Új Tükör, 1987. április-június (24. évfolyam, 14-26. szám)

1987-05-03 / 18. szám

1 kör lefutására. A központ ezt meg is adta, mert az osztrákok edzéséig még bőven volt idő. Mivel a teljes versenyszolgálat üzemben volt, szá­momra sem volt korlátozva a se­besség. Amikor felemelkedett a sorompó, majdnem olyan izgalom fogott el, mint az első versenyemen 1928-ban, a 24 órás Hősök emlékversenyén. Abban is volt hasonlóság, hogy az eső is épp oly reménytelenül esett, mint akkor. Az viszont nagy kü­lönbséget jelentett, hogy akkor egy 500 köbcentis Releigh nyergében rá­zott a makadámút és áztatott az eső, most pedig a ring tükörsima be­tonján a Citroen légrugóin siklot­tam, miközben a hatalmas egykarú ablaktörlő tisztogatta a panoráma szélvédőt. Viszont az akkori és mos­tani érzésem szintén azonos volt: éppúgy élveztem akkor a motoro­zást, mint most az autózást. Az első köröket a pályanézésre engedélyezett 40 ki­lométer/óra ma­ximális sebességgel tettem meg. Mi­előtt körözni kezdtem, ezt a korlá­tozást nevetségesnek véltem. Ami­kor azonban futottam a pályán — noha már kisütött a nap —, reális­nak tartottam ezt a sebességet az úgyszólván egymásba érő erős ka­nyarok miatt. Csak a 700 méteres egyenes az a szakasz, ahol lehetőség kínálkozik a felgyorsulásra és nagy sebesség elérésére. A 4 kilométer és 13 méter hosszú pályához viszonyít­va a 700 méter egyenes igen rövid ahhoz, hogy nagy átlagsebességet lehessen elérni. Az autós és motoros nézőknek — és ki nem az napjaink­ban — érdemes végigbarangolniuk a kanyargós pályát, mert így tudják igazán értékelni a versenyzők telje­sítményét, az elért magas átlagse­bességet. Persze ehhez az egészen különleges versenyautók szüksége­sek, igen nagy teljesítményű, hihe­tetlen gyorsulást biztosító motor­jaikkal. No meg a különleges gumi­abroncs és futómű, amelyek megfe­lelő kapcsolatot tartanak az útfelü­lettel. Néhány kör után — amikor már úgy éreztem, ismerem némileg a pá­lyát és az autót is — minimálisra állítottam a Citroen magasságsza­bályozóját — miáltal majd olyan közel került a karosszéria az útfe­lülethez, mint a versenyautóké, s a célegyenesben megnyomtam a stop­pert. Miközben a gumik visítottak a fordulókban, az jutott eszembe, ami­kor hajdanában a harmincas évek vége felé a kétkarburátoros kabrio­­lett sport BMW-mmel próbálkoztam versenyezni, és nem volt szívem meg­hajszolni. Igaz, ennek reális oka volt, hiszen a versenyautó civilben „magánjellegű bérautó-fuvarozás” céljára szolgált. Ezt a kocsit viszont nem kell kímélnem, hiszen azért bízták rám, hogy hajtsam meg, és itt az alkalom, hogy elérjem, sőt túllépjem a bűvös 170-et, és meg­halljam a rezonanciát. Ez a sebes­ség azért is bűvös lenne számomra, mert, mint egykori motorkerékpár­versenyzőnek, csak 160 kilométeres csúcssebességet sikerült elérnem oldalkocsis BMW-mmel. Eddig jutottam gondolataimban, amikor teljes gázzal, a harmadik sebességgel kihúzattam a célegyenes előtti kanyarból, és a negyedikre kapcsolva figyeltem a sebességmé­rőt. 150-et mutatott, amikor rakéta­ként elhúzott mellettem egy osztrák motoros, és ijesztő közelségbe ke­rült az egyenes végét jelentő ka­nyar. Nagy nehezen annyira lefé­keztem, hogy amilyen-olyan bizton­sággal sikerült bekunkorodnom. Hogy voltak olyanok is, akik ki­egyenesítették a fordulót, arról árul­kodtak a pályáról kifutó keréknyo­mok. Amikor kievickéltem a kun­korból, akkor jutott eszembe, hogy nem nyomtam meg a stoppert. A következő körben valamivel nagyobb sebességet értem el, de a régi 160-as csúcsomat most sem szárnyaltam túl. Viszont sikerült lemérnem a köridőmet, annak ellenére, hogy az osztrák motoros a számomra lezárt pályán ismét megijesztett. A három perc és öt másodperces idővel — mint a pályagondnoktól megtud­tam — nemigen büszkélkedhetek, viszont fiatalos idővel futottam né­hány kört egy civil MZ-vel. Hazafelé tartva fotós kollégám­nak teljes megelégedettséggel nyi­latkoztam, a „bezzeg a mi időnk­ben” alapján: — Szép, szép ez a Hungaroring — mondtam anélkül, hogy ránéztem volna, amint ez a filmekben szokásos — meg ez a Citroen Pallas is jól ment rajta. De hogy jön ez a város­ligeti, guggerhegyi, a Vár körüli ver­senyekhez! Különösen az 1948-as, a budaörsi háromszögben rendezett Nemzetközi Grand Prix-hez. Sze­rénységem tiltja ugyan, de neked, itt négyszemközt elmondhatom, hogy ezen a versenyen — még­hozzá nem is véletlenül — én győztem az oldalkocsis kategóriában, egy általam tuningolt háborús vete­rán BMW-motorral. A húszkörös versenyt a hét kilométeres pályán — egy tankolást is beleértve egy óra alatt — közel 140 kilométer órás át­laggal teljesítettem. Igaz, ehhez a repülőtér utáni lejtőn a liftben száz­­nyolcvannal zuhantunk lefelé. A ringen pedig még a százhatvanat sem értem el ezzel a szuperautóval. E szavak után, lesz, ami lesz, pad­lóig nyomtam a gázpedált az úgy,­­szólván forgalommentes autópályán. Az autó szinte szállt a légrugóin, nem éreztem a sebességet. Amikor néhány másodperc múlva valami rezonálni kezdett, tudtam, hogy túl­léptem a 170-et. Elégedetten vet­tem le a gázt, azzal a jóleső tudat­tal, hogy megtaláltam a rejtélyes hibát, hisz a sebességmérőt hajtó spi­rál szinte dörömbölt a műszerfa­lon. Arra gondoltam, hogy szándé­kosan kellene ilyen kilométerórá­kat gyártani, melyek a sebesség nö­vekedésével figyelmeztető jelet ad­nak. Majd, mint aki álmából ébredt, igen visszafogottan kinyilatkoztat­tam: — Kellemes napunk volt, hiszen a legkorszerűbb autóval ismerked­tünk a legkorszerűbb versenypá­lyán és biztonságos körülmények között élveztük a száguldást... Per­sze hogy jön ez ahhoz a majd negy­ven év előtti naphoz, 1948. május 10-éhez, amikor a budaörsi célban az utolsó oldalkocsis — számunkra a reményfutamban — a külföldi nagy­menőket megelőzve, előttem, mint egyetlen magyar kategóriagyőztes előtt csapott le a legendás kockás zászló. SURÁNYI ENDRE Akik a Hungaroring avatóján sze­repeltek: Alain Prost a tortával... Stefan Johansson, az idei brazil nagydíj harmadik helyezettje... ... és Keke Rosberg A Forma - es versenyek reklám nélkül elképzelhetetlenek CSÚCS MINDENÁRON? ■ A győztes csap­at mintegy három­száz gólt rúgott, és csaknem öt­ven góllal verte ellenfelét. A mér­kőzés eredményét akár szorosnak is minősíthetjük, ha a játékidőt is te­kintjük. A játék harmincnégy óráig tartott. Nem tudom, ki hogy van az eset­tel, bennem rossz érzést kelt az ilyen és ehhez hasonló csúcsdöntögető al­kalmi sporttevékenység. A sportte­vékenység szón sokáig gondolkod­tam, mielőtt leírtam, mert szerint­­tem az ilyen egyszeri próbálkozás odébb van a sporttól. Napjainkban szaporodnak az olyan híradások, ahol az ilyen-olyan csapatok, alkalmi tár­sulások vállalkozó tagjai elhatároz­zák, hogy egy-másfél napig űzik ked­venc sportjukat. A rossz érzést az kelti bennem, hogy nem tudom el­dönteni, mi vezérelheti e hős if­jakat. Úgy vélem, hogy a sporttól nem áll­hat messze az önmaguk megméret­tetése, a közönség szórakoztatása, ragyogó eredményekkel, teljesítmé­nyekkel való elkápráztatása, de tá­vol kell állnia a magamutogatásnak, az érdeklődés mindenáron való fel­keltésétől. Sportbeli tanulmányaim során be­lém sulykolták, hogy a sporttelje­sítmény alapja a rendszeresség, fo­kozatosság, tervszerűség. Ezért sem tudom talán elfogadni az ilyen tel­jesítményekre irányuló törekvést. Nehezen tudom elképzelni, hogy az említett csapatok heteken, hónapo­kon át öt-, tíz-, húsz-, harmincórás edzésekkel készültek a maguk elé kitűzött cél elérésére. Sokkal inkább hiszem, hogy étellel, itallal felszerel­ve, bizakodva az emberi szervezet tűrőképességében, majd csak kibír­juk alapon próbálkoztak valóban nagy tervük teljesítésével. Mindez szót sem érdemelne, ha a bevezetőben említett mérkőzés szer­vezője és egyben az egyik csapat tagja a rádió nyilvánossága előtt nem kérte volna az ÁISH-t, hogy az ilyenfajta sporttevékenységet vegye fel az elismert sportágak közé. A ri­portalany bizonyára biztatásnak vet­te, hogy a sporthivatal egy képvise­lője hitelesítette az eredményt. Úgy gondolom, hogy kicsi, de sportágakban rendkívül gazdag ha­zánkban a tömegsportnak számtalan más ága inkább megérdemelné az erkölcsi támogatást, mint az említett és hozzá hasonló tevékenységek. Ha akarják, csinálják önmaguk szóra­koztatására, de úgy vélem, nem ilyen példát kell szolgáltatnunk a fotelből nehezen felállók számára. MÁTÉ G. PÉTER □35

Next