Új Tükör, 1987. április-június (24. évfolyam, 14-26. szám)

1987-04-05 / 14. szám

mű modern dance stílusú munkáját. A szovjet balett új törekvéseit Di­­mitrij Brjancev Az út és a Duett a 20-as évek stílusában című kettőse képviselte. A fiatal magyar alkotók közül László Péter Forradalom a ba­baházban című munkáját, Keveházi Gábor montázszenére készült Őszi szélben című kettősét, s Hegyesi Aranka Liszt V. magyar rapszódiá­jára komponált A reményhez című neoklasszikus művét láttuk. Sérülé­sek miatt maradt el Geszler György Pas de cowboy című munkájának bemutatója, s helyette az elmúlt év­adban sikerrel bemutatott Imre Zol­­tán-művet, a Hullámhosszak utasát láthattuk ismét. A program egészéből kiemelkedett Hegyesi Aranka muzikálisan fogal­mazott és formált kompozíciója, melynek stílusa is legközelebb állt a társulat előadói gyakorlatához. Kővágó Zsuzsa VŐLEGÉNY Szolnoki Szigligeti Színház A szolnokiak legújabb premierjének kritikája helyett inkább az érdemel­ne alapos elemzést, hogy mi miért, illetve mi miért nem történt meg Szolnokon. Szép Ernő kacagtató, gon­dolati mélységeket sem nélkülöző színművét, a Vőlegényt ugyanis ke­vés erényt felmutató, mérsékelt si­kert hozó előadásban mutatta be a társulat Ács János rendezésében. Mivel alapos oknyomozásra ez idő­ben, s e helyütt nincsen mód, mind­össze a kudarcot regisztrálhatjuk. A soklányos, lerobbant, sosem léte­zett múltjából vegetáló polgárcsalád vőlegényfogási akciója teli van tem­pós jelenetekkel, frenetikus humorú dialógusokkal, fanyar replikákkal, ironikus önmutogatással. A darab­ban, Szolnokon ezzel szemben egy éppen hogy színpadra tett, jobbára elemzetlen és kibontatlan produk­ciót láttunk, amelyet a még nagyobb bajoktól valószínűleg az egyébként tehetséges színészek rutinja mentett meg. Ács János kézjegyét, rendezői sze­mélyiségét nemigen lehet fölfedezni az előadásban. Pedig nem csúcsfor­mája, csak tisztes odafigyelése is elég lehetett volna ahhoz, hogy biztos kasszasikert produkáljon a leplezet­len unalom helyett. Az összerende­­zetlen produkció máris mutatja sa­ját szétesésének baljós jeleit; bizto­san megállapítható, mely részeknél fog átcsapni gátlás nélküli, szabad­jára engedett komédiázásba ... Hogy néhány előadás múlva mi történik majd a most még üres és unalmas részekben, azt nem lehet tudni... Végeredményben tehát majdnem semmi nem valósul meg Kornélka és Rudi jogász szerelmi történetéből. S a színészeken nincs mit számonkér­­ni. A szereposztáson már inkább — de hát az is a rendező dolga ... Csáki Judit Jelenet az előadásból AZ ODÚLAKÓ Kovács Gyula estje A Feljegyzések az egérlyukból Dosz­tojevszkij legtalányosabb műve. Sok­­szólamúságát annak köszönheti, hogy az író nem köti az orrunkra, hogyan viszonyul hőséhez. Doszto­jevszkij több helyen írja, hogy az odúlakóban „az orosz világ legfőbb személyiségét” akarta megragadni, az előszóban mint az utolsó éveit élő nemzedék egyik képviselőjét emlí­ti az egérlyuk lakóját, de ez nem aka­dályozza meg abban, hogy ezzel a fi­gurával mondassa el gúnyos kritiká­ját a kor egy sor népszerű filozófiá­járól. Megkapja itt a magáét többek között Kant, Darwin, de különöskép­pen Csernyisevszkij, talán az ő szo­cializmusképével bánik a legkegyet­­lenebbül az író. Az állandó azonosu­lás és távolságtartás sajátos feszült­séget ad a műnek, hőse hol nevet­séges, hol tragikus. Kovács Gyula, a kecskeméti színház művésze, a kis­regény színpadra alkalmazásakor egyértelműen a tragikus vonást emelte ki. A drámai hangleütést Melis László zenéje szolgáltatja, az előadás elején sötétben ülő nézőket halálra ijeszti az iszonyú hangerő, s amikor felgyulladnak a fények Ze­ke Edit egérlyukában ott zokog az odúlakó, akit az első pillanattól az utolsóig szörnyen sajnálunk. Kovács Gyula fantasztikus erőbedobással, az önmarcangolás és kétségbeesés több árnyalatát bemutatva szenvedi vé­gig a másfél órát, de hiába próbál meg mindent, vizel, onanizál, s kéz­zel fogja meg az uborkát, nem tud visszataszító lenni. Az előadás így is megrázó, s a cselekmény követhetően bonyolódik, ami a színész-színpadra­­alkalmazót dicséri, aki egyszer adta elő estjét a Molnár utcai művelődési házban. Zsámboki Péter ciús eszközökkel, de csak addig, amíg még mindezt önálló grafikai alko­tásnak érezzük. A Jeney Zoltán ál­tal hozzá szerzett pattogó elekt­ronikus zene alatt végigvonul előt­tünk a Szemethy-világkép, a mobi­litás felerősíti a hatást, a mondandó drámaivá válik. Feledy Balázs Kiállítás SZEMETHY IMRE RAJZAI Újpest Galéria Szemethy igényes és egyéni grafikai világa hamar figyelmet keltett, s így lett — alig túl negyvenedik életévén — érdemes művész, ő az az alkotó, aki egyéni grafikai nyelvezetének ki­alakítása után sem nyugodott meg a siker oly fontos — de sokszor anda­lító — eredményeiben, hanem állan­dó töprengéssel, kutatással tovább haladt a maga elé tűzött úton. S hogy energiája, munkakedve töretlen, azt az is mutatja, hogy legutóbbi kiállí­tásán már csupa 87-es keltezésű raj­zot állított ki. Frappáns, szellemes kis kiállítási katalógusában ő maga kritikai szürrealistának tartja ma­gát, és a humán etológia jegyében létrejött munkáknak nevezi kiállí­tott műveit. Az önminősítés pontos, még ha nem is mentes az iróniától. Eleven fantáziája, villódzó intellek­­tualizmusa, leheletfinom árnyalatok megfogalmazására képes stáusa fa­nyarul groteszk, de igen emberi je­lekkel teli lapokat hoz létre. Hozzá­juk meghökkentő címeket társít s az elvont formákból így tevődik össze egy nagyon is evilági látomás, sze­líd tusvonalak kontrasztjaiba zárt, színes ceruzafoltokból. A kiállítás megnyitóján látható volt Szemethy egy videója is, ame­lyet saját munkáiból állított össze. Ez a puritán szerkezetű, a fekete-fe­hér és a színes képek ritmusára épí­tő munka és ugyan egyszerű anima­ KÁROLYI ERNŐ TÁJKÉPEI Derkovits Terem, Szombathely Görög tájak — hirdeti a meghívó alcímében. A jó érzékkel elrendezett képek nem okoznak csalódást. A Mediterránum formákat, színeket keményen rajzoló fényei járják át a vásznakat. Különös melegséget köl­töztetve zord tavaszunk zuzmarás va­lóságába. Szinte vágyat ébresztenek egy levantei utazásra, odüsszeuszi bolyongásra. Károlyi Ernő iskolázott festő. Mes­tere a színnek, tisztában van hangu­latteremtő szerepével, de nem éri be pusztán a látvány leképezésével. Má­sutt kiállított kollázskísérletei bizo­nyítják, a harmóniateremtésben ki­emelt feladatot ró a szerkezetre, a kép kompozíciójára. Tudatos rend­be foglalja kiszemelt tájszeletei ele­meit is. Az öblök, szigetek, kupolák, falmaradványok és épületkubusok, árnyékot terítő, magasba futó orom­falak és ringó vitorlások, csónakok látványából kiegyensúlyozott műve­ket hoz létre. Ebbéli igyekezetén nem törik meg az élmény varázsa, ott csil­log az a fehér falak sokszögein, a szigetgerincek kőtalaján, a valószí­­nűtlenül kék vízsíkokon. A képek festője a gyakorlott uta­zók közül való, vándorútjai behálóz­zák Európát. Szeme tévedhetetlen a motívumok kiválasztásában, most mégis azt emeljük erényévé, hogy nem a megszokottat, a többek által elérhetőt, hanem az égei szigetvilág rejtett zugait hozza el, s tárja elénk. Rokonszenves, színes, derűt sugárzó festményeit fénylő „aranyrűdként” kínálja, amely egy távoli, mesés, már-már a képzeletet is legyűrő álomvilágba vezet. A nap fénypász­mái és a mély árnyékok alatt, a ko­pár sziklák, szirtek tömbjei mögött azonban — bármily szép a mese! — ott rejtőzik a küzdelmes, kemény élet valósága. Ezért igazait Károlyi Ernő „útirajzai”. Salamon Nándor TERVEZZÜNK TÁRGYAKAT Design Center Egy formatervezőnek készülő fiatal­ember olyan festőállvánnyá alakít­ható festőládát készített, amelyben az ecsetek, festékek mellett elfér egy tábori szék is. A villanyszerelő-ta­nuló létrára rögzíthető szerszámos­ládával, egy kisfiú kerekeken is gu­rítható szánkóval, egy másik gye­rek kiemelhető betétes süteményes tepsi ötletével jelentkezett a Tervez­zünk tárgyakat pályázatra. A Design Centerből nyílt kiállítás 10—18 éves gyerekek terveit és kész tárgyait mu­tatja be. A Magyar Kereskedelmi Kamara Ipari Formatervezési Tájé­koztató Központja, a Magyar Tele­vízió és az Országos Pedagógiai In­tézet másodszor meghirdetett pályá­zatára már közel háromszor annyian jelentkeztek, mint az első alkalom­mal, legtöbben a 11—12 évesek kö­zül, korosztályuk fogékonyságát bi­zonyítva. A kiállítás sommás képet ad arról, hogyan is látják környe­zetüket, milyen megoldandó problé­mákat érzékelnek maguk körül ott­hon, az iskolában vagy éppen spor­toláskor. A jól-rosszul kivitelezett ötletek pedig igazolják, hogy már a legkisebbek is képesek értékelő és alkotó módon véleményt formálni környezetükről éppen ezért a kör­nyezeti kultúrára való nevelésüket már egészen korán el lehet és kell kezdeni. A helyenként kitűnő ötle­tek és a velük nem mindig össz­hangot mutató kivitelezési színvonal pedig a pedagógusokat figyelmeztet­heti: kreatív felnőtté és igényes fo­gyasztóvá csak azok a gyerekek vál­hatnak, akik az ötletesség és ízlés mellett a problémamegoldás alkotó­­készségét is magukénak mondhat­ják Hajós Katalin Film HALÁLOS SZERELEM Francia film Olyan megdöbbentően gyenge Alain Resnais új filmje, hogy utólag is megkérdőjelezi a Szerelmem, Hirosi­mát Amelyet egyébként, értékei el­ismerése mellett, annak idején sem szerettem annyira, mint sokan, akik valósággal önkívületbe estek tőle. Kiütköztek rajta a modorosság és helyenkint a kimódoltság szeplői, s ezt legszebb kockái sem tudták fe­ledtetni. Mindamellett a Szerelmem, Hirosima azért film a javából, hosz­­szú ideig hatni fog. Nem úgy a Halá­los szerelem. Ezt annyira elborítják a modorosság és a kimódoltság folt­jai, hogy tőlük más itt nem is lát­ható. A cím arra utal, hogy a fiata­lon (talán epilepsziában?) meghaló férfit rövidesen önként követi a ha­lálba szerelme, a fiatal nő, mert any­­nyira szerették egymást és szerelmük csak így lehet kerek egész. Már ez is meglehetős ostobaság, hát még amivel körítik: a lelkész-lelkésznő baráti házaspár, a sűrű önkívületi ál­lapotok, amelyek — azonos testhely­zetben — hol szeretkezésből, hol epi­lepsziás rohamból s annak gyógyí­tásából állnak elő. Az idegesítő el­sötétítések: valaki megszámolta, hogy 53 esetben borul ilyen „fog- Károlyi Ernő: Kikötő Univerzális festőinda □ 3

Next