Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-05-26 / 21. (2496.) szám

1996. május 26 ÉLŐ EGYHÁZ Urárnfo- 5 Bencések — magyarok: barangolás a múltban (10.) Szerzetes diák, írj legendát! Az ember legendákat alkot, ame­lyek erejénél — fényénél, homályá­nál, reményénél — igyekszik élni, és továbbélni. Életünk ma is „legen­dákkal" tele; nem lenne illő, hogy ezek bármelyik formájából — akár a lélekerősítőből, akár a hazugság­diktátumból — kiemeljem akárme­lyiket. Helyette inkább szegődjünk az előző alkalommal első magyar diáknak nevezett Mór szerzetes nyomába, aki pannonhalmi — a né­mi eufemizmusssal felvilágosodás korának nevezett időket megelőző­en Szent Márton-hegyi­­ apát volt, majd pécsi püspök lett. Benne tisz­teljük az általunk ismert legrégebbi magyar legenda szerzőjét, amely­ben a szentséggel felruházott Mór mester Szent Zoerardról (András­ról) és Benedekről pécsi püspök ko­rában alkotta meg a remete bencé­sek legendáját. A keletkezés körül­ményeiről Szentpéterynél, a ma­gyar történelem forrásairól írott munkájában olvashatunk — illő a név és a mű ismerete az érett ma­gyar ifjúság körében, mégha a his­tóriától, a személyiség létének tör­téneti szemléletétől kisszerű dema­gógiával, ám annál nagyobb hatal­mi állás­erővel meg kívánják is fosztani a nemzet­magyarságot. Mór püspök, az első magyar diák 1064 húsvétján — így Szentpétery — Salamon király és László herceg látogatása alkalmából a nem sokkal korábban elkészült legendát a pécsi székesegyházban — utód­ négy tor­nya ma is figyelmet érdemel a kö­zelben lévő ősi falmaradványokkal — Géza, nyitrai hercegnek ajánlotta a Zoerard testéből kiemelt lánc egy darabjával együtt. Ha föllapozzuk az egyiptomi, il­letve Szíriai puszták második, har­madik, negyedik századbeli aszké­táinak, szerzeteseinek élettörténe­tét, érthetjük meg az orvosi és mai esztétikai szempontok szerint taszí­tó jelenetet: a lánc nyomait a Vág folyó völgyében remete életet élt szerzetes testében. Az aszkézisnek végletes formáival találkozhatunk: Oszlopos Simeon például — mo­dern irodalmi köztudatukban Sar­­kadi Imre drámája nyomán vált is­mertté — oly szorosan hordta ma­gán a vezeklőövet, hogy arra egy idő múltán ránőtt a hús, s csak sú­lyos kínok közepette sikerült az övét eltávolítani róla. Talán a kerí­tések fémlándzsáit sziács­ testükbe fogadó fák látványa hasonlítható ehhez, bár azt gondoljuk, a növény érzéketlen a fájdalomhatásokra. Zoerard és Benedek szent reme­ték még a 996-os pannonhalmi ala­pítást megelőzően tették jelenvaló­vá Szent Benedek szellemét a Kár­pát-medencében. Élettettük min­denkori — ám napjainkbéli megfo­galmazású— értékét adja II. János Pál pápának 1995. júniusában Kas­sán tett kijelentése: „...a két szent remete, Zoerard és Benedek azért jöttek Lengyelországból Magyaror­szágra, hogy ott terjesszék a keresz­ténységet, ezért a szlovákok és a magyarok szentjei egyaránt." Szent István királyról három le­genda született, amelyek közül azonban csak egyiknek ismerjük — vélhetően hitelesen — szerzőjét. A hersfeldi bencés szerzetes — Hart­­vik néven emlegeti a magyar köz­történet-tudat — győri püspök ko­rában írta meg legendáját, amely­nek elkészítésekor az úgynevezett nagyobb és kisebb legendára tá­maszkodott. Ezeknek a szerzői va­lószínűleg örökké a névtelenségbe burkolódznak előttünk, ám hal­vány föltételezésként — anélkül, hogy tudománytalan sarlatánságra adnánk a fejünket — ismét csak bencés szerzetesekre gyanakodha­tunk, hiszen e korai időkben gyér számmal találkozunk írástudókkal, s a bencések oly sokat köszönhettek az államalapítónak, hogy az István halála után nyilván királyi biztatás­ra született legendák megírására örömmel és lelki egyetértéssel vál­lalkoztak. Lapozzunk tovább a régi magyar könyvtárban. Szent Imre herceg le­gendáját — nem tévesztendő össze az atyai-t­ancmani Intelmekkel — a szerző minden bizonnyal 1083, az első magyarországi szenttéavatá­sok után vetette papírra (alkalma­sint közelebbről is érdemes lesz be­mutatni az egykori írószobákat, a maguk elmaradhatatlan kellékei­vel), s bár egy Fulko nevezetű, Ál­mos herceggel Bizáncot járt, íródeá­­ki feladatokat ellátó klerikusnak tu­lajdonították, akadtak, akik Mór püspökben vélték megtalálni a le­genda szerzőjét. Szent Gellért püspök életéről két legenda maradt fönn, egy hosszabb — nyilván ez a korábbi —é­s egy rövidebb, amely valamikor az ezer­­háromszázas esztendőkben kelet­kezhetett, kivonatos formában, minden bizonnyal prédikációs cél­lal. A szerzők arcvonásait elborítja az idő sokasága, ám a hosszabb le­genda születésénél mindenképpen megkockáztathatjuk bencés írómes­­­terek bábáskodását. Hiszen ki lett volna rajtuk kívül, aki olyan ismere­tekkel bírt biblikus témákban, vagy Szent Jeromost illetően, mint ők. László, szentavató királyt III. Bé­la idejében kanonizálták, nem utol­só sorban ez utóbbi uralkodó saját dicsőségének erősítése érdekében is. S mint már megszokhattuk, Lászlóról is egy hosszabb és egy rövidebb — a többihez hasonlóan latin nyelvű — legenda született. A két, részleteiben eltérő legenda szerzőjét mindenképpen fel kell ru­háznunk a művelt jelzővel, s a pan­nonhalmi bencés monostor 13. szá­zad eleji lakói között kereshetjük a legnagyobb valószínűséggel. Ízelítőnek érjük be e néhány mű fölemlítésével, amelyek arra késztet­nek bennünket, hogy — minden mo­dernnek mondott ostoba szellem-bő­­szület és szellem-bődület ellenére — elgondolkodjunk Magyarország ke­resztény művelődési hagyományain. Elmer István Somogyvár, a bencés apátság romjai. Középütt márványtábla jelzi Szent László első sírhelyét (Fotó: Elmer) Krisztus Anyja káponkája Virág-galléros erdők énekelnek: május ünnepel. Nem villámló szí­nek kavalkádjában, hanem a terem­tés középpontjára irányítva szemet és szívet, ahol a Bölcsesség az em­beri szépség legtökéletesebb ideál­jára hívja fel a figyelmet az írás sza­vaival: „Az Úr szerzett engem útjai elején, kezdetben, mielőtt bármit is alkotott, öröktől fogva rendelt en­gem, és idők óta, még a föld előtt, nem voltak még tengerek én már fogantattam, még nem törtek elő a vízben dús források, még nem ál­lottak a hegyek súlyos tömegük­ben, a halmok előtt születtem..." Bölcsesség széke így mondja az ál­dott Asszonyról Loretto litániája... Bevillanó képek láttán ezek jutot­tak eszembe a közelmúltban a Pa­lócföld szívében Balassagyarmaton, ahol a múzeum parkjában kápolnát — vagy amint arrafelé mondják: ká­­ponkát emeltek. Kis hajlékot a skan­zenben, Máriácskának. De mennyi­vel más építmény ez, mint a többi. Sugalmas hajlékában a nógrádi lelki­ségtörténet hit­ mécsvilágát égeti máris, és úgy szólt róla az aranyat szívében hordozó fiatal néprajzkuta­tó, Limbacher Gábor, hogy ez a hely bizonnyal zarándokhely lesz. Sel­­meczi Kovács Attila főigazgató helyet­tes — az országos Néprajzi Múze­umból — európai értékű példának nevezte a kápolna fölépítését. De hogy került ilyen pozícióba a Szandán 1890-ben épült „Máriácska káponkája" egy múzeum-park fái alatt? Mert ez a kápolna a váráról híres történelmi falu: Szanda, szak­rális környezetének, megjelenítése, az ottani eredetű kápolna másolata, egészen különleges módon. Az ere­deti kápolna, amelyik több mint száz esztendeje épült, a népi vallá­sos bensőség gyönyörű példája egy álom nyomán: Terényben a temp­lom sekrestyéjében vagy padlásán a ládában törött Mária-szobor volt, amit onnan az álombéli égi üzenet révén­­ kivettek. Egy család neki „káponkát" építtetett, a szobrot pe­dig helyrehozva öltöztetni kezdték ünnepről ünnepre. A kápolnácska fenntartására örök alapítványt tett az építtető Varga család, a szobor pedig valóságos védelmezője lett a szakrális tájnak. Copf stílusra emlé­keztető a kápolna ablaka, amelynek szemöldökfájára két egymással szembenéző sárkányt ábrázoló farag­­vány került. A Máriácska szobor mindössze 88 cm, a kápolna három és fél méter magas. Mégis fölér az égi magaslatokig, ahol a tárgyi vonatko­zások helyére lép az a másik dimen­zió, hogy felváltsa az unalmas civili­záció csodáit, s legyen jelzője a belső csodának, amely épp azáltal csoda, hogy semmiféle látványt nem tűr; csupán lefoglalja az embert, hogy énekkel az ajkán megszólaljon: „Ő áldott Szűzanya, mennyei szép ró­zsa..., vigyázz reánk, Édesanyánk, angyaloknak királyné Asszonya..." Ez az ének hangzott az utcán is, Balassagyarmat főutcáján, amikor a szandai Mária-szobor védő üveg alatt népviseletes leányok vállán, a környék, a város sokadalmától kí­sérve vendégségbe indult a temp­lomból a múzeum parkjába, hogy átadja az új hajlékot a tereskei Ma­gyarok Nagyasszonyát ábrázoló nagyon szép szobor­képnek, és ő maga tegye valóban zarándok­hellyé a múzeum-parkot, ahol ettől kezdve nem holt tárgyak vallanak múltról és emlékekről, hanem ég és föld találkozási pontján, vagyis a föld közepén e kápolna mélységre és magasságra, sötétségre és fényre figyelmeztessen, hogy az örökös kígyót , a gonoszt egy elkötelezett élettel lehet legyőzni... Ott voltak mind, az építők, a fa­ragók, a lelkipásztorok. Isten szol­gája, Varga Lajos pápai káplán, plé­bános kezétől áldó víz hullt a ká­polnára. S ott volt özvegy Tóth Já­­nosné, akinek előzőleg ruhaanyagot vitt a muzeológus, néprajzos, hogy új ruhát varrjon az ünnepelt Szent Szűznek, a néprajz nyelvén: az öl­töztető Máriának. Azt mondta ak­kor az imádságos asszony a fiatal kutatónak: milyen boldog ma Má­ria, akinek annyit szenvedett a Fia. Nem kétezer éve, hanem most, mert így érzi a népi lelkiség s általa mindazok így érzik, akik a föld kö­zepén állnak az ország 1100 éves fordulóján, s megpróbálják elfo­gadni a költővel: „Örökségünk re­ménye él, a szabadító szó hitében, s minden holtnak vélt idő virágot hajt a születő anyaság szívében... Tóth Sándor A Az Új Ember heti imaszándéka A Szentlélek töltse be magyar egyházunkat megvilágosító és erősítő kegyelmével Hatodik éve már, hogy egyházunk négy évtizedes bénultságából ébre­dezik. Hálát adunk Istennek az el­nyert szabadságért, a jelen lehető­ségeiért, de hálát adunk a múlt és a jelen nehézségeiért is. Számtalan feladatot kell ma megoldania a ma­gyar egyháznak, nemcsak a vezetés felső szintjén, hanem a hívek kö­zösségében is. Új intézmények, szervezetek alakulnak, megindult a katolikus iskolahálózat kiépülése, a hittantanítás az állami iskolákban is, a lelkipásztori munka a hadse­regben, a kórházakban és a börtö­nökben. Sokan és sokfelé, fáradságot és áldozatot nem kímélve dolgoznak az egyházban, az egyházért. Kérjük a Szentjeiket, öntsön beléjük erőt és bátorságot, hűséget és kitartást, erősítse bennük a szolgálat szelle­mét, a hitet, a reményt és a szere­­tetet. Kérjük a Szentjeiket arra is, hogy bátorítsa a csüggedőket, vilá­gosítsa meg a kétkedőket, a bizony­talankodókat, vigasztalja azokat, akik kedvüket vagy bizalmukat vesztették. Kérjük a Szentlelket, nyissa meg azok szívét is, akik tá­vol vannak Istentől vagy ellensége­sen fordulnak szembe vele. Küldd el Szentlelkedet, Urunk, és megújul a Föld színe! Hírek Történelmi zarándoklat a Szombathelyi Egyházmegyében Május 8-án, a millecentenáriumi ünnepségsorozat keretében Konkoly István megyéspüspök zarándoklatot vezetett a Szom­bathelyi Egyházmegye jelentő­sebb Árpád-kori templomaihoz. Az egyházmegye plébániáinak képviseletében hat autóbusszal érkező zarándokok az Európa­­szerte híres, románkori jáki templomban ünnepélyes püspöki szentmisén vettek részt, ame­lyen a főpásztorral együtt misé­zett a nagy számban megjelent papság is. A meglátogatott to­vábbi templomokban (Velemér, Őriszentpéter, Magyarszecsőd, Rum és Csempeszkopács) a za­rándokok először különböző lelki programokon (részletek felolva­sása a Szent László-legendából, Lorettói litánia, rózsafüzér imád­ság, szentírásolvasás) vettek részt, amelyet a templomokról szóló művészettörténeti és törté­nelmi ismertetés követett avatott szakemberek előadásában. A zarándoklat célja volt: bemutatni a Szombathelyi Egyházmegyé­hez tartozó Vas és Zala megyei plébániák képviselőinek az egy­házmegye legrégibb templomait, amelyek tanúsítják, hogy a ma­­­gyar nép történelme a kezdetek­től fogva szorosan összekapcso­lódik a keresztény szellemiség és kultúra hazai történetével­­(Brenner) Emlékezés Packh Jánosra Packh János, az esztergomi Fő­székesegyház első építője, szü­letésének kétszázadik évforduló­ja volt május 7-én. Ebből az al­kalomból az Építési Vállalkozók Szövetsége május 6-án koszorút helyezett el a sírjánál a Bazilika altemplomában. Az ünnepségen az Esztergom-Budapesti Főegy­házmegye képviseletében Schlosser Attila egyházmegyei építész, a Főszékesegyházi Káptalan tagja helyezett el ko­szorút. Rudnay Sándor herceg­­prímás megbízásából Packh Já­nos készítette elő a Szent Anna templom terveit is. Ezért koszo­rúztak a Rudnay Sándor Kulturá­lis és Városvédő Egyesület kép­viselői is. Új Serra Klubok hazánkban Pécs után Szegeden és Nyíregy­házán is megalakult a Serra­­klub. A két klub alapító okiratát a Nemzetközi Serra Klub olasz ve­zetője Nyíregyházán május 2-án, Szegeden május 3-án adta át. Az átadásokon jelen volt Mayer Mihály pécsi, Gyulay Endre sze­­ged-csanádi Bosák Nándor deb­­recen-nyíregyházi püspök és Csabafy András Serra-kormány­­zó. A Serra a papi és szerzetesi hivatásokért imádkozó hívek mozgalma. A mozgalom nemzet­közi konferenciáját nemrégiben tartották Pécsett. MK

Next