Új Ember, 1952 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1952-01-20 / 3. szám

SZERKESZTŐI ÜZENETEK Lelki olvasmány. — Igényesebb benső életre törekszik, írja, s igyek­szik lehetőleg rendszeresen lelki ol­vasmányokat olvasni. Egy ideig ment is minden nehézség nélkül a dolog, újabban azonban terhére van, amit olvas, szórakozott, figyelmet­len; ez aztán idegesíti, kedvét szegi, állandó nyugtalansággal tölti el. Hogy mit tegyen? Semmiképpen se idegeskedjék, nyugtalankodjék, két­ségbe meg éppen ne essék. Az ilyen hullámvölgyek jellemző tünetei a komolyabb lelki életnek; aki egyál­talán nem él lelki életet a szó ke­resztény értelmében, az nem észlel se hullámvölgyet, se hullámhegyet. De arra nem gondolt még, hogy talán csak rosszul választotta meg az olvasmányát: olyanba fogott, ami esetleg túl »magas«, elvont vagy egyaeerfien nem felel meg az egyé­niségének? Ha kedvtelenné teszi, ne erőltesse tovább ugyanazt a könyvet, próbálkozzék meg m­ás­­sal/esetleg olyannal, ami hogy úgy mondjuk, egészen »könnyű«, pél­dául a Fioretti vagy egészen gya­korlati, mint például a Filotea. Fő­ként pedig azt tartsa szem előtt, hogy a lelki életben való haladás­hoz nagy türelem s bizonyos lele­ményesség kell, ezenkívül jóindulat, nemcsak a dolog iránt, hanem — önmagunk Iránt is. Gy. V. — Van egy barátja, aki­nek a lelki sorsa, üdvössége egy­általán nem közömbös önnek, s akit sehogyan sem tud rávenni arra, hogy a szentségekhez járuljon. Ha előkerül a téma, barátja rendszerint ezzel tér ki: »Ne haragudj, de én a gyónást végtelenül gyerekesnek találom.« Nos, mi az ön helyében nem vitatkoznánk vele; utóvégre ha tór megnézzük, bizonyos értelem­ben még gyerekesnek is láthatjuk: abban az értelemben tudniillik, hogy a gyerek szokta újra és újra ugyan­azokat a csínyeket s komiszságokat elkövetni, s megy azután apjához bocsánatot kérni újra meg újra ugyanazokért, ugyanazokkal a sza­vakkal és fogadkozásokkal.. Rend­ben van, gyerekes. De te — monda­nánk —, kedves barátom, te olyan csalhatatlanul biztos vagy abban, hogy valóban felnőtt vagy? Te so­sem botlasz, és sosem követed el kétszer, tízszer, százszor egymás­után ugyanazt a rosszat? Elköve­ted? Szóval olyan vagy, mint a rossz gyerek. Hát akkor mit nagy­­képesködsz ilyen tipikusan gyerek­­módra, s ott húzódozol attól, amit olyan nagyon bölcsen éppen a te rossz gyerekségedre szabták? Skrupulozus: ön felteszi a kér­dést, miben áll az aggályosságnak, ennek a lelki életben sokszor emlege­tett tünetnek, esetleg betegségnek a lényege. A »scrupulus« szó annyit jelent, mint kavics, köv­eske. A scrupulozus szót azo­k jelzésére szok­ták használni, akik az apró kavicsot is áthághatatlan kőnek, a porsz­íet is sziki­snak látják. A lelki életben valóban igen s k emb­er küzködik ezzel a ba­jai kicsi hibákat, rend­kívül nagynak érez, sőt gyakran olyasmit is hibának vél, ami egy­­á­talán nem az. Nem szabad azon­ban ezt összetéveszteni a nagy szentek rendkívüli érz­őanya­gével és ellenszenvével a bűn Iránt. A lelki élet nagy mesterei, köztük ka­ Ionosén Szent Te éz és Keresztes Szent János, sokat fog­al­óztak az ilyen­­­ cik­kkel. Orvosságul minden egyes esetben azt ajánlották, hogy aki felfedezi magában az aggályos­­kodás ha­lálát, vesse el mag­ától »ne törődjék vele, hogy szennyes­nek érzi magát — írja Kereszt s Szent János az egyik ilyen 1­lek­nek —, végezze el úgy, ahogy tudja, szintgyónását, utána pedi­g nyugodtan vegye magához az ol­­táriszentséget.« Az önmegtagadás­­nak egyik fajtája az is és Ken előtt érdemszerző, ha 1:­mondunk fölösleges aggságoskodásunkról. 1111-es olvasó. Észrevét­leit és elismerését köszönjük, ötleteit lehe­tőleg felhasználjuk. Budai olvasó. — önben, asszo­nyom, mint írja, valóságos felhá­borodást keltett új lelkipásztoruk »szokatlan eljárása«, hogy leg­­utóbbi szentbeszéde előtt felhívta figyelmüket a templomi illemtan bizonyos alapvető követelményeire (például arra, hogy hogyan kell viselkedni ezentáldozáskor, vagy hogy milyen benső fegyelmetlen­­ségre vall a helyekért való fékte­len tolakodás), meg hogy megkér­te önöket, hogy rendesebben éne­keljenek, mint ahogyan eddig tet­ték. Közli velünk a felháborodását s azt szeretné, ha mi is »nyiltan megbélyegeznénk« az ilyen »nem templomba való« s ön szerint »sértő« magatartást. Megváltjuk azonban, a legkevésbbé sem ért­jük, mi lehet abban sértő, ha egy pap, kötelessége szerint, a híveket a templomhoz illő helyes viselke­désre oktatja , ha kell, figyelmez­teti. Sértő? Nem, hanem nagyon is örvendetes, hogy egy lelkipásztor ilyen látszólag »kicsiségekre« is gondol. Nem templomba való? S ha nem oda, ugyan vájjon hová? Azon viszont már erősen vitatkoz­hatnánk, vajjon »templomba való-e« az a gőg, amely az ilyen templomi oktatáson felháborodik. Bizony, asszonyom, mielőtt pa­punk lelkipásztori tevékenységét bírálnék, bíráljuk meg először ön­magunkat, s mielőtt ezt vagy azt kitiltanék a templomból, előbb alaposan vizsgáljuk meg, várjon mi magunk méltók vagyunk-e rá, hogy az úr Jézus előtt megjelen­jünk. Kevesebb gáncsoskodás és több alázat bizonyára csak javunk­ra válnék. Ami pedig a kifogásolt lelkipásztort illeti, »megbélyegzés« helyett őszinte sikert kívánunk ne­velő munkájához (ránkfér!) kívánjuk, hogy e munka eredmé­­­nyeként minél előbb minél keve­sebb híve gondolkozzék úgy, aho­gyan most (s remélhetőleg most utoljára) ön gondolkozott. Gyászoló anya. Újszülött gyer­meke mindössze pár percet élt és keresztez­etlenül halt meg. Mi lett ennek a léleknek a sorsa a más­világon? — kérdezi. Az Egyház tanítása szerint másvilági »helyt« (vagy »állapota«) nem lehet sem a mennyország, ahova az eredeti bűn miatt nem kerülhet, sem pokol, melyet (a szó negatív ér­­­telmében) »ki nem érdemelhe­tett«, hiszen tudatos tettet nem hajthatott végre, hanem az úgy­nevezett »limbus”. Erre vonatko­zóan a teológusok általában következőiket tanítják: »A limbus, a ahová a kereszteletlenül elhalt gyermekeik lelke kerül, olyan sze­mélyes vétektől és gyötrelemtől mentes közbülső hely vagy állapot, mely Isten országa (azaz a mennyország) és az örök kárhozat között van. A lim­bus létezését teológiailag az bizo­nyítja, hogy sok keresztség nélkül elhaló kisded nem nyerheti el az örök boldogságot, másfelől meg nem bűnhődhetik együtt a szemé­lyes bűneik miatt elkárhozottak­­kal (minthogy bűnt nem követett el), így az örökkévalóságban vala­­minő olyan helyre kell befogadtat­nia, amely mind a pokoltól, mind a mennyországtól különbözik, amelynek limbus a neve. E limbus s tehát tartózkodási helye mind­azoknak, akik az eredeti bűnnel — s csak azzal — terhelve hal­nak meg. Ebben az állapotában a gyermek lelkének nem jut osz­tályrészül Isten mennyei boldog színről színre látása, de nem kell semmiféle »pokoli« kínt sem szen­vednie, hanem »természetes bol­dogságot élvez«. Egy érdekes könyvelkobzás Érdekes esemény történt Ma­gyarországon éppen 200 esztendő­vel ezelőtt, 1751-ben. Mária Teré­zia elrendelte egy katolikus püspök nemrégiben megjelent könyvének az elkobzását. Az eset előzményei a következők: Padányi Bíró Márton veszprémi püspök 1750-ben megjelentette Győrött Enchidrion című munká­ját, amelyben igen hevesen tá­madta a protestantizmust, s az erőszak eszközei alkalmazásának ajánlásától sem riadt vissza a hitegység helyreállításának érdeké­ben. A veszprémi könyve nemcsak a püspök túlbuzgó magyar pro­testánsok körében keltett erős vis­­­szatetszést, hanem a protestáns Poroszországban is, ahol ekkor a felvilágosodottságáról közismert II. Frigyes uralkodott. II. Frigyes Schaffgotsch boroszlói püspökhöz levelet intézett az ügyben. Schaff­­gotsch erre a maga részéről is rosszalását fejezvén ki Bíró Már­ton eljárása miatt,­­egyúttal kö­zölte a pápával is, aki az mán­ a berlini államtanácshoz intézett ira­tában kinyilatkoztatta, hogy a magyar püspök törekvéseit nem helyesli. S a nápa — XIV Benedek —­ kívánságára adta ki a magyar királynő a fent említett könyv­­elkobzási rendeletet. Hópehely Téged imádtalak az éjtszakában, oltalmad kértem Istenem, midőn szép álomként fehér köntösében, reám talált az első hópehely. A park fái megrezzentek, zizzent valamennyi ág, mint ha öröm érte volna őket és kinyujtózva az égig érve magukhoz ölelték az érkezőket. E mennyei tüneményben torony szava szállt a jégben, kettőt ütött az ódon óra s zenéje rátapadt a hulló hóra, miként ijedtre a félelem. Énekbe kezdtem tárt karokkal, dalomban a szivem lángolt, mint­ha álmában virvasztanám a várost, ahogy békével pihen a hóesésben. Vámbéri Gusztáv nnimimniiiiiiwiimiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiimii Beresztóczy Miklós beszéde az első szombati ájtatosságon Hírt adtunk arról, hogy az el­múlt szombaton a Szent István Bazilikában rendezték meg a bu­dapesti első szombati ájtatosság­ sorozat évnyitó ájtatosságát. Az ájtatosságot Hamvas Endre Csa­nádi püspök vezette, a szentbeszé­det pedig dr. Beresztóczy Miklós esztergomi protonotárius kanonok, általános érseki helynök mondta. Mikor az első szombati áj­tatossá­gok sorozatát ez kezdjük — mondta évben is meg­— szóljunk arról az édesanyáról, akiről dog­matikánk tanítja, hogy mindnyá­junk boldogságán és üdvösségén fáradozik. Szűz Mária üdvössé­günk és a kegyelmek közvetítője­­ez a dogmatikai tétel az, amely oly meleggé teszi a kapcsolatot az égi édesanya és a földi hívő kö­zött. Mikor engedelmesen elrebeg­­te: »Legyen nekem a te i^éd sze­rint«, Éva engedetlenségét tette jóvá. Fizikailag segítette üdvössé­günket, mikor odaadta fizikai éle­tét és szeplőtelen szíve alatt helyet adott az Üdvözítőnek. De ezen­felül lelkileg is vállalta az Isten­anyaság minden gondját: a gyer­mekéről való lemondást, a krisz­tusi élet veszedelmeit, a keresztfa áldozatát, és mindezt nem a maga előnyéért, hanem érettünk, embe­rekért. Szent Tamás azt mondja, hogy aki az emberiség iránt való szeretetből mindent odaadott, hogy üdvösségünk lehetőségét nyújtsa, mindent megtesz, hogy az üdvösség eszközeit, a kegyelmeket is kieszközölje számunkra. Életünk útjának minden állomásánál ott áll a Szűz Anya kegyelmeket kérő esdeklésével. És tete nemcsak jó édesanyai szere­­gyermekei szá­mára nyilvánul meg, hanem szívé­hez akarja ölelni a dacos és el­szakadt gyermekeket is. Kérjük a Szűz Anyát, hogy az ő édesanyai segítsége útján ez az esztendő mindnyájunk számára az üdvösség esztendeje legyen. Amilyen a kérdés... Három falusi imposztor ingerke­­dett a falu öreg zsidó kocsmárosá­­val, az egyik őt Ábrahám, a másik Izsák, a harmadik pedig Jákob atyának titulálván. De elment a kedvük a további csúfolódástól, mikor az öreg így adta meg a vá­laszt: — Tévedtek fiaim, nem vagyok én Ábrahám, sem Izsák, sem pedig Jákob, hanem Kisz fia Saul, ki el­merte keresni édesatyja elvesztett szamarait és lm meglelő mind a hármat. A civil prépost Babarczy Antal múlt századi or­szággyűlési követet előbb a Szent István rend keresztjével tüntették ki, nem sóival utána pedig udvari kamarássá nevezték ki. Ez utóbbi kitüntetéssel járó kamarás­­kulcsot a kabát hátsó zsebére függesztve szokták viselni. Ezért írta Ba­­barczyra egyik követtársa az alábbi kis verset: (Prae) Elől kereszt melleden, (Post) Hátul kulcs függ zsebeden: Babarczy báró hát most Díszjelnél fogva Prépost. V Füst és por alatt... Ha az utas leszáll a Hév nagy­tétényi végállomásán, a legelső, ami szemébe ötlik: az ősi katolikus templom tömzsi tornya. Csúcsban végződő keskeny ablakai nyomban elárulják, hogy az épület közép­kori eredetű. Valóban, a torony maga még az Árpádok korából való, amikor az egykori római vá­roska, Campona helyén felépült Thetent még csupa magyar: Kapi, Kaproncai, Paksi és hasonló nevű család lakta. A tdmes rejtegető föld felett (nem is olyan régen har­mincöt kilogrammnyi aranyérem­leletet találtak az egyik udvarban Nagy Constantin korából), a Bu­dai Hegyek e nyúlványának tövé­ben Szent Mihály tiszteletét hir­dette a templom, míg a török úgy meg nem semmisítette, hogy csak a torony maradt meg belőle. An­­­nyira alapjaiból kellett újjáemelni, hogy mikor éppen kétszáz eszten­deje, 1751. végén befejezték az építkezést és 1752-ben átadták rendeltetésének, teljesen új temp­lomnak vették, és a Menybevitt Szűzanyát tették meg patinájá­nak. A pestis Az ősi toronyhoz hozzáépült templom természetesen a barokk stílusában készült. Minthogy ab­ban az időben Tétény a veszprémi egyházmegyéhez tartozott, az akkori veszprémi püspök, a ma­gyar barokk egyik legérdekesebb képviselője, Padányi Biró Márton szentelte fel. Igaz, a felszentelést csak két esztendő múlva lehetett elvégezni a felépítés után. A köz­ség ugyanis csak lassan és nehe­zen tudott talpraállni azután a szörnyű csapás után, ami az 1730-as évek végén sújtotta, ami­kor is a pestis úgy elpusztította, hogy csak 12 házban maradt élő ember és a pap is ott halt meg a hívei között a templomot helyet­tesítő ideiglenes kápolnában. A szentegyház azonban mégis csak állt, s élte a falusi templo­mok szokott életét: miséztek a benne, kereszteltek, szolgáltattak szentségeket évtizedeken ke­resztül. A falai megkoptak, szob­rok, oltárképek váltották benne egymást az egyes korok ízlése szerint. Az új nemzedékek nem igen néztek utána, mit is festet­tek atyáink a szentegyház falaira. Ha kopott volt a fal, befestették újra. Az egyik jámbor adakozó hatalmas üvegablakkal akarta dí­szesebbé tenni a barokk templo­mot és ezért az oldalablakot meg­nagyobbították jó másfél méterrel. Ekkor sem jutott eszébe senkinek, miféle alkotás az a megkopott festmény, amiből a cifra üveg­ablak kedvéért egy jókora darabot kikanyarítottak és levertek. Ki tudja, mi mindent nem mű­veltek volna a hozzá nemértő ke­zek, ha vagy tizenöt esztendővel ezelőtt olyan pap nem kerül községbe, aki alaposabban szem­ü­ügyre vette a kopott, a rámesze­­lések alól ki-kitünedező freskókat Éppen a szentélyben végeztek újabb »rendbehozást«, mikor oda­került a hívek pásztorának. A szemügyrevételt azzal végezte, hogy felhívta a templom festmé­nyeire a székesfehérvári egyház­­megyei művészeti bizottság és az állami illetékesek figyelmét. Ennek viszont az lett a következménye, hogy a kiküldött szakértők véle­ménye nyomán sürgősen lemosat­ták a szentélyben megkezdett új átfestést és megkezdődött a templom szakszerű restaurálása. XVIII. századi freskók Egymás után bontakoztak k­i a szentélyben, a templom hátsó ré­szében, a főkupolában, az oldal­falakon a XVIII-ik századi fres­kók. A főoltár felett egy hatal­mas, finom színekkel festett Szentháromság-kép, a hátsó sza­kaszban gazdag díszítőelemek kö­zött Szent Cecilia az éneklő an­gyalok karával, fent a mennyeze­ten a négy evangélista energiát, lendületet sugárzó alakja. A két mellékoltár freskója Dorf­­meisternek, a magyar barokk fes­­tészet Maulbertsch után legtöbbet emlegetett és dolgoztatott meste­rének fiatalkori alkotása. Az, amelyből a barakktemplomba nem való üvegablak kedvéért jókora darabot kikanyarítottak. Szent Juliannát ábrázolja, lábánál a szörnyeteggel, a másik mellék­oltárkép Szent Józsefet. Dorf­meister Szent József képe előtt egyébként hosszú ideig egy másik, ugyancsak Szent Józsefet ábrá­zoló vászonra festett oltárkép állt, amelyet Maulbertsch festett. Ez most a Szépművészeti Múzeum raktárában van. Igaz, a papnak, Markó Gyulá­nak ezüstfehér lett a haja, amíg József, Cecilia, Julianna, az an­gyalok, a barokk virágok és hul­­lámtarajos díszek előkerültek füst, por és ráfestések alól, a fő­a­oltár és a szószék pedig eredeti fehér és arany színeiben ragyog. Időbe tellett, amíg a tétényi hí­vek filléreiből annyi összegyűlt, ami mindezt lehetővé tette. De ahol a jóakarat megvan, ott elő­teremnek a fillérek és az ered­mények is. A tétényi templom most elgondolkoztató példája, mi minden rejtőzhetik még templo­maink falán, oltárain, sokszor kó­rusain, vagy éppen a rosszul mázolt későbbi padlásán rá festés, füst és por alatt másféle erő. Harminc éves há­zassági évfordulóra voltunk hivatalosak. Tulajdonképpen vélet­lenül kerültem a szá­momra ismeretlen tár­saságba. Néhány napi látogatóban időztem a vidéki városban és szállásadóim vittek magukkal a nevezetes családi jubileumra. A háziasszony ked­ves sürgölődéssel kí­nálta ve­ndégeit, mind­egyikünkhöz volt egy kedves szava-mosolya. A férje, akinek már hófehér haj keretezte magas homlokát, az öregkor küszöbét át­­lépettek bölcs nyugal­mával ült egy sarok­ban és derűs tekintet­tel figyelte a tisztele­tükre tö­rténő lövész­­menést. A háziak kisleánya, magasra nőtt tizenkét éves kamaszleányka, ügyesen segített édes­anyjának. Most egy tál forró pogácsával lépett hozzám. — Tessék venni! Nagyon jó ám, édes­anyám sütötte. — Igazán? Buszáé lehetsz édesanyádra. — Büszke is va­gyon , a legügye­sebb a világon. És a legjobb is — tette hozzá komolyan. A kisleány felkel­tette érdeklődésemet és az este folyamán töbször rajta felejtet­tem a szememet. Ké­sőbb az apja mellé húzódott. Zsámolyra ült és onnan hallgatta áhitatos figyelemmel. Akkor tűnt fel nekem a kettőjük közti meg­lepő hasonlatosság. Fejformájuk ugyan más volt, de tekinte­tük, arcjátékuk, jelleg­­zetes meglepően mozdulataik egyfor­mává tette kettőjüket. — Bámulatosan ha­sonlít rátok ez a gyer­mek — fordultam a háziasszonyhoz. — Mikor felszolgál, a te kicsinyített másod, most, ahogy az ura­dat hallgatja, tisztára az édesapja... Az asszony elpirult Mosolygott, de nem válaszolt. Éjfél körül sétál­tunk hazafelé. A laiku­sok fontoskodó bő­beszédűségével ma­gyaráztam szállás­­adómnak az átöröklés csodáiról, hogy a kro­moszómák titokzatos parányvilágában íme, még az arcjáték, a szemek tekintete is benne rejtőzik. Ez a kisleány klasszikus példája, miképpen ke­veredik az utódban az anyai és apai örök­lési állomány, hogy... Az asszony egy­szerre halkan közbe­szólt: — De kedvesem... nem is az ő gyerme­kük­ korában Háromhonnnol fogadták örökbe. — Dehát a szembe­szökő hasonlóság... az átöröklés? — da­dogtam zavartan. A férfi legyintett. — Hát ez is van, az bizonyos. De az élet olyan csodálato­san, oly kimerithetet­­lenül gazdag, hogy működnek benne más­féle erők is. Például a szereteté. Az olyan élő, forró szereteti, amely ezt a három embert összekap­csolja. És ezek az erők néha erősebbek, mint a vérszerinti kapcsolatok, átöröklés és effélék törvényei. h­­a*

Next