Mértékadó, 2012. december 24. - 2013. december 16. (9. évfolyam)

2013-09-16

Arcvonások Küzdelem a kegyelemért Találkozás Molnár Piroska színésznővel Minden este más és más, mégis ugyanaz. Őserővel van jelen a szín­padon, gyakran egymaga viszi a hátán az egész előadást. Legyen szó prózai vagy zenés darabról, drámá­ról, vígjátékról, musicalről vagy operettről, felnőtteknek vagy gyere­keknek szóló műről, ókori vagy kortárs szerzők munkáiról, a Kos­­suth-díjas Molnár Piroska minden­kor ragyog. Akár királynő, akár hercegné, akár proletárasszony, minden hájjal megkent, vérbeli fes­tőnő, kivénhedt kokott vagy a Ko­libriben játszott jóságos Bors néni, a nemzet színésze évtizedek óta bá­mulatos színházi és filmes alakítá­sok tucatjaival alkot maradandót. Tanít az egyetemen, de egy-egy te­levíziós beszélgetős műsorban is rácsodálkozunk gazdag színházi, zenei, irodalmi műveltségére. Tagja a Halhatatlanok Társulatának, s az idei Príma Primissima-díj egyik jelöltje. A kunágotai családi házból milyen út veze­tett a színművészeti főiskoláig? Volt a csa­ládban művészi hajlammal megáldott te­hetség? - Kezdjük azzal, hogy családi házról nem beszélhettünk. Apámat a háború után elvitték malenkij robotra, és nem láttuk többé. Édesanyám örült, ha a fa­lu végén bérelni tudott egy kicsi, egy­ablakos házat. Olyat, mint a mesében. Később egy mosókonyhában laktunk, előtte pedig egy tanyán, ahonnan gya­log jártam be az iskolába. Jó tanuló vol­tam, s ez soha nem okozott gondot. Mi­óta az eszemet tudom, színész szeret­tem volna lenni. Szerencsémre Szeged­re kerültem középiskolába, ahol „iga­zi" színház várt, és sűrűn látogathat­tam is. Érettségi után felvettek a szín­­művészeti főiskolára, és négy év múlva már mint diplomás színésznő szerződ­tem vissza Szegedre. Nemcsak színházi és filmes alakításaival hódította meg a közönséget, hanem bámu­latos énektudásával is. Hogy tartja karban a hangszálait? - A bámulatos jelzőt meghagynám Marton Éva hangjának. Az én énektu­dásom annyi, amennyi egy színésznek - aki zenés darabokban is játszik - ép­pen kell. Természetesen énektanár fel­ügyeletével, hetente, s minden zenés előadás előtt skálázással tartom karban az énekhangomat. Szinte minden életszakaszában kiegyezett a korával, s most sem berzenkedik amiatt, hogy évre év jön. Mindig életkorának, sze­mélyiségének, alkatának megfelelő szerepet kapott, vagy a szerepek találtak önre, és a szerepeknek kell köszönetet mondaniuk azért, hogy Molnár Piroskát választhatták - ahogy egyik barátnője és a pályatársa Csomós Mari fogalmazott? - Ahogy mondani szokás, szél ellen nem lehet... Az évek, sőt évtizedek jönnek maguktól, és mindegyik élet­szakasz valami új lehetőséget rejt. Bo­londság volna nem kihasználni, hogy mindig más lehetek. A rám figyelő ren­dezőknek köszönhetően megtalálnak a szerepek, és viszonzásul igyekszem jól eljátszani őket. A szerepformálások és az átélt színpadi él­mények mellett a mély barátságok is termé­kenyítően hatnak a művészlétre és a ma­gánszférára. Pogány Judittal - legalábbis én úgy tudom - szinte naponta beszélnek telefonon... - Csomós Mari, Pogány Judit való­ban olyan barátaim, akikkel napi kap­csolatban vagyok. Ráadásul együtt ját­szunk már négy éve az Örkény Szín­ház Macskajáték című előadásában. Régóta odafigyelünk egymásra, és tu­dunk örülni egymás sikereinek. Számos nagy színész- és rendezőegyéni­séggel dolgozott együtt. Pécsi Sándor, Ajtay Andor, Makay Margit, Sulyok Mária, Vámos László, Ruttkai Éva, Gobbi Hilda, Hollósi Frigyes, csak né­hány név az égi teátrumból, akik beírták magukat a halhatatlanságba. Hogy lehet teremtő akarattal a nyomukba szegődni? - Csak úgy, ha valóban teljes el­szántsággal szegődök a nyomukba. Úgy, hogy ha meghalok, lehetőleg eb­ben a névsorban emlegessenek majd. Pogány Judittal az Ahogy tetszikben Kaposváron (1974) és ma az Örkény István Színház Macskajáték-előadásán

Next