Új Aurora, 1981 (9. évfolyam, 1-3. szám)
1981 / 1. szám
Meddig még? - kérdezhetjük ámulattal és elismeréssel, látván a továbbra is garantált türelmet. Megállapodás és bizonyossá lett folytonosság hiányzik utóbb. Hogy előadásokkal, évadokkal a közönségben valamiféle építkezés is elkezdődjék, mert ellenkező esetben jó vagy kevésbé jó produkciók halmazának szemlélője. S nem a színházi élet beavatott részese. Nem a városnak szóló személyeskedésnek szántuk fentebbi gondolatunkat. Mert nemcsak békéscsabai jellegzetesség. Szegeden, Debrecenben, Szolnokon, Győrött se alakult másképp a színház élete. Folytonosság helyett megszakítottság tehát. A bizalom megrendülésének veszélyében. A békéscsabai Jókai Színház 1980-81-es munkájához újfent bizalom kéretik. Dr. Keczer András igazgató és Rencz Antal vezető rendező új lendülettel kezdett a színház megújításához. Ami biztató jel: Rencz Antal Debrecenből érkezvén is a Hely szellemét keresi. Abban gondolkodik, ami adott. S nem valamiféle, a fővárosi követelményeknek mindenáron imponáló programmal akar előállni. Szenzáció és szakmacsalogató darabok helyett szerény, ám következetes társulat építésére törekszik. S a személyi realitáshoz alkalmazkodó repertoárt ígér. És hivatkozik is. Nemcsak nyilatkozatban, kiállítással is. Justh Zsigmond szenttornyai színházteremtő szenvedélyét idézi. Népszolgálat - mondja programjában az új vezetés, amit nemcsak műsorpolitikában, hanem a megyét besugárzó közművelődési munkával óhajt beteljesíteni. A Helyből következő újabb feladatokra is emlékeztessünk: jó volna, ha a szlovák dráma értékeit épp a békéscsabai színházban ismerhetnénk meg. Eleddig alkalomszerű, s olykor kényszerű kötelességnek látszott más színházakban. Amiként a román dráma folyamatos jelenléte is leginkább épp Csabán lehet okolt. Emlékszünk még Miszlay István idejéből, volt erre kezdeményezés. Nemcsak szórakoztató művekkel, hanem Caragialetől Sorescuig a román dráma jelentős teljesítményeinek bemutatására, egész hazai színjátszásunk adósságára utalhatunk. Békéscsaba színházában amolyan közép-kelet-európai népszínház karakterét alakíthatná ki Rencz Antal, akinek ehhez tájékozottsága és igényessége van. S az se felejthető, hogy Páskándi Géza két kiváló, a magyar drámairodalom remeklései közé tartozó darabjának első otthonául is a békéscsabai Jókai Színház szolgált. S az is hagyomány, hogy ez a táj tudja fiának Darvas Józsefet, aki eddig csak a Szakadékkal a csabai, s a Törökverővel a gyulai színházbeli előadásával volt jelen pátriájában. Realitásban gondolkodó színházépítés - említettük az új vezetés ambíciójának látható körvonalaként. Ami megmutatkozik a színháznyitó előadásban is. Rencz Antal a Bolhabált rendezte. 52