Új Tükör, 1988. január-március (25. évfolyam, 1-13. szám)

1988-01-03 / 1. szám

rosztratosz nevű efezoszi polgár, hogy felhívja a figyelmet magára. Úgy vélte (mintha csak előre ismer­te volna Shakespeare álláspontját a Julius Caesarból): „A rossz, mit em­ber tesz, túléli őt, a jó gyakorta sírba száll vele .. Gorin, szovjet drámaíró aligha ar­ról akart azonban színművet alkotni, hogy Herosztratosz neve azért ma­radt fenn, mert gyújtogató volt. Az ókori legendát inkább arra használta fel, hogy segítségével ábrázolja: egy zsarnoki érában mennyire elharapó­zik a korrupció és az általános er­kölcstelenség. A rossz nemcsak túl­éli az embert, de élteti is, míg a jó — a törvény, a rend, az igazságos­ság, a demokrácia — gyakorlása ve­szélyes, s még jó, ha csak rangjától fosztják meg miatta azt, aki ilyes­mire „vetemedik”. R. Sz. Agamirz­­sán szovjet vendégrendező felfogásá­ban leginkább erről szól a darab. Ugyancsak vendégek — I. G. Szuba­­tasvili és R. P. Akopov — tervezték a látványosan impozáns díszletet. Egyúttal Bács Ferenc bemutatkozá­sának voltunk tanúi új színházában, mellette leginkább a megjelenésével is oly vonzó Szerencsi Éva meg a humoránál levő Káló Flórián tet­szett. A legnagyobb közönségsikert Tolnai Miklós aratta. Hérosztratoszt Andorai Péter jól formálta meg. Barabás Tamás IGOR HERCEG Szegedi Nemzeti Színház Nemes hagyományokat elevenít föl s ápol tovább Szeged az Igor herceg idei bemutatásával. Az „ötök” cso­portjának legjelesebb alkotóihoz (fő­képp Muszorgszkijhoz) mindig ben­sőséges vonzalom fűzte a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatát. Ezúttal Borodin operáját, az Igor herceget szovjet vendégművészek közreműködésével vitték színre. Vadim Milkov rendezése egyszerre realista és modern. Tempóvétele se­hol nem „ülteti le” a gyakran stati­kus cselekményt. Helyzetet, környe­zetet jelző modern díszletvilága (Vik­tor Volski) nagyon szép, színekben dúskáló jelmezei (Rafael Volski), a tömegmozgatás külsőségei a produk­ció erősségei. Az énekes szereplők teljesítménye az egyik — általunk megismert — előadáson vegyes imp­ressziókat keltett. Jelentős szerepek életre keltői is adósak a szép, erőtel­jes, kifejező énekhangzással, játék­kal (Vlagyimir — Laskó András, Ga­­lickij — Andrejcsik István). Gregor József (Koncsak kán) ezúttal is fe­lejthetetlen zenedrámai alakot for­mál. Gurbán János a címszerepben, Bajtai Horváth Ágota (Jaroszlavna) és Erdélyi Erzsébet (Koncsakovna) megbízható, hiteles. Az Oberfrank Géza vezényelte elő­adás nagy erőssége a zenekar szép, kiegyenlített játéka. A karszólamok is erőteljes, kiegyenlített hangzással csendültek föl (karigazgató: Molnár László). Az új szegedi táncegyüttes Kenessey Gábor és Németh József Kiállítás DECSI ILONA ÉS KÉRI IMRE MŰVEI Bolgár Kultúra kiállítóterme A grafikai kiállításokat járó közön­ség számára talán semmiféle újdon­ságot nem nyújt ez a kettős kiállí­tás, a Népköztársaság úti terem föld­szintjén és galériáján. Hacsak az nem számít szenzációnak, hogy mindkét művész — férj és feleség — ugyanazt az utat járja, amin már Decsi Ilona. Magányosan ,­ ­ klasszikus balettel, Harangozó Gyula koreográfiájával is sokat ígérően mutatkozott be. Wallinger Endre NEW YORK KORBE-KORBE Pesti Vigadó kamaraterem Szalonvígjátékba oltott hálószoba­­komédia — ez lehetne a műfaji meg­határozása Murray Schisgal két egy­­felvonásosának, amelyek a Pesti Vi­gadó kamaratermében kerültek szín­re Haumann Péter rendezésében és kettős főszereplésével. Ugyanis mind­kettő egy-egy nappaliban (régiesen szalonban) játszódik, cselekményük azonban jobbára a szomszédos háló­szobába illenek. Az első részben egy halmozottan hátrányos helyzetű — magányos, munkanélküli és kopaszodó­­ drá­mai színész rendkívüli lélekjelenlét­tel kideríti, hogy az őt mindenáron megbírságolni akaró marcona rend­őrnő uniformisa érző szívet és re­mekbe szabott idomokat takar. Kár, hogy a „leleplezősdi” mélyebb réte­geinek érzékeltetésére a vázlatosan kidolgozott szituációk kevés lehető­séget nyújtanak, és így Haumann Péter és Bencze Ilona néhány jól időzített, sokatmondó elhallgatása tartalmasabb, mint a szellemesen pergő dialógusok többsége. A máso­dik rész középkorú, középosztálybeli, kötelezően válságba jutott házaspár­ja sem azzal okozott kellemes meg­lepetést a nézőknek, hogy a krízisből viszonylag újszerű módon — egy pszichiáter-guru magnóról diktált test- és lélekgyakorlatai segítségével — próbált kilábalni. Ha Schisgal pa­­rodisztikus receptje a megromlott színpadi házasságok helyreállítására nem is vált be teljesen, egy remekül összeillő színészpáros (Csákányi Esz­ter és Haumann Péter) „egymásra találását” rendkívül jól szolgálta. Feldmár Terézia évek óta elindult. Decsi Ilona rajzai ugyanolyan kézzelfogható és mégis légies, szinte álomszerűen rejtelmes női alakokkal népesülnek be, ugyan­azokban a magányos, kietlen, se nem szoba, se nem terem, se nem kint, se nem bent helyszíneken. Ugyan­olyan kicsattanó fiatalságúak és élet­­teliek ezek az (reneszánsz és barokk határmezsgyéjén létező, mégis mai) ifjú nők, és ugyanolyan ijesztő a feléjük közelítő öregség, ha csak egy ráncos, göcsörtös kéz formájában közelít is. Ugyanolyan gyönyörűek ezek a finom vonalú ceruzarajzok, mint jó néhány éve, és mint ahogy, remélhetően, még jó néhány évig azok lesznek. Kéri Imre karcai, ak­vatintái és mezzotintói is ugyanolyan komor nyugalommal idézik fel a be­vallott igazodási pontokat: a nagy, itáliai és németalföldi XVI—XVIII. századi mestereket; ugyanazzal a megingathatatlan önbizalommal és a régi technika továbbélésébe és ma is feltámasztható divatjába vetett súlyos bizalommal, hogy a fémleme­zek kemény, kétkezi munkával meg­dolgozott felületéről lehúzott, festé­­kes lapok igenis szólni tudnak a ma emberéhez. Kifejezhetik életérzéseit, választ adhatnak kételyeire, felold­hatják félelmeit (ha másképp nem, hát úgy, hogy segítenek kimondani, nevén nevezni a félelmet), és talán örömét is kiválthatják, ha megnye­rik tetszését. Kenessei András STÚDIÓ '87 Ernst Múzeum Meglepetésektől mentes, szolid, mér­téktartó kiállítás a Fiatal Képzőmű­vészek Stúdiójának idei tárlata. Egyedül a Hejettes Szomjatok (hol pontos, hol elipszilonos j-vel) evez­nek megrögzötten a lecsillapodott stílushullámokkal szemben. Ha nem lenne óvodás „stílusú”, vízfestékes rajzlapjaikkal teleaggatva az Ernst Múzeum lépcsőháza, meg is feled­keznénk róla, hogy huszonkét és har­mincöt év közötti művészek kiállítá­sán járunk. Erotomán sorozatuk, mely az Öröknaptár címet kapta, mindenesetre jobb mű annál, hogy kézlegyintéssel elintézzük — kifelé jövet érdemes rászánni egy negyed­órát. A másik negyedóra elegendő a többi műre. Már csak azért is, mert a bemutatott munkák jó része egyéb kiállításokon többször is szerepelt az utóbbi időben. Másrészt kevés az új név, az új tehetség. Akinek a munkája kieme­lésre érdemes, annak a neve ismerő­sen cseng régebbről , mint Sugár János, Gémes Péter, König Frigyes, Bukta Imre, Mulasics László, Rác­­molnár Sándor, Regős János. Az évenkénti Stúdió-kiállításokra tulaj­donképpen ezért érdemes járni: a váltakozó divatkulisszák között min­dig akad néhány folyamatosan és biztosan építkező életműre utaló al­kotás. Boros Géza Film VESZÉLYES SZÁLLÍTMÁNY Szovjet film A nagy honvédő háború harmadik hónapjában, 1941 szeptemberében játszódik Viktor Arisztov rendező alkotása. Emléket kíván állítani azoknak a névteleneknek, akik hő­siességükkel, nehéz pillanatokban sem lankadó kitartásukkal hozzájá­rultak a végső győzelemhez. A Leningrádot körülzáró német csapatok elleni harchoz lőporra len­ne szükség. Lőszerész szakemberek­ből álló titkos különítmény indul tehát Kronstadtba, hogy tengeri úton juttassa el a nélkülözhetetlen alap­anyagot a blokád szorításában élő városba. A majdnem lehetetlen ka­tonai vállalkozást — rengeteg vér­áldozat árán — végül siker koronáz­za. Arisztov filmjének főszereplője a veszélyes akció vezetője, Nyikonov állambiztonsági felügyelő. Ez a szűk­szavú, nehezen kiismerhető férfi na­gyon megváltozik az átélt megpró­báltatások hatására. Hajlíthatatlan jellemű, megfellebbezhetetlen ítéletű katonából érzelmeit sem szégyellő, állandó gyanakvását mások iránti bizalommal felcserélő emberré vál­tozik a halálveszélyt jelentő külde­tés napjai alatt. A rendező a háborús alkotások szokásos modorában for­gatta filmjét. A Veszélyes szállít­mány­­ készítői szándéka szerint — az emberekbe vetett hit hegyeket mozgató és minden nehézségen át­segítő erejéről szóló példabeszédnek készült. Viktor Arisztov és munka­társai sajnos nem tudtak megszaba­dulni a második világháborús témá­jú szovjet filmek egy részére jel­lemző sematikus hagyományoktól. Gáti Péter □ 3 A KÉK LOVAG KALANDJAI Lengyel rajzfilm Néhány hét alatt ez a harmadik egész estét betöltő rajzfilm: egy na­gyon kínos bolgár és egy eléggé unalmas brazil után most itt van egy lengyel. Messze jobb, mint az előző kettő együttvéve (bár még az sem nagy kunszt!), sőt, önmagában is igen sikerült munka a maga mű­fajában. A leginkább emlékeztet Walt Disney egykori egész estét be­töltő színes rajzfilmjeire, a Pinoc-Jelenet a szovjet filmből

Next