Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-11-29 / 1273. szám

Készpénzzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalnál Ára: 1,50 Ft sggss Magyarok imái ága Van-e, volt-e valami sajátos a magyar imádságban? Milyen az imádkozó magyar lélek? Ezekkel a kérdésekkel vesszük kézbe azt a harminc imaszö­veget, amelyet Erdélyi Zsu­zsanna közölt az Új írás szep­temberi számában. Csángó asz­­szonyoktól gyűjtötte össze leg­nagyobb részüket s már első látásra meg lehet­­állapítani, amit a gyűjtőnő mond: „na­gyon messziről érkeztek”, for­májukban a legősibb emlé­keink közé tartoznak, tartal­mukban a magyar keresztény­ség első századainak világát, szellemiségét idézik. Csodálatosan szépek és jel­lemzőek imádságnak is. Semmi nincs belőlük a farizeus oltár előtti dicsekvéséből, a vámos szűkszavú, lényegre szorítkozó áhítata és alázata fohászkodik bennük. A lélek felemelkedését szolgálja bennük minden szó, hasonlat Lírai képekkel kez­dődnek, mint a népdalok, csak­hogy ezek a képek természet­­felettiek, önkéntelen a regölés és a sámán jut eszünkbe róluk, aki a világfán a természetes­ből, a hétköznapiból a termé­szetfelettibe kapaszkodott fel. Ezekben a szövegekben azon­ban már Jézushoz és Máriához kapaszkodik fel a magyar lé­lek. „Hegyet hágék, lejtőt lépek, kőkápolnácskát látok — indít­ja reggeli imáját Benkő Já­­nosné moldovai asszony — be­lül aranyas, kívül irgalmas, szent világ, Úr Jézus Krisztus benne lakik vala ..Palkó Antalné bukovinai asszony meg így fohászkodik pénteki imájában: „Nyiss kaput an­gyal! Nyújts kezet Mária! Mert most megyünk Űrszínlátni, örökvendégfogadni, békesség­­szerzeni. Most csinálják az aranyházat, kívül aranyos, be­lül izgalmas, közepében arany karszék, azon ül a mi asszo­nyunk Szűz Mária, szíve szo­morodván, könnye hullván .. Odafent, ebben az arany házban megtisztul a lélek Krisztus vérében, Mária köny­­nyében. Megtöltekezik a Szent­lélekkel s így, megtöltekezve tér vissza az életbe vagy ké­szül a halálra. „Szentlélek, Szentlélek — sóhajtja Mátyás Sándorné andrásfalvi asszony haldoklók melletti imája — szállj be a szívembe, erősítsd hitemet, szenteld meg lelke­­met...” Erdélyi Zsuzsanna a néprajz­nak, Jancsó Adrienne és Fara­gó Laura az Irodalmi'' Színpa­don „Földédesanyám” című műsorukban az előadóművé­szetnek és a magyar művészet­nek fedezik fel — az utolsó pillanatban — ősi imádságaink gyönyörű szövegeit. S a mai hívő magyaroknak és katoliku­soknak is. A néprajzosnő meg­említi, hogy öreg parasztasz­­szonyai még magnetofon előtt is olyan átérzéssel mondták imádságaikat, hogy elcsuklott a hangjuk. Pasteur, a nagy tudós azt mondta, úgy szeretne imád­kozni tudni, mint egy breton parasztasszony. Lehet imád­kozni tanulni a mi egyszerű parasztasszonyainktól is. Sinkó Ferenc Vasárnap Manilában misézik a Szentatya A Fülöp-szigeteken pusz­tító november 23-i tájfun kárt tett a főváros Manila repülő­terében is, ezért felvetődik a kérdés, fogadni tudják-e VI. Pál pápa repülőgépét. Lapzártáig nem kaptunk je­lentést arról, hogy megváltoz­nék a pápa útiprogramja. Hivatalosan közzétették a pápa távol-keleti útjának tel­jes menetrendjét s ebből kide­rül: az utazási program az eredeti elképzelésekhez viszo­nyítva jelentősen kibővül. November 26-án, csütörtö­kön délután a pápai gép meg­szakítja útját Teheránban. Mi­vel Iránnak katolikus vonat­kozásban nincs különösebb je­lentősége, erre a közbülső le­szállásra valószínűleg csak technikai okokból (üzemanyag­felvétel) kerül sor. November 27-én, pénteken, érkezik a Szentatya a Fülöp­­szigetek fővárosába, Manilába Ez a látogatás már az eredeti útiprogramban is szerepelt, számos adottság, körülmény és esemény teszi ezt jelentős­sé. Mindenekelőtt az, hogy a Fülöp-szigetek Ázsia legrégibb és legnagyobb katolikus álla­ma — lakosságának mintegy 85%-a katolikus. Korántsem jelent ez azonban olyan nyu­galmas és megállapodott hely­zetet, ahogy a számadatokat tekintve gondolható volna. A Fülöp-szigeti katolikus egyház­­ igen gazdag, a bankok és nagy­birtokok egy részét kezében tartja, püspöki kara egy része is tradicionalista, míg az alsó­papság zöme reformokat kí­ván. Legjelentősebbé a Mani­lában összeülő kelet-ázsiai re­gionális püspöki konferencia emeli ezt a látogatást, a záró­ülésen ugyanis részt vesz a Szentatya. November 30-án érkezik a pápai gép az Ausztráliától északkeletre fekvő polinéziai Samoa-szigetekre. Előbb az USA birtokolta Kelet-Samoa­­beli Pago-Pago-ban száll le, onnan repül tovább Nyugat- Samoába, mely 1961-ig új­­zélandi gyámsági terület volt, amikor is függetlenné lett. Nyugat-Samoa 158 399 főnyi lakosából 33 175 katolikus. Az óceániai szigetvilág katoliku­sainak lelkigondozását évszá­zadokon át misszionáriusok végezték, önálló óceániai hie­rarchia csupán a közelmúlt­ban, 1966-ban alakult 7 érsek­séggel és 22 püspökséggel.­­Még aznap délután érkezik a Szentatya az ausztráliai Syd­neybe. Ausztráliai tartózkodá­sának legjelentősebb mozza­nata az ausztráliai, új-zélandi és óceániai püspökök regioná­lis konferenciáján való részvé­tel lesz. Mint már említettük, a pápai utazás elsősorban pasztorális tapasztalatok gyűj­tését, valamint a zsinat utáni idők követelményeinek meg­felelő személyi kapcsolatok megteremtését tűzte célul. Ezeken a központi egyházkor­mányzattól legtávolabb eső he­lyeken nyílik majd leginkább alkalom arra, hogy az euró­paitól annyira eltérő szokások­kal, gondolkodással találkoz­hasson a Szentatya, megismer­hesse a helyi sajátságokat és nehézségeket. December 3-án délután Indo­nézia fővárosába, Djakartába látogat a pápa Indonézia a történelem folyamán először portugál uralom alá került (1534—1602) és ezalatt virágzó katolikus élet alakult ki a szi­getvilágban. Később a holland uralom elnyomta a katolikus missziók működését, csupán 1808-ban engedtek ismét ka­tolikus papot a gyarmatokra. Indonéziában a legtöbb kato­likus Flores szigetén él — a lakosság háromnegyed része — itt nagyon sok iskolát, sőt fő­iskolát tart fenn az egyház: a szigeten 3 püspökség is van. A 105 100 000 lakosú Indonéziá­ban 1 753 653 katolikus él, ön­álló hierarchiája 1961-ben ala­kult, mikoris 6 egyháztarto­mányt létesítettek 27 püspök­séggel, illetve apostoli kor­mányzósággal. Semarang érse­ke, Darmojuwono lett az első indonéz bíboros, akit 1967-ben emelt a pápa a szent kollégium tagjai közé. December 4-én délután érke­zik a pápa a kínai parton fek­vő Hongkong angol gyarmat­városba. A város 1841 óta brit koronagyarmat — egyházilag a kínai Kvantung tartományhoz tartozó Macaoból szakadt ki. A városban milánói misszionáriu­sok tevékenykednek, 3 836 000 lakosa közül 238 372 katoli­kus ... Mi sem jellemzőbb a pápai látogatás iránt megnyil­vánuló hatalmas érdeklődésre, mint, hogy Hongkong püspöke, Francis Xavier Chen Ping Hsu kénytelen volt intézkedéseket életbe léptetni a pápai misére szóló részvételi jegyekkel tör­ténő feketekereskedelem meg­akadályozására. Ennek elkerü­lését végett a pápai misét min­den templomban és egyházköz­ségben közvetíteni fogják ... Érdekes kommentárt fűz a pá­pai látogatáshoz a párizsi L’ Aurore tekintélyes napilap — a cikket a Kathpress is át­vette. Tudni vélik, a jelenlegi kínai vezetők számítanak arra, hogy a pápa támogatni fogja a Kínai Népköztársaság elisme­rését azokban az országokban, ahol ez még nem történt meg. Ugyancsak támogatást remél­nek Kína egyesült nemzetek­ben felvétele ügyében is. December 4-én este Hong­kongból Ceylon fővárosába, Colombóba repül a pápa. Cey­lont 1505-ben a portugálok gyarmatosították, 1668-ban hol­landok fennhatósága alá ke­rült, akik, akár Indonéziában, meggátolták a katolikus misz­­sziók tevékenységét. 1796-ban a sziget az angolok kezébe ke­rült, 1948 óta független, mint a brit nemzetközösség tagállama. Ceylon vikariátusa 1834-ben alakult, jelenleg egy érsekség és 5 püspökség működik. 7 540 000 lakosa közül 824 265 katolikus. A párizsi La Croix jelenti, hogy szokásos általános foga­dása alkalmával VI. Pál pápa maga is nyilatkozott távol-ke­leti útjáról s többek között eze­ket mondotta: — Háromnapi m­anilai pasz­torális tevékenységgel kezdjük utunkat, ahol Ázsia püspökei­vel találkozunk. Utunk egy misszionárius látogatással foly­tatódik Polinéziában, majd há­rom napig maradunk Sydney­ben, hogy Ausztrália, Új-Zé­­land és Óceánia püspökeivel találkozzunk és részt vegyünk az Ausztrália felfedezésének 200 éves fordulója alkalmával rendezett ünnepségen. Végül Djakartába, Hongkongba és Colombóba látogatunk. Hongkongi látogatásával kapcsolatban kiemelte a Szent­atya, hogy, habár a látogatás csupán néhány órára terjed, ám ez is elegendő lesz arra, hogy mind az egyháznak, mind a pápának a nagy kínai nép iránti szeretetét és nagyrabe­csülését kifejezésre juttassa. Megemlítette továbbá a pá­pa, hogy püspök-testvéreivel óhajt elsősorban találkozni, eleget téve a zsinat utáni idők­­követelményeinek, amelyek a személyes kapcsolatok kiépíté­sét is előírják.. Nem turista­ként és főleg nem politikusként utazik, papokkal, diákokkal, szegény és beteg emberekkel kíván találkozni. Mindenütt egyházi személyeknél fog lak­ni, tehát sehová sem hivatalos vendégként érkezik, ezáltal is nyomatékosan kifejezésre kí­vánja juttatni apostoli külde­tését. Beszéde végén bejelentette a Szentatya, hogy Villot bíbo­ros-államtitkár saját kívánsá­gára nem vesz részt az úton, mint eredetileg tervezték. Ró­mában marad, mivel a pápa távollétében nem hagyhatja el fontos és felelősségteljes hiva­talát. B. L. Katolikus hetilap 1273. szám 1970. novem­ber 29. Államsegély az árvíz okozta egyházi károk helyreállítására Prantner József államtitkár, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke közölte a magyarországi egyházakkal, hogy a Népköz­­társaság kormánya, az érintett egyházak kérésének helyet ad­va, az árvízkárt szenvedett egyházi épületek helyreállítá­sára hárommillió­­ forint rend­kívüli segélyt, továbbá kétmil­lió forint kamatmentes OTP- kölcsönt biztosít. Ezt a segélyt az egyházak között a károso­dás arányában osztják fel. „Dicsérjed dall,ii az Isten Fiát...“ Az egyházi zene védőszent­ után hangzanak fel a szívünk­­jének, Szent Cecíliának nap­­hoz nőtt SZVU-énekek, a részt ján, november 22-én a buda- vevők egyesülnek azzal, aki­pesti és Pest környéki temp- nek dicséretét szóval és dal­­lami énekkarok a Szent Ist- tal hirdetik. I­ván bazilikában gyülekeztek Napjainkban, amikor a II. közös éneklésre, közös szent- Vatikáni Zsinat tanítása foko­­misére,­zottabban ráirányítja figyel-Az immár hagyományos — műnket arra a tényre, hogy „a sorrendben harmincharmadik liturgiában a szent lelekben a — közös éneklésen a szent re- Szentlélek erejéből megválta­­n, barátai zsúfolásig mégtel-­sünk műve folytatódik”, és fi­­zették Budapest legnagyobb gyermeztet kötelességünkre: a templomát. Azok, akik egész liturgiába való aktív, tévé­­éven át a háttérben, templo­­kont bekapcsolódásra, külö­­nök értékes orgonái vagy kis női megbecsüléssel és szere­­kápolnák , egyszerű karme­­tettel kell a templomi éneke­­rnumjai mellett álltak, most sok felé fordulnunk. A műve­­közvetlen közelről veszik kö­­szetek közül a zene a liturgiá­ról az oltárt. A sok énekkar­ szerves része lett. Ezek a nők­ből alakult hatalmas közösség és férfiak, hosszú hajú tizen­egy szívvel imádkozik, ének­évesek és fekete kendős néni­kel. Werner Alajos Merce- kék munkát, időt nem kímél­­des­ miséjének Kyriéje, Gro­­ve, egész éven át fáradoznak m­ája után felhangzik a grego- azon, hogy énekükkel szebbé K­án Credo, majd Palestrina, tegyék a liturgiát, és meg- Liszt, Halmos, Harmat, Ko- könnyítsék az egész közösség dály, Bárdos művei teszik tevékeny bekapcsolódását az még szebbé a bensőséges is- áldozat bemutatásába, tentiszteletet. A Szent István Ünnepükön imádságos sze­­millenniumról ősi Szent István retettel köszönjük meg ered­­énekek éneklésével emlékez­­ményes munkájukat, szép­nek meg a jelenlevők. Áldó­ szolgálatukat és Isten áldását máskor az egész hatalmas tö­­kérjük hivatásuk további tö­­meg megmozdul, az oltár fele­lelősségteljes betöltéséhez, áramlik, miközben egymás (G. M.) I­TM ■ *KÖZÖS EGYETEMEK Az ókatolikus egyház prí­mása, Rinkel utrechti érsek a haarlemi és deventeri ókatoli­kus püspökökkel együtt közös pásztorlevelet adott ki, amely valamennyi keresztény egyház közös egyetemes zsinatának mielőbbi megtartásáért száll síkra. Az összkeresztény zsi­natnak — a körlevél szerint — aközül a személy közül kellene kikristályosodnia, aki „hason­lók között az első” — s ez két­ségtelenül a római pápa. Hasonlóan érdekes gondola­tot vetett fel Suenens bíboros is, amikor a „B’nai B’rith” ne­vű, s a nemzetközi szolidari­tásért küzdő zsidó szervezet képviselői előtt Brüsszelben azt a reményét fejezte ki, hogy nincs messze az a nap, amikor Jeruzsálemben megtarthatják majd a világ összes vallásának nagy egyetemes zsinatát.­ ­ A kovács fia, akit milliók szerettek November elején 75 éves korá­ban rákban meghalt Richard Cushing bostoni bíboros érsek, Amerika legismertebb egyházi személyisége, alig egy hónappal azután, hogy visszavonult érse­ki székéből. Ez alkalomból a Universe angol katolikus heti­lap hosszabb cikkben foglalko­zott a bíboros életével és törek­véseivel. A II. Vatikáni Zsinat első ülésszakán jegyezte meg Cushing bíboros, hogy akár haza is mehetne, mert­ nem ért latinul. Felkereste János pápát, hogy engedélyt kérjen a távozásra. XXIII. János em­lékeztette őt, hogy amikor teológiai hallgató volt, bizo­nyára tanult latinul, és így ta­nulmányozták a szent könyve­ket is. „A Biblián és az alap­vető műveken sosem jutottam túl” — válaszolta a bíboros. „Ahogy én sem” — mosoly­gott a pápa. A rokonlelkek ta­lálkoztak: a jószívű olasz pa­rasztember és az emigráns ír kovács fia. Ahogy a római emberek megszokták a szegényeivel kö­rülvett mosolygó János pápát, ugyanúgy a bostoniak, sem gondoltak semmit, mikor a bí­boros kocsmába vitt sört inni egy New York-i rendőrcso­portot. Vagy kezet nyújtott a börtönben egy elítéltnek, és azt mondta: „Cushing vagyok, és ön?” Vagy rákiáltott a tér­delő asszonyokra, akik püspö­ki gyűrűjét akarták megcsó­kolni: „Használják csak tér­düket padlósúrolásra”. „A jó János pápa volt az egyetlen ember, aki mindig megértett engem — pedig én sem értem magamat” — mondta Cushing bíboros. XXIII. János a legelsők kö­zött választotta őt a Szent Kol­légium tagjává. Később „Pa­­cem in terris” enciklikájának dedikált példányát küldte el a bíborosnak, halála után pedig ráhagyta egyik mellkeresztjét, melyet pápasága alatt viselt. Jellemző, hogy Cushing bíbo­ros egyiket sem tartotta meg magának. A keresztet apácák­nak ajándékozta, az encikli­­kát pedig barátjának, John F. Kennedynek. Tény, hogy Cushing bí­borost soha nem ismerték vol­na oly széles körben az egy­házon kívül is, ha nem lett volna életreszóló barátságban a Kennedy családdal. A bíbo­ros eskette John Kennedyé­­ket, keresztelte gyerekeit, be­szélt elnöki beiktatásakor, és ő áldotta meg az elnök sírját. A ravatalnál a bíboros mé­lyen meghatódva ösztönösen becenevén szólította Kennedy elnököt: „Kedves Jack, vezes­senek az angyalok a paradi­csomba ...” Cushing bíboros őszintesége és beszédmódja egyaránt sze­retett szülőhelyének, Dél-Bos­­tonnak volt az öröksége. 1944 óta igazgatta a bostoni egy­házmegyét. 48 éves korában követte O’Connell bíborost a bostoni érseki székben. Akkor az egyház legfiatalabb érse­ke volt. Saját szavai szerint napi 35 ezer dollárra volt szüksége ahhoz, hogy egyházmegyéje intézményeit és a jótékonysá­gi akciókat fenntartsa. Ezek az összegek jórészt kis ado­mányokból tevődtek össze, de volt néhány ismerőse, közöt­tük sok nem katolikus is, akik rendszeresen nagyobb összeg­gel támogatták. A bostoni egy­házmegye az összegyűlt pénz­nek mégiscsak mintegy felét látta. A többit szétküldték a világ valamennyi részére a misszióknak. Több ezer dol­lárt adott a kardinális egy ír­országi missziós kórház fel­építéséhez. Megalapította a Szent Jakab Apostol Társasá­got, mely papokat és késői hi­­vatásúakat küld Latin-Ame­­rikába. Cushing bíboros fő missziós területe Latin-Ame­­rika volt. Maga is kétszer próbált érseki székéről le­mondva ott dolgozni, de a Va­tikán mindkét esetben vissza­tartotta. Szinte emberfeletti munka­vágyát azért is csodálták bará­tai, mert a bíboros egészségileg mindig rosszul állott. 12 évvel ezelőtt rosszindulatú daganat­tal távolították el egyik vesé­jét. Az orvosok akkor nyolc hónapot jósoltak neki. Ehhez hozzájárult még asztmája. Ágya mellett két oxigéntartály állott, gyakran töltötte az éj­szakát székben ülve, hogy könnyebben lélegezzék. Cushing bíboros a­zt mondta magáról, hogy a cselekvés em­bere, szemben az intellektus emberével. A II. Vatikáni Zsi­naton csupán kétszer beszélt. Egyszer arról, hogy minden idők minden embere felelős Krisztus haláláért, nemcsak a zsidó nép. Másodszor pedig arról, hogy az egész emberi­ség lelkiismereti szabadsá­gáért emeljen szót. Az egyhá­zi körök fokozott figyelmét bizonyította az, hogy az egy­begyűlt püspökök mindkét al­kalommal megtöltötték a ha­talmas Szent Péter bazilikát, és mindkétszer — áthágva a szabályokat — megtapsolták őt. A kardinálist a más vallá­­súak is szerették, és figyelem­mel hallgatták szavait. Ame­rika igazi ökumenikus érzüle­tű űrnapjának ismerték min­denütt . (ford. M. B.)

Next