Turán, 2003 (6. évfolyam, 1-6. szám)

2003-03-01 / 2. szám

____________________________________________________________SZEMLE E­gy neves művészettörténész (nevét azért nem adom meg, mert ő sem em­lít neveket) a Szent László-freskók és kultusz kapcsán a következőképpen ítélke­zik: „Kiadtak és publicitást kaphattak lektorá­lás és minden más szakmai kontroll nélkül ra­jongó dilettánsok zavaros elmeszüleményei és sületlenségei, ősmagyar, ködös, konfúz ideológi­ákba ágyazva. Féligazságok keveredtek itt ér­zelmekkel, skizoid nemzeti tudattal, mítoszok történelmi tényekkel, jóllehet meglehetős sike­rekkel büszkélkedve.”­­ És a szerző kijelenti, hogy az elkövetkezőkben is e legendák ér­telmezési kísérletei nagy eséllyel a „szűklá­tókörű nemzeti patriotizmusba” torkollnak. Ez a hivatalos tudósi summázat, e jellegze­tes, modern álláspont nagyon jól illik az Atilla-hagyományokkal foglalkozó nem (olyan) okleveles kutatók munkásságára is, ezért volt érdemes idéznünk. Milyen követ­keztetéseket vonhatunk le e szentenciák­ból? 1. A hivatalos tudós (végig csak a múlt értel­mezésével foglalkozót értem ezen) úgy gondol­ja, szakmai kontroll és lektorálás nélkül nem jelenhetne meg múltat magyarázó mű. De miért ne? Miért ne vállalhatná gondola­taiért szabadon a következményeket az írás­ra késztetett ember? Vagy elutasítják, vagy dicsérik mondandóját. Kit épít, kit gátol. Az írásmű nem diktátum. A lektoráltatás igé­nye hadd fakadjon a szerző lelkéből! A tu­dományos tudós korlátozási igénye jelzi, azt hiszi, meg kell védenie hivatását, és mintha féltenie kellene szellemi „birtokát“, pedig csak hivatalosan elismert művelési jogot szerzett a diplomával, nem tulajdont. Ha lé­lekben igazán szabad volna, belátná, hogy séha maguk a lelkekben sem csíráznak ki, a dudvákat meg előbb-utóbb úgyis kigyomlál­ja magából a közönség, mivel az időben megállíthatatlanul fakadnak fel a selejtező új gondolatok. Nem hinném, hogy a vélt szakmai presztízsnek árthat egy-egy „dilet­táns“ munka. Vagy inkább bántó, hogy van­nak irigylésre méltók köztük? Egyébként, ha a dilettánsnak tartott szerző becsületesen kijelenti írása első oldalán, hogy alkotása nem a hivatalos tudományosság mai ismérvei szerint készült, a kontrolligény ráadásul ille­téktelen. 2. A hivatalos tudóst, úgy látszik, zavarják a nem profik, a műkedvelők, a tudományág berkeibe hivatalosan be nem avatottak, a diszciplína szellemi sémáitól független sze­mélyek, akik ráadásul munkájuk tárgyában rajongásra hajlamosak. Vagyis kiáradó, túl­áradó örömmel csinálják, amit csinálnak, sőt tisztelik, szeretik, példának okáért, vá­lasztott hősüket. Az elfogultság súlyos hiba - tartja általában a tudományos tudós -, mert árt az ún. objektivitásnak, amelyet jel­lemzően a „dilettáns” követ el. Ez a véle­mény, szerintem, féligazság, mert ha valakit a szíve is vezérel, és szimpátiát kelt mások­ban egy, a nemzet emlékezetében tiszteletre méltó hős, vagy egy kor iránt, nem éppen a megszerettetéssel tereli-e az olvasót az úgy­mond alaposabb ismeretek felé? Ugyanak­kor viszont egy dögunalmas, de „egzakt” tu- Gál Péter József ATILLAHON NÉPHAGYOMÁNYAI I. RÉSZ 79

Next