Udvarhelyi Híradó, 2000. február (11. évfolyam, 9-17. szám)

2000-02-10 / 12. szám

IY d­se X-i'8 re­v Tik­ Szigorúan őrzik a hét magyar páholy tagnévsorát ■ Egy angol tartományi szabadkőműves-páholy videofilmet tett fel magáról az internetre ■ Ez csak azokat döbbentette meg, akik annyit tudnak a moz­galomról: évszázadokon át üldözték őket titkos és misztikus tevékenységük miatt ■ Őri János, a ma­gyarországi Szimbolikus Nagypáholy nagymestere beszélt a szabadkőműve­sek szokásairól, köztük az eddig titkosnak mondott tagfelvételi procedúráról is. A nagymester csak azokról a rész­letekről nem szólhat továbbra sem, amelyek a tagok összetarto­zását és a hagyományok tiszteletét erősíti. Ilyen például az, hogy kik a jelenlegi szabadkőművesek, és hogy pontosan hogyan is zajlik a b­eavatási szertartás. A legendákkal ellentétben a sza­badkőművesség nem titkos társa­ság. Demokratikus országokban címe a telefonkönyvben megtalál­ható, nyílt rendezvényeit, könyvtá­rait bárki látogathatja. Hogy még ma is titok lengi körül, az annak köszönhető, hogy a szabadkőmű­vesekről általában csak­ haláluk után derül ki: tagjai voltak valame­lyik szervezeti egységnek, páholy­nak.­­ Minden tag elmondhatja magá­ról, hogy szabadkőműves, de má­sokról nem - mondta Őri János, a magyarországi Szimbolikus Nagy­páholy nagymestere. - Ennek oka, hogy még ma is előfordulhat: hát­rány éri azt, aki nyíltan felvállalja a tagságot. Az Angliából 1717-ben indult mozgalom tagjait évszázadokon át üldözték. Tizenháromszor pápa át­kozta ki őket, csak XXIII. János nem írta alá az erről szóló bullát. Lenin, Sztálin, Hitler és Ceauşescu uralma alatt koncentrációs tábor és bitófa várt rájuk. A Magyaror­szágon 1749-ben alakult szabad­kőművességet Kun Béla 1919-ben éppúgy betiltotta, mint rá egy évre Horthy Miklós vagy 1950-ben Ká­dár János akkori belügyminiszter. 1989 óta ismét legálisan működ­hetnek.­­ A kenti herceg vezette Angol Nagypáholy már 7-8 éve meghir­dette, hogy nyitottabbá válnak. Az internetre felrakott angol tartomá­nyi példát azonban nem kötelező követni - állítja a magyar nagy­mester. Őri Jánostól megtudhattuk: a Szimbolikus Nagypáholy négy bu­dapesti, egy szegedi és egy-egy né­met, illetve angol nyelvű páholyt foglal magába. Taglétszámuk ke­vesebb mint félezer. Az újonnan felvettek egy évig inasként, majd legényként, illetve mesterként te­vékenykednek". A páholyok veze­tői a főmesterek, a nagypáholy ve­zetője pedig a nagymester. A betil­tás előtti utolsó nagymester a szé­kely mesemondó Benedek Elek fia, Marcell volt.­­ Egy mester rangú ajánlónak fe­lelősséget kell vállalnia a jelentke­zőért. Például Kölcsey Ferencet Kazinczy Ferenc javasolta inasnak - sorolta a felvételi procedúra ed­dig titkos részleteit. - Utána három másik mester egyenként és négy­­szemközt elbeszélget a jelölttel, és vélem­ényét - saját személyét titok­ban tartva - írásban közli a pá­holytagokkal. A tagok titkosan sza­vaznak a felvételről. Egy letakart urnába benyúlva fehér és fekete golyókkal szavaznak. A fehér való­ban golyó alakú, a fekete azonban szögletes, így tapintásra tudják, melyik golyót adják tovább. Há­rom fekete golyónál már elutasít­ják a jelentkezőt. Ha már felvettek valakit, akkor inásként is annyit ér­­ a szavazata és a munkája, mint például a főmesteré vagy a nagy­mesteré. A páholyok önállóak, csak a fő­mesterek rendelkezhetnek felettük. Szabadkőművest csak ők vehetnek fel, de csak a nagymester emelhet óvást - indoklás nélkül - bárki fel­vétele ellen. A szabadkőművesekről hozzáfér­hető irodalomban a beavatási szertartásokról is olvashatók rész­letek. - Szertartásaink továbbra is titko­sak, ám a Deák-féle kiegyezés óta nem sokat változtak - véli Őri Já­nos. - A felvételi rítust mindenki­nek meg kell élnie, hogy áthassa a szabadkőművesség alapvető szel­lemisége. Régebben valóban ki kellett üríteni jelképesen a méreg­poharat. A nagymesteri pecsétgyű­rűben is benne van a „Memento mori", azaz „Emlékezz a halálra" jelmondat. A rituálét minden pá­holy saját alapszabálya szerint ír le pontosan, és a páholyok ragasz­kodnak a hagyományokhoz. Csak jó hírű, szabad férfit fogadnak be A magyar szabadkőművesség múltja túlzás nélkül történelemfor­máló. Nekik köszönhető egyebek mellett az általános és titkos vá­lasztójog, a jobbágyfelszabadítás, a földreform, az állam és az egyhá­zak szétválasztása. Ők hozták létre a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat elődjét, a Vakok Intézetét, az Önkéntes Mentőegyletet, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Szabadkőműves volt Kossuth La­jos, Klapka György, Liszt Ferenc, Ady Endre, Etek­ai Jenő, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Móra Ferenc, Márai Sándor... - Ma is a szellemi élet elitje alkot­ja a tagságot - mondta Őri János nagymester. - A felvételnél kikö­tés, hogy jó­ hírű szabad férfi, le­gyen a jelölt. Egymás között sem nemzeti-etnikai, sem társadalmi különbséget nem ismerünk. Nem törekszünk mindenáron kulturális, vagyoni vagy társadalmi rangú ki­válóságok toborzására, de elutasí­tásukra sem. Nem fogadjuk ma­gunk közé embertelen politikai vagy filozófiai irányzatok hirdetőit, büntetett vagy botrányos előéletű­eket. Távol tartjuk magunkat a na­pi politikától. Ezért nem kérünk ál­lami támogatást sem, pedig példá­ul Angliában és Amerikában álla­mi elismeréssel működnek a páho­lyok. A magyar szabadkőművesek a tagdíjakból tartják fenn magukat. -Azon dolgozunk, hogy ismét le­gyen Magyarországon a szó igazi értelmében vett polgárság. Ez ugyanis nem azonos az így-úgy felkapaszkodott újgazdagokkal - állítja a nagymester. - A polgár tudja, hogy jólétének biztosítéka, ha­­ez sem szenved az alapvető dolgok hiányától, akinek nem telik fényűzésre. Az igazi polgár alapít­ványokon vagy felajánlásokon ke­resztül segít rászoruló embertársa­in. A magyar szabadkőművesek ma két alapítványt működtetnek: egyet az elesett idős emberek tá­mogatására, egyet pedig a vak és gyengénlátó fiatalok továbbtanu­lásának segítésére. A lovagrendektől és a céhektől örökölték szertartásaikat, jelképei­ket. A szabadkőművesség az ókori testvériségektől és a középkori lo­vagrendektől örökölt szertartásai­kat, a székesegyházakat építő kő­­­­műves céhektől pedig a jelkép­­rendszerét. Ilyen például a Deák Ferenc-páholy emblémájában is szereplő körző, kalapács, vakoló­kanál, derékszög. Ez utóbbi a fő­mesterek jelképe is. A katedrális építésének módszere­­it féltett titokként őrizték a céhek, akik tényleges "kőműveseken kívül maguk közé fogadtak „spekulatív" kültagokat is. A dómok felépítése után a mesterség a háttérbe szo­rult, és előtérbe került az eszmei­ség, amit a „spekulatív" kültagok, mai kifejezéssel értelmiségiek gya­koroltak. A misztikum növelése céljából saját időszámítást vezet­tek be - négyezer évet hozzáadtak a Gergely-naptár évéhez. Ma . nOOO-ot írnak. 1­/ Motkattelyi -stú+bó, ZÓÓÓ. JÁ, Csütö UöU ^Ma«5 A2 EN­V 7 Rhédey Claudia emlékezete Magyar vér folyik II. Erzsébet ereiben ■ A Székelyudvarhelytől kb. hetvenöt kilométerre lévő Erdőszentgyörgyön, a falu templomával szem­ben általános iskola áll ■ Az épület a Rhédey család egykori kastélya, II. Erzsé­bet szépanyjának szülőhá­za ■ A kastély régi fénye mára kissé megkopott . Bár a helyiek igyekeznek rendben tartani - az első emeleti előtér és a díszte­rem falfestményeit nemrég restaurálták az idő vas­foga, a pénztelenség ki­kezdte az épületet. A família történetéről Bartos Miklós, az iskola igazgatója készségesen ad felvilágosítást. A Rhédey egyike a legrégebbi nemesi családoknak. Aba Sámuel személyében e nemzetség még királyt is adott az országnak. Er­délybe a Habsburgokkal való viszá­lyaik miatt telepedtek le, birtokot Bethlen Gábor fejedelemtől kaptak. Az erdőszentgyörgyi kastélyt 1807-ben Rhédey Claudia szülei építtették. Itt, a nyári rezidencián született a grófnő, 1812-ben. Fiatal lányként a korszellemnek megfele­lően Claudia előszeretettel vett részt a bécsi bálokon. Egy alkalom­mal megismerkedett és beleszere­tett a jó kiállású Württembergi Sán­dor hercegbe. Szerelmük viszon­tagságosan indult, mert a würtem­­bergi királyság törvényei nem en­gedték, hogy a família hercegei ran­gon alul házasodjanak. Ezek után már Claudia édesapja is ellenezte a házasságot: milyen alapon titulál­ják rangon alulinak a családját, amikor ősei királyi leszármazottak el­sőszülöttje, Mary Victoria, 1893- ban a walesi hercegnek, a későbbi V. György királynak esküdött örök hűséget. Az ő fiuk, VI. György ki­rály Marina görög hercegnővel kö­tött házasságából született Erzsébet, így Rhédey Claudia révén az angol királyi háznak magyar felmenői is vannak. Ezért mondható, hogy a ki­rálynő ereiben tizenhét százalék­ban magyar vér folyik.­­ Erdőszentgyörgy lakói ápolják a grófnő emlékét. A református gyü­lekezet Rhédey Claudia emléktáb­lája alatt imádkozik. Templomuk falán áhítattal őrzik azt a fekete márványból faragott feliratot, ame­lyet a grófnő unokája, Mary Victoria walesi hercegnő adomá­nyozott a falunak. A helybéliek és a látogatók legnagyobb bánatára azonban az alagsorban nyugvó Claudia sírját nem lehet megnézni. A kriptát lezárták. Érckoporsóba tették Az apa halála után, 1835-ben mégis megtartották az esküvőt, an­nak ellenére, hogy Sándor ezzel kizárta utódait a trónöröklési jo­gokból. Házasságukból három gyermek született. Claudia újból várandós volt, amikor útnak in­dult, hogy meglátogassa Grazban hadgyakorlatozó férjét. Útközben azonban elvetélt, és orvosi ellátás híján belehalt a vérveszteségbe. Közel másfél hónapig tartott, míg a grófnőt érckoporsóban hazaszállí­tották. Utolsó óhaja szerint szülő­falujában temették el. Egyik fiuk, Ferenc benősült az an­gol királyi családba, Mary Adelaide hercegnőt vette feleségül. E frigy­el­ Nyakéke alapján azonosítanak a grófnőt Utoljára 1935-ben nyitották fel a kriptát, hogy meggyőződjenek róla, valóban ő nyugszik ott. Az azonosí­tásban az a nyakék segített, amelyet a grófnő állandóan viselt, s amely az emlékházban álló szobron is látható. A templom szomszédságában talál­ható épületet 1994-es megnyitása óta rengetegen látogatják. A bukaresti an­gol nagykövet - a dokumentumok és a családfa alapján - szintén meggyő­ződhetett arról, hogy uralkodója majd' ötödrészt magyar származású. Az oldalt összeállította: Zoltán János

Next