Mértékadó, 2015. január 5. - december 21.

2015-05-18

2015. május 18-24. • 21. hét: Mértékadó ■ A szerkesztő ajánlja Memento Oly mértékben hozzánk tartozik, hogy csak akkor veszünk róla tudomást, ha kezd cserbenhagyni. Pedig az emlékezet nem csak egyszerűen az em­beri öntudat része, bizo­nyos tekintetben azonos is vele. Folyamatos jelenléte garantálja a világ, környezetünk és saját magunk valóságosságát. Amint azonban megsé­rül, nem csak egy betegséget jelent szá­munkra. Hiánya miatt olyan elveszet­tek leszünk, amit előtte el sem tudtunk képzelni. „Van olyan, amit biztosan tudok. ...amire biztosan emlékszem" - mondja kétségbeesetten Leonard Shelby (Guy Pearce) Christopher Nolan filmjében. Lennynek ugyanis van egy kis gondja. „Nem érzi az időt." Mindössze néhány percre képes visszaemlékezni, egy ne­gyed óra múlva már azt sem tudja, hogy mit keres ott, ahol éppen van. Ez ellen úgy próbál védekezni, hogy pola­­roidképeket készít, és amit csak lehet, feljegyez. Meg­szállottan igyek­szik, hogy az emlékek apró puzzle-darabkái­ból összerakjon valahogy egé­szet. Ám nagy kérdés, hogy honnan származ­nak ezek az em­léktöredékek, és vajon mi közük az igazsághoz? Nolan filmje azért is figyelemre mél­tó, mert szokatlan dramaturgiai megol­dással a történetet visszafelé meséli el, így nem csak a főhős elesettsége dom­borodik ki jobban. Lenny küzdelmét látva tudatosul bennünk: „emlékekre van szükségünk, hogy tudjuk, kik is va­gyunk". Baranyai Béla Amerikai thriller (2000) * ’»­ | ■ A hét filmje Rómeó és Júlia Olasz-amerikai filmdráma (1968) Franco Zeffirellinek köszönhető, hogy a XX. század második felében hatalmas Shakespeare-kultusz bontakozott ki Olasz­országban. A Rómeó és Júlia megfilmesítésében közrejátszott a hatvanas évek hippiláza és a diákmozgalmak is. Az olasz rendező filmjét azoknak a fiataloknak szánta, akik számára a béke és a szerelem fontosabb a múlt viszályainál. Zeffirelli ezért is döntött úgy, hogy a főszerepeket a Shakespeare által elképzelt korú színészek játsszák. Rómeó szerepére az akkor tizenhét éves Leonard Whitinget válasz­totta. A Júliát alakító tizenöt esztendős Olivia Hussey azon­ban majdnem lemaradt a szerepről, mert a mester nem találta elég karcsúnak. A helyette kiválasztott lány azonban meggon­dolatlanul, a forgatás előtt levágatta a haját, így Hussey lép­hetett a helyébe. A fiatal lány egyébként - aki a filmtörténet talán legbájosabb Júliája lett a brit törvények alapján, zsenge életkora miatt nem vehetett részt a londoni premieren. Ab­szurd módon az alkotás főhőse lehetett, nézője azonban nem. A film érdekessége, hogy az angol nyelvű változatban Laurence Olivier tolmácsolásában hallható a prológus és az epilógus, illetve Olivier szinkronizálta angolra a Montague grófot játszó Antonio Pierredericit. Tybalt szerepében a hu­szonhat esztendős Michael York látható. A filmet itáliai hely­színeken forgatták. A ma is népszerű dallamokat Nino Rota komponálta. Koncz Veronika ■ Családi körben Krrish Indiai romantikus kalandfilm (2006) Néha jó volna elvonulni egy erdei házikóba, föl, a magas hegyek közé, ahol nincs se irigység, se bánat, se köte­lesség, csak a felhők, az ég közelsége és a végtelen csönd. Néha jó volna érezni azt a fajta magányt, amit csak olyanok képesek átél­ni, akik valójában nincsenek egyedül, de olykor mégis vágynak arra, hogy kis idő­re eltűnjenek a világból. Rit­kán, de előfordulhat ez a kegyelmi pillanat egy-egy film megtekintésekor is. A Rakesh Roshan rendezte film főhőse, Krrish (Hrithik Roshan) távol él a világ zajá­tól. Egy kicsiny hegyi falu­ban lakik nagymamájával (Rekha), s nagyon boldogok, nem vágynak többre, mint amijük adatott. A fiú korán kitűnik tehetségével. Rend­kívül gyorsan sajátítja el a tananyagot, villámgyors ref­lexekkel rendelkezik, úgy fut, akár a gepárd, ráadásul nagyon erős. Ő azonban nem él vissza különleges ké­pességeivel. Leginkább az ál­latok között érzi jól magát, nemigen keresi más emberek társaságát. Ám ez nem egy film lenne, ha csak ennyi volna a történet. A fiatal férfi életébe egy hegymá­szócsapat hoz változást, egészen pontosan a csapat egyik hölgy tagja. S hogy ezután mi következik, el sem tudják képzelni. Any­­nyit elárulok, nem a szoká­sos forgatókönyv szerint követik majd egymást az események. Gajdó Ágnes

Next