Új Tükör, 1988. október-december (25. évfolyam, 40-52. szám)

1988-10-30 / 44. szám

Vörös, jakobinus sapkás és vö­rös ruhás munkás zárja le az Osztrák-Magyar Monarchiát jelképező, kettős koronát viselő, ragadozó, kétfejű saskeselyű koporsóját Biró Mihály 1919 március elején, eredetileg egy könyv címlapján megjelent raj­zán. (A könyv szerzője, Karl Kraus osztrák író, költő és pub­licista; címe: Búcsúztató. Alcí­me: Halotti ének az Osztrák- Magyar Monarchia felett. Ma­gyarul Szini Gyula fordításában jelent meg, a „Kultúra” Káro­lyi-könyvtár sorozatában.­ „Eb­ben az egy lélekzetben kisza­kadt, kétszáz oldalas roppant vádiratban igazolta Karl Kraus az ő Európára szóló formátu­mát. Ahogy hátborzongató rek­viemjét celebrálta annak a mo­narchiának, »amelynek egysé­gét csak a benne lakó vala­mennyi nemzet hazaszereteté­nek meggyalázása garantálta«”. (Rónai Mihály András). S bár a megjelenés időpontjából nyil­vánvaló, hogy a művész nem az őszirózsás forradalom alkalmá­ból készítette rajzát, mégsem véletlenül kapcsolja össze az emlékezet ezt az erőteljes, szen­vedélyes képet az 1918-as őszi­rózsás forradalom eseményei­vel, Károlyi Mihály nevével. A cikkben, amelyből az idézetet vettem. Rónai egyébként meg­emlékezik Karl Kraus 1913. őszi budapesti látogatásáról, amikor a­ magyar irodalom sok jeles al­kotójával megismerkedett, töb­bek között Kosztolányival, aki „mindjárt nekilátott fordítgatni a bécsi vendég szatíráit és epig­rammáit”, sőt Kraus „végül szí­vesen látott vendége lett az Andrássy-palotának is”. Karl Kraus Bécsben szüle­tett, 1874-ben, Károlyi Mihály Budapesten, 1875-ben. Az, áld emlékezne rá, vajon Károlyi ta­lálkozott-e Karl Krausszal, már nincs az élők sorában. De érde­kes lenne egy irodalomtörté­nész számára iddezíteni, ismer­te-e személyesen egymást Kra­us és Károlyi. És ismerte-e mindkettőjüket Biró Mihály, aki több mint tíz évvel volt fia­talabb náluk, és más környezet­ben élt és dolgozott. Mindhár­mukról azonban annyit tudunk, hogy utálták a militarizmust, a rendőri államvezetést és a Habsburgokat. A Biró Mihály centenáriumi kiállítására kiadott, szép repro­dukciókat tartalmazó, nagyala­kú katalógust lapozgatom, és abban próbálom felidézni, mit akart közölni, mit akart üzenni Biró Mihály képeivel, plakátjai­val. Feszült légkörben élt, for­rongó, jogaikat követelő prole­tárok, nincstelen parasztok, vesztüket érző uralkodók, és va­gyonukat féltő kapitalisták vet­ték körül az első világháború előtt és alatt; hazájában a fehér­­terror tombolt, és állt bosszút a forradalom után a szolgák me­részségéért. Biró Mihálynak is menekülnie kellett. Huszon­nyolc évet töltött száműzetés­ben külföldön. Kiragadok néhány adatot, cí­met, a katalógusból: Biró il­lusztrálta Ady Endre (Itt a nagy harc) és a Juhász Gyula (Virá­gos barikádokon) című versét, az Internacionáléhoz és Jean Jaurés halálának tizedik évfor­dulójára készít rajzot a bécsi szociáldemokrata újságba. Karl Kautsky (Marx Károly törté­nelmi jelentősége) könyvéhez készít címlapot (a könyv Gara­mi Ernő fordításában jelent meg magyarul). Egyik plakátjának felirata: „Magyarország népe fizet a hadseregre 285 milliót! A pa­pokra 28 milliót. Állatvédelemre 12 milliót. Néptanítókra 17 mil­liót. A munkásvédelemre 1 és fél milliót.” (1911). „Magyaror­szág termőföldjének egyharmad része az agráriusok kezében van. 1945 nagybirtokosnak fe­jenként 3831 hektár föld jut, 1 357 875 kisbirtokosnak fejen­ként csak 1,6 hektár földje van. Ezek miatt nyomorog, éhezik, beteg itthon millió és millió munkás, ezek miatt megy éven­ként 200 000 ember Ameriká­ba.” (1910) A kalapácsos embert ábrázo­ló rajzot, amely a szociáldemok­rata párt jelvényén szerepelt, jó­magam majdnem öt évig hord­tam (1943-1947 években). Bíró rajzaiban különben mindunta­lan felbukkan a kalapácsos em­ber alakja, mint ahogyan a frí­­giai vörös sapka, a szabadság jelképe is, hol egy szónok, hol egy katona, hol egy munkás, sőt még egy női egyenjogúságot hirdető plakáton egy fiatal nő fején is. Ha nem nézzük reklámul szolgáló rajzait, amelyeket azért kellett csinálnia, hogy megélhe­tését biztosítsa maga és családja számára, minden más rajza, ké­pe, plakátja: tiltakozás, buzdí­tás, tájékoztatás, tanítás, üzenet, követelés. „Köztársaságot!” cí­mű plakátján egy jakobinus­sapkát viselő fiatal munkás le­dönti a trónt, a rajta ülő uralko­dóval együtt (1918 novemberé­ben). És utoljára említem meg a Horthyról készített húsz rajzot, amely Bécsben jelent meg a fe­hérterror idején, és amely miatt a művész Horthy életében egy­szer sem jöhetett haza. Csak raj­zait, képeit, plakátjait küldte ha­za, azokkal segítette a magyar nép demokratikus küzdelmét. De Bécsben sem maradha­tott, Csehszlovákiába, majd Pá­rizsba menekült a német meg­szállás elől, de azután ott is utol­érte őt Hitler hadserege. Súlyos betegen menekült. Csak 1947- ben sikerült végre hazatérnie. Fischer Tibor utazott el Párizs­ba, hogy hazakísérje a súlyos beteg művészt; az, aki egykor a kalapácsos ember modellje volt. Bíró Mihály 40 éve halt meg, és most, az őszirózsás forrada­lom hetvenedik évfordulóján ezért emlékezünk meg róla is, „a magyarországi szocialista képzőművészet egyik előfutárá­ról, a magyar politikai plakát­művészet megteremtőjéről, ki­váló művelőjéről”. (Horn Emil) Elvtársa, fegyvertársa volt a magyar munkásoknak és a ma­gyar köztársaság első elnöké­nek, a földosztó Károlyi Mihály­nak. KARIG SÁRA HláaiBinÉnBMEiMttBRinflSN­ 1 886—1 9­4­8

Next