Új Aurora, 1982 (10. évfolyam, 1-3. szám)

1982 / 1. szám

modern irodalmunk kibontakozásában. A fiatal Bródyt a franciák inspiráció­jára a magyar élet teljessége érdekelte, az egész, minden ellentmondásával együtt. Nem túlzás annak kimondása, hogy a múlt század nyolcvanas éveiben induló prózaíró nemzedék céljai-törekvései határozottan kapcsolódtak a naturalizmus­hoz. Bródy Sándor, Thury Zoltán, Gárdonyi Géza, Ambrus Zoltán, Justh Zsigmond, Herczeg Ferenc, Pekár Gyula szemléletében és stílusában egyaránt észrevehető a naturalisztikus ábrázolásmód hatása. Ez önmagában nem jelent­heti azt, hogy mozgalommá szerveződött volna csoportjuk (hiszen későbbi útjuk is széles skálán ágazott el), de nyilvánvalóan érezte mindegyikük, hogy változásra van szükségük. Érezték történeti-politikai tényezők feszítő voltát, amelyek gyökere sokszor a nemzeti lét megoldatlanságáig nyúlt vissza. A kor­szakban egyre erőteljesebben mutatkoztak a kapitalizálódó feudális társadalom ellentmondásai. Megnövekedett a városi proletariátus száma, kiáltóvá vált a munkástömegek nyomora. Ezeket nyomon követte a moralitás fokozatos romlása, a korábbi eszmények, etikai normák szertefoszlása, az elbizonytala­nodás züllesztő jelensége. Mindennek a korabeli szépirodalomban felszínre kellett kerülnie. Bródy és mások munkáinak összevetésével látjuk, hogy a nyolcvanas évektől kezdődően megtörténik a kettéválás az ábrázolásban: a fiatal írók egy része a valóságra figyel, igyekeznek feltárni a jelenségeket, megszüntetni a tabuterületeket. Amilyen korábban a nyomor volt. Jellemző az időszakra, hogy egyik-másik lap arról cikkezett, a társadalmi jajkiáltások, amilyen Bródy Sándor Nyomor könyve volt, nem jutnak el a fülekbe, m­ert az irodalmárok jelentős része még mindig azok­kal a kérdésekkel bíbelődik, melyek az irodalomban és az életben egyaránt megoldódtak már. Megindult ugyanakkor egy erőteljes akció a naturalizmus ellen. Ezzel szemben az a tény, hogy sokan a verizmus szerepének megnöve­kedését várták. A vitában, illetve a változások elindításában, új formák és tartalmak keresé­sében Bródynak nagy érdemei vannak. Már azzal, hogy a valóságot vizsgálta, kutatta, lerombolta a romantikának azt a nézetét, hogy csak eszmék és eszmé­nyek alapján szabad írni. Írásaiban Bródy a hangsúlyt mindig a vizsgált való­ságrészlet minél több rétegének bemutatására helyezte. Maga mondta: bizalom­teljes ifjúként hitt a szépben és a jóban, de amikor meg akarta ezeket fogni, akkor nem voltak sehol. Máshová kellett nyúlnia, s ehhez Émile Zola Nanája adott adekvát inspirációt. Elbeszéléseiben, regényeiben mindig a dolgok mélyrétegére figyelt, s ehhez már szükség volt a novella hagyományos szerkezetének megújítására is. Bródy írásai nem széles hömpölygésűek, nem keretbe fogottak, nem csattanót" épí­tettek. Gondosan ügyelt arra, hogy a figura életének egy-egy mozzanata az elképzelt módon kerüljön előtérbe, hogy a hangulat és a jelenség pontosan 104

Next