Turán, 2008 (11. évfolyam, 1-2. szám)

2008-01-01 / 1. szám

Nézőpont (hasonlósága) alapján állapítják meg a kultúrák határait. Ezért egy kultúrán belül a cserepek mintakincse szükségképpen egy­nemű. A hagyományos mintakincshez való ragaszkodásnak van egy másik magyarázata is, amit Bánffy Eszter kultúrpolitikai okok miatt nem vehetett figyelembe. Példák sorával illusztrálható tény, hogy a kőkorban és a bronzkorban a székely írásjelek előzmé­nyeivel azonos ősvallási jelképek terjedtek el Eurázsiában és Amerikában is. Éppen ennek köszönhető az is, hogy képesek vagyunk a szentgyörgyvölgyi tehénszobron lévő jelek értelmezésére a székely rovásjelek segítségével. Az akrofónia folyamatának rekonstruálásával sikerült azonosítanunk a székely betűk egykori szóértékét, azaz meg­közelítő pontossággal tudjuk, milyen szavakat jelöltek ezek a jelképek a születé­sükkor (a jégkorszak idején). Az így kibon­takozó jelentések egységes és jellegzetes val­lási rendszert alkotnak, amely az északkelet­­eurázsiai és amerikai ősvallási képzetek lényegével azonos. A rekonstruált szóala­kokat amerikai indián emlékek segítségével két esetben is ellenőrizni tudtuk (erről Az Éden írása c. tanulmányban írtunk). A székely rovásjelek segítségével a szent­györgyvölgyi tehénszobor rajzolatai a következőképpen értelmezhetők:­­ A székely „s“ (sarok) megfelelője a tehén lábain szerepel. Azaz a tehénszobor egy tér­beli világmodell, amely a korabeli világel­­képzelést szemlélteti: az ég boltozatát négy sarokoszlop tartja. (Hasonló a Szent Koro­nába épített világelképzelés is, ott a négy keresztszár hordozza az égboltot jelképező kupola terhét.)­­ Az „nt/tn“ (Ten) jelet a tehén vulvájára rajzolták, azaz a jel hangalakja és értelme a teng, tenyész szavaink hangalakjával és értelmével összefügg. Ez az égi tehén termé­kenységgel összefüggő szerepére, ősanya voltára utal. (A ten szótag szerepel Athéné nevében is, ebből ítélve Szentgyörgyvöl­­gyön Athéné előképének szobra került elő.) Ezek a nyelvi kapcsolatok a magyar nyelv felé mutatnak.­­ A „g“ (ég) jel a tehén hátán látható, ami egy egyiptomi ősvallási elképzelést idéz fel. Eszerint Nut istenasszony teste alkotja az ég boltozatát, két keze az egyik horizonton, két lába pedig a másik horizonton éri a földet. Nut testét középen a szélisten tartja. Az „ég“ jel éppen ezt a képet ábrázolja: az ég­boltot középen alátámasztja egy függőleges. A jelnek a kínai lolo írásban meglévő párhuzama szintén az „égbolt“ szójele. Csak utalhatunk a dozmati regősénekre, ahol a csodálatos szarvasnak is az oldalán vannak a csillagok.­­ A szentgyörgyvölgyi tehén homlokán az „sz“ (szár „király“) jelet látjuk. Ez egy mél­tóságnév szójele, amelyet joggal tettek a fejre, ahol a méltóságjelvényeket a törté­nelem előtti időktől napjainkig alkalmazzuk (például a nagyszentmiklósi kincs ősvallási jelentőségű ábrázolásain). A jel az égigérő fát ábrázolja (a királyi hatalom égi eredetére utalva), amelyben egyes magyar népmesék szerint öregasszony lakik (azaz a jel ezen a szobron istennőre is utalhat). A fentiek alapján a 7500 éves ábrázolást a készítői világmodellnek (a négy oszlopon álló égbolt megfelelőjének) tekinthették és a tehenet valamiképpen az Istennel (Isten­nővel) azonosították. Bár a neten olvasott cikkben ökör ábrázolásáról van szó, ez az állat nem ökör, hanem tehén. A termé­kenységre (az állattal jelképezett istennő ős voltára) utaló ten jel ugyanis nem a hasa, hanem a farka alatt (a tehén nemiszervének megfelelő helyen) látható. Ennek az elhe- 96

Next