Új Ember, 1954 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1954-11-14 / 46. szám

X. évfolyam, 46. szám KATOLIKUS HETILAP NEVEK AZ ÉLET KÖNYVÉBEN írta: MIHELICS VID »Bízzál, leányom! a hited meg­gyógyított téged."­ Ezekkel a­­ sza­vakkal fordult oda a Megváltó a beteg asszonyhoz, aki hátulról megérintette köntöse szegélyét, mint a pünkösdöt követő hu­­szonharmadik vasárnap evan­géliumában olvassuk, meggyó­gyult az asszony abban az órá­ban. De vajjon mit hitt ez az asszony? Máté nem szól róla, na­gyon valószínű azonban, hogy csupán ennyit: ez a szeretettől sugárzó rabbi, akit Jézusnak hív­nak, mindent megtehet, amit akar; szörnyű baromiban ő a me­nedékem. Nem gondolhatjuk ugyanis, hogy ez az egyszerű nő, akiről u­tána sem hallunk többé, eszesebb vagy megértőbb lett volna a sokaságnál, amely időn­ként az Üdvözítő nyomába sze­gődött. Már pedig amikor Jézus megkérdezte egyszer tanítványai­tól: ’■­ Minek tartanak engem az emberek?* — nem kapott rá semmi választ, amelyet határo­zottnak mondhatnánk. S nagyon tévedne, aki most, annyi évnek távlatából megüt­köznék ezen. Éppen ez a bi­zonytalanság, éppen ez a nem­­látás volt a természetes és szük­ségszerű, úgyannyira, hogy meg­örökítése szinte egymagában is tanúsítaná az evangéliumi leírás hitelességét. Az az igazság ju­tott benne kifejezésre, hogy a mi emberi elménk a saját erejé­ből csak bizonyos küszöbökig tud felemelkedni: talán Illés, talán Jeremiás, avagy egyike a na­gyobb prófétáknak... Emlékezetünkbe idézhetjük azt az egészen drámai jelenetet is, amikor az Úr Jézus maguknak a tanítványoknak tette fel kérdést: »­És mit mondtak ti r­­a­lam?« Mert most némultak meg csak igazán azok. Holott nem kétséges, hogy titokban már épp eleget beszéltek és vitáztak Mes­terükről. Zavart és kínos lehe­tett ez a csend, annyira kínos, hogy Simon, a későbbi Péter, már szégyenteljesnek is érezte a helyzetet, mert szenvedélyeden tört ki: »Te vagy a Krisztus, az élő Isten fia!« A többiek pedig alighanem megdöbbenve néztek Simonra is, meg a Mesterre is, akinek ajkáról akkor hangzottak el a szavak: »Nem a vér, sem a test, ami ezt kinyilatkoztatta ne­ked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van.« S ugyanakkor boldognak és szerencsésnek ne­vezte őt az Úr. Szerencsésnek és boldognak, de miért? Nyilván, mert röviddel előbb még Simon is osztozott társai és a tömeg bi­zony­talansá­­gában, hiszen az emberi megis­merés határát, amelyet az Úr Jé­zus oly világosan megvont, az Atya megvilágosítása nélkül sem léphette volna át. A »vér« ő és­­ test« nem ad semmi ilyen kinyilatkoztatást. Mai nyelven: a logika, a tudomány, az okos­kodás megragad a mi lehetősé­geink síkján. Korlátozottságun­kon túlra csak az Isten korlát­lansága emelhet bennünket: az isteni kinyilatkoztatás, amelynek elfogadása a hit. A hit, amely Egyházunk taní­tása szerint ingyenes ajándék. De csak azok részesülhetnek benne, akik készek és akarnak hinni. Isten csak azokat világosítja meg, akik cselekvő módon viszo­nozzák ezt a mérhetetlen­­ kegyel­met. Különösen napjainkban lenne hasznos, ha minél gyakrabban elmélkednénk erről. Nem kell mindig templom hozzá; villa­násszerűen is gondolhatunk rá újból és újból, bárhol és bár­mikor. Nemrégiben elébem került egy teológiai tanulmány abban a ki­vonatos formában, amelyet az Osservatore Romano tett közzé róla. Szerzője, Paolo Brezzi, olyasminek ad nyíltan hangot, amit mindannyian érzünk, csak nem szoktunk kimondani. Azt fejti ki nevezetesen, hogy ma ne­hezebb hinni, mint a múltban bármikor. Főleg a középkorban természetes dolog volt a hit leí­rása, mert hiszen a kultúrát, a társadalmat­ és a közgondolko­dást a kereszténység teremtette és járta át. Ma viszont sok min­den ellene látszik szólani a hit­nek. Ha tehát távol áll is tő­lünk, hogy csökkentsük őseink hitének értékét, bizonyos, hogy ma hinni sokkal, de sokkal »exis­­tenciálisabb« és személyesebb cselekedet. Nem habozik­­ kije­lenteni Brezzi, hogy napjainkban a hit megtartása már önmagában is külön érdem, amelyről felte­hetjük, hogy az igazságos Isten szemében is annnak számít. Annál inkább — fűzi hozzá Brezzi — mert az eltökélten hívőt is sű­rűn megkörnyékezik a kétségek és szorongások, amelyekkel szem­ben sehol másutt nem kereshet védelmet, mint éppen a veszé­lyeztetett hitben, ugyanúgy, mint az apostolok is, akik kétségbe­esetten kiáltottak oda Krisztus­nak: »Maradj velünk, Urunk, mert egyed­ül nálad vannak az élet igéi.« Nem tudtam megállapítani a kivonatból, hogy messzebbre te­kintő tudatossággal vagy csupán alkalomszerüségből idézte-e nyilván elismert és­ kitűnő teoló­­­gus a Szentírásiból éppen ezeket a sorokat, de úgy érzem, többet és jobbat nem vehetett volna elő. Mert a hit megőrzésének legnagyobb és mégis oly egy­szerű titka valóban az, hogy ál­landó beszélgetésben, meg nem szűnő kapcsolatban maradjunk azzal, aki a mi mennyei Atyánk. Egyéni, személyes viszony a kinyilatkoztató, megváltó és meg­szentelő Istennel — ez az, amire törekednünk kell, s amit minden k­örülmények között el is érhe­tünk, mert Isten sem az elvont embert, az »emberiséget« keresi, hanem a konkrét embert, mind­egyikünket külön-külön, mint ahogy lelkünket is külön csele­kedettel egyedileg terem­tette meg. S ennek az egyéni, szemé­lyes viszonynak nincsen más alapja, mint a hit, amelyre a készséget és könnyedséget a ke­resztyég adta meg, tartalmára pedig az Egyház oktatott. Boldog és szerencsés, akinek ■háza van. Ekként is forgalmazhat­juk az Üdvözítő kijelentését nem nehéz rájönnünk az okára s sem. Boldogság és szerencse már az is, hogy a hit birtokában vá­laszt kapunk, és pedig határozott választ olyan kérdésekre, ame­lyekkel értelmünk meg nem bir­­kózhatik. Mindenekelőtt arra, hogy van-e egyáltalán célja s mi a célja életünknek? Ebből adódik az értékeknek az a rendje — Is­ten, lélek, élet, külvilág — amelynek keretében megoldást találunk létünk összes problé­máira. A hit azután amellett, hogy kinyi­la­t­koztatja nekünk az­­ igazságot, kezünkbe adja a tör­vényt is, annak megtartásában az utat az eszményhez, amelyet az Ur Jézus állított elénk: "Le­gyetek tökéletesek, mint töké­letes Atyám, aki a mennyekben van.« Ami azonban a hit boldogságát, túl az ész örömein valóban bol­dogsággá teszi, az a megnyug­vásnak a hittel együtt járó ér­telme: a reálfagyat­kozás Isten tenyerére, ahogy az evangéliumi beteg asszony cselekedte. Nem azt jelenti persze ez a kereszté­nyi megnyugvás, hogy­ most már álarcot készítsünk belőle az igaz­ságtalanságok számára; hogy nem kell küzdenünk és olyan életfeltételekért, dolgoznunk amelyek kényelmet és biztonságot nyújta­nak összes felebarátainknak; hogy talán csukott szemmel sza­ladjunk elébe a testi és lelki szenvedéseknek. Ó nem, egyálta­lán nem. Minden ilyen passzivi­tás csak a felelősségünket ter­helné meg, amellyel a szerető Isten és szeretendő embertár­saink iránt tartozunk. De jelenti igenis azt, hogy nincs az az egyéni keservünk, megpróbálta­tásunk és szenvedésünk, amelyet a hittel való elfogadás önként felajánlott, tehát érdemszerző, céllal és értelemmel bíró áldo­zattá ne magasztos­í­ta­na, még akkor is, ha eredetileg védekez­tünk és futottunk előre. Ezért van az, hogy a szentmise figyelmeztetése: »Sursum corda« — Fel a szívekkel — nem valami költői szólam, hanem magától ér­tetődő, igen komoly követelmény nálunk. Ha képtelenek volnánk reá, csakis és egyedül azért, mert valami módon kudarcot vallot­tunk a hitben. Nem tudtunk mö­géje tekinteni egy olyan világ ha­tárainak, amely csak előjátéka az örökkévalóságnak. Nem tud­tunk sziklaszilárdan bízni abban, hogy itt, ebben az örökkévaló­ságban van a mi megpihené­­sünk, a mi nagy jutalmunk. Ott, a mennyek országában, ahon­nan — mint Szent Pál mondja a vasárnapi leckében — Üdvözí­tőnket, az Úr Jézus Krisztust várjuk. S boldogan is várhatják mindazok, akik hisznek benne, mert »azoknak neve az élet könyvében van«. > A dunaszegi plébániatemplom freskóinak megáldása Dunaszeg katolikus hívei még a tavasszal elhatározták, hogy a Mária-évben kifestetik szép ba­rokk­ templomukat. A nyáron úgy látszott, hogy az árvíz miatt nem tudják megvalósítani tervüket. Az árvíz elmúltával azonban hívek elhatározták, hogy templo­­­muk kifestésének tervét újabb ál­dozatok árán is megvalósítják. A művészi freskókat, Borsa Antal festőművész készítette, aki az idén érkezett el 25 éves jubileu­mához annak, hogy mint önálló művész, Isten házainak ékesítésén dolgozik. A templom-megáldás szertartását Gigler Károly pre­­látus-kanonok végezte. A község és a környék hívei nagy szám­ban vettek részt az ünnepségen. Gigler prelátus beszédében el­ismeréssel emlékezett meg a du­naszegi hívek áldozatkészségé­ről, majd azt fejtegette, mit je­lent nekünk, katolikusoknak a templom, 1 Ära 1 forint 1954 november 14 A buzsáki szőttes nyomában — A „Solve Regina“­centenáriuma — Egy megtérés titkai — Száz év óta családjaink asztalán — A két családanya XII. Pius pápa ünnepélyesen proklamálta Szűz Mária királynői méltóságát November 1-én, Mindenszen­tek ünnepén, a Mária mennybe­­vételéről szóló dogma kihirdeté­sének négyéves évfordulóján, XII. Pius pápa ünnepélyes ke­retek között proklamálta a Szűz­anya királynői méltóságát és az annak megünneplésére rendelt új Mária ünnepet. Az Isten Anyját, mint az ég és föld ki­rálynéját, minden év május 31-én ünnepli ezentúl a katolikus vi­lág. Az új ünnep és a Szűzanya új méltóságának kihirdetése jelké­­pes aktus keretében történt. Előző nap, október 31-én vasár­nap délután fél 4 órakor fényes körmenetben vitték át Róma leg­nagyobb Mária templomából, Santa Maria Maggiore baziliká­­­ból a híres Salus Populi Romani kegy­képei, valamint azokat szobrokat és zászlókat, amelye­­­ket a világ leghíresebb Mária kegyhelyei küldtek el erre az al­kalomra a kereszténység főváro­sába. A kegyképet a Szent Péter bazilika Confessio oltárán he­lyezték el. November 1-én dél­előtt 10 órakor a Szent Péter ba­zilika valamennyi oltárán ünne­pélyes szentmiséket mutattak be a Rómába érkezett ordináriusok, majd a Szentatya a bíborosi kol­légium kíséretében a sedia geju­tat­ób­­an vonult le a Szent Péter templomba. Hatalmas örömri­valgással és kandelabogtatással üdvözölte a bazilikában és Szent Péter-i­érem az erre az al­a­kalomra összegyülekezett­­öbb­­százezres tömeg. A pápa a Con­fessio oltár mellett felállított trónon foglalt helyet és itt előbb a bíborosok hódolatát fogadta, majd megáldotta és kiosztotta a Mária kegyhelyek képviselőinek az erre az alkalomra veretett arany emlékérmeket. Két arany koronát áldott meg ezután a Szentatya, amelyeket Canali és Bruno bíborosok helyeztek el a feldíszített oltáron közszem­b­e­zett Mária-kegyképen. Az egye­sített énekkarok a Te Deumot énekelték­ ezután. Majd a szer­tartás befejeztével a Szentatya ismét a sedia gestatoriara ült, ál­dást osztva vonult ki a Szent Péter-térre és a Bronz-kapun ke­resztül vonult be az apostoli pa­lotába. Rövid idő mmúlva azonban már ismét megjelent az egybese­reglett hívek előtt. Pontosan 12 órakor megnyílt a Szent Péter bazilika központi erkélyének aj­taja és megjelent az erkélyen Krisztus földi helytartójának fe­h­­érruhás alakja. Mellette állítot­ták­­ fel a Szűzanya megkoroná­zott képét, amelyet a Szentatya mutatott be a híveknek, majd beszédet intézett a világ vala­mennyi katolikusához. Tanácsválasztásokra készül az ország November 28-án az egész or­szág népe az urnák elé járul, hogy megválassza a tanácsok tag­jait. Az ország készül a tanács­­választásokra és ennek a készülő­désnek az idén különös jelentő­sége az, hogy a jelöltek kiválasz­tása a Hazafias Népfront széles nemzeti összefogásának szellemé­ben történik. lok A Hazafias Népfront nemes cé­szolgálatára hívta egybe a magyar hazafiakat: a nép jóléte és az ország békéje állanak a cél­kitűzések élén. A népfront első gyakorlati ténykedése a tanács­tagok jelölésében való aktív rész­vétel. A jelölőgyűléseken a Ha­zafias Népfront Bizottságok irá­nyításával úgy választották­ ki a dolgozók a tan­ács tag-jelölteke­t, hogy azok munkája révén a taná­csok az államépítő tevékenység­nek és a lakosság érdekei szolgá­latának eredményes munkáiéi le­gyenek. A jelölőgyűlések határo­zatai azt mutatják, hogy a váro­sok és falvak választói egyaránt arra törekedtek, hogy a taná­csokba azok kerüljenek, akik ed­digi munkásságukkal kiérdemel­ték az ország népeinek bizalmát. Népünk érdeklődésére és gya­korlati érzékére jellemző, hogy gyakran már a jelölőgyűléseken valóságos programmot adtak a felszólalók a leendő tanácstagok számlára és megjelölték az orszá­gos feladatok mellett a legsürgő­sebb helyi teendőket is. A tanácsok jogkörének éppen a napokban történt jelentős ki­­terjesztése módot ad arra, hogy az újonnan megalakuló tanácsok a lakosság életének legfontosabb területein hatásosan munkálkod­hassanak. Az ország népe azzal a bizalommal és reménnyel küldi az elkövetkező választásokon fontos tisztségükbe az új tanács­tagokat, hogy ezeket a feladato­kat a haza javára, egész tehetsé­gükkel és legjobb szándékukkal szolgálni fogják. Papi jubileumok Smiik Sándor Zoltán, nagyvá­radi preláituskanonok, a napok­ban ünnepelte áldozópapságána­k hetvenedik évfordulóját. Az acélknisén harminc pap és ezer hivő vett részt. Fiedler István, murai felszen­telt püspök, ugyancsak most mu­tatta be a nagyváradi székes­egyházban gyémántmiséjét, ame­lyen paptársai és hívei szeretet­tel köszöntötték. Dr. Szabó János szalontai es­peresplébánost ezüstmiséje al­kalmával hívei bensőséges ün­neplésben részesítették. Medgyesi Imre gyországot­ ad­minisztrátorhoz ezüstmiséje al­kalmából Papp Kálmán megyés­püspök meleghangú levelet inté­zett. ______ * »A Mária-év Kegyelmei« című előadással nyitja meg Ormai Gusztáv, a Máriaremete kegyhely lelkésze, november 17-én — szer­dán — este hét órakor a Ba­zilika kápolnájában a Magyar Szent Kereszt Egyesület előadás- sorozatát.

Next