Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-10-20 / 42. (2517.) szám

2 fif&mée^_______Katolikus szemmel_______1996. október 20. Lapszél Kormányváró A miniszterelnök október 10-én este úgy érezte, személyesen meg kell magyaráznia a megmagyarázhatat­­lant. Lehet, hogy idegessége miatt, de kiderült , magyarul is csak ren­geteg hibával tudja kifejezni magát. Ami igazán megrémített, az határo­zott kijelentése volt, mellyel szándé­ka szerint — gondolom — a közvé­leményt próbálta megnyugtatni: „Garanciát vállalok arra, hogy ha a korrupció legkisebb gyanúja is felmerül, ugyanolyan határo­zottsággal, ha tetszik könyörtelen­séggel fogunk fellépni, mint tettük az ÁPV RT esetében.” A korrupció gyanúja már régen felmerült, a határozottság leg­alább fél évet késett, és kiváltója nem belső vizsgálat eredménye, hanem már kirobbant botrány volt, a könyörtelenség pedig nem min­dig (csak) azokra sújt le, akikre kellene. — Ha tehát ez a garan­cia, akkor régen rossz. Kormányváró? Igen, várunk egy új, etikus, hiteles kormányt, mert a jelenlegi már eljátszotta a becsü­letét, s nem csak a mostani eset kapcsán. (H. G.) Megdöbbentő arányok Mérhetetlen nagyok a gazdasági különbségek az egyes országok között és országokon belül is. Olykor meg is mérik ezeket az arányokat, és a megdöbbentő adatok közül talán a legmegdöb­bentőbb, hogy sokan, igen sokan már meg sem döbbennek ezeken. Egy adat az ENSZ fejlesztési programjának legutóbbi jelen­téséből: A világ 358 leggazdagabb emberének jövedelme egyenlő a világ legszegényebb 2 milliárd 300 millió emberének, vagyis az emberiség 45 százalékának jöve­delmével. Nálunk az utóbbi időszakban igen sokat emlegetett felzárkózást kevés területen sikerült elérni, de ezen — sajnos — sikerült. A jöve­delmi különbségekben már „világ­­színvonalon” vagyunk. Azt állítják, hogy ez a piacgazdaság termé­szetes velejárója. Mintha annak nem volna egy jelzős alakja: a szociális piacgazdaság. Ennek pedig éppen az a sajátossága, hogy szükség esetén beavatkoz­zék a kedvezőtlen folyamatokba, kiigazítsa a veszélyes és méltány­talan eltolódásokat. Alapvető fel­adata ez az államirányításnak az egészséges gazdaság kialakítása, az arányos közteherviselés, a rá­szorultak, a kiszolgáltatott hely­zetben lévők, az élet elesettjeinek védelmében. Elmulasztása pedig tömegeket sújtó bűne. A jövedelmi arányok jelenlegi helyzete égbekiáltó vétke, alapvető változtatásokat sürgető kötelessége a világnak és az egyes országok­nak. Sajnos Magyarországnak is. Neke— Mosolygós erőszakosság Adományokat gyűjtenek. Szerte az országban, de különösen Bu­dapesten az ember lépten-nyo­­mon szembe találja magát velük. Szinte észrevétlenül előtted te­remnek. Akinek csak tehetik, eláll­­ják az útját, mosolyogva, s szelíd hangon előadják, hogy adomá­nyokat gyűjtenek templomukra, sőt egy egész völgyszakaszt be akarnak építeni, s kérdik, nem vol­­na-e akár egyetlen forintod tervük támogatására. Ha elutasító vá­laszt kapnak, esetleg még arra kérnek, ismételd el utánuk ékes ismeretlen nyelven, hogy légy bol­dog!, s ez a jelenlévő gyermeked számára is szépen fog hangzani — mondják, s még hozzáteszik: ők igazán jót akarnak... Nem tu­dom. Én csak azt szeretném, hogy ne zaklassanak fölös­legesen, s anyanyelvemen kíván­jak bárkinek boldogságot. Dicsér­tessék a Jézus Krisztus! p.7. Kanadai levél — kommentárral Kedves Főszerkesztő Úr! Már régóta készülök ezzel a le­véllel (nyílt levéllel?) válaszolni au­gusztus 18-i „A magyarok királya" című cikkedre. Az érintett téma, a nemzet testéből kiszakadt, mene­külni kényszerült magyarok sorsa, érthetően igen közelről érint. A kérdés itt „külföldön" helyze­tünk és az idő múlásának megfele­lően költőink, íróink „lángoló" sza­vai, érzései útján a feltámadás nél­küli elmúlás tragédiáját vetíti elénk. Cikkedben Wass Albertet, Tűz Ta­mást idézted s én hozzá tehetném Márai Sándor Halott beszéd­ét. Má­­rai keserű lemondással, de félreért­hetetlenül mondja ki, hogy mi egy jellegzetes kultúra, egy nemzette­­lenné vált jelentős közösség elmú­lásának vagyunk részesei. Nem egyének, a Joe-ká, Jack-ekké vagy Steve-eké vált Józsefek, Jánosok vagy Istvánok elhalását siratjuk ha­nem azt, hogy a „külföldi" mintha egy kísérleti laboratóriummá vált volna ahol a nemzethalál folyama­tát mutatják be, felgyorsított képek­ben de a hozzátartozók érdeklődé­se nélkül. Tapasztalatom az, s ezt Te jobban tudhatod: ha a külföldre kény­szerült magyarok jövője egyáltalán említésre kerül otthon, az gyorsan a kommunisták 40 évében megszo­kott csend csattanójához vagy, s ez ma a legjobb eset, kényelmetlen s szégyenkező mit csinálhatunk visszavonulásához vezet. Az ottho­ni elfásulást a Kárpát medence ma­gyar kisebbségei is érzik. Mint a vallás, a külföldi magyarok ügye is magánügy lett amiről legokosabb hallgatni. Megengedhető-e ez a csönd? Mintha a magyarság pusztulásának kérdése csak akkor jöhetne szóba ha a szegények, az éhesek eltűnnek az otthoni utcákról a materialista gazdagodás elérte célját. A szabad piacon nincs ára a magyar jövőnek? Pedig mi sem világosabb, hogy eredményt nem érhetünk el egy­szerre az élet minden terén. Ugyan­csak világos, hogy egy életképes népnek mindig és minden körül­mények között van elég munkája keresni az utakat kultúrája, jellege fenntartásához, kiterjesztéséhez. A magyarság életképessége tudatá­ban a mai tapasztalatoknak másutt kell keresni az okát. Elképzelheted, hogy cikked tar­talma és újszerű beállítottsága meg­lepett, hiszen a külföldi magyarok sorsát Szent István már egy évezre­det túlélő nemzetépítése valóságá­hoz kapcsolva a külföldi magyarok sorsának pillanatnyiságát domborí­totta ki. Szent István „valósága" a szentistváni nemzethez szól s a nemzeti keretben van értelme. Szent István a külföldön élő fele­lősséget érző magyarokat minden bizonyára az egységes haza igéző képén túl olyan értelmes tettekre ösztönözhetné mint a nagyobb szá­mú magyar vagy magyar szárma­zásúak településén már meglévő kultúrközpontok kibővítése az élő és mindig megújuló, magas színvo­nalú magyar kultúra bemutatására. A magyar művészek, a tudo­mányos élet magas szintű iskolái, népi és sportegyesületek közremű­ködésével közös áldozatokkal kö­zös rendezvényeket szervezhetné­nek magyarok s a befogadó nép számára. Gondolhatunk arra is, hogy kultúrközpontok útján diák­cseréket vagy olyan nyelv-­s ma­gyarságismereti tanfolyamokat hív­hatunk életre amelyek alkalmat ad­nak a többségi nyelvterület előnyei­nek kihasználására a kulturális élet minden terén. Az ezzel járó munkát s a szüksé­ges „kulturális adót" bizonyára vál­lalnák a külföldi magyarok, hiszen ez értelmet adna a magyarsághoz való tartozásuknak s magyarság számára hasznos, noha nem hivata­los képviseletüknek. Az ide vezető utak keresésének, e kérdéseknek tisztázásának, megvi­tatásának és a gyakorlati kivitelezés módjának megszervezése, ki tudja, talán a katolikus sajtó kezdeménye­zésére vár? Tisztelettel köszönt: Bácsalmási István * * * Bácsalmási István egyike azok­nak a külföldre szakadt magyarok­nak, akik megőrizték és felelős­séggel vállalják magyarságukat, s ez semmiféle feszültséget nem okoz a befogadó nemzetbe történő beil­leszkedésük természetes folyama­tában. Levelében súlyos kérdéseket vet föl, amelyekre kötelességünk vála­szolni. Talán az a gondolata döb­benthet rá hatalmas felelős­ségünkre, hogy a külföldi magyar­ság ügyével nem foglalkozunk sú­lya szerint. Teljes joggal hivatkozik a diktatúra idején hozott intézkedé­sekre, melyek következtében a kül­földi magyarokkal csak „szigorúan ellenőrzött" kapcsolatot tarthat­tunk, s alig volt módunk megisme­résükre, hiszen amiről nem szabad beszélni, írni, az mintha nem is lé­teznék. Közöny vagy más okok — netán a kényszerűségek okozta reflexek­­— magyarázzák a levélben említett „elfásulást", a fontos kérdések iránt megmutatkozó kiábrándultságot majdnem mindenütt tapasztaljuk, s ez is magyarázza, hogy késik a ki­bontakozás, s a nagy többség elfor­dult a közélettől. A jószándékúak és a tenni akarók aktivizálása nél­kül pedig elképzelhetetlen hazánk felvirágoztatása. Úgy véljük, a püspöki kar szociá­lis körlevelének egyik legnagyobb érdeme, hogy megmozgatja a tenni vágyókat. A körlevél helyzetértéke­lését pedig kiegészíthetjük azzal is, ami Bácsalmási István levelének lé­nyege: bárhol éljünk is, tennünk kell egymásért, a magyarság meg­maradásáért és megőrzéséért. Az Új Ember lehetőségei szerint igyekszik bemutatni a kisebbségi magyarság lelki életének esemé­nyeit, a helyi egyház újjáépítésének gyakran hősies küzdelmeit. A nyu­gati magyarság helyzete és lehető­ségei merőben mások, de ■— igaza van a levélírónak — részt kell vál­lalnunk az ő lelkiségük alakításá­ban, magyarság­tudatuk megőrzé­sében is. Készségesen várjuk tehát a Nyugat-Európában és a tengeren túl élő keresztény közösségek híra­dásait, s igyekszünk kéréseiket tel­jesíteni. A magyarság számának csökken­tését az is előidézte, hogy előbb „kitántorgott Amerikába másfél­­millió emberünk", aztán hasonló kényszerű népvándorlás indult nyugat felé 1945-ben, 1948 körül és 1956 végén, amikor százezernyi nagyra hivatott, tehetséges fiatal is a távozást választotta. Még egy ilyen vérveszteséget nem viselnénk el, s hogy következményeit kihe­verjük, ahhoz közös gondolkodás­ra és cselekvésre volna szükség. Már csak azért is örömmel várjuk olvasóink és barátaink leveleit, öt­leteit, tanácsait. Rónay László /*X­X1 kt Ú­j helyzet — új remények Befejeződött az Egri Főegyházmegye zsinata Az egri székesegyházban október 11-én befejeződött a főegyházmegye zsinata. Az idén Pünkösdre elkészült dokumentum- tervezetet kilencven küldött vitatta meg tizennyolc szekcióban. A hat napon át tartott megbeszélések végeztével Seregély István érsek és munkatársai tájékoztatást adtak a végzett munkáról. A zsinat zárópercében az első szó az Istenhez szóló háláé és a köszö­neté mindazoknak, akik közremű­ködtek a munkában — mondotta Seregély István. A zsinati doku­mentum a résztvevők módosító ja­vaslatainak figyelembe vételével hosszabb távra meghatározza az egyházmegye életét és megújulásá­nak irányát. Az anyag stiláris átdol­gozás után a főpásztor elé kerül, aki „a nagy többséggel megszava­zott javaslatokat kivétel nélkül ér­vényesnek tekinti", és amint ígérte hamarosan jóváhagyja, hogy minél előbb a lelkipásztori munka szolgá­latára lehessen. A főpásztor jóváha­gyása után a dokumentumot kiad­ják és mindenki számára elérhető lesz. Ezután a Zsinati Végrehajtó Bizottság fog dolgozni azért, hogy a dokumentumban foglaltak meg­valósuljanak. A főpásztor határozott szándéká­nak megfelelően a zsinaton részt vevők fele világi hívő volt, fele-fele arányban nők és férfiak. A részvéte­li arányból adódóan rendkívül ki­egyensúlyozott véleményalkotásra nyílt lehetőség. Az Egri Főegyházmegyében — csakúgy, mint az egész országban — kevés a pap, s átlagéletkoruk is magas. Jelenleg hatszázezer megke­resztelt hívő él itt, lelki gondozásu­kat kétszáz aktív pap látja el. Ez az ideális számnak mindössze egyhar­­mada. Háromszáztizenhárom plé­bániából száznegyvenöt betöltetlen, és várható, hogy a következő évek­ben még romlik az arány. A zsinat azonban nem elkeseredésre való okként tekinti ezt a problémát, hi­szen Isten népe már ennél súlyo­sabb bajokat is átélt az egyháztörté­nelem folyamán. A megoldás — a II. Vatikáni zsinat szellemében — a világiak, bevonása a lelkipásztori munkába. A világi hívek ugyanis tejes értékű tagjai Krisztus egyhá­zának. A elkövetkező idők feladata a világi személyek képzése és bevo­nása, minden szinten, az egyházi közösségben végzett tevékenység­be. Teljesen új helyzet alakult ki az egyházmegyében az egyházi isko­lák és intézmények szerveződése, illetve újraalakulása révén. Ilyenek évtizedeken át nem működhettek, végre most a zsinaton jelentős arányban képviseltették magukat. Itt szembesült először az egyház­megye az egyházi iskolák és intéz­mények indításával és megfelelő színvonalú fenntartásával kapcso­latos feladatokkal, de az intézmé­nyek képviselőinek is alkalom volt a zsinat arra, hogy átfogó képet kapjanak az egyházmegyéről. Külön figyelmet fordított a zsinat a hátrányos és nehéz helyzetben lé­vő emberekre, s keresték a szolida­ritás tettekben megnyilvánuló for­máit. A munkanélküliek és hajlék­talanok gondozását kiemelt feladat­ként kezelték, hangsúlyozva, hogy azon kell fáradozni, hogy a társada­lom kivetettjeit megtartsa a keresz­tény közösség. Több olyan új struktúrát is létre­hozott a zsinat, ami azelőtt nem volt az egyházmegyében. Ezek kö­zül legfontosabb a pasztorális ta­nács. Ez az egyházközségi képvise­lőtestületekből indul ki azzal, hogy minden testület küldöttet választ az esperesi kerület tanácsába. A kerü­leti tanácsokból főesperességenként két-két személyt küldenek az Egy­házmegyei Pasztorális Tanácsba. Sajnálatos tény, hogy az egyház elszegényedése folytán az ország keleti felében alig van az újrainduló szerzetesrendeknek háza és intéz­ménye. Az egri egyházmegyében is csak olyan rendek vállalkoznak szerzetesi életre, amelyeknek vala­milyen hátterük van az ország gaz­dagabb felében. Ennek ellenére az itt működő szerzetesrendek köz­­megbecsülést élveznek, amelyet részben a bátorságuk, részben az itt végzett tevékenységük alapján ér­demelnek ki. Az egri egyházmegye zsinatáról szóló beszámolónk végén álljon itt néhány „zsinatoló" személyes véle­ménye. Seregély István érsek: „Bízom ab­ban, hogy a zsinati dokumentu­munk, egy szerencsétlen évszázad viszontagságai után valamivel köze­lebb visz bennünket a magyar életet építő keresztény megújuláshoz." Czakó István provikárius, zsinati elnök: „Jelentős újítást vezetett be a zsinat azzal, hogy megalakította a pasztorális tanácsot, ami többségé­ben világiakból álló testület az ér­sek úr mellé rendelve." Juhász Ferenc a Szent József Kollé­gium igazgatója, zsinati titkár: „Az ifjúság számára olyan vezetőket kell találni, akik képesek a keresz­tény értékeket ennek a korosztály­nak átadni." Löffler Erzsébet szekció­vezető: „Napjainkban azt tapasztaljuk, hogy a nők mindinkább kiszorul­nak a közéletből. Ezért örülök, hogy a zsinaton a világiakat fele részben nők képviselték és az akti­vitásuk a férfiakéval egyenlő volt." Tihanyi László zsinati társelnök: „Reggel imádsággal kezdtünk, napközben keményen dolgoztunk, este imádkoztunk, utána lazítot­tunk. Énekeltünk, beszélgettünk, jól éreztük magunkat. A főpásztor ugyanannál az asztalnál étkezett, mint a többiek, bármikor meg lehe­tett szólítani. Testvéri közösségben éltük át az elmúlt hetet, s ez biza­kodással tölt el, hogy a zsinaton el­határozott célokat Isten segítségé­vel meg is tudjuk valósítani." -szikora-

Next