Turul 2006 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

1-2. füzet - 1. Értekezések, önálló cikkek - Bernát Rita: Szent Borbála ábrázolása a gyulafehérvári egyházmegye plébániai pecsétjén

SZENT BORBÁLA ÁBRÁZOLÁSA A GYULAFEHÉRVÁRI EGYHÁZMEGYE PLÉBÁNIAI PECSÉTJEIN­ A katolikus egyházközségek pecséthasználata A pecsétnek három fő funkciója van: garantálja valamely tartalom titkosságát, igazolja a tulajdont, valamint érvényesít, hitelesít.­ A középkorból és koraújkorból sajnos, nem ma­radtak fenn nagy számban olyan plébániai okiratok, amelyek pecsétjeiről azonosítani tudnánk szentjeink képeit. Ezen időszakban pecsétjoggal­ a hiteleshe­lyek rendelkeztek: a mai egyházmegyénk területén a gyulafehérvári káptalan és a kolozsmonostori kon­vent,­­ pecsétjeik alapján az előbbinél Szent Mihály és az utóbbinál Szűz Mária alakja rekonstruálható. Egyházközségi provenienciájú irataink kezdőidő­határai a 17. század vége, az esetek többségében azonban - a katolikus restaurációt követően - a 18. század elejére tehető a plébániák iratkibocsátói tevé­kenysége. A jelzett időszakban a plébániai iratokat a plébánosok saját­­gyűrűs­ pecsétjeikkel hitelesítették, amelyeken általában, nemesi származásukat is bizo­nyító címerképeket jelenítettek meg, monogramju­kat, vagy pedig papi hivatásukra vonatkozó jelképe­ket: a leggyakoribb a kehely, a szentostya, esetleg a ke­reszt. Azonban a plébániai pecsétek - mint intézményi hitelesítő eszközök - használata csak a 19. század első felében terjedt el. Az anyaországban, a helytartótanács 1811-ben rendelte el a plébániák kötelező pecséthasz­nálatát, amely összefüggésbe hozható az erdélyi egy­házközségek pecsétjeinek megjelenésével. A plébániák pecsétjére vonatkozólag az egyházi törvénykönyv előírja, hogy: „minden plébániának le­gyen saját pecsétje; azokat az igazolásokat, melyeket a krisztushívők kánoni állapotáról adnak, valamint mindazokat az iratokat, amelyeknek jogi jelentősége lehet, írja alá a plébános vagy megbízottja, és pecsé­teljék le őket a plébánia pecsétjével"(535. kán. 3. §.). Ennek értelmében tehát minden egyházközség köte­les volt saját pecséttel bírni. Kezdetben a pecsétképek a templom védőszent­jét, titulusát jelenítették meg, latin körirattal, majd a 20. század közepe táján ennek helyébe az egyszerűbb feliratos bélyegzők léptek, amelyek a tulajdonos - a plébánia - nevét tartalmazzák, és esetleg a pecsét ké­szítésének idejét, vagy a plébánia alapításának évét. Ugyanekkor a bélyegző köriratának nyelve is román­ra váltott. A 18. század elejétől a 19. század végéig az egy­házközségi pecsétlenyomatok anyaguk szerint kétfé­lék voltak: a legáltalánosabb pecsétanyag az ú.n. spa­nyolviasz volt, a másik, ritkábban alkalmazott az os­tyapecsét volt. A spanyolviasz vagy más nevén pecsét­lakk esetében a megolvasztott viaszt rácsepegtették az iratra, és erre nyomták rá a typarium-ot. Színük vörös volt, ritkábban fekete. A vörös pecsétlenyoma­tokon gyakoriak a feketés foltok, amelyek a viaszol­vasztó eszköz (gyertya) égési termékének eredmé­nyei. Az ostyapecsét vékony, lisztből készített, papír­felzettel ellátott korongocska volt, amelybe bele­nyomták a pecsétnyomót (typarium). A pecsétnyo­mókat ötvösök, vésnökök készítették fémből.­ A plébániák pecséthasználatában a 19. század vé­gétől a festékes bélyegzők váltak alkalmatossá. Ezek is fémből készültek, majd helyükbe fokozatosan a gu­mibélyegzők léptek. A festéket bélyegzőpárnáról vit­ték fel a bélyegzőre. Az átmeneti időszakban gyakran előfordult, hogy a vésett pecsétnyomót használták festékes pecsétek előállítására. Szentek ábrázolása a pecséteken és a címereken A szentek ábrázolásának három módja ismeretes. Az első, amikor a szentet teljes alakjában, a hozzáren­delt ruházatban és pozícióban ábrázolják. A második ábrázolási formánál szintén szerepel a szent, és kezé­ben tartja attribútumait vagy azok egyikét. A harmadik esetben a szent alakja nem jelenik meg, csak attribútu­mai szerepelnek. Például Szűz Mária egyik attribútuma a korona, amelynek két szélső ágát félkörívbe helyezett 12 csillaggal kötik össze. Nepomuki Szent János homlo­kát 5 csillag övezi. Mihály arkangyal attribútuma töb­bek között két keresztbe helyezett kulcs, vagy könyvre helyezett, keresztbe tett kulcsok. (Árpádházi) Szent Margitot egy ostor jelképezi. A vértanúhalált halt szen­teket általában az az eszköz jelképezi, amely életüket kioltotta, vagy megkínzatásuk eszköze volt. A legtöbb szentnek nemcsak egy attribútuma van. A szent alakjá­nak megjelenítésénél nem kötelező a glória vagy dics­fény ábrázolása.­

Next