Turán, 2000 (3. évfolyam, 1-6. szám)

2000-12-01 / 6. szám

TÁRLAT REMÉNY, KOROSKORUS - „EGYETEMES JELKÉPEK, ŐSI ÁLLATSZIMBÓLUMOK” (Marosi Ilona Magyarok Háza-beli tárlatának méltatásához Iá. lapunk belső borítóját) A­z a budai utca, ahol műtermében Marosi Ilo­na festőművész újabb-újabb alkotói ciklu­sait bontakoztatja ki, „Budapest Fő- és Székváros” 1896-os millenniumi térképén is rajta­van. „Krúdys” tájék az. És Krúdy Gyula ama fél­álomszerű műveiben, melyek az ő századfordulóhoz kapcsolódó ifjúságát faggatják nosztalgikusan, fel­feltűnnek olyan budai polgárnők, férfiak, akik kap­csolatot tartanak a magyar történelem mélyének misztikumával. Hát ilyen „csodalények” ma is élnek közöttünk? Krúdy Gyula némely regénye pedig köz­vetlenül idézi meg, egészen a numizmatikai részlete­kig, ős- és ótörténetünk világát, persze költészet-nar­kotikummal keverve. Amikor tehát a Magyarok Háza-beli festészeti kiállítást - „Egyetemes jelképek, ősi állatszimbólumok’’ - fölkerestem, és láttam a ké­pek között sok olyat, amely eleinktől való jelképeket, művészi motívumokat használ kiindulásul, már tud­tam: Marosit egy bevezető gondolat erejéig Krúdy­­val kell rokonítanom. Említeni kell aztán egy tudós régész-írót is, aki­nek gyönyörű képeskönyvei, főleg „A népvándorlás­kor művészete Magyarországon”, bizonyára három évtizeden át kísértették Marosi Ilonát. Valahogy így: ezekkel a domborított, öntött, faragott, vésett, karcolt griffekkel, szarvasokkal, turulokkal, életfákkal, na­­pokkal-holdakkal majd még kezdened kell valamit! A László Gyula által bemutatott szkíta, hun, avar, magyar vagy éppen germán leletekről - korsókról, övezetekről, tarsolylemezekről stb. - ismerős figu­rák, motívumok 1999-2000. során kavarogva kiraj­zolódtak a vásznakon. Nem „leíró” alkotások születtek az őstörténettel való szellemi kapcsolatból. Azt sem mondhatni, hogy a képkeret „új honfoglalói” ugyanolyan axió­­maszerűen hatnának, mint „őshazájukban”, egy-egy szíjvégen vagy díszkorongon. Egyszerre újrafogal­­mazással és új ajfogalmazással állunk szemben. Ma­rosi Ilona festményein a bizonyos fokú variálás, tö­mörítés ellenére is határozottan fölismerhetők az ere­deti figurák: bizonyos Eurázsia-szerte elterjedt, szimbólumerejű képi toposzok jellegzetesen ősma­gyar vagy ősmagyar-rokon változatai, azoknak mű­vészi-figurális sajátságaival. De a múzeumokból, könyvekből és kézműves utánzatokból ismerős, megkapó rajzolatú mitologikus ember-, állat-, nö­vényalakzatoknak a festményeken már társszereplője lesz az egyéni szín- és formavilág. Az utalások is új tartalmakkal, mai és egyedi hangsúlyokkal egészül­nek ki. Előtérben marad ugyan a kívülről jött elem, de a vele való művészi azonosulás során erősen fel­oldódik egy kortárs festő szellemi izzásában, lí­rájában. A kelermesi szkíta kurgán „szibériai aranyle­mezéről” való hím­ nőstény vaddisznópár például ho­gyan válik „Élenjárók vaddisznószimbóluma’’ c. képpé? Magába sűríti a vaddisznó-ábrázolások kü­lönböző népek által kifejezett értelmeit - hiszen a germánoknál például az ékalakot és dinamizmust hordozó állatnak harcászati közlendője is volt föl­vesz más állatok (madarak) stilizálásakor használa­tos motívumot - csigavonal a végtagok kiindulásá­nál -, a háttér izgalmasan kiszínesedik, és a szim­metrikus állatpár körül e nonfiguratív, mértani és szerves alakzatok mintegy felmagasztosulnak. Ez a kompozíció már az életre-halálra, a szerelem kitelje­sítésére és a hűséggel járó áldozatvállalás meghoza­talára kötött emberi szövetség himnusza lehet a mi elköteleződést mellőző korunkban. Marosi Ilona képein mindig is sok feladatot bízott az eleve szimbolikus körre, körökre. Rejtetten, nyíl­tan egyaránt jelen vannak, beleszólnak a kép szerke­zetébe, megosztanak, kizárnak, összekapcsolnak, szétfeszítenek, teljesség érzetét keltik, örvényt tá­masztanak sávosan vagy csigavonalba módosulva, fölkeltve tér- és időbeli távolságok szédületét, a bu- 142

Next