Új Ember, 1959 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1959-09-27 / 39. szám

516H.■ Készpénzzel bérmentesítve ftp. 12. sz. postahivatalnál. UJE. fscyetérni Könyvtár SZBOR» Dwcottt«* tér 12. Mivel viszonozzam?! A pap a szentmisében ma­gához veszi az Úr testét, majd így imádkozik, mielőtt a szent vért is magához venné: »Quid retribuam Domino pro omni­bus, quae retribuit mihi? Cali­­cem salutaris accipiam et no­men Domini invocabor ... Vagyis: Mit adjak az Úrnak viszonzásul mindazért, amit nekem adott? Magamhoz ve­szem az üdvösség kelyhét és az Úr nevét hívom segítségül. Nem tudom, lehet-e tömö­rebben, megdöbbentőbben és elgondolkoztatóbban jellemző szöveget találni arra, mi is, milyen is a­­katolikus keresz­ténység. Quid retribuam Domino? Mivel viszonozzam Isten ado­mányát? S nem is akármilyen adományát, nem segítségét, irántam való jóságát, egy-egy adott esetben való támogatá­sát, hanem őt magát — mert mi az, amit az imént az Isten nekem adott? Mi az, amit vi­szonoznunk kell —amit az ál­dozatot bemutató pap viszo­nozni szeretne mind a maga nevében, mind a miénkben? Maga az Isten: Corpus Do­mini — egy falat kenyér, ami maga az Isten teste, s mind­az, amit számunkra az Isten teste ad, jelent, ígér, hogy »aki eszi az én testemet«... Lehet ezt »viszonozni«? Ez a dologban a legmeg­döbbentőbb, hogy viszonzás­ról van szó. Nem meghálálás­­ról, megköszönésről. A latin­nak minderre megvannak a maga világos kifejezései, s az egyház nyilván ezeket hasz­nálná, ha azt akarná mon­dani, mivel köszönjem meg, hogyan háláljam meg. De nem! — minden fogalomzavar nél­kül, félreérthetetlenül és vi­lágosan azt mondja, millió­­szor és milliószor, a világ minden szentmiséjében: quid retribuam? Nem lehet téve­dés: itt valóban retributióról, viszonzásról van szó; arról, hogy az Isten ad nekem vala­mit, s erre én fogom magam és vissza akarok adni valamit az Istennek. »Fogom magam« — nem hen­yeségből fogalmaztam így. Én, valahányszor szentmisén ezt a pár mondatot elolvasom, mindig így érzem: kaptunk valami felmérhetetlenül na­gyot, s ahelyett, hogy össze­­roskadnánk alatta, ahelyett, hogy a földön csúsznánk alá­zatunkban és csak dadognánk a hálálkodástól, egyszerűen »kapjuk magunkat« s azt mer­jük mondani: hát ezt én most mivel viszonozzam? Mintha az ember ilyenkor egyáltalán gondolhatna viszonzásra! Nos, azt hiszem, éppen ez a katolikus kereszténységnek félreismerhetetlen jellegzetes­sége, hogy gondol a viszon­zásra. Hogy nem omlik össze az Isten jóságától, hanem meg akar fizetni érte. Soha semmiféle rigorizmus, semmiféle janzenizmus nem fogja megérteni ezt; mindig azt mondta és mindig azt fogja mondani rá, hogy ledér­­ség, frivolság. Hát lehet ép ésszel felfogni, hogy az ember orcátlanul szinte egy síkra helyezi magát az Istennel? Hogy viszonozgatni akar neki? A kérdés majdnem jogos, mégsem egészen jogos. Mert nem arról van szó, hogy én helyezem magam egy síkra az Istennel, hanem arról — és ez lényeges különbség! —, hogy az Isten helyezte magát egy síkra velem: emberré lett, emberként élt, emberi halált halt; ő maga szolgáltatott elég­tételt az emberért; testet öltött és ezt a testet itthagyta az embernek táplálékul; vére volt és ezt a vért itthagyta az em­bernek italul: tessék, ez a tiétek, »vegyétek és egyétek«. Ott állok, semmi ember, az Isten ajándékával elhalmozva. Quid retribuam? Mivel viszo­nozzam? Körülnézek, kere­sem a legértékesebbet, amit adhatnék neki. Mit adott ő nekem? Saját magát. Ő most már az enyém; mit adjak visz­­sza neki viszonzásul? — azt a magát, akit nekem adott Vi­­szonzom vérével a testét: Calicem salutaris accipiam. Én a quid retribuam mon­datait még a gloria ünnepien zengő vidámságánál is sokkal vidámabbnak érzem. Valami végtelenül könnyű derűnek a misztérium kellős közepén, a Test és a Vér vétele között. Valami olyasminek, mintha az ember hirtelen megszabadulna nehézkedésétől, egy percre egészen súlytalanná válnék. A misztérium nem nyomja agyon, hanem felemeli, köny­­nyűvé teszi. Mit adjak az Is­tennek mindazért, amit nekem adott? Szinte nevetve, szinte valóban valami »szent frivol­­sággal« hangzik a felelet: Ve­szem az üdvösség kelyhét! Soha nem kell kétségbe es­nünk, hogy egyszer csak nem lesz mivel viszonoznunk, hi­szen ez a Test & Vér mindig itt van, sosem fogyatkozva, »a világ végezetéig«, s egyedül csak rajtunk áll, hogy amit kaptunk, azt viszonzásként a kapottakért odaadjuk. Kime­ríthetetlen kincstárból merít­hetünk, s csak egyet kell ten­nünk: valóban meríteni is belőle. A keresztény katolikus, akármilyen semmiség is az Istenhez képest, sosem sze­gény — ha csak ő maga nem akar szegény lenni — Isten­nel szemben, mert maga Isten gondoskodott róla, hogy kellő­en gazdag legyen és méltó­képpen viszonozni tudja »mindazt, amit Isten adott neki«. Nem koldussága retteneté­ben él, hanem súlytalan gaz­dagsága derűjében. Isten adósa, de Isten kincstárából fizeti meg adósságát. (r. gy.) HÁBORÚ UTÁN írta: PILINSZKY JÁNOS A Harmadik Birodalom oly zajtalanul omlott össze, mint egy ponyvasátor. Pedig az elő­ző éjszaka nem ezt jósolta. Az égbolt hatalmas volt és üre­ges, mint egy kimerült, lesza­kadni készülő bánya belseje, s mint egy megrendült csillár üvegfüggői, elhagyatottak és fenyegetőek a csillagai. A föld puszta volt és érett a pusztulásra. A házak, mintha termeszek rágták volna ki őket belülről, annyit se értek, mint festett díszletek. Az or­szágút mészfehéren és kiútta­­lanul világított egy-egy autó reflektorfényében. Tudtam, hogy holnap vége a háborúnak. Tudtam, de mi­ként a heves fájdalom végét, ezt el se bírtam elképzelni. Szerettem volna elébe szalad­ni, s ehelyett csak üresen vá­rakoztam. Beteg voltam, és katona voltam. Idegen földön, egy világomlás díszletei közt úgy állt rajtam a bakaruha, mint valami jelmez, mint egy világbotrány egyenruhája. Nem is én, egy szomorú, vita­minhiánytól felpüffedt, elkín­­zott kreatúra ácsorgott ott a koratavaszi éjszakában, a kis bajor kertben a gigantikus pusztulás szakadozott falanszt töröl­tönyében. Ebben az éjszakában minden értelmét veszítette. Tettem a dolgomat, de csak úgy, mint egy világűrben elszabadult, tovább ketyegő szerkezet. Ki­nyitottam az ólajtót és betet­tem magam után. Lefeküdtem a szalmára, s a takarót ma­gamra húztam. Imádkoztam, de a szavak a számban ma­radtak. S hallgattam a szívem lüktetését Másnap hajnalban az ég pe­remét, mintha csak a fénnyel együtt emelkedett volna, ne­hézkes zümmögés töltötte be. Nincs az a műtőasztal, ame­lyen élő úgy elárvul, mint én ebben a virradatban. A tüdőmben éreztem az égbolt remegését. Délben, mintha a föld alól tűn­tek volna elő, németek fu­tottak át gyalog, autón, a vá­rakozástól üres főutcán. Aztán olyan csend lett, hogy a legki­sebb zaj is hamisan hatott, mint vidéki színielőadáson, mikor a főhős bejövetele­kor meginog a díszlet Néme­tek futottak át a falun? Mit jelentett ez akkor, amikor egy közönséges fa is úgy ha­tott már, mint valami fokoz­­hatatlan látomás. Pedig a birodalom oly zaj­talanul omlott össze, mint egy ponyvasátor. Voltunk vagy százan ma­gyar katonák abban a faluban, de a világ végén se sorakoz­hattunk volna tanácstalanab­bal, mint mi ott a főutca két oldalán. — Talán a hadifogság? — gondoltam magamban. — Ta­lán az valamiféle otthont ad ebben az elátkozott világban, annyi sok hontalan bolyon­gás után? De szakadt katomaruhánk­­ban oly esettek voltunk, hogy még fogolynak se kellettünk. A háború véget ért, most már végképp nem tudtuk, mik is vagyunk és mit keresünk it­ten? Régi életem messzire ke­rült, mint elkárhozott lélek számára hajdani kisfiúkora. Ekkor jutott barátomnak az eszébe, hogy hiszen húsvét van, nagyszombat. Ettől pilla­natra csak még tanácstalanab­bak, még árvábbak lettünk az áttetsző alkonyatban, mint az árnyékunk, mint két, tussal megrajzolt kép, vagy még an­nál is árvábbak. De aztán, mint aki szétnéz a pusztában, s talál valamit a szemével, el­mosolyodtam. S már indul­tunk is a dombon felfelé. A kis kápolnát a dombtetőn időtlen­ idők óta nem használ­ták. Az ajtaja beszögezve, a tornya félig a mohazöld tetőre roskadva. Az eresz alól, akár a markunkból, madár surrant ki az ürességbe. — Segítsek? De barátom igen erős volt, egymaga lefeszítette a kapura szegzett léceket, s beléptünk a kápolnába. Hosszú évek óta először mi ketten. Mint egy víz alá merült ha­jó belsejében, úgy mozogtunk, mint tengerfenékre süllyedt kabinba, úgy léptünk be a padba. Végre letérdeltem — s mint­ha évek óta először ereszked­hettem volna térdre. Imád­koztam — s mintha évek óta most imádkozhattam volna először. Ebben a pillanatban — hihe­tetlen világossággal emlékszem rá­­— ért véget a háború. S a világ fokról-fokra, először las­san, aztán egyre sebesebben, mint kiszikkadt medence a be­áradó folyóval, ismét megtelt élettel. Igen, vége volt a háborúnak. Egy szót nem szóltam, egy hangot nem hallottam, sze­mem is csukva volt. Még csak egy árva harang se hirdette Jézus föltámadását. A Szentatya az Eisenh­ower—Hruscsov találkozóról A Magyar Kurir jelenti: A Szentatya a most megtartott általános kihallgatáson az Eisenhower—Hruscsov talál­kozóra utalva felszólította a híveket, imádkozzanak, hogy béke uralkodjék az emberek között. •­­Ezekben a napokban — mondta a többi között a pápa —, amikor vezető állam­férfiak találkoznak, érdeklő­déssel kell kísérnünk kezde­ményezéseiket, mert még ha ezeknek a találkozásoknak ki­tűzött célja nem is mennyei cél, mégis összhangban van azzal, ami valóban hasznos az emberi és szociális rendnek. Éppen ezért szükséges, hogy mindazok, akik hiszik, hogy a föld lakóinak nem szabad egy­mással harcolniuk, akik tiszte­letben tartják Istent és az is­teni törvényeket, akik tanítják és gyakorlatilag alkalmazzák a keresztény civilizáció elveit, megsokszorozzák imáikat azon célból, hogy megvalósuljon, amit az angyalok hangoztattak a betlehemi barlangnál: „Di­csőség Istennek a mennyek­ben, és béke a földön a­­jó­­akaratú embereknek.”« Táguló és szűkülő világunk Amióta, az újabb korban, az emberi szellem világában megjelent a történelmi tudat­nak nevezett szemléletmód, az emberiség sok kiváló gondol­kodóját foglalkoztatja az a kérdés, amelyet az emberi tör­ténelem vet fel előttünk. Még félszázada az európai gondol­kodás igen erősen Oswald Spengler pesszimista szemléle­tének hatása alatt állt. Akko­riban általános volt a kultúr­körökről szóló elmélet, amely nagyjából úgy szemlélte az emberiség történelmét, mint felvirágzó, majd lehanyatló kultúrák egymásutánját. Ma már látjuk, hogy ez túlságosan egyszerű magyarázata volt a történelemnek és szívesebben fogadjuk el a nagy magyar teológus és gondolkodó, Schütz Antal nézetét, aki a történel­met, mint" egyetlen hatalmas folyamatot szemlélte, amelybe mellékfolyókként ömlenek ösz­­sze az egyes kultúrák, mind­egyik hozzáadva a maga sajá­tos színezetét, értékeit. Aki ebből a szempontból és éber szemekkel figyeli az újabb kor emberi történelmét, két érdekes és látszólag ellen­tétes, valójában azonban na­gyon is összetartozó irányzatot figyelhet meg benne. Azt kell tapasztalnunk, hogy a ben­nünket körülvevő világ egy időben tágul is és szűkül is. Tágul a világunk kiterjedé­sében és mélységében is. Amióta csak az emberiség tör­ténelmét számon tartjuk, min­dig megfigyelhettük, milyen érdeklődéssel fordult az em­ber a tőle távol eső világok felé. Eleinte lassan ment ez a világot megismerő folyamat, majd a felfedezések kora meg­gyorsította azt. Az ember elő­ször lakóhelyét, a földet akar­ta megismerni és rengeteg erőfeszítés és önfeláldozás árán ismerte meg. De mikor már elmondhatta, hogy ezt a földgolyót jól ismeri, nem állt meg, hanem a földön túli vi­lág felé fordult, annak irdat­lan mélységeibe hatolt be egy­re tökéletesebb látóműsze­rekkel. Ugyanakkor mélység­ben is tágult világunk, a mak­­rokozmosz mellett feltárultak az emberi szem előtt a mikro­kozmosz soha nem sejtett tit­kai is. Az atomenergia felfe­dezésével az anyagvilág leg­kisebb parányaiig előre hatott az emberi tudás. Amilyen mű­értékben azon­ban így kitágult a bennünket körülvevő világ, mindennapi­vá vált számunkra annak sok és régi korokban rejtélyesnek hitt titka, amilyen mértékben a technika szédületes fejlődése lekicsinyítette a távolságokat, olyan mértékben szűkült is a világunk. Az emberi egymás­rautaltság és együvé tartozás egyre inkább nyilvánvalóvá lett. Néhány száz évvel ezelőtt még egymástól teljesen füg­getlenül élték életüket a kü­lönböző földi kontinensek la­kói. Ha a messzi Ázsiában két állam összezördült, az épp oly keveset jelentett Európában, mint ahogy a dél-amerikai in­diánok mindennapi életére semmi befolyással nem volt Katolikus hetilap 1959. szeptember 27 XV. évfolyam, 39. szám Szentségi élet és erkölcsi magatartás — Ö­rök igék korszerű hangon — Megújított szegletkő — Lisieuxi Szent Teréz — Visszautasított meghívás az, ha két olasz városállam háborút viselt egymással. Hol Vannak már ezek az idők? Ma minden össze­függ, nemcsak azért, mert a modern hírszolgálat a legki­sebb esemény hírét is elviszi mindenhová, ahol emberek laknak, de azért is, mert a dolgok valóban összefüggnek és mindennek mindenütt je­lentősége van. Akarva, nem akarva, rá kellett ébrednie az emberiségnek, hogy egyetlen családot alkot, még akkor is, ha ebben a családban egyelőre sok a nézeteltérés, a türelmet­lenség, sőt a bizalmatlanság és féltékenykedés is. Ennek a tételnek és mind az eddig elmondottaknak kitűnő igazolásául szolgáltak az el­múlt két hét eseményei. Az egész világot óriási szenzáció­ként járta be a szovjet hold­rakéta hatalmas tudományos és technikai sikere. Szinte hi­hetetlennek látszik, hogy alig néhány száz évvel ezelőtt még tudományos viták­ folytak ar­ról, milyen viszonyban vannak egymáshoz a Nap, a Föld és a Hold, mozognak-e vagy sem, illetve melyik hogy mozog, melyik, melyik körül kering. Amikor az első ember alkotta szerkezet (nagy eredménye­ként nemcsak a szovjet tudo­mányosságnak, de sok száz, sőt sok ezer mérnök, elektro­technikus és egyszerű munkás példás együttműködésének) a Holdra felkerült, valójában megint visszakerült a Föld tu­lajdonába ez a sápadt arcú bolygó, amely az évmilliárdok távolában szakadt el tőlünk. Ma már úgy beszélhetünk ró­la, mint lakóhelyünk, a föld­golyó egyik szorosan ide tar­tozó részéről. És ha ilyen óriá­si tempóban halad tovább a technikai fejlődés, akkor talán még a mi életünkben megér­jük azt, hogy hasonló otthonos közelségbe kerül hozzánk egész naprendszerünk. Lehet-e ékesszólóbban bizonyítani, hogy mennyire és milyen gyors léptekkel tágul a vilá­gunk. De találhatjuk az elmúlt napok szenzációkkal teli kró­nikájában másik tételünknek, a világ szűkülésének jelentős bizonyságát is. Íme a világ két legnagyobb hatalma, azoknak két felelős vezető személyisé­ge ült együtt napokon át egy tárgyalóasztalnál, hogy megvi­tassa az emberiség nagy család­jának ügyes-bajos dolgait. Biz­tató és örömteljes esemény ez és nem kétséges, hogy helyes­léssel és reménységgel vette tudomásul a földkerekség minden lakója, akiknek bizony nagyon is a bőrére megy, a mindennapi életét befolyásol­ja az, hogy mi történik ezek­nél a tárgyalóasztaloknál. " Nem azt bizonyítja-e a vi­lágpolitikának ez a nagy je­lentőségű eseménye, hogy em­beri világunkban vezetők és vezetettek tudatában egyaránt szinte napról napra tért hódít az az igény, hogy a viszályok, ha még olyan nagyok is, foko­zatosan megszűnjenek, hogy eltűnjön a bizalmatlanság és az ellenségeskedés, mert ha ezeket nem sikerül megszün­tetni ,az egész ember-család létét veszélyeztető pusztulás lehet csak a következmény. Keresztény embernek, amíg él, hinnie, szeretnie és remél­nie kell. Mindháromra szük­sége van az egész emberiség­nek. De ha az elmúlt napok eseményei a három közül a legutóbbit, a reménységet tud­ják megerősíteni az emberi lélekben, akkor máris el­mondhatjuk, hogy a minket körülvevő világ tágulásának nagyszerű bizonysága, a hold­rakéta, és a szűkülő világunk másik bizonysága, az a baráti kézfogás, amely a washingtoni repülőtéren zajlott le, s amely­nek — hála a rádiónak, televí­ziónak és sajtónak — százmil­liók voltak fül és szemtanúi, nem volt hiábavaló. A világháborúk rokkantjai imádkoztak a békéért Több mint 7 000 háborús veterán és rokkant érkezett a minap Lourdesba, ahol imád­koztak és könyörögtek a vi­lág békéjéért. Új templom épül a Szűz Anya názáreti hajléka helyén XXIII. János pápa jóvá­hagyta a názáreti Gyümölcs­­oltó Boldogasszony új bazili­kájának tervét, amelyet elő­ször Bartuzzi főmérnök, majd az ő halála után Muzio milá­nói főmérnök készített el. A Szűz Anya názáreti házának helyén folyt ásatások miatt ugyanis lebontották a régi templomot. Az ásatások vég­legesen megerősítették a régi hagyományt, hogy ezen a he­lyen állott Szűz Mária háza, amelynek a mai barlang csak kiegészítő részét képezte. Megtalálták a IV. és V. szá­zadban föléje épített temp­lom alapjait is. Az Úr Jézus rokonsága a III. századig élt a környéken. Ők őrizték meg és hagyták az utókor emléke­zetére azt a hagyományt, hogy a barlang a názáreti szent család lakóhelye volt. A Szentsír őrei most ké­szítik elő az új bazilika építé­sét Szűz Mária egykori háza felett.

Next