva V­annak, akik akkor is adnak, amikor őket akarják megaján­dékozni. Így Szabó Éva há­romórás rádiós „jutalomjátékának” is — amelynek apropóját az ismert szerkesztő-riporter húszéves jubileu­ma szolgáltatta — mi, hallgatók vol­tunk a valódi megjutalmazottjai. Igaz, írásom címe félrevezető, ám a Szabó Éva Rádió „fedőnévvel” an­nak a hódmezővásárhelyi kislány­nak az alakját akartam megidézni, aki valaha „egyszemélyes rádiót” játszott. Voltaképpen most is ezt tette, de azzal a szüntelen másokra figyelés­sel, amely minden munkáját jellem­zi. „Teljes érzelmi jelenlét”, „komo­lyan vett összekacsintás” — aki hallotta már Szabó Évát gyerekekkel beszélgetni, tudja, mennyire nem üres szavak ezek... Rádiózáson kívül sok egyébről is szó esett mindkét adásban, elsősor­ban arról, amit a főszereplő így fo­galmazott meg, kedves írójára, Kaff­ka Margitra utalva: „az emberré­­válás és asszonnyámaradás kínjai”. Márpedig nem mindennapi kínok­kal járt ez annak a nemzedéknek, amelyből Szabó Éva való. Egy olyan asszonygenerációnak, amelynek elő­ször kellett megszoknia, hogy immár „fa­ természetű, nem folyondár”. Olyan nőknek, akik párhuzamosan gyakorolták — sok alku és megalku­vás, mi több, önvád közepette — anyai és családon kívüli hivatásukat. Egyik műsor sem „ragadt le” azon­ban az „asszonyszerelem, asszony­sors” témájánál. A vezérmotívumot sokkal inkább az emberi kapcsola­tokról folytatott, játékosságában is mély disputa, majd „szóló” jelentet­te. Elsősorban az utóbbi, mert Tóth Gabriella túl­ beavatott, túl­ lelkes (bár kétségkívül szeretet, megbecsü­lés diktálta!) kérdései olykor még a rutinos szakemberalanyt is zavarba hozták. Szabó Éva hiteles egyénisége vé­gül is egyszemélyes kívánságműso­rából, illetve annak összekötő szöve­géből bomlott ki. „Az élmények em­beri érintések” — mondta a váloga­tás bevezetőjében. Így és ezért szer­veződött harmonikus egységbe Edit Piaf és a Párizsban járt az őszt mon­dó 12 éves kisfiú, vagy az oxigénre­­fogyott Mezei Mária és Honegger Johannájának hangja ... PETRÓCZI ÉVA Két úr szolgái BEMONDÓK A RÁDIÓBAN ÉS A TÉVÉBEN­ ádióbemondók. G. Mezei Mária és Szalóczy Pál azonban gyak­ran tűnik fel a képernyőn is Egyikük a tévébemondók helyén, másikuk a TV-Híradóban — bár a Kedves Néző ezt a két helyet gyak­ran összetéveszti, ezért úgy hívja őket: tévébemondók. Előtanulmányok G. Mezei Mária egri lány, ott is járt iskolába, majd a tanárképzőbe, orosz—magyar szakra; tanulmá­nyait később az ELTE-n folytatta. Szakdolgozatát beszédtechnikából ír­ta. Már egri főiskolás korában je­lentkezett a televízióban meghallga­tásra. Ez a lépése mégsem lett tel­jesen eredménytelen: itt ismerte meg ugyanis G.-t, akinek kezdőbetűje ma neve előtt van. Mezei Máriaként — ez az eredeti neve — aligha szerepel­hetett volna félreértések nélkül. Szalóczy Pál biológia—földrajz szakos tanári diplomát szerzett. Ám eredeti mesterségét csak abban a kétszer két hétben gyakorolta, ami a vizsgákhoz szükséges volt. Illet­ve. .. Kezdetek Szalóczy Pál: Az Iskolatelevíziónál voltam tanító bácsi! 1970-ben lettem rádióbemondó, és 1971-ben­­kért fel az ITV, hogy vezessem a biológia- és földrajzórákat. Ez a 10—12 óra még olykor mostanában is műsoron van, furcsa érzés találkozni másfél évti­zed előtti önmagammal . . . G. Mezei Mária: Én is az Iskola­televíziónál kezdtem, hiszen minden kezdő bemondó úgy indul, hogy az ITV óráit konferálja. Azután foko­zatosan kerül fel a délutáni műsor­ba, majd a kettes programba, este. Szalóczy: Amikor Egressy István arra gondolt, hogy végleg abbahagy­ja a televíziózást, megkérték, keres­sen utánpótlást. Egyébként ő most a rádióban a bemondók főnöke, Kor­­buly Pétert és engem választott. Egyetlen próbafelvételem volt, s máris adásba kerültem. Életemben először akkor vettem be nyugtatót. A rádióban, ha csend van közöt­tünk, akkor tudjuk, hogy rendben volt az adás. Lehet, hogy csak az át­lagot hoztam, de azt megfelelőnek találták. A tévében hasonló a hely­zet. Ha szólnak, biztosan baj van. Hang, beszéd G. Mezei: Amikor beszédtechnika szakdolgozatomat írtam, Szalóczy be­szédét elemeztem, övé az egyik leg­mélyebb orgánum a rádióban, sokan Lukács Sándoréhoz hasonlítják a hangját. Kiválóan beszélő kollégá­nak tartom, keszthelyi születésű, de semmi ,,tájjelleg” nem érződik a be­szédén. Nála a fáradtság abban nyil­vánul meg, hogy nem képzi jól a zár­hangokat, és ilyenkor tudatosan gyorsabban beszél, hogy hangja ne hasson olyan mackósnak. De hogy magamról is szóljak. Nálam érződik a vidéki jelleg: kiejtem a zárt­­ han­got is, viszont, ha fáradt vagyok, hosszabban ejtem a­­két magánhang­zó közötti mássalhangzót. Szalóczi: És G. Mezeinek van a rá­dióban a legvilágosabb hangszíne! Külső megjelenés G. Mezei: Nagyon jó, hogy a tévé­ben a beszéddel kevesebbet kell tö­rődnünk, törődhetünk a külsőnkkel (is). Kezdetben minden barátnőm felkínálta a ruháját, mindenki köl­csön akart adni. Azóta már kiala­kult a ruhatáram , és a meggyőző­désem: a nézőt nem zavarja, ha már látta. Sőt. Ellenérzést vált ki a „ki­­öltözöttség”. Nem csinálok nagy gon­dot külső megjelenésemből, de min­dig megnézem, hogy mi lesz a műsor. Fontos, hogy jól érezzem magam a ruhámban. Szalóczy: Számomra a legnagyobb „gond” az, hogy nem lehet kék szín az öltözékünkben. Egyszer jöttem be olyan nyakkendőben, amelyen kék csíkok is voltak: a háttér dia­képei a nyakkendőmön folytatódtak, szerencsére észrevették, és az ope­ratőr nyakkendőjében olvastam fel a híreket. Vészhelyzet! Szalóczy: A baki — nem istencsapás, néha még frissítő fűszere is lehet az adásnak. A rádióban könnyedén tisztelgek egyet (a többiek esetleg markukba fojtják a nevetést, hang­talanul kuncognak), de ugyanezt a tévében nem tudom megélni. Mond­ják, zavart leszek és kínosan le­zser. A Híradó végére mindig enged a feszültség — így mondtam egyszer a sporthírekben Vermes Albán he­lyett Verbes Almánt.... G. Mezei: Én mondtam már Noma­­nek Nándort is. De az igazi vész­helyzet nem ez. Nem is olyan régen hírolvasás közben, reggel nyolc óra­kor, a rádióhallgatók füle hallatára rekedtem be, sőt — le. Abba kellett hagynom a szöveget, kétszer is, de nem szűnt. Közben riasztották az ép­pen arra járó fiatal kolléganőmet, Kozma Ágit, aki rohanva érkezett, és átvette, végigblattolta a szöveget. Rengeteg együttérző levelet kaptam, és ez a megnövekedett népszerűség már a televíziónak köszönhető! Visszajelzés G. Mezei: Mennyivel többen ismerik meg az embert, ha látják is, nem­ csak hallják, ez rajtunk mérhető le leginkább. Az első visszajelző az operatőr. Az ő reagálásából látom, milyen vagyok. Jó, ha vissza tudom magam nézni — sajnos ritka eset, hiszen élőben dolgozom. Szalóczy: Én viszont nem szeretem látni magamat! Ha csak elképzelem, hogy milyen lehetek, még azt is el­hiszem (magamnak), hogy gyönyörű vagyok. Aztán meglátom magam fo­gyó hajjal .. . Ismerőseim mindig zsörtölődnek, hogy miért vagyok olyan mogorva, miért nem nézek szembe a kamerával. A Híradó ko­moly műfaj, ráadásul a szemeim mé­lyen ülnek, s ez komornak hat. Hiá­ba magyarázom, hogy a hírügynök­ségi jelentéseket nem lehet kamerá­ba mosolyogva elmondani, sőt elol­vasni, nem értik . . . így aztán meg­várom, míg elfogadnak olyannak, amilyen vagyok. TORDAY ALIZ­A G. Mezei Mária Szalóczy Pál

Next