Új Tükör, 1988. január-március (25. évfolyam, 1-13. szám)

1988-03-06 / 10. szám

E. T. A. Hoffmann, Fassbinder, Kandinszkij NSZK KULTURÁLIS HÉT M­­árcius 9. és 15. között tart­­ják a Német Szövetségi Köztársaság kulturális he­tei Budapesten (egy-egy esemény Győrött és Pécsett). Túlzás nélkül mondható: a legizgalmasabbak és leg­változatosabbak egyike a maga nemében. A hét műsora a művé­szet, a kultúra csaknem minden te­rületén magas színvonalú megnyil­vánulásokat ígér. (Ipari témájú ki­állításra is sor kerül, valamint kol­lokviumokra a két ország egyetemei közötti együttműködés keretében.) A teljesség igénye nélkül hívjuk fel a figyelmet néhány kiemelkedő rendezvényre. A Bauhaus témájában nyílik meg a Kölni Művészeti Kö­vetség kiállítása a Nemzeti Galériá­ban. A kiállítás anyaga a stílus­­irányzatnak nemcsak a legfőbb, az építészeti vonatkozásait mutatja be, hanem bőven foglalkozik a szín­ház-, a film-, a díszítő-, a fotó- és a plakátművészetben gyakorolt ha­tásával is. A ma nálunk ismét elő­térbe került témában négy film le­­vetítésére is sor kerül. Dr. Huber­tus Gassner vezetésével szimpóziu­mot rendeznek. A Szépművészeti Múzeumban a regensburgi városi múzeum anyagából A Dunai Iskola és Albrecht Altdorfer grafikáit mu­tatják be. Irodalmi érdekesség: Horst Bienek, Peter Rühmkorf és Anna Jonas írók felolvasást tartanak a Kossuth Klub- Coppelia, Leszek Kuligowski és Darie Cardlyn (Kölni Opera Táncfóruma) ban. A zenei műsorokból: Manfred Reichert karmester zenekari hang­versenyt vezényel a Zeneakadémián, rockkoncert lesz a Petőfi Csarnok­ban. Ugyanitt tartják a színházi mű­sor keretében Adszkhülosz Oreszteiá­­jának a bemutatóját (Moers Schloss­theater). Az NSZK filmhét (március 11— 17.) bizonyára nagy érdeklődést ki­váltó slágere Rainer Werner Fass­binder tv-sorozata, a Berlin, Ale­­xanderplatz — most két részben vetítik. A Kossuth moziban további nyolc játékfilmet mutatnak be, va­lamint új kísérleti rövidfilmeket. A filmtudományi szimpóziumot dr. Walter Althammer vezeti. A kulturális hét táncműsora egé­szen kivételes. A Kölni Opera Tánc­fóruma Delibes balettjét, a Coppeliát mutatja be március 14-én az Ope­raházban. Ez azonban alig hasonlít a nálunk ismert könnyed változat­ra. A koreográfus Jochen Ulrich visszanyúlt az eredetihez, E. T. A. Hoffmann novellájához (Der Sand­mann — A homokember), és össze­tett színpadi hatások latba vetésé­vel hátborzongató művet alkotott. A kritikusok, Kölntől Frankfurtig, Bonntől Münchenig, a legérdekesebb táncműnek ítélik, amely­­ ma az NSZK-ban látható. Nem kevésbé érdekes a Három Bauhaus tánc és az Egy kiállítás képei (március 12. és 13-án, a József Attila Színházban — a Nyugat-ber­lini Művészeti Főiskola és Művészeti Akadémia előadása). A Rúdtánc— Abroncstánc—Fénytánc a Bauhaus­­stílus legjellegzetesebb színrelépése volt 1928-ban a dessaui Friedrich Theaterben — Gerhardt Bohner az ottani, akkori előadást próbálta re­konstruálni. Hasonlót tett Jörg Schmalz a Muszorgszkij legnagyobb zongoraművére ugyanakkor készült balettel, amely a Bauhaus látvány­­művészete nagy alakjának, Vaszilij Kandinszkijnak sajátos fantáziáját, táncszínházi elképzelését reprezen­tálja. RAIK ANDRÁS „Kisebb költőhöz illően kopott" ■ Ez a fenti verssor ajzott fel — és bizonyára nemcsak engem — már előzetesen, amikor a felvidéki­­erdélyi ihletésű, pécsi születésű, Sze­geden tanult és Pesten élő poética, Petrőczi Éva, közvetlenül szerzői estje előtt, a tévé Stúdió ’88 műso­rában szellőztette verset csiholó egykori szegénységét, aztán költői szándékait, közöttük ama rokon­szenves elhatározását is, hogy ő bi­zony nem hajlandó cukrot árulni. Akkor inkább a „kisebb költőhöz illően kopott” íróasztal, a még ko­­pottabb írógép, a szőnyegtelen la­kás, s mindennek folyományaként „Meglátszik rajta, hogy milyenfaj­ta...”. E két sort aztán viszont­hallhattuk másnap este, kántálva, fütyölve, a Kodály-teremben, a Vers és dal a várban sorozatban, ahol Molnár Piroska adta elő a Petrőczi­­verseket. Produkciója egyébként úgy hatott, mint a „hifiben” a muzsika, ami mit sem vesz el a zene természe­tességéből, hanem azt adja, ami an­nak lényege. Valóban szolgálat volt ez az este. Szolgálta a költőnő versbe foglalt őseit, a vér szerinti felmenőktől, az ötvenes években, Észak-Magyaror­­szág jelesebb fegyintézeteiben rend­re ülő apjától, s a nádszéket meg­ülő lánygyereknek mesélő nagyapjá­tól egészen a szellemi ősanyáig, a költő Petrőczi Kata Szidóniáig, aki­től a részben német eredetű család­ból származó szerző írói nevét köl­csönözte. És szolgálta Molnár Piros­ka — a szép csembalójátékával egyenrangú közreműködőként sze­replő Dobozy Borbálával egyetem­ben — mindazt a modern, vagyis rokonszenvesen alakoskodó régimó­­diságot, amit a Petrőczi-versek su­gároznak. S bár a régiség lenyoma­tai számosak műveiben — a most hallottakban is —, a legkövetkezete­sebben Szenes Molnár Albert szi­luettjét mutatja meg nekünk. A visz­­szájára fordult epitáfiumi tételt, mi­szerint Dácia nem adja a sírt, az­tán a költői játékot, ama pentame­­tert fiadzó, bűvös négyzetet; vagy az édesanyái örömök kifejezését segítő mottót, A 151. zsoltár előtt. S a Mol­nár Piroska felragyogtatta ékkövek közül alighanem a legszebb ugyan­csak a Psalterium Ungaricum költő­jének ihletéséből ered. „Mint a szép híres patakra ..kezdetű XLII. zsoltára lett ugyanis intonálója a most hallott A patak énekének, Pet­rőczi Éva meghatóan szép ars poé­tikájának. „Ifjú szarvas­­­tisztító szórájára­­ tükröm szüntelen kí­vánkozik — — ...” MELCZER TIBOR 26 □ Korunk Elektrája A csehszlovákiai Magyar Terü­leti Színház 1987 88-as évadának egyik legsikeresebb produkciója Gyurkó László Szerelmem, Elektra című tragédiája, amelyet a komá­romi társulat Horváth Lajos rende­zésében vitt színre. Elektra, Oresztész, Égisztosz és Krizotémisz története olyan ősi, mint az európai kultúra, s a tragé­diában az emberiség legalapvetőbb, máig is megoldatlan problémái fo­galmazódnak meg. Ez a magyarázata annak, hogy három évezred óta drá­maírók egész sora fogalmazza újra a kérdéseket, keresi rájuk a választ. Gyurkó László sem tett másként. Miben tér el a darab az eddigi Elektráktól? Mindenekelőtt abban, hogy itt nem Elektra és Oresztész csap össze Egisztosszal és Krizoté­­misszel, hanem a fő konfliktus Elekt­ra és Oresztész között feszül. Ket­tőjükben az abszolút igazság és a gyakorlati igazság csap össze. Me­lyiknek ad igazat az író? Az abszo­lút igazság bukása törvényszerű. Gyurkó feldolgozásának alapélmé­nye a zsarnokság hatása az emberek lelkére, gondolataira. Horváth Lajos rendező e szellemben állította szín­padra a darabot, a maga nemében újszerű előadást produkálva. Gyurkó Elektrája korunk leánya. Kortársa a zsarnokságnak, szemta­núja az erőszakosságnak; kortársa, szemtanúja és szenvedője, Modern Elektra. Kérlelhetetlenül követeli a bűn megbüntetését, a bűn megelő­zését, az igazságot és a szabadságot. Ezt állítja reflektorfénybe Elektra szerepében Petrócs Anna. Jól felépí­tett, határozott, tiszta és őszinte já­téka rendkívüli légkört teremt. Oresztész királynak jött és nem hóhérnak, dolga igazságot tenni és nem bosszút állni. Szabadítónak jött, nem győztesnek. A zsarnokság­gal szemben törvényen alapuló, em­berséges rendet kíván létrehozni, ha kell, Elektra ellenében is. Pontosan ezt az Oresztészt mutatja meg Skronka Tibor főiskolai hallgató. Egisztosz szerepében Ropog József élethűen alakítja a hatalom megtes­tesítőjét. Krizotémiszt, Elektra ellen­tétét Dér Lívia állítja elénk. Gyur­­kónál a csepűrágók a kórus tagjai, akik félelmükben automatikusan is­métlik az előttük elhangzott tétele­ket, tartalmuktól függetlenül, mint­egy konstatálva azokat. Alakítóik, Bugár Gáspár és Tóth László kihang­súlyozzák a fő mondanivalót hordozó tételeket. A MATESZ­ előadása a győri Kisfaludy Színházban is ven­dégszerepel. TARICS PÉTER

Next