Új Ember, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-11-21 / 47. szám

Készpénzzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalno­­kra: 1 forint­­.napo­n­cs tér Az életben csak pár percet lehet meg­menteni Istennek — olvasom Teilhard de Chardin egyik művében. A nagy francia gondolkodó éles szeme észre­vette: a nem papi hivatásnak élő katolikusok a modern kor miliőjében csak keveset gon­dolnak Istenre és „a hívők nagy tömege abban a homá­lyos meggyőződésben él, hogy az irodában, műteremben, mezőn vagy gyárban töltött idő mindenképpen elvonja az embert az imádságtól”. Helyesen? Bizonyára nem. A munka imádság — hangoz­tatta nálunk már Prohászka Ottokár s ugyanezt a gondo­latot fejti ki széles távlatokat nyitó könyvében a katolikus francia gondolkodó is. Mi, magyar katolikusok sem mondhatunk le a munka hittani értékeléséről. Mert számunkra nemcsak a munka külső, anyagi értékelése a fon­tos — bár a bibliával valljuk: „méltó a munkás az ő béré­re!”. Nekünk azonban az is lényeges, hogy meg tudjuk őrizni a munka benső, hittani értékelését, értelmét és célját. Ez semmilyen körülmények között sem mehet veszendőbe. Közgazdászok szerint a munka célja javak termelése, a szo­ciológusok és a pápai körleve­lek pedig megállapítják: az egyes ember munkájának cél­ja, hogy a munkás magát és családját illő módon eltart­hassa. A közgazdászoknak, a szociológusoknak és a pápai körleveleknek igazuk is van. De ez még csak a munka anyagi, gazdasági célja és külső cél az is, ha a társa­dalmi szükségletek biztosítá­sát tekintjük az emberi mun­ka céljának. Nekünk azonban ezen túlmenően hitünk sze­rint is értékelnünk kell a mun­kát, mert benne válhatunk Isten munkatársaivá. Istennek valóban csak pár percet szentelhetnénk a mo­dern életben, ha nem érte­nénk meg, ha nem élnénk át a munka szentségét — ponto­sabban a munkában való megszentelődés lehetőségét, a munka benső célját. Hadd hi­vatkozzam itt újból a nagy francia gondolkodóra, aki ezt írja:­­„Isten erős fénye nem bágyasztja el földi céljaink részleteit, hiszen éppen Vele való egyesülésünk bensősége a hajtóerő arra, hogy ponto­san teljesítsük még legkisebb munkánkat is.” Igaza van Teilhard de Chardin-nak: is­ten ereje nincs távol tőlünk, „nincs az érinthető szférán kívül , hanem minden pil­lanatban vár ránk a tettben, az éppen akkor esedékes munkában”. Mi katolikusok társadal­munkkal együtt valljuk a ter­melő munka erkölcsi, emberi és szociális értékét és felis­merjük közgazdasági és társa­dalmi hasznát. Ezen túl azon­ban mind jobban megértjük és átéljük munkánk nagy hit­tani értelmét, azt, hogy a munka imádság és így mun­kánkban nemcsak nem szaka­dunk el Istentől, de a názá­reti ács példájára mindinkább eggyé válunk Vele. Ugyanak­kor érezzük és hisszük: a föl­di javak termelésére irányuló erőfeszítéseink elapadhatná­nak bennünk az istenbekap­csolódás meghittebb és tuda­tosabb percei: a mindennapi imádság és a közös ünnepi is­tentisztelet mély forrásai nél­kül. A munka és az imádság szintézisében a munka hosszú óráit így tudjuk megmenteni Istennek és az imádság rövid perceit a becsületes munká­hoz szükséges erőnek. Szigeti Endre ÍZ . SAÁD BÉLA RÓMAI TELEFONJELENTÉSE November 18-án a nyolcadik nyilvános ülésen: a kinyilatkoztatásról szóló konstitució kihirdetése — A vallásszabadságról szóló nyilatkozat azonban későbbre maradt — — A búcsúk teológiáját és új szabályozását elemzik a püspöki kari elnökök — Róma, 1965. november 13. A zsinat veszített mozgal­masságából és ezzel érdekessé­géből is. Jelentőségben azonban nö­vekszik, mint minden mű, amely versenyt tudott futni az idővel és be tudja fejezni azt, amit kezdett. A beszámolókban nem hasz­nálhatók már azok a jelzők, állítmányok és alanyok, ame­lyeket mi újságírók főként a politikai, a katonai és a sport­szótárakból kölcsönöztünk, hogy a mai közvélemény fo­galmi köréhez közel vigyük a történteket. A szembenálló fe­lek között nincs mérkőzés töb­bé, nem ütköznek meg látvá­nyosan az ellentétes nézetek s nem győz, nem viszi el a pál­mát, nem szenved vereséget senki és semmi. Csend van, nincs vita. Szavaznak és hall­gatnak szorgalmasan. Az a ki­csi zaj, amelyet a különleges cenzúrák okoznak, amikor az elektromos számológép számá­ra ráírják az igen jeleit a sza­vazó­lapokra, elvész a hatal­mas bazilikában. A számológé­pek pedig külön oldalhelyiség­­ben duruzsolnak és dobják ki magukból bámulatos gyorsa­sággal az eredményeket. A laikus schéma szavazásá­val kezdték a hetet, a papok­ról szólóval fejezték be. Köz­ben pedig sok részletben sza­vaztak a missziós schémáról. A laikus schéma végül is 2201 igen szavazattal búcsúzott az általános kongregációtól. Volt 2 nem és 5 érvénytelen szava­zat. Búcsúzott? Nem egészen. Most a Szentatya elé kerül az elfogadott szöveg és az ő dön­tésétől függ, megtörténik-e ki­hirdetése a legközelebbi nyil­vános ülésen, november 18-án, amikor még egyszer szavaznak fölötte, mielőtt a pápa dekré­tumává emelné. Ez az eljárás minden konstituciónál, dekré­tumnál és nyilatkozatnál. A pápa levele A héten hivatalosan is ismer­tették a zsinat zárásáról szóló legfelsőbb döntést. Felolvasták a Szentatyának Tisserant bí­boroshoz, a zsinat elnökéhez intézett levelét, amelyben töb­bek között a következők olvas­hatók: „A szent ökumenikus Máso­dik Vatikáni Zsinat, amely Máriának, az Isten anyjának ünnepi napján kezdődött s amely a Szűz Anya különle­ges pártfogása alá helyezke­dett, ünnepi szertartással, de­cember 8-án, Mária szeplőte­len fogantatásának napján fe­jeződik be. Ugyanezen a na­pon, 1869-ben — folytatódik a pápai levél — nyitották meg ünnepélyesen az Első Vatikáni Zsinatot, amelynek méltó foly­tatójaként tekinthető okkal és számos szempontból a mosta­ni zsinat. Elhatároztuk továb­bá, hogy december 7-én nyil­vános ülés lesz amelyen a zsi­nat által addig elfogadott ja­vaslatok végső jóváhagyása megtörténik.” (Közbevetésent megjegyzem, hogy a december 8-i halaadó szertartást — ha az időjárás engedi — a Szent Péter téren, a szabad ég alatt tartják.) A levél fogalmazásának ár­nyaltságára érdemes felfigyel­ni. Az addig elfogadott javas­latokról szól. Viszont még min­dig nyitott kérdés, vajon az összes javaslatokat el tudja-e fogadni hátralevő munkanap­jain a zsinat. Az iram min­denesetre erős. Viszont a Feh­­ér főtitkár által közölt zsinati naptár nagy meglepetést is tartogatott. November 18-án nem történik meg a vallássza­badságról szóló nyilatkozat ki­hirdetése, amit pedig mindenki biztosra vett November 20-ig bezárólag szombatonként is lesz általános kongregáció, az­után egy hetes szünet követke­zik, amely alatt a bizottságok dolgoznak, hogy a november 29-i általános kongregáció elé terjeszthessék a módosított szövegeket. A missziós schéma pénteki szavazássorozatán lát­szott, hogy a zsinat nem fá­radt el. Az egyik fejezet feletti szavazásnál a „placet juxta modum”, azaz igen, de módon A 13-as schéma új szövegét e hét végén kiosztották az atyák között és közölték azt is, hogy a hét első három napján, azaz november 15-én, 16-án és 17-én a 13-as schémáról 31 fordulóban szavaznak. Mintha szándékosan választották vol­na így ki: 13 és 31. látszanak a számok. November 18-án van a nyilvános ülés s legko­rábban november 19-én kezdő­dik a vallásszabadságról szóló nyilatkozatról a szavazás. Ugyanennek a napnak regge­lén, magyarországi Szent Er­zsébet napján, mint már ré­gebben jelentettem, görög szer­­tartású magyar mise lesz az általános kongregációban, a Szent Péter bazilikában. A mi­sét Dudás Miklós hajdúdorogi gor. kát. megyéspüspök mond­ja. A november 18-i nyilvános ülés tárgysorozatát illetően csak annyi hivatalos közlés történt eddig, hogy a Szentatya kihirdeti a kinyilatkoztatásról szóló dekrétumot. Ez minden esetre a zsinat nagy eseményei közé tartozik. Olyan jellegű nagy esemény, mint amilyen volt eddig az ökumenikus dek­rétum és a nem keresztények­ről szóló nyilatkozat. Minde­gyik nagyon sok nehézségen, sőt válságon keresztül jutott el a törvényerőre emelésig. A vallásszabadságról szóló nyi­latkozat és a 13-as schéma még járja a rögös utat. A ki­nyilatkoztatásról szóló konsti­­túciót a beavatottak a modern teológia és a zsinati okosság közös remekművének nevezik, mert úgy oldja fel a kinyilat­koztatás két forrásáról szóló teológiai iskola merevségét, hogy az írásban rögzített ki­nyilatkoztatásnak, azaz a szentírásnak adja a főrangot, miközben meghagyja a hang­súlyt a szent hagyományon, amely nem csupán magyarázó, de kinyilatkoztatási érték is. Ez persze csak publicista mél­tatás. A teológusok pontosab­ban és bonyolultabban fejezik ki magukat és éppen ezért csak szűkebb körben válnak közérthetővé. Míg az újságnak sokkal szélesebb körben kell tájékoztatást adnia. A kinyilat­koztatásról szóló konstitució­­ban összefoglalt egyházi taní­tás szinte párhuzamos az or­thodox teológiai felfogással és megközelíthetőbb a protestáns­­ítással szavazatok száma pár híjján elérte a leadott szava­zatok egyharmadát, azaz 700 felett volt. Márpedig az a sza­bály, hogy a „placet juxta mo­dum” szavazatok ugyan igen­lésnek számítanak, de ha szá­muk az egyharmadot teszi, ak­kor a bizottság köteles figye­lembe venni őket, azaz többé nem szabad mérlegeléstől függ a szöveg módosítása, mint egyébként a szavazássorozat­nak ezen az előrehaladott fo­kán. Ha tehát ilyen váratla­nul nagyszámú javítási kívána­lom merült fel a missziós sché­­mánál, elképzelhető váratlan szavazási eredmény olyan ké­nyes és vitatott kérdésekkel kapcsolatban, mint amilyene­ket a vallásszabadság-nyilat­kozat, különösen pedig a 13-as, az egyház a mai világban sché­ma tartalmaz, teológusok számára is, mint volt az eddigi merev, iskolás tanítás. Téma , amely Luther előtt kezdődött s azóta is kísért A szavazásoknak, amelyek kitöltik az általános kongregá­ciók időtartamát, csak az ered­ménye érdekes, közben azon­ban a szavazólapok kiosztása, összeszedése magától értetődő technikai kényszerszünetekkel szaggatja fel a munkaidőt. Ezért is van, hogy a hét eleje óta a búcsúkról hallgatnak előadásokat az atyák. A Szent­atya ugyanis kérdéseket tett fel a búcsúkra vonatkozóan a püspöki karoknak, amelyek a kérdést megtárgyalták s ezen a héten kellett volna a Szent­atya előtt megjelenniük, mint­egy kísérleti püspöki szinódus­­ra, hogy kifejtsék álláspontju­kat. A kísérleti szinódusból azonban zsinaton kívüli zsi­nati tárgysorozati pont lett, mert a püspöki karok elnökei az aulában kapják meg a szót és mondják el véleményüket. Rangsor szerint elsőnek a pát­riárka-bíborosok szólaltak fel. S hogy miért van ilyen ké­nyes ügyben — mint a búcsúk kérdése — püspöki megbeszé­lés, erről néhány érdekes moz­zanatot tartalmazott Daniel O’Hanlon páter november 9-i előadása. Kijelentette például, hogy Luther Márton tiltakozá­sát a búcsúkkal való visszaélés ellen általában úgy tekintik, mint a reformáció kezdetét. Ez volna tehát a kérdés történeti távlata, amelyhez azonban hozzátartozik az is, hogy a Tridenti Zsinat véget vetett a visszaéléseknek s azóta is gya­korolt szabályokat hozott, de nem nyúlt a kérdés belső teo­lógiai tartalmához. A búcsú­­szabályzat reform tervezetet Cento bíboros főpenitenciárius elnökletével bizottság dolgozta ki, amely — O0­anion mond­ja — kizárólag rómaiakból, az­az kuriális tisztségviselőkből áll s nyilvánvalóan az volt a szándéka, hogy megvalósítsa a szabályok módosítását a püs­pökök megkérdezése nélkül. A javaslat — állítja O’Hanlon előadásában — kísértetiesen hasonlít azokhoz az okmá­nyokhoz, amelyeket a zsinat megnyitása előtt dolgoztak le. A zsinat eseményei: tíz nyilvános ülés A zsinat vezetői pedig már a történetírásra is gondolnak. Felici főtitkár bejelentette, hogy a jövőben az elnevezések­nél szakítanak a zsinatnak ülésszakokra bontásával. A Második Vatikáni Zsinatot­­egységes egésznek tekintik, amely 1962. október 11-én nyílt meg és 1965. december 8-án zárult, hiszen a közbeeső idő­ben is dolgoztak a zsinati bi­zottságok. Nyilvános ülésnek a követ­kező tíz eseményt nevezik a jövőben: 1. 1962. október 11. XXIII. János pápa ünnepélyesen meg­nyitja a zsinatot, az atyák pe­dig elmondják a hitvallást. 2. 1963. szeptember 29. VI. Pál pápa és az új zsinati atyák elmondják a hitvallást. 3. 1963. december 4. A litur­gikus konstitució és a tömeg­tájékoztatási eszközökről szóló dekrétum kihirdetése. 4. 1964. szeptember 14. Az új zsinati atyák hitvallása. 5. 1964. november 21. Az egyházról szóló konstitució, az ökumenikus, továbbá a keleti egyházakról szóló dekrétum kihirdetése. 6. 1965. szeptember 14. Az új zsinati atyák hitvallása. 7. 1965. október 28. A püs­pökök lelkipásztori feladatai­ról, a szerzetesekről, a szemi­náriumokról szóló dekrétumok, továbbá a keresztény nevelés­ről s az egyház és a nem ke­resztény vallások közötti vi­szonyról szóló nyilatkozatok kihirdetése. Hátra van még három nyil­vános ülés: november 18, de­cember 7 és december 8. Ez összesen 10. Felici főtitkár nyilvánosságra hozta a novem­ber 18-i ülés programját is. E szerint a kinyilatkoztatásról szóló konstitúció — amit már tudtunk — és a laikus dekré­tum kihirdetése — amit csak gondoltunk, mert az általános kongregáción erről a legfőbb döntést még nem hozták nyil­vánosságra. Apró protokoll hi­ba, viszont biztos értesülés. Michelangelo Pietája tegnap este 9 órakor, hatalmas teher­autókon megérkezett a Szent Péter térre. New Yorkban volt, az ottani világkiállításon. A Kolumbus Kristóf nevű olasz­ óceánjáró hozta haza az óceá­non át. Technikai kísérői Ge­novában kiszálltak a hajóról, hogy repülőgépen Nápolyba utazzanak és megszervezzék a világhírű mű fogadtatását. A Pieta jelen volt a zsinat meg-­­­nyitásán és visszaérkezett a­­ záróünnepségre Rómába. Saád Béla­­ A modern teológia és a zsinati okosság remeke Katolikus hetilap 1965 november 21 XXL évfolyam, 47. szám , amelyeket a zsinat összessé­gükben elvetett s még tárgya­lási alapként sérti fogadott el. (Lásd „A kinyilatkoztatás két forrása” című első tervezetet.) Most azonban VI. Pál pápa intézkedése nyomán a püspö­kök szólnak egy fontos kérdés­ben a püspöki kollegalitás je­gyében. Ezzel teljesítik a li­turgikus konstitúcióban kife­jezett azt az óhajt, hogy meg kell kísérelni közérthetővé ten­ni a búcsúk benső tartalmát és célját, azaz a mai ember lelki igényeihez kell alkalmazni a búcsúkról szóló rendelkezése­ket. Nagy téma, amelynek négyszáz évvel ezelőtt sem néztek igazában a mélyére, sőt nyolcszáz éve sem, amikor ez a gyakorlat kiszélesedett, most azonban a zsinathoz méltó mó­don és felkészültséggel alapos elemzés alá vették a világ püs­pöke. Hamvas András kalocsai érsek egészségi állapotnak kivizsgálására hazaérkezett A Magyar Kurír jelenti: Hamvas András kalocsai ér­sek, a püspökkari konferen­ciák elnöke, aki püspöktársai­val szeptember 14-től részt vett a zsinat negyedik üléssza­kán, egészségi állapotának ki­vizsgálására Kováts Géza ka­nonok, kalocsai érseki iroda­igazgató kíséretében a menet­­rendszerű római MALÉV-gép­­pel visszaérkezett Budapestre. Az érseket a Ferihegyi repülő­téren Pintér László kalocsai érseki hely­nök, Nagy László, az Állami Egyházügyi Hivatal főosztályvezetője, Várkonyi Imre, az Actio Catholica or­szágos igazgatója, Szeifert József, az Állami Egyházügyi Hivatal csoportvezetője és Szántay István, az Actio Catholica főtitkára fogadta. Az üdvözlések elhangzása után az érsek a budapesti Széher úti Ferenc kórházba ment. Püspökeink a csehszlovák püspököknél A Rómában időző magyar püspökök közül Brezanóczy Pál, Cserháti József, Dudás Miklós, Ijjas József, Kovács Vince és Winkler József lá­togatást tettek a csehszlovák püspökök római otthonában, a Via Transpontinan levő Pensionata Romanában. Itt Eduard Nécsey, a csehszlovák püspöki kar elnöke fogadta őket Tomasek, Lazik, Pod­bozsny püspökök, Oliva káp­talani helynök és Záreczky kanonok társaságában. A ta­lálkozás nagyon baráti légkör­ben zajlott le. Papi küldöttség Rómában Dudás Miklós hajdúdorogi görög szertartású megyéspüs­pök november 19-én, Szent Erzsébet napján hivatalos szentmisét celebrált a római Szent Péter bazilikában, a II. Vatikáni Zsinat aulájában. Erre az alkalomra az Actio Catholica latin és görög szer­tartású katolikus papokból álló küldöttséget indított Ró­mába. A magyar nyelvű görög szertartású szentmise asszisz­tenciáját a magyar zsinati atyák kíséretének tagjai, a papi küldöttség résztvevői és a római Pápai Magyar Inté­zet ösztöndíjasai látták el. A magyar papi küldöttség no­vember 15-én utazott el Bu­dapestről, s búcsúztatásukra a Keleti pályaudvaron sokan megjelentek a katolikus intéz­mények és a papság képvi­seletében. Batanian pátriárka a Szovjetunióban XVI. Batanian örmény­ ka­tolikus pátriárka a napokban Bécsből a Szovjetunióba uta­zott. Batanian az első kato­likus pátriárka, aki a Szovjet­unióba látogatott. Ott az ör­mény ortodox egyház meghí­vására részt vett I. Vazken pátriárka, az örmény-ortodox egyház szellemi feje püspök­­ké szentelésének tizedik évfor­dulóján rendezett ünnepsé­gen, ahol átadta a pátriárká­nak VI. Pál pápa üdvözletét A pátriárka kíséretében van Ursayan beiruti örmény-orto­dox érsek, Terzian .örmény­­katolikus pátriárkás vikárius, P. Setian Nerses, a római ör­mény kollégium szuperiorsa és Petrus Ter-Poghossian, a bécsi mechitár rend főasszisztense. A pátriárka Grúziában és Ör­ményországban is látogatást tett, majd november 12-én el­utazott a Szovjetunióból.

Next